A felmérés elsősorban a szállodavezetők tapasztalatai alapján a szobakihasználtság, az átlagár és a bevételi mutatók várható alakulására helyezi a hangsúlyt. Ugyanakkor a szállodai szakembereket arra is kérték, hogy kommentálják a keresletet befolyásoló legfontosabb tényezők hatásait, ugyanakkor értékeljék a legfőbb keresleti szegmensek alakulását is.
Mivel az idén februári a Horwath HTL hetedik világméretű szállodapiaci felmérése volt, így az elemzőknek módjukban állt az idén év eleji felmérés eredményeit a korábbi évek eredményeivel összehasonlítani. A magyarországi felmérés eredményei budapesti és a vidéki szállodák vezetőitől kapott válaszok alapján alakultak ki, és részét képezik a nemzetközi kutatás során kialakult globális eredménynek is.
A vizsgálati és értékelési módszer
Ahhoz, hogy az egyes régiók és szállodakategóriák közötti eredményeket összehasonlítani és mérni lehessen, a Horwath HTL létrehozott egy mutatószámot (index), ezáltal valamennyi kérdésre adott válaszból átlagos pontszámot tudnak meghatározni. A pontszámokat a megfelelő válaszokhoz rendelték és azoknak megfelelően rendezték. Az indexet egy -150 és +150-es skálán alkalmazták, amelyben a -150 pont a teljes pesszimizmust szemlélteti, a nulla pont az előző időszakhoz, ill. a várakozásokhoz viszonyított változatlanságot jelzi, míg a +150 pont a teljességgel optimista álláspontot tükrözi.
AZ ÉRTÉKELÉSI PONTOZÁS ELVE PONTSZÁM | |
Sokkal rosszabb | -150.0 |
Rosszabb | -75.0 |
Változatlan | 0 |
Jobb | 75.0 |
Sokkal jobb | 150.0 |
A felmérésben résztvevő szállodák A megkeresett közel 300 magyarországi szállodától beérkezett összesen 72 válasz közül 47% a budapesti, míg 53% a vidéki szállodák vezetőitől érkezett. A válaszok többsége (63%) a 4 csillagos, 28,5%-a a 3 csillagos, míg 8,5%-a az 5 csillagos szektorból érkezett. |
A szállodapiaci kilátások összefoglaló értékelése
A Horwath HTL eddig 2009., 2010., 2011. és 2012. februárjában végezte el év eleji szállodapiaci felmérését. A felmérések során feltett négy kérdésre adott válaszok alapján az alábbi régiós eredmények születtek:
RÉGIÓK | SZERINT PONTSZÁM | |||
2009 feb. | 2010 feb. | 2011 feb. | 2012 feb. | |
Budapest | -37 | 16 | 26 | 14 |
Vidék | -23 | 0 | 33 | 2 |
Magyarország | -28 | 6 | 30 | 8 |
Európa | -36 | 9 | 34 | 14 |
Világ | -35 | 27 | 42 | 24 |
A régiós összehasonlító táblázat alapján jól látható, hogy a 2011. évi várakozásokhoz képest mind az európai mind pedig a globális szállodapiacon csökkent az optimizmus szintje az általános piaci várakozásokat illetően, hozzávetőlegesen a két évvel ezelőtti szintre. A nemzetközi szinten is mérséklődött optimizmus elsősorban az elhúzódó pénzügyi válság, továbbá a számos globális, a nemzetközi turizmust negatívan befolyásoló bizonytalansági tényező következménye, amelyeknek hatását a magyar szállodapiacra nézve a magyarországi szállodavezetők még károsabbnak ítéltek meg. Mindezek hatására Magyarországon összességében, az egy évvel ezelőtti felmérés eredményeihez képest idén februárban – a 2010. év eleji eredményekhez hasonló – visszafogottan pozitív eredmények születtek. Az országos átlagpontszám (8 pont) idén ismét alatta maradt az európai átlagpontszámnak, és egyértelműen negatív irányú elmozdulást mutat a korábbi, 2011. évre vonatkozó bizakodóbb hazai szállodapiaci kilátásokhoz képest.
1. és 2. kérdés: A szállodapiac és az egyes szállodák teljesítményének 2012. évben várható alakulásának értékelése 2011-hez viszonyítva, a főbb mutatószámok alapján
2012. ÉVI SZÁLLODAPIACI KILÁTÁSOK
Az összes válaszadó mindössze 33%-a számít szobakihasználtság növekedésre 2012-ben a magyarországi szállodapiacon 2011-hez képest, ami a tavaly februárban mért 53%-hoz képest negatív változásnak számít. A grafikon alapján jól látszik, hogy továbbra is az átlagos szobaár tekintetében a legnegatívabbak az általános piaci kilátások. Míg a válaszadók 30%-a stagnálásra számít, addig 40%-uk véli úgy, hogy a magyarországi szállodapiacon az átlagos szobaár 2012-ben a 2011. évi szint alatt alakul majd, azaz további átlagár csökkenésre lehet számítani. A válaszadó szállodavezetők szerint a szobakihasználtság vélhető stagnálása és a stagnáló vagy tovább csökkenő szobaátlagárak összességében stagnáló, ill. valamivel alacsonyabb bevételeket eredményezhetnek 2012-ben a 2011. évi eredményekhez képest.
2012. ÉVI SZÁLLODAPIACI KILÁTÁSOK | ||||
Átlag pontszám | Kihasználtság | Átlagár | Bevétel | |
Budapest | 5 | 9 | -5 | 9 |
Vidék | -10 | -6 | -11 | -13 |
Magyarország | -4 | 1 | -8 | -3 |
Európa | 12 | 10 | 11 | 15 |
Világ | 22 | 19 | 19 | 27 |
A szobakihasználtság 2012. évi várható alakulását tekintve látható, hogy a budapesti szállodák vezetői az európai trendekhez hasonlóan, visszafogott növekedésre (9 pont) számítanak 2012-ben. A vidéki szállodák vezetői azonban összességében csökkenésre számítanak, és a tavaly év eleji visszafogott bizakodásuk idén év elejére negatív várakozásba fordult. A hazai szállodapiaci átlagárak idei alakulását illetően a budapesti és vidéki szállodák vezetői egyértelműen negatív várakozásokat fogalmaztak meg (-5 és -11 pont), amely mutatja, hogy a szállodaárak tavalyi évben folytatódó mélyrepülése után piac szinten 2012-ben sem várható számottevő javulás, azaz a nemzetközi trendekkel ellentétben a vendégéjszaka szám növekedését várhatóan továbbra sem követi majd kézzelfogható átlagár növekedés. A válaszok alapján a szállodai árbevételek a teljes piac szintjén várhatóan stagnálni, ill. valamelyest csökkeni fognak 2012-ben. Az átlagárak és a kihasználtság további csökkenése miatt a vidéki szállodák vezetői piac szinten a bevételek egyértelmű csökkenésére számítanak az idei évben.
2012. ÉVI SZÁLLODAI TELJESÍTMÉNNYEL KAPCSOLATOS VÁRAKOZÁSOK
A felmérésből kiderül, hogy hasonlóan a korábbi évek eredményeihez, a saját szállodai teljesítmény alakulására vonatkozóan nagyobb optimizmus jellemzi a magyarországi szállodák vezetőit, mint az általános piaci kilátásokat illetően. A válaszadók többsége a kihasználtsági és árbevételi mutatók esetében a 2011. évi szinthez képest bizonyos mértékű növekedésre számít idén saját szállodája esetében.
2012. ÉVI SZÁLLODAI TELJESÍTMÉNNYEL KAPCSOLATOS VÁRAKOZÁSOK | ||||
Átlag pontszám | Kihasználtság | Átlagár | Bevétel | |
Budapest | 24 | 23 | 21 | 29 |
Vidék | 15 | 23 | 5 | 17 |
Magyarország | 19 | 23 | 12 | 22 |
Európa | 16 | 15 | 12 | 20 |
Világ | 26 | 22 | 22 | 33 |
A szobakihasználtság bázisidőszakhoz viszonyított várható alakulása mind a budapesti, mind pedig a vidéki szállodák esetében pozitív, az európai és globális várakozásokat is meghaladó mértékű, országos szinten átlagosan 23 pont. A szállodapiaci átlagárak alakulását amúgy pesszimistán látó budapesti szállodák vezetői, összességében a kihasználtságnál valamivel alacsonyabb, de az európai átlagnál azonban jóval magasabb szintű optimizmussal (21 pont) tekintenek saját szállodáik átlagárainak várható alakulására. A vidéki szállodák vezetői összességében már jóval szerényebb, alapvetően stagnálást sugalló kilátásokat fogalmaztak meg (5 pont). Az egyes szállodák várható árbevételét nemzetközi összehasonlításban is pozitívan látják a budapesti 3- és 4-csillagos szállodák megkérdezett vezetői. Ezzel a pozitív kilátással szöges ellentétben a budapesti 5-csillagos szállodák vezetői mindhárom mutató esetében visszaesésre számítanak az idei évben. A vidéki szállodák vezetői az átlagár és bevételi mutatók tekintetében (elsősorban a 3-csillagos szektor képviselői) összességében pesszimistábban látják saját szállodájuk várható 2012. évi teljesítményét, mint budapesti kollégáik, feltehetően a belföldi turizmus vélhető gyengülésének és a kedvezőtlen egyéb külső tényezők (pl. csökkenő diszkrecionális jövedelem, stagnáló gazdaság, stb.) következtében.
3. és 4. kérdés: A szállodák teljesítményét befolyásoló 7 alapvető tényező várható hatásainak értékelése és a főbb keresleti szegmensek várható alakulása 2012-ben a bázis évhez viszonyítva
A SZÁLLODÁK TELJESÍTMÉNYÉT BEFOLYÁSOLÓ FŐBB TÉNYEZŐK ÉRTÉKELÉSE
A szállodavezetők Európa szerte, így Magyarországon is, a helyi turizmus fejlődési trendjeit tartották a legpozitívabb hatásúnak 2012-re. A tavalyi és tavaly előtti évektől eltérően Magyarországon a globális gazdasági növekedés trendjeit idén már negatív hatásúnak ítélték meg a válaszadók, akiknek 36%-a várja ennek a tényezőnek a negatív hatásait a szállodapiacon. A magyarországi szállodavezetők közel 55%-a szerint a helyi gazdasági növekedés trendjei egyértelműen negatív hatással lesznek idén a hazai szállodák teljesítményére. A helyi és globális tőzsde teljesítményét a szállodavezetők továbbra is fontos befolyásoló tényezőnek tekintik, és a válaszadók több mint 35%-a szerint lesz negatív hatással ez a faktor a hazai szállodák teljesítményére. A legalacsonyabb pontszámot (-50) idén is az olajár világpiaci alakulása kapta, hiszen a válaszadók 68%-a szerint ennek a faktornak lesz közvetve a legnegatívabb hatása a hazai szállodák teljesítményére.
A FŐBB PIACI SZEGMENSEK TELJESÍTMÉNYÉNEK ÉRTÉKELÉSE
A válaszadók mindössze 21%-a tekint pozitív várakozásokkal a corporate szegmens idei alakulására. Egyedül az egyéni szabadidős szegmensben számít a válaszadók 42%-a visszafogott növekedésre. A szabadidős csoportokat illetően a válaszadók közel 80%-a stagnálást vagy csökkenést vár 2012-re a bázis évhez képest, míg a MICE szegmensre vonatkozóan többen (33%) számítanak csökkenésre, mint növekedésre (21%).
A PIACI SZEGMENSEK TELJESÍTMÉNYÉNEK ÉRTÉKELÉSE | ||||
2009 feb. | 2010 feb. | 2011 feb. | 2012 feb. | |
Üzleti | -39 | -9 | 23 | -10 |
Egyéni szabadidős | -52 | 20 | 33 | 8 |
Szabadidős csoport | -46 | -15 | 1 | -6 |
Konferencia/Rendezvény | -43 | -12 | 21 | -11 |
A pontszámok alapján jól látható, hogy a tavaly februári felméréshez képest, a magyarországi szállodavezetők szerint 2012-ben csupán az egyéni szabadidős szegmensben lehet fejlődés, de már egy jóval szerényebb mértékben. A corporate és konferencia szegmensek vonatkozásában jelentős negatív irányú elmozdulás figyelhető meg a tavalyi optimistább kilátásokhoz képest. Mindez vélhetően összefüggésben van a globális és hazai gazdaság bizonytalanságaival kapcsolatos negatív kilátásokkal, valamint a MALÉV csőd üzleti szegmensre rövid-közép távon gyakorolt következményeivel.
Konklúzió
Az európai szállodapiaci kilátásokhoz hasonlóan, a magyarországi szállodavezetők piaci várakozásaiban is hasonló mértékű visszaesés tapasztalható, a Horwath HTL tavaly februári felmérésének eredményeihez képest.
A 2012. évre vonatkozó visszafogottan pozitív magyarországi szállodapiaci kilátások egyértelműen összefüggésben állnak a hazai és európai gazdasági növekedéssel kapcsolatos bizonytalansági tényezőkkel, valamint ezek belföldi turizmusra gyakorolt negatív hatásaival. 2012-re a piac és a szállodák főbb teljesítménymutatóinak, elsősorban a szobakihasználtság várható alakulását illetően a budapesti szállodavezetők, ezen belül is a 3- és 4-csillagos szállodák vezetői látják optimistábban a közeljövőt.
Az átlagárak várható alakulásával kapcsolatban piac szinten egyértelműen negatívak a várakozások, míg szállodai szinten visszafogottan pozitívnak nevezhetők, és elsősorban Budapesten, a 3- és 4-csillagos kategóriákban számítanak a szállodavezetők kihasználtság, átlagár és bevétel növekedésre 2012-ben. Az átlagárak és a bevételek várható alakulása tekintetében a legpesszimistábbnak a budapesti 5-csillagos szektor bizonyult. A főbb szegmensek tekintetében a corporate és MICE szegmensekre vonatkozóan az idei évre ismét negatív kilátásokat fogalmazott meg a szállodavezetők többsége.
A beszámolók elérhetősége
A részletes magyarországi beszámoló letölthető a www.horwathhtl.hu oldalról, a Kiadványok menüpont alatt, míg a nemzetközi felmérés beszámolója (azaz a Global Hotel Market Sentiment Survey Report), valamint egyéb országokra és régiókra készített beszámolók a www.horwathhtl.com weboldalon keresztül érhetők el.
Az összeállítást készítette Bálint Gergely, a Horwath HTL Hungary & Russia senior tanácsadója. A beszámolóval és a felméréssel kapcsolatban a Horwath HTL munkatársai állnak a szállodai szakma rendelkezésére.