A külföldi és belföldi vendégek és éjszakák száma is nagyot nőtt

Mind a külföldi, mind a belföldi vendégek és a vendégéjszakák száma jelentősen nőtt az előző év azonos időszakához képest. A szállodai vendégforgalom 9,6%-kal élénkült, melyben változatlanul a négycsillagos házak szerepe volt jelentős. A kereskedelmi szálláshelyek árbevétele folyó áron 8,3%- kal nőtt, írja friss jelentésében a KSH.

Októberben a belföldi vendégek 770 ezer vendégéjszakát töltöttek a kereskedelmi szálláshelyeken, ez a teljes vendégforgalom 44%-a. Számuk 4,9, az éjszakáké pedig 9,4%-kal emelkedett az egy évvel ezelőttihez képest, ebben vélhetően szerepet játszott az október 23-i ünnephez kapcsolódó, négy naposra nyúlt hosszúhétvége.

 A vendégforgalom – Közép-Dunántúl kivételével – minden turisztikai régióban emelkedett. A belföldivendég-forgalom több mint háromnegyedét fogadó szállodákban a vendégéjszakák száma 11%-kal nőtt, derül ki a gyorsjelentésből.

A külföldi vendégek 984 ezer vendégéjszakát töltöttek a kereskedelmi szálláshelyeken, számuk 8,2,
az éjszakáké pedig 9,0%-kal nőtt 2011. októberhez viszonyítva. A vendégéjszakákban mért vendégforgalom 56, a szállásdíjbevétel 69%-a származott külföldiektől.

A legjelentősebb küldő országokból érkező vendégek éjszakáinak száma változó képet mutatott. Míg Ausztria, az Egyesült Államok, Csehország és Spanyolország esetében csökkent, addig Németország, az Egyesült Királyság, Oroszország, Olaszország, Románia, Hollandia és Lengyelország esetében nőtt. A külföldivendég-forgalom jelentős részét fogadó szállodákon belül a kétcsillagos egységek kivételével minden kategóriában növekedést regisztráltak. A külföldi vendégek száma a turisztikai régiók többségében emelkedett.

Javult a kihasználtság és az árbevétel is

A szállodák szobakihasználtsága átlagosan 52,4%-os volt, 7,0%-kal magasabb, mint egy évvel korábban. Ezen belül az ötcsillagosok 73,1, a négycsillagosok 60%-os foglaltságot értek el. 

A megfigyelt időszakban a kiadott szállodai szobák bruttó átlagára (15 915 forint) 5,2%-kal emelkedett, az egy kiadható szállodai szobára jutó árbevétel (bruttó REVPAR) (8335 forint) 12,5%-kal haladta meg az előző év azonos időszakit. Az egyes kategóriák között jelentősen eltér az átlagár, a legmagasabb az ötcsillagos (40 095 forint), míg a legalacsonyabb az egycsillagos egységekben (6946 forint) volt.

A kereskedelmi szálláshelyek összes bruttó árbevétele folyó áron 8,3%-kal emelkedett a vizsgált idő-
szakban. A szálláshely-szolgáltatás és vendéglátás fogyasztóiár-indexe szeptemberben 4,7% volt. A szálláshelyek 25,4 milliárd forint bruttó árbevételt, ezen belül 14,6 milliárd forint szállásdíjbevételt értek el.
A forint/euró árfolyam 282 forint volt októberben, ami 14 forinttal erősebb, mint egy évvel korábban.

Októberben 30 gyógyszálloda és 163 wellness-szálló működött. Míg a gyógyszállodák esetében az összes vendégéjszakák száma (a belföldiek hatására) 1,9%-kal mérséklődött, a wellness-szállókban 22%- kal nőtt. A szobák kapacitáskihasználtsága októberben a gyógyszállók esetében kedvezőbben alakult (67,5%), miközben a wellness-szállodák átlag alatti foglaltságot regisztráltak (48,5%). A kiadott szállodai szobák bruttó átlagára a gyógyszállók esetében 13 800 forint, a wellness-szállók esetében 15 300 forint volt.

Budapesten a vendégforgalom összességében 11%-kal nőtt – a külföldivendég-forgalom dinamikus növekedésének eredményeképpen – miközben a belföldivendég-éjszakák száma (3,1%-kal) visszaesett. A vendégforgalom jelentős részét fogadó három–öt csillagos kategóriákban a szobák átlagára szeptemberben 9300 és 41 700, az egy kiadható szobára jutó árbevétel 5600 és 32 400 forint között alakult, ami 33–147, illetve 20–115 eurónak felelt meg.

A Balatoni üdülőkörzetben a belföldivendég-éjszakák száma ismét erőteljesebben emelkedett, mint a külföldivendég-éjszakák száma. 

960 millió forintot költöttek a SZÉP Kártyások

A működő kereskedelmi szálláshelyek közül 2012 októberében még 1744 egység fogadott el fizetőeszközként üdülési csekket és 1532 egység Széchenyi Pihenőkártyát. A belföldi vendégek 960 millió forint értékben fizettek SZÉP-kártyával a szálláshely- és a kapcsolódó szolgáltatásokért. 

A szálláshely-szolgáltatást nyújtó – több, különböző ágazatban működő – vállalkozások a szálláshelyeken októberben közvetlenül 29 ezer főt foglalkoztattak, ez hasonló, mint 2011 azonos időszakában. A részmunkaidős foglalkoztatás aránya a szállodákban kategóriánként változó, kölcsönzött munkaerőt lé-
nyegében csak a négy-, illetve az ötcsillagos egységek foglalkoztattak, minimális arányban.

2012. október 31-én a hazánkban működő kereskedelmi szálláshelyek száma 2423 volt, ezen belül 903
szálloda 53 ezer szobával, 943 panzió 10 ezer szobával működött. A szállodákban, októberben közel 3
ezer szobával kevesebb állt rendelkezésre, mint az előző év azonos időszakában. Budapesten a vizsgált
időszakban 183 szálloda működött, ezek kapacitása közel azonos volt, mint 2011-ben. Az egyéb szálláshelyek (üdülőház, kemping és közösségi szálláshelyek) száma országosan 577 volt.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”  

Interjú a Klasszis TopDesign 2023 verseny egyik díjazottjával.
Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.