Artisjus: a díjtételek csökkentését javasolják a szakmai szervezetek

2012. szeptemberében az MSZÉSZ és a VIMOSZ mint jelentős felhasználói érdekképviseletek kapták meg a lehetőséget, hogy az Artisjus V13 (2013-ra érvényes) jogdíjtervezetével kapcsolatban véleményezési joggal éljenek a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala (SZTNH) felé, írja szerkesztőségünknek eljuttatott állásfoglalásában a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége. 

Az alábbiakban a szövetség közleménye olvasható: 

Az MSZÉSZ álláspontja a következő:

1. A „V 13” díjszabásban tervezett díjtétel emeléseket, sem a vendéglátó üzletek, sem a szállodák esetében nem tudjuk elfogadni. Ennek indoka, hogy úgy a vendéglátó üzletek, mint a szállodák forgalma az elmúlt években a nemzetközi pénzügyi, gazdasági válság következtében Magyarországon is nagy mértékben visszaesett, s a KSH adatai szerint az ágazat árbevételei abszolút számban nagyjából 2011-12 – ben érték el ismét a 2007 évi volument, miközben a szállodák esetében a szállodai szobák száma közel 10 %-kal nőtt. Ezt igazolja a szállodák teljesítményét komplexen kifejező mutató számnak , a REVPAR-nak – egy kiadható szobára jutó árbevétel – csökkenése. Ez országosan egy szállodai szobára vetítve – a KSH adatai szerint – 2007-ben 7.459 Ft, 2011-ben 6.676 Ft / index: 89,5 % / volt. Bár 2012–ben 2011-hez képest 5–7 % körüli forgalomnövekedés várható, de ezzel együtt sem fogja elérni „az egy kiadható szobára jutó árbevétel” idén az 5 évvel korábbi szintet. Reálértékben – figyelembe véve a 2007 – 2011 közötti mintegy 30 %-os inflációt – a fajlagos bevételek még nagyobb mértékben csökkentek, emiatt a szállodai, vendéglátó vállalkozások jövedelmezősége drasztikusan romlott.

Mindezek alapján – álláspontunk szerint – a szállodai és vendéglátóipari szektorban a jogdíjemelésnek nincs gazdasági indoka, pénzügyi fedezete. Az emelést indokolatlannak tartjuk, mert az tovább növeli az ágazat veszteségeit.

2. A szállodák esetében - figyelembe véve a 2009 ( X. 30. ) Kormányrendeletet, amely szerint 2012 július 1-vel a hotelek korábbi minősítésüket nem használhatják – a Hotelstars követelményei szerint történik azok besorolása. Eddig 300 szálloda – hazai hotelek számának kb. 30 %-a, ami a szobakapacitás mintegy 40 %-át jelenti – besorolása történt meg az új követelmények szerint. Bár az új rendszerben történő szállodai kategorizálás iránt az érdeklődés jelentős, de 2013-ra sem várható, hogy a HSU-ban minősített szállodák száma meg fogja haladni az összes magyarországi hotel 50 %-át. Ez annyit jelent, hogy a nem minősített – tehát *-ot nem használó – szállodák száma fogja képezni a másik 50 %-ot. Emiatt jogilag megalapozatlan a minden szállodára kiterjedő - * szám alapján történő - díjszabási rendszer további fenntartása. Az MSZÉSZ álláspontja szerint fentiek miatt a szállodák esetében új alapokra kellene helyezni a díjtételek kiszámítását.

Erre a szállodák forgalmi teljesítményét jól kifejező a KSH statisztikákban publikált REVPAR (egy kiadható szobára jutó bruttó árbevétel) mutató figyelembe vételét javasoljuk. A jelenleginél arányosabb díjterhelés alakítható ki, ha a szállodákat a REVPAR mutató alapján csoportokra osztják, s így határozzák meg, hogy egy-egy csoporton belül egy szobára vetítve mi a fizetendő díj, s a tényleges szobaszám figyelembe vételével javasoljuk kiszámítani az egy-egy szálloda által fizetendő havi díjat.

Ezzel a jelenleginél arányosabb díjterhelés alakítható ki. A javasolt rendszer kialakításában az MSZÉSZ felajánlotta együttműködését.

3. Tekintettel arra, hogy a szállodák vendéglátó forgalmának, valamint az önálló vendéglátó üzletek forgalmának 2007 – 2011 közötti alakulásáról nagyjából ugyanaz mondható el, mint a szoba árbevételről, az erre a területre tervezett díjtétel emeléssel sem értettünk egyet. Azt javasoltuk, hogy az eddigi díjtételeket vizsgálják felül, azokat olyan mértékben csökkentsék, amilyen mértékben a bevételek reálértékben is csökkentek. Azt képviseltük, hogy a jövőben díjtétel emelést csak akkor tudunk elfogadni, ha a bevételek emelkedése országos szinten a KSH adatai alapján az infláció mértékét eléri, meghaladja.

Álláspontunkat az NGM messzemenően támogatta, ők is a “tényleges igénybevételhez kapcsolódó, az érintett gazdasági szereplők teherbíró képességét figyelembe vevő” rendszert javasoltak kialakítani, és kifogásolták a jogdíjemelés tervezett mértékét, amely a vendéglátó-ipari szakma jelenlegi válsággal terhelt helyzetét figyelmen kivül hagyja.

A VIMOSZ és az MKIK is a díjtételek csökkentését javasolta.

Az SZTNH (Szellemi Termék Nemzeti Hivatala) a beérkezett véleményekkel kapcsolatban felhívta az ARTISJUS-t, hogy tegyen javaslatot a véleményezők által kért szempontok figyelembevételének lehetőségére.

Az ARTISJUS 2012. novemberben módosította a díjszabás tervezetet, amelyet az SZTNH jóváhagyásra felterjesztett a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztériumba (KIM), ahol az – az ellenvélemények, érvek érdemi figyelembe vétele nélkül - elfogadásra került.

A KIM által jóváhagyott Artisjus 2013 évi V13 díjszabás főbb pontjai:

- Csak a szállodák 2012-es KSH adatok szerinti kapacitás kihasználtságát veszi figyelembe, az általunk javasolt REVPAR mutató – amely a valós gazdasági teljesítményt mutatja - nem került beépítésre.

- A szállodák csillag szerinti díjkategóriáit átcsoportosította, de a szállodák csillag szerinti besorolását fenntartotta, annak ellenére, hogy azok több mint fele jelenleg nem rendelkezik a Magyarországon jelenleg érvényes kategória (HSU - Nemzeti védjegy) szerinti minősítéssel.

- A fizetendő jogdíj mértéke a napokban megjelent V13-as Függelékben az Artisjus honlapján található. A korábban megjelent Jogdíjközleményben ugyanis a díjakat a szállodák 100%-os kihasználtságára adták meg a díjtáblázatban. Ezeket az adatokat a KSH decemberben megjelenő éves statisztikájában szereplő kategóriánkénti foglaltsággal korrigálták a most megjelent függelékben.

- Számításaink szerint összességében az 1-3* szállodáknál csökkentették a díjakat (-25-50%), a 4* kategóriában azok változatlanok maradtak, az 5* egységeknél a díjak azonban kb. 20%-kal nőttek 2012-13 között.

Az MSZÉSZ álláspontja szerint fenti változások aránytalan növekedést jelentenek a magasabb kategóriában, amely igy 2008-2013 között 40-50%-os díjnövekedést kénytelen elviselni.

Fenti díjnövekedést azért tartjuk túlzottnak, mert eközben a szállodák szobafoglaltsága 2008 óta gyakorlatilag stagnált, a bruttó átlag szobaár és a bruttó REVPAR 1,6%-al csökkent. Az ARTISJUS jogdíjak ez idő alatt átlagosan 18%-kal nőttek. Sajnálatos módon fentiek szerint 2013-ra is a várható szobaárbevételekhez képest aránytalan szerzői jogi díjak kerültek elfogadásra.

A további kilátásokra nézve bíztató, hogy a KIM a díjszabást jóváhagyó határozatában kiemelte, hogy az ARTISJUS 2014-es évre vonatkozó díjai megállapításánál az elmúlt években a felhasználói érdekképviseletek részéről visszatérő jelleggel kifogásolt díjszabási strukturájának felülvizsgálata szükséges, hogy a felhasználók tényleges kihasználtságát és forgalmát kifejező további rendelkezések kerüljenek beépítésre.

Ehhez az érdekelt felek közti egyeztetést már a 2013-as év folyamán meg kell kezdeni. Ebben az MSZÉSZ konstruktívan, a legjobb európai gyakorlat figyelembe vételével részt kíván venni.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.