Az „Első TDM-Nap”

„Első TDM-Nap” címmel kedden az Önkormányzati Minisztérium (ÖM) Turisztikai Szakállamtitkársága és a Turizmus Trend szervezésében sikeresen lezajlott a Turisztikai Desztinációs Menedzsment (TDM) fórum a budapesti Expo Hotelben.

A TDM rendszer lényege, hogy az adott városi, térségi vagy kistérségi fogadóterületen a turisztikai szereplőket összekapcsoló, alulról építkező hálózat jön létre. Az önkormányzat, a turizmusban érdekelt vállalkozások, szakmai és civil szervezetek önkéntességen alapuló egységeként működő TDM-ek az adott térség összes turizmussal kapcsolatos szakmai és menedzsment feladatait lennének hivatottak ellátni.

Dr. Kovács Miklós turisztikai szakállamtitkár ismertette TDM pályázati folyamatok jelenlegi állását. A még le nem zárult pályázatra a 131 előzetesen regisztráltból 50 jelentkezés érkezett be eddig. Az önkritikus beszámoló elismerte ugyan, hogy a TDM pályázat késett, és bonyolultsága dacára sok kérdést tisztázatlanul hagyott, ugyanakkor pozitívum, hogy fontos katalizátor szerepet töltött be. Hatására javult a turizmus szereplőinek együttműködése, önkéntes szerveződések jöttek létre.

Bár a pályázati költségvetés 25 százaléknyi marketing büdzsét tartalmazhat csak, a megvalósítás két évében ez is 7-800 millió többlet marketingforrást jelent. 2010-ben újra kiírják a helyi TDM-ek létesítésére szóló pályázatokat, és indul a térségi szint kiépítése is. 35 százalékra növelik a marketing költségek arányát, és döntést hoznak az informatikai rendszert illetően is. Folyamatos konzultációkon tisztázzák az eddig nyitva hagyott, kérdéseket.

 A TDM szervezetek szakmai összefogásának lehetőségeiről Víg Tamás TDM-koordinátor fejtette ki gondolatait. A  fórum során elhangzott hozzászólások tanulsága szerint nagyon fontos a tapasztalatok egymás közötti kicserélése a TDM szakemberei számára. Az új „turisztikai elit” képviselőinek összefogására szükség van, hiszen még nagyon sok tisztázatlan kérdésben kell szakmai álláspontjukat érvényre juttatniuk. Megszületett az igény egy olyan információs felület létrehozására, amelyen keresztül napi tapasztalatok cseréje, a közös álláspont kialakítása biztosított.

Szabályok és gyakorlati teendők

Lengyel Gábor, a Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési Tanács és Ügynökség (DDRFÜ) projektkezelési- és monitoring csoportvezetője „Mire kell ügyelni a ROP TDM pályázat megvalósítása során” című előadásában hasznos, gyakorlati teendőkre hívta fel a figyelmet. Lengyel  részletesen beszámolt a TDM projektek elerőhaladási jelentéskötelezettségéről, műszaki szempontú ellenőrzéséről, végrehajtásának eljárásrendjéről, valamint a Dél-Dunántúli Operatív Programok keretében elnyert támogatások pénzügyi elszámolási kötelezettségéről.

Az előadó szerint a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség idevonatkozó fejezeteinek alapos áttanulmányozása elengedhetetlen.

Zöld folyosók kijelölése

Budai Krisztina a Magyarországi Zöld Utakról beszélve hangsúlyozta a civil összefogás és az önkéntesek bevonásának fontosságát. Céljuk zöld folyosók kijelölése a nem motorizált turizmus számára.

Az ehhez szükséges szemlélet kialakítását az általános iskoláknál kezdik, helyi közösségekre építenek, amelyek beruházás nélkül, már használt gyalogösvényeket, szekérutakat, erdei ösvényeket térképeznek fel a turizmus számára.

Kiadtak továbbá módszertani kézikönyvet, hogy a hat, már működő zöld folyósók száma tovább gyarapodjon.

Az Észak-Magyarországi példa

Az Észak-Magyarországi térségi TDM pályázat tapasztalatairól és problémáiról Tóthné Bánszki Zsuzsa, egri kistérségi koordinátor, Heves megyei vezető koordinátor az Észak-Magyarországi Regionális Fejlesztési Ügynökség(NORDA) képviseletében számolt be. Mint Tóthné elmondta a 28 helyi TDM-re regisztráltból végül tizenketten adtak be pályázatot, ketten térségi szinten is pályáztak.

A térségi TDM-re pályázók száma is lényegesen alacsonyabb a vártnál, aminek fő okaként nemcsak a kiírás bonyolultságát, de térségi szint kidolgozatlanságát is hangsúlyozta az előadó. Térségi szinten nincs közvetlen bevétel a turizmusból, így felmerül a kérdés, ki fedezi a 3 fős szervezet fenntartását és a 30 milliós előírt éves marketing büdzsét. Ezen a szinten a szükséges infrastruktúrára már nem kell beruházni, viszont túl kevés a marketing keret.

Pozitívum viszont a közös gondolkodás felerősítése, az együttműködés megindulása. Az előadó megoldandó feladatként sorolta fel az érdekeltség felerősítését a TDM tagja számára.

Tisztázandók továbbá a feladat elhatárolások, ki kell szűrni a párhuzamosságokat. Hosszú évtizedeken át, amíg nem volt egyértelmű, kinek a feladata a térségi turisztikai marketing, sok és sokféle szervezet - Tourinformok, Kistérségi Fejlesztési Tanácsok, különféle egyesületek, RMI-k, sőt LEADER akciócsoportok - alakult, hogy ezt az űrt kitöltse. A jövő nagy feladata közöttük az együttműködés feltételeinek tisztázása.

A „Feladatmegosztás a TDM szervezeti szintek között” kérdésre Hídvéginé Molnár Judit, az Észak-Magyarországi Regionális Marketing Igazgatóság igazgatója kísérelte meg a válaszadást. A régió 2005 óta következetesen képviseli a TDM szervezetek szükségességének ügyét. Ők vállalkoztak elsőként térségi TDM-ek létrehozására is.

A pályázat uniformizáltsága és elvárásai azonban nagy nehézséget okoznak, hiszen a hat kijelölt régiós térség turisztikai potenciálja nagyon eltérő. 2013-ra a nyertes pályázóknak olyan arányú vendégéjszaka szám növekedést kellene elérnie, ami több esetben kérdéses. Eger jelenleg is akár tízszer több vendégéjszakát realizál, mint pl. Aggtelek térsége.

Álláspontja szerint minden szinten nagyjából azonosak a feladatok, csak a nagyságrendben, hangsúlyokban van eltérés, és a kompetenciákat a közös munka során kell tisztázni.

Sikeres TDM pályázati előkészítés Bükfürdőn

Balogh Károly TDM-menedzser elmondta, Bükfürdő lakosságának kétharmada turizmusból él, ezért a közös fellépés szorgalmazása széleskörű támogatásra talált. A pályázat-előkészítését így is tavaly szeptemberében indították, és hosszadalmas egyeztetések után idén szeptemberben adták be.

A helyi TDM nyolcvan taggal alakult meg, az egyesület héttagú elnökséggel, három felügyelő bizottsági taggal, a helyi Tourinform irodát átvéve kezdte meg munkáját.

Balogh elmondta: sikerült a turisztikai szakemberek bevonásának elsőbbségét biztosítani a szervezet felállításakor, és meggyőzni az önkormányzatot évi 50 milliós támogatás biztosításáról.

Az "Első TDM-Nap" fórumon elhangzott előadások teljes terjedelemben is megtekinthetők a linkesített nevekre kattintva olvashatók.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.