Csökkent a hazánkba látogató külföldiek száma

2010-ben a külföldi látogatások száma 2%-kal volt kevesebb az előző évinél, ami 39,9 millió látogatást jelentett. 2004 óta ez volt az első év, amikor a látogatások száma számottevően csökkent - olvasható a KSH 2010. adatait feldolgozó turisztikai jelentésében.

A csökkenést a jelentés részben a természeti katasztrófáknak tudja be; izlandi vulkán, orosz erdőtüzek stb. Persze az igen magas szám magában foglalja a hazánkon áthaladó török, szerb, román vendégmunkásokat is; arányuk 54%-ot tett ki tavaly. Öröm, hogy a közel 40 millióban a kamionsofőrök, a Ferihegyen átszálló utasok nincsenek benne. Ahogy az is biztató, hogy a több napot nálunk töltő, valóban turistáskodó külföldiek száma az utóbbi években emelkedésnek indult - 2009-hez képest 5%-kal nőtt. Sőt, 2010-ben – az előző évi stagnálást követően – a turisztikai célú utazások száma 5,5%-kal bővült, és 13,4 millió látogatást jelentett.

Ők utaznak

Kiemelt küldő országaink: Ausztria és Németország. A látogatások száma az előbbi országból 4%-kal nőtt, az utóbbiból pedig – hosszabb visszaesést követően – változatlan. A több napra látogatók számának növekedése ezen országokból 2 és 4% volt, és ezen belül a turisztikai célú utazások száma közel azonos mértékben bővült.

Az üzleti turizmus aránya 13% volt. 2009-ben a céges utazások száma kissé megtorpant, mivel a kiadások visszafogását a legtöbben az utazásokon kezdték el. 2010-re szerencsére úgy tűnik, hogy már egyre több cég tud áldozni utaztatásokra, így 7%-kal bővült az üzleti utazók száma.

A régiókban a vidéki Magyarország minden izmozása ellenére Budapest és környéke vitte a prímet. Legkevesebben a Tisza-tóra voltak kíváncsiak külföldi vendégeink, de legalább előző évhez képest nőtt az arányuk. Emellett a Dél-Dunántúl, Dél-Alföld, Észak-Magyarország és a Nyugat-Dunántúl is több külföldit fogadott tavaly, mint 2009-ben.

2010-ben a külföldi látogatók 1190 milliárd forintot költöttek Magyarországon, ami csekély mértékben, 1%-kal csökkent az előző évihez képest.

Mi utazunk

Ami minket illet, a népesség kétharmada továbbra is kimaradt a szabadidős utazás élményeiből 2010-ben, mivel az erre költhető pézünk tovább csökkent. Ez érinti mind a belföldi, mind pedig a külföldi útjainkat.

Némiképp vigasztaló, hogy a magyar lakosság 27%-a tett 1–3 éjszakás és egyhatoda ennél hosszabb belföldi utazást 2010-ben, az utazás legalább egyik formájában a lakosság 35%-a vett részt, ami némi növekedést mutat az előző évhez képest. Legtöbben 2010-ben is a Balcsira voltak kíváncsiak, a Tisza-tó zárja itt is a sort.

A lakosság 2010-ben összesen 16,3 millió alkalommal utazott a határon túlra – nagyrészt a
schengeni belső határszakaszokon, illetve a Ferihegyen keresztül –, ez 3%-os csökkenést jelent 2009-hez képest.

Az mindenképp elgondolkodtató, hogy az utazások kétharmadát, 10,8 millió alkalmat – az egynapos, éjszakázás nélküli, közeli úti célra irányuló utazások tették ki. Ezeknek az utazásoknak csupán 28%-a volt szabadidős vagy hivatalos, azaz turisztikai célú.

Hogy legyen min tovább gondolkodnia a héten, olvassa tovább a hosszú, tartalmas statisztikát.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”  

Interjú a Klasszis TopDesign 2023 verseny egyik díjazottjával.
Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.