Csökkenő optimizmus, tartósan alacsony átlagárak

A Horwath HTL Magyarországi Szállodapiaci Kilátások c. (on-line) felmérése, egy több mint 50 országra kiterjedő nemzetközi felmérés részeként, a magyarországi szállodavezetők véleményét kiértékelve, képet nyújt a szállodai szakemberek, szállodaigazgatók által vélelmezhető piaci várakozásokról 2012-re vonatkozóan. A felmérés eredményeit áprilisi lapszámunkban részletesen mutatjuk be. 

A felmérés elsősorban a szállodavezetők tapasztalatai alapján a szobakihasználtság, az átlagár és a bevételi mutatók várható alakulására helyezi a hangsúlyt. Ugyanakkor a szállodai szakembereket arra is kérték, hogy kommentálják a keresletet befolyásoló legfontosabb tényezők hatásait, ugyanakkor értékeljék a legfőbb keresleti szegmensek alakulását is.

Mivel az idén februári a Horwath HTL hetedik világméretű szállodapiaci felmérése volt, így az elemzőknek módjukban állt az idén év eleji felmérés eredményeit a korábbi évek eredményeivel összehasonlítani. A magyarországi felmérés eredményei budapesti és a vidéki szállodák vezetőitől kapott válaszok alapján alakultak ki, és részét képezik a nemzetközi kutatás során kialakult globális eredménynek is.

A vizsgálati és értékelési módszer

Ahhoz, hogy az egyes régiók és szállodakategóriák közötti eredményeket összehasonlítani és mérni lehessen, a Horwath HTL létrehozott egy mutatószámot (index), ezáltal valamennyi kérdésre adott válaszból átlagos pontszámot tudnak meghatározni. A pontszámokat a megfelelő válaszokhoz rendelték és azoknak megfelelően rendezték. Az indexet egy -150 és +150-es skálán alkalmazták, amelyben a -150 pont a teljes pesszimizmust szemlélteti, a nulla pont az előző időszakhoz, ill. a várakozásokhoz viszonyított változatlanságot jelzi, míg a +150 pont a teljességgel optimista álláspontot tükrözi.

AZ ÉRTÉKELÉSI PONTOZÁS ELVE PONTSZÁM
Sokkal rosszabb -150.0
Rosszabb -75.0
Változatlan 0
Jobb 75.0
Sokkal jobb 150.0

 

A felmérésben résztvevő szállodák

A megkeresett közel 300 magyarországi szállodától beérkezett összesen 72 válasz közül 47% a budapesti, míg 53% a vidéki szállodák vezetőitől érkezett. A válaszok többsége (63%) a 4 csillagos, 28,5%-a a 3 csillagos, míg 8,5%-a az 5 csillagos szektorból érkezett.

A szállodapiaci kilátások összefoglaló értékelése

A Horwath HTL eddig 2009., 2010., 2011. és 2012. februárjában végezte el év eleji szállodapiaci felmérését. A felmérések során feltett négy kérdésre adott válaszok alapján az alábbi régiós eredmények születtek:

RÉGIÓK SZERINT PONTSZÁM
  2009 feb. 2010 feb. 2011 feb. 2012 feb.
Budapest -37 16 26 14
Vidék -23 0 33 2
Magyarország -28 6 30 8
Európa -36 9 34 14
Világ -35 27 42 24

A régiós összehasonlító táblázat alapján jól látható, hogy a 2011. évi várakozásokhoz képest mind az európai mind pedig a globális szállodapiacon csökkent az optimizmus szintje az általános piaci várakozásokat illetően, hozzávetőlegesen a két évvel ezelőtti szintre. A nemzetközi szinten is mérséklődött optimizmus elsősorban az elhúzódó pénzügyi válság, továbbá a számos globális, a nemzetközi turizmust negatívan befolyásoló bizonytalansági tényező következménye, amelyeknek hatását a magyar szállodapiacra nézve a magyarországi szállodavezetők még károsabbnak ítéltek meg. Mindezek hatására Magyarországon összességében, az egy évvel ezelőtti felmérés eredményeihez képest idén februárban – a 2010. év eleji eredményekhez hasonló – visszafogottan pozitív eredmények születtek. Az országos átlagpontszám (8 pont) idén ismét alatta maradt az európai átlagpontszámnak, és egyértelműen negatív irányú elmozdulást mutat a korábbi, 2011. évre vonatkozó bizakodóbb hazai szállodapiaci kilátásokhoz képest.

1. és 2. kérdés: A szállodapiac és az egyes szállodák teljesítményének 2012. évben várható alakulásának értékelése 2011-hez viszonyítva, a főbb mutatószámok alapján


2012. ÉVI SZÁLLODAPIACI KILÁTÁSOK

Az összes válaszadó mindössze 33%-a számít szobakihasználtság növekedésre 2012-ben a magyarországi szállodapiacon 2011-hez képest, ami a tavaly februárban mért 53%-hoz képest negatív változásnak számít. A grafikon alapján jól látszik, hogy továbbra is az átlagos szobaár tekintetében a legnegatívabbak az általános piaci kilátások. Míg a válaszadók 30%-a stagnálásra számít, addig 40%-uk véli úgy, hogy a magyarországi szállodapiacon az átlagos szobaár 2012-ben a 2011. évi szint alatt alakul majd, azaz további átlagár csökkenésre lehet számítani. A válaszadó szállodavezetők szerint a szobakihasználtság vélhető stagnálása és a stagnáló vagy tovább csökkenő szobaátlagárak összességében stagnáló, ill. valamivel alacsonyabb bevételeket eredményezhetnek 2012-ben a 2011. évi eredményekhez képest.

2012. ÉVI SZÁLLODAPIACI KILÁTÁSOK
  Átlag pontszám Kihasználtság Átlagár Bevétel
Budapest 5 9 -5 9
Vidék -10 -6 -11 -13
Magyarország -4 1 -8 -3
Európa 12 10 11 15
Világ 22 19 19 27

A szobakihasználtság 2012. évi várható alakulását tekintve látható, hogy a budapesti szállodák vezetői az európai trendekhez hasonlóan, visszafogott növekedésre (9 pont) számítanak 2012-ben. A vidéki szállodák vezetői azonban összességében csökkenésre számítanak, és a tavaly év eleji visszafogott bizakodásuk idén év elejére negatív várakozásba fordult. A hazai szállodapiaci átlagárak idei alakulását illetően a budapesti és vidéki szállodák vezetői egyértelműen negatív várakozásokat fogalmaztak meg (-5 és -11 pont), amely mutatja, hogy a szállodaárak tavalyi évben folytatódó mélyrepülése után piac szinten 2012-ben sem várható számottevő javulás, azaz a nemzetközi trendekkel ellentétben a vendégéjszaka szám növekedését várhatóan továbbra sem követi majd kézzelfogható átlagár növekedés. A válaszok alapján a szállodai árbevételek a teljes piac szintjén várhatóan stagnálni, ill. valamelyest csökkeni fognak 2012-ben. Az átlagárak és a kihasználtság további csökkenése miatt a vidéki szállodák vezetői piac szinten a bevételek egyértelmű csökkenésére számítanak az idei évben.

2012. ÉVI SZÁLLODAI TELJESÍTMÉNNYEL KAPCSOLATOS VÁRAKOZÁSOK


A felmérésből kiderül, hogy hasonlóan a korábbi évek eredményeihez, a saját szállodai teljesítmény alakulására vonatkozóan nagyobb optimizmus jellemzi a magyarországi szállodák vezetőit, mint az általános piaci kilátásokat illetően. A válaszadók többsége a kihasználtsági és árbevételi mutatók esetében a 2011. évi szinthez képest bizonyos mértékű növekedésre számít idén saját szállodája esetében.

2012. ÉVI SZÁLLODAI TELJESÍTMÉNNYEL KAPCSOLATOS VÁRAKOZÁSOK
  Átlag pontszám Kihasználtság Átlagár Bevétel
Budapest 24 23 21 29
Vidék 15 23 5 17
Magyarország 19 23 12 22
Európa 16 15 12 20
Világ 26 22 22 33

A szobakihasználtság bázisidőszakhoz viszonyított várható alakulása mind a budapesti, mind pedig a vidéki szállodák esetében pozitív, az európai és globális várakozásokat is meghaladó mértékű, országos szinten átlagosan 23 pont. A szállodapiaci átlagárak alakulását amúgy pesszimistán látó budapesti szállodák vezetői, összességében a kihasználtságnál valamivel alacsonyabb, de az európai átlagnál azonban jóval magasabb szintű optimizmussal (21 pont) tekintenek saját szállodáik átlagárainak várható alakulására. A vidéki szállodák vezetői összességében már jóval szerényebb, alapvetően stagnálást sugalló kilátásokat fogalmaztak meg (5 pont). Az egyes szállodák várható árbevételét nemzetközi összehasonlításban is pozitívan látják a budapesti 3- és 4-csillagos szállodák megkérdezett vezetői. Ezzel a pozitív kilátással szöges ellentétben a budapesti 5-csillagos szállodák vezetői mindhárom mutató esetében visszaesésre számítanak az idei évben. A vidéki szállodák vezetői az átlagár és bevételi mutatók tekintetében (elsősorban a 3-csillagos szektor képviselői) összességében pesszimistábban látják saját szállodájuk várható 2012. évi teljesítményét, mint budapesti kollégáik, feltehetően a belföldi turizmus vélhető gyengülésének és a kedvezőtlen egyéb külső tényezők (pl. csökkenő diszkrecionális jövedelem, stagnáló gazdaság, stb.) következtében.

3. és 4. kérdés: A szállodák teljesítményét befolyásoló 7 alapvető tényező várható hatásainak értékelése és a főbb keresleti szegmensek várható alakulása 2012-ben a bázis évhez viszonyítva

A SZÁLLODÁK TELJESÍTMÉNYÉT BEFOLYÁSOLÓ FŐBB TÉNYEZŐK ÉRTÉKELÉSE

A szállodavezetők Európa szerte, így Magyarországon is, a helyi turizmus fejlődési trendjeit tartották a legpozitívabb hatásúnak 2012-re. A tavalyi és tavaly előtti évektől eltérően Magyarországon a globális gazdasági növekedés trendjeit idén már negatív hatásúnak ítélték meg a válaszadók, akiknek 36%-a várja ennek a tényezőnek a negatív hatásait a szállodapiacon. A magyarországi szállodavezetők közel 55%-a szerint a helyi gazdasági növekedés trendjei egyértelműen negatív hatással lesznek idén a hazai szállodák teljesítményére. A helyi és globális tőzsde teljesítményét a szállodavezetők továbbra is fontos befolyásoló tényezőnek tekintik, és a válaszadók több mint 35%-a szerint lesz negatív hatással ez a faktor a hazai szállodák teljesítményére. A legalacsonyabb pontszámot (-50) idén is az olajár világpiaci alakulása kapta, hiszen a válaszadók 68%-a szerint ennek a faktornak lesz közvetve a legnegatívabb hatása a hazai szállodák teljesítményére.

A FŐBB PIACI SZEGMENSEK TELJESÍTMÉNYÉNEK ÉRTÉKELÉSE

A válaszadók mindössze 21%-a tekint pozitív várakozásokkal a corporate szegmens idei alakulására. Egyedül az egyéni szabadidős szegmensben számít a válaszadók 42%-a visszafogott növekedésre. A szabadidős csoportokat illetően a válaszadók közel 80%-a stagnálást vagy csökkenést vár 2012-re a bázis évhez képest, míg a MICE szegmensre vonatkozóan többen (33%) számítanak csökkenésre, mint növekedésre (21%).

A PIACI SZEGMENSEK TELJESÍTMÉNYÉNEK ÉRTÉKELÉSE
  2009 feb. 2010 feb. 2011 feb. 2012 feb.
Üzleti -39 -9 23 -10
Egyéni szabadidős -52 20 33 8
Szabadidős csoport -46 -15 1 -6
Konferencia/Rendezvény -43 -12 21 -11

A pontszámok alapján jól látható, hogy a tavaly februári felméréshez képest, a magyarországi szállodavezetők szerint 2012-ben csupán az egyéni szabadidős szegmensben lehet fejlődés, de már egy jóval szerényebb mértékben. A corporate és konferencia szegmensek vonatkozásában jelentős negatív irányú elmozdulás figyelhető meg a tavalyi optimistább kilátásokhoz képest. Mindez vélhetően összefüggésben van a globális és hazai gazdaság bizonytalanságaival kapcsolatos negatív kilátásokkal, valamint a MALÉV csőd üzleti szegmensre rövid-közép távon gyakorolt következményeivel.

Konklúzió

Az európai szállodapiaci kilátásokhoz hasonlóan, a magyarországi szállodavezetők piaci várakozásaiban is hasonló mértékű visszaesés tapasztalható, a Horwath HTL tavaly februári felmérésének eredményeihez képest.

A 2012. évre vonatkozó visszafogottan pozitív magyarországi szállodapiaci kilátások egyértelműen összefüggésben állnak a hazai és európai gazdasági növekedéssel kapcsolatos bizonytalansági tényezőkkel, valamint ezek belföldi turizmusra gyakorolt negatív hatásaival. 2012-re a piac és a szállodák főbb teljesítménymutatóinak, elsősorban a szobakihasználtság várható alakulását illetően a budapesti szállodavezetők, ezen belül is a 3- és 4-csillagos szállodák vezetői látják optimistábban a közeljövőt.

Az átlagárak várható alakulásával kapcsolatban piac szinten egyértelműen negatívak a várakozások, míg szállodai szinten visszafogottan pozitívnak nevezhetők, és elsősorban Budapesten, a 3- és 4-csillagos kategóriákban számítanak a szállodavezetők kihasználtság, átlagár és bevétel növekedésre 2012-ben. Az átlagárak és a bevételek várható alakulása tekintetében a legpesszimistábbnak a budapesti 5-csillagos szektor bizonyult. A főbb szegmensek tekintetében a corporate és MICE szegmensekre vonatkozóan az idei évre ismét negatív kilátásokat fogalmazott meg a szállodavezetők többsége.

A beszámolók elérhetősége

A részletes magyarországi beszámoló letölthető a www.horwathhtl.hu oldalról, a Kiadványok menüpont alatt, míg a nemzetközi felmérés beszámolója (azaz a Global Hotel Market Sentiment Survey Report), valamint egyéb országokra és régiókra készített beszámolók a www.horwathhtl.com weboldalon keresztül érhetők el.

Az összeállítást készítette Bálint Gergely, a Horwath HTL Hungary & Russia senior tanácsadója. A beszámolóval és a felméréssel kapcsolatban a Horwath HTL munkatársai állnak a szállodai szakma rendelkezésére.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.