Az új légikikötő a régi reptér közelében található, két kilométerrel távolabb a várostól. Az új létesítmény háromszor akkora kapacitású, mint a régi, amelyet a jövőben nem hasznosítanak repülőtérként. Az új repülőtér évente 7,5 millió utas fogadására alkalmas, de további fejlesztésekkel akár 9 milliósra is növelhető a kapacitása.
A repülőteret üzemeltető Hermes Airports elnöke, Nicholas Shacolas beszédében kiemelte, hogy a Larnakai Nemzetközi Repülőtér, illetve az ugyancsak Hermes-beruházásban a közelmúltban befejezett pafosi légikikötő a vállalt határidőre, az előre megállapodott költségvetéssel készült el. Az állammal kötött koncessziós szerződés értelmében a Hermes a két reptér bevételeinek kétharmadával gazdálkodhat, a fennmaradó egyharmad a ciprusi államé. A Hermes további kapcsolódó beruházásokon is gondolkodik, szállodát, valamint szórakoztató központot építene a reptér mellé.
A reptéri beruházást a francia Bouygues építőipari csoport bonyolította le, az építkezés során odafigyeltek a környezetvédelmi szempontokra: napkollektorokat telepítettek, és biztosították a repülőtér melletti, a Ramsari Egyezmény hatálya alá tartozó, a költöző madarak ezreinek időszakosan otthont adó sós tavak védelmét.
A ciprusi közlekedési és munkaügyi miniszter, Nicos Nicolaides kiemelte, hogy az új repülőtér a világ legmagasabb színvonalú légikikötői közé tartozik, és gyűjtő-elosztó ponttá kíván válni Európa és a Közel- Kelet között. A modern, világos, tágas tereket kínáló repülőtéren 16 utashíd, 67 check-in pult, 5 csomagszállító futószalag, 2450 parkolóhely, több VIP- és üzleti váróterem, számos bolt, üzlet és vendéglátóipari egység várja az utazókat. A légikikötő forgalmának fellendítése érdekében a repülőtéri leszállási díjakat és illetékeket a ciprusi állam 25%-kal tervezi csökkenteni a közeljövőben.
A reptéri beruházás fontos lépést jelent a 2012-es ciprusi EU-elnökségre felkészülés folyamatában.
Ciprus: támogatás túraszervezőknek Bár az első kilenc hónap statisztikája Cipruson összességében 10 százalékos visszaesést mutat a beutazó turisták számát tekintve, Magyarországról azonban 3,5 százalékos növekedés volt tapasztalható. A Ciprusi Idegenforgalmi Hivatal magyarországi képviselet-vezetője, Ács Viktória szerint több ok is közrejátszott a kedvező eredményben. Az angol piac gyengélkedése miatt a ciprusi szállodák kedvezőbb árat kínáltak a magyar túraszervezőknek. A Malév két hónappal meghosszabbította szombati nappali járatát, amely sokkal alkalmasabb turistaforgalom számára, mint az éjszakai menetrend. A magyarországi képviselet intenzív, főleg kültérre koncentrálódó reklámkampánya is kedvező fogadtatásra talált a magyar utazóközönség körében. A Ciprusi Idegenforgalmi Hivatal új támogatási rendszert vezet be 2010-től az utazásszervezők részére, amelyben az eddig ismert 50–50 százalékos finanszírozás helyett – amelynek értelmében a támogatás reklámra és egyéb promóciós tevékenységekre vonatkozik – a túraszervezőknek az új évben csak 25% önrészt kell biztosítaniuk. A támogatásokat, amelyek elnyeréséhez marketingtervet szükséges benyújtani, a hivatal nicosiai központja bírálja el. A rendszer továbbra is utófinanszírozással működik. |