Számos tárgy kerül örökre használhatatlan állapotba, amikor a gyerek nekilát szétszedni. Tragikus esetekben így kerül a szemétbe a nagyapa második világháborús karórája, néhány gerincéről lefejtett könyv, szétszerelt távkapcsoló, vagy a gyerek szülinapjára vett kibelezett beszélő baba. Ilyen kíváncsiság vezérelt bennünket is, amikor meg akartuk tudni, hogyan készül lépésről lépésre egy reklámfilm. Ezúttal nem a végeredményt bontottunk vissza, hanem a Budacash Market Star nevű termékét népszerűsítő film elkészítésének folyamatát dokumentáltuk.
„Eddig nem forgattunk reklámfilmet, de úgy döntöttünk, hogy megpróbálunk minél több ponton támadni. Egy vicces filmet akartunk” – tudtuk meg az elején Taraczky Andrejtől, a Buda-Cash Brókerház deviza és online üzletágvezetőjétől. Az ügyfél felkereste a Roxer/Springer & Jacoby reklámügynökséget, akikkel már korábban is dolgoztak együtt, és megrendelték a reklámot. „Speciális szempont volt, hogy ezt a szpotot egy szeptemberben mozikba kerülő film vetítése előtt akartruk lejátszani, ami nagyban meghatározta a kreatív gondolkodást” – mondta Sikos Péter, az ügynökség ügyvezető tulajdonosa.
Miután megszületett az ügynökségi brief, megversenyeztettek négy produkciós céget, melyek közül a megrendelő a Moviebar Productions-t választotta a gyártócég előző munkái és a rendezői treatment alapján. Turán Eszter, a Moviebar egyik tulajdonosa és ennek a projectnek a producere elmondta: „Két dolgon múlik, hogy meg tudod-e nyerni a tendert: milyen alkotókat hozol, és milyen költségvetést írsz. Ennél a reklámnál fontos volt a humor, ezért Nyitrai Marcit találtam a legalkalmasabbnak a film megvalósításához.”
A szpot története |
|
A fázisok |
|
2010. márius.24., szerda, 15:00, PPM, Budaörs, Roxer
Mindig is azt gondoltuk, hogy egy ilyen találkozón mogorva emberek győzködik egymást nemlétező problémákról és számtalan apró hülyeségről, ami a reklámfilm szempontjából teljesen érdektelen, de mihelyst beléptünk, óriási röhögés fogadott bennünket. Szerencsére nem mi voltunk a röhej tárgyai, éppen a castingot nézték vissza a kivetítőn, méghozzá Monót, aki a kínai taxisofőrt játssza majd és felismerhetetlen magyarsággal formálja szövegét, „add az ordört kiszpajtasz, szórtoljak vaagy looongoljak”. Az ügyfél teljesen szívébe zárta, egy szereplő kipipálva, és már érkezik is a többi. A főszereplő fiú teljesen megfelel, de a lány „kicsit fruska”, azonban a producer gyorsan meggyőzi az ügyfelet arról, hogy ezen a tényen a stylist nagyon sokat tud változtatni, és a lány a srác méltó partnereként fog majd a kamerába mosolyogni. Megtudjuk, hogy az ügyfél a Market Star terméket más célközönségnek kívánja bevezetni, mint a hagyományos tőzsdei szolgáltatásokat. „Most a pókervilág a trendi, de nem az elegáns brókerimidzset szeretnénk hozni, hanem a tornacipős fiatalosat” – mondja az egyik kreatív. A film hangjára eredetileg Dörner Györgyöt szerették volna megnyerni a filmes vonal miatt, de mint mondják „több más probléma mellet, a százszoros gázsi is ellene szólt”. Így a hangcasting alapján Csuja Imrére esett a választás.
A produkciós cég felhívja a figyelmet arra, hogy nincs esőnap, mert az több milliós tétel lenne, az ügyfél pedig bólogat, hogy hát nem örülnek, ha lesz esernyő a reklámszpotban, de ezt az összeget nem akarják kifizetni. A rendező, Nyitrai Márton mindeközben elmond pár technikai részletet. „Arra gondoltam, hogy szubjektív kamerát fogok használni, mert azt a hatást akarom elérni, hogy a szpot idejére beköltözzünk a szereplő fejébe és az ő szemével lássuk az eseményeket.” Nem irigyeljük az operatőrt. Egy nyolc kilós, úgynevezett RED kamera – ami winchesterre rögzít, de filmes hatást kelt – lesz majd a fején a forgatáson.
2010. március 30., kedd, 16:00, ruhapróba, Hajógyári sziget, Moviebar
Egy kevésbbé izgalmas, de annál látványosabb feladathoz érkezett a produkció: a szereplők körülbelül négy órán keresztül hatalmas szatyrokból számtalan ruhaverziót próbálnak ki. A stúdióban nagyon melegünk van, pedig nem is ez a tavasz eddigi legmelegebb napja.
2010. március 31., szerda, 9:00, terepszemle, Pozsonyi út 53-55.
A helyszín nem a Pozsonyi út 53-55. lett volna, de az eredeti koncepció szerinti újépítésű „fancy” társasház drágának bizonyult. A helyszínen lévő Sarki Fűszeres delikátbolt „mint randihelyszín” és a mellette lévő műemléki bérház viszont megfelelt, a produkciós cég szerint pedig külön jó, hogy nem olyan elhasznált a Hámor István által tervezett, 1941-42-ben épült modernista épület. A rendező és az operatőr mindent részletesen megvizsgál, eljátssza a forgatókönyvet, fixálja az irányokat. A ház szemrevétele közben egy néni kérdőre vonja a gondnokot, hogy miképpen is lesz itt forgatás az ő engedélye nélkül, majd szúrós tekintettel elnyargal. „Majd beperel, úgy is mindig ezt szokta tenni” – mondja a gondnok, majd egykedvűen rátér arra, hogy szerinte miért népszerű forgatási helyszín ez a bérház. „Talán a lépcső az, ami vonzóvá teszi”. Alighanem igaza van: Hámori bauhaus stílusú lépcsője lenyűgözött bennünket is.
2010. április 2., péntek, 8:00, forgatás, Pozsonyi út 53-55.
Az időjárás nem az eredeti elképzelés szerint alakul, hideg, nyálkás nap elé nézünk. Sajnos esőre áll az idő, az egyik világosító folyamatosan az égboltot pásztázza egy a fénymérővel. Az ebből fakadó rossz közérzetet gyorsan feloldja az operatőr látványa, aki egy eddig talán még számára is ismeretlen szerkezetet próbál a fejére applikálni. Egy közönséges biciklis bukósisakot, rácsavarozva mindenféle vasbigyó, ami „stabilan” rögzíti a nyolc kilós RED kamerát. Ehhez jönnek még a kiálló csápok, amit a rendező tart, miközben a lépcsőn leszáguldva elkészítik az első próbafelvételeket. „Ha ezt Tarr Béla látná!” – viccelődik valaki a háttérből.
A stáb negyven fős. A tesztfelvételek alatt Mono, a kínai taxisofőr sem tétlenkedik rózsaszín legyezőkkel és műanyag giccsfigurákkal megpakolt taxijában, mantraként ismételgeti a szövegét, amit pár óra után sikerül is hibátlanul elmondania. Zökkenőmentesen halad a forgatás egészen a kutyás jelenetig, amit eleve a legnehezebbnek jósoltak. Opi, a bulldog ugyanis teljesen zavarba jön a stábtól, és sehogy sem tud a kamerába nézni. A masszázs és a jutalomfalat sem oldja fel gátlásait, így végül az ő jelenetét napokkal később veszik fel a kameraraktárban, jóval nyugodtabb körülmények között.
2010. április 12., hétfő, hangfelvétel, Megaphone Stúdió
2010. április 13., kedd, utómunka, Melon FX
2010. április 15., csütörtök, online prezentáció, labor stúdió – vége
Az online prezentáció után az ügyfél elégedett volt és elfogadta a szpotot. A szpot bemutatása és terjesztése viszont egy előre nem látható körülmény miatt az eredetileg tervezett április 22-i időpontról nyárra csúszott át.