Horváth Ernő Kivésett szabadság című kiállítása nemcsak a határnyitás eseményeit foto- dokumentálja, de erdélyi és németországi képeiből kíméletlen őszinteséggel rajzolódik ki az átalakuló közép-kelet-európai régió képe, az események olykor megrázó naturalizmusa, a képen szereplők érzései, a kor hangulata. Más, tágabb megközelítésű Barbara Zeidler Honnan jössz? című multimediális kiállításprojektje: a fizikai határok helyett az emberek közötti szemléleti határok leküzdésének fontosságára figyelmeztet.
A „vasfüggöny” mely elválasztotta a két világrendszer országait, először egy, az osztrák-magyar határnál rendezett piknik kapcsán nyílt meg. Ekkor még létezett a német állam megosztottsága. Magyarországon már 60 ezer kelet- német turista tartózkodott, várva, hogy átjuthasson Európa szabad, demokratikus térfelére. A piknikről hírt kapva, ezrek jutottak át engedély és papírok nélkül békésen a szabad osztrák földre. Ez a karizmatikus esemény kezdőlépést jelentett a vasfüggöny által elzárt keleti blokk népeinek, hogy megszabaduljanak a diktatúrától. Bizonyos értelemben a balatoni kelet-német turizmus ágyazott meg a későbbi, messzire ható politikai eseményeknek, hiszen itt találkozhattak a megosztott Németország polgárai, és érlelődött bennük a szabad utazás, az áttelepülés gondolata. Az osztrák-magyar határnyitásra – mely először tette ezt lehetővé számukra - a mai napig hálásan emlékeznek a németek. Erre a pozitív érzelmi töltetű eseményre több nemzeti, sőt turisztikai marketing lenne építhető, mint ezt korábbi hírlevelünkben nyilatkozták a turisztikai szakemberek.
Néhány nappal ezelőtt Éskovács Péter marketingszakember a turizmusonline.hu-n arról írt, hogy a turizmusban nem sikerült kihasználnia hazánknak a 25. évforduló adta lehetőségeket:
"A magyarok már lekéstek arról, hogy nyárra az évforduló alkalmából nagyobb német tömeget csábítsanak például a Balaton partjára. Ezzel szemben a berlini szakemberek már másfél évvel ezelőtt is komoly kampányokat folytattak annak érdekében, hogy turisztikai hozadéka is legyen az évfordulónak. A kommunikációs aktivitás kiterjedt Japántól Spanyolországig, de jutott üzenet Magyarországra is. A Német Turisztikai Hivatal (DZT) több újsághirdetést és számos online PR cikket jelentetett meg az évfordulóról, a berlini programokról, amelyek miatt érdemes útra kelni a magyaroknak is" - olvasható írásában.