Az 500 hazai mikro-, kis-, és középvállalkozás megkérdezésével végzett negyedéves K&H kkv kutatás azt mutatja, hogy még a vállalkozások fele sem, mindössze 47%-uk kalkulál a jelenleg alkalmazható béren kívüli juttatások valamelyik formájával. Ez az arány jóval elmarad a 2008-as csúcsidőszaktól, amikor még a kkv-k 80%-a alkalmazta annak valamelyik formáját. A béren kívüli juttatások után fizetendő EHO 10-ről 14%-ra történő emelését követően pedig ez az arány idén várhatóan már nem is fog tovább növekedni.
„A cafeteria elemek közül egyértelműen az étkezési hozzájárulás a legfontosabb, hiszen a vállalkozások 24%-a alkalmazza, ugyanakkor ez az arány 2008 óta legalacsonyabb érték. Igaz, a felmérés az Erzsébet utalvány felhasználási körének bővítése előtt jelent meg, így azóta ez az arány még emelkedhetett. A közlekedési költségtérítést, mint a második legtöbbet alkalmazott béren kívüli juttatást, a kkv vezetők ötöde tervezi nyújtani dolgozóinak, azonban ennek a juttatási formának az alkalmazása is folyamatosan csökken 2010 óta. A kedvező adózású juttatási formák közé tartozó SZÉP Kártya is veszített tavalyi népszerűségéből, mivel idén a kkv-k 8%-a tervezi alkalmazni, de továbbra is az élmezőnyben tartózkodik” - mondta el Németh László, a K&H kkv marketing főosztály vezetője.
Nagyobb cég, több cafeteria
A vállalkozás méretével párhuzamosan növekszik a béren kívüli juttatások alkalmazásának gyakorisága is. „A mikrovállalkozásoknál és a kisvállalkozásoknál a cafeteria juttatásokat alkalmazók aránya csupán 42% illetve 48%. Ez azt mutatja, hogy sok kisvállalkozás a cafeteria szűkítésével is próbál költségeket csökkenteni” – mondta el a kkv szakértő.
„A középvállalatoknál azonban továbbra is népszerűek a béren kívüli juttatások, hiszen idén 74%-uk tervezi alkalmazni valamely cafeteria elemet. Emellett a középvállalatoknál az étkezési hozzájárulás és a közlekedési költség térítése mellett jelentős a befektetés típusú béren kívüli hozzájárulások alkalmazása is. Az egészségpénztári befizetést és a nyugdíjpénztári kiegészítést megközelítőleg minden negyedik középvállalat alkalmazza” – magyarázta a kkv szakértő.