A vitorlázás fellendítheti a turizmust

A dinamikus kikötő- és komplex településfejlesztéseknek köszönhetően még több vitorlázót vonz majd a Balaton. A tervek szerint az elkövetkező tíz évben megduplázódik a kikötők száma, aminek révén új, fizetőképes vendégkör jelenhet meg a tónál.

A magyar turizmus jelenlegi helyzete nem ad okot optimizmusra. Az idegenforgalom mélyrepülése elsősorban annak tulajdonítható, hogy korábban az állam nem megfelelően kezelte az ágazatot a válságban - állítja Bánki Erik, az Országgyűlés Sport- és Turisztikai Bizottságának elnöke. A régióban a turizmus talán Magyarországon van a legrosszabb helyzetben, hiszen míg máshol adócsökkentéssel és a marketingköltségek növelésével lendítették fel ezt az iparágat, nálunk az ilyen kiadásokra szánt összeg évek óta mérséklődik - idén újabb félmilliárddal, 4,5 milliárd forintra csökkent. Az idegenforgalomban főleg kis- és középvállalkozások tevékenykednek, ám az adóterhek ellehetetlenítik őket, mert az európai versenytársaikhoz képest sokkal többet fizetnek. A környező országokban a szálláshely-szolgáltatások áfakulcsa 5 százalék, míg nálunk ez 18 százalék.

A szakember szerint versenyképességüket jelentősen növelné, ha az adók és az adminisztrációs terhek csökkennének. A belföldi turistaforgalom szempontjából igen meghatározó volt az üdülési csekk, azt előszeretettel használták a cafeteria-rendszer elemeként a munkáltatók. Az idei évtől bevezetett megadóztatása így a gazdasági problémák mellett jelentősen hozzájárult a visszaeséshez. Az európai országok többsége hozzánk képest lépéselőnyben van, Ausztria az elmúlt időszakban 4 millió euróval növelte a turizmusra fordítható marketingbüdzséjét. Nálunk viszont az említett mérséklésen túl, ami mintegy 2 millió eurónak felel meg, azzal is szembesülni kell, hogy a működési kiadásokra túl sok pénz megy el - hangsúlyozta Bánki Erik.

A Magyar Turizmus Zrt. működésére a 4,5 milliárd forintos magyar büdzsé egyharmada, vagyis 1,5 milliárd forintot költenek. Sokkal inkább arra kellene a pénz, hogy hatékony marketingeszközökkel javítani lehessen a helyzeten. Az internetre nagyobb hangsúlyt kellene helyezni, gerillakampányokra és meghökkentő akciókra kellene építeni. Ha speciálisan egyes ágazatokra koncentrálnánk, sokkal nagyobb sikert érhetnénk el. A turisztikai bevételünk közel kétharmada, több mint 60 százaléka a budapesti és a balatoni turizmusból származik, érdemes belőlük a maximumot kihoznunk. Az előző időszakban számtalan fejlesztési lehetőséget elszalasztottunk - mondta a szakpolitikus.

Persze akadnak ellenpéldák is, Balatonfüreden egy komplex termékfejlesztést sikerült megvalósítani, azaz a turisztikai attrakciók mellett magát a települést is megszépítették. A Balatonnál kiemelten fontos a kikötők modernizálása, hiszen így több vitorlás hajót fogadhatna a magyar tenger, ugyanis a víz a mostani hajóterhelésnek akár a két és félszeresét is elbírná. A dinamikus kikötőfejlesztések eredménye nem lenne más, mint hogy még több vitorlázót vonzana a Balaton. Ezek a turisták sokat költenek és hosszú ideig maradnak a Balatonnál. A cél, hogy megduplázzuk a következő tíz évben a kikötők számát, ezt mind uniós, mind nemzeti forrásokból megtehetjük - világított rá az elnök.

Az egészségturisztikai fejlesztésekre is érdemes áldozni, ez is egy kitörési pont lehet, hiszen a válság ellenére ezen a területen az elmúlt években növekedés volt tapasztalható. A fedett vizes felületek számát kellene növelni, hogy rossz idő esetén is élvezhessék a látogatók gyógyvizeinket. A kongresszusi turizmusban szintén van fantázia, mert a Balatonnál csodás természeti környezetben találhatók az ilyen szolgáltatást nyújtó szállók, de a balatoni régió esetében a bor- és kulturális turizmus vonzerejéről sem feledkezhetünk meg. Az elérhetőséggel is egyre kevesebb probléma akad, a déli part mellett autópálya húzódik, repülőgéppel pedig vagy a siófoki sportrepülőtérre, vagy a sármelléki nemzetközi repülőtérre érkezhet a vendég. (Napi Gazdaság)


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.