Feleződik az állami támogatás?

Kormányzati elképzelések szerint a 2010-es költségvetésben a felére csökken az idegenforgalmi adó után járó állami támogatás. A Kormányszóvivői Iroda az államháztartási hiánnyal indokolja a tervezett lépést, de hangsúlyozza, hogy döntés csak novemberben születik az ügyben.

Számos tárgy kerül örökre használhatatlan állapotba, amikor a gyerek nekilát szétszedni. Tragikus esetekben így kerül a szemétbe a nagyapa második világháborús karórája, néhány gerincéről lefejtett könyv, szétszerelt távkapcsoló, vagy a gyerek szülinapjára vett kibelezett beszélő baba. Ilyen kíváncsiság vezérelt bennünket is, amikor meg akartuk tudni, hogyan készül lépésről lépésre egy reklámfilm. Ezúttal nem a végeredményt bontottunk vissza, hanem a Budacash Market Star nevű termékét népszerűsítő film elkészítésének folyamatát dokumentáltuk.
 

{video|id=1238|width=560|height=340}



„Eddig nem forgattunk reklámfilmet, de úgy döntöttünk, hogy megpróbálunk minél több ponton támadni. Egy vicces filmet akartunk” – tudtuk meg az elején Taraczky Andrejtől, a Buda-Cash Brókerház deviza és online üzletágvezetőjétől. Az ügyfél felkereste a Roxer/Springer & Jacoby reklámügynökséget, akikkel már korábban is dolgoztak együtt, és megrendelték a reklámot. „Speciális szempont volt, hogy ezt a szpotot egy szeptemberben mozikba kerülő film vetítése előtt akartruk lejátszani, ami nagyban meghatározta a kreatív gondolkodást” – mondta Sikos Péter, az ügynökség ügyvezető tulajdonosa.

Miután megszületett az ügynökségi brief, megversenyeztettek négy produkciós céget, melyek közül a megrendelő a Moviebar Productions-t választotta a gyártócég előző munkái és a rendezői treatment alapján. Turán Eszter, a Moviebar egyik tulajdonosa és ennek a projectnek a producere elmondta: „Két dolgon múlik, hogy meg tudod-e nyerni a tendert: milyen alkotókat hozol, és milyen költségvetést írsz. Ennél a reklámnál fontos volt a humor, ezért Nyitrai Marcit találtam a legalkalmasabbnak a film megvalósításához.”
 

 

A szpot története



 

A fázisok
  1. Az ügyfél megkeresi az ügynökséget egy brieffel, ami a legfontosabb információkat tartalmazza a termékről, a cégről és a célcsoportról.
     
  2. Az ügynökségi kreatívok ezek alapján megírják a reklámötletüket és egy ügynökségi brieffel megversenyeztetik a produkciós cégeket.
     
  3. A tenderre jelentkező cégek egy rendezői treatmenttel és részletes költségvetéssel pályáznak a filmforgatásra.
     
  4. Egy indítómeeting után elkezdődnek az előkészítési folyamatok, ami egy produkciónál körülbelül két hetet vesz igénybe. A rendező többfordulós casting után kiválogatja a szereplőket, helyszínt keres, és az operatőrrel, a stylisttal és a látványtervezővel megalkotja a film vizuális világát.
     
  5. A storyboardrajzoló shooting boardot készít a rendezővel, amely már tartalmazza az elképzelt beállításokat és képkompozíciókat.
     
  6. Pre PPM: a produkciós cég az elvégzett részfeladatokat prezentálja az ügynökségnek.
     
  7. PPM: ennél a fázisnál már jelen van az ügyfél is. A reklám itt már forgatásközeli állapotban van, a producer és a rendező konkrét szereplőjavaslatokat, a ruhák bemutatására szolgáló moodboardokat, látványvilágot, kellékeket és snittlistát prezentál.
     
  8. Technikai terepszemle: forgatás előtti helyszínbejárás a gyártásvezetővel, a fővilágosítóval és a részlegvezetőkkel (technika, építészet, berendezés, helyszín). Ezen a szemlén derül ki, hogyan tudja majd megvalósítani elképzeléseit a rendező és az operatőr. Felmérik a lehetőséget a lámpák és egyéb technikai eszközök elhelyezésében, és lepróbálják a kameramozgásokat.
     
  9. Forgatás.
     
  10. Az utómunka első része a vágás, amit egy úgynevezett rough cut (nyers vágás) prezentáción mutatnak be az ügyfélnek és az ügynökségnek. Ezen a ponton még lehetőség van módosításokra, bizonyos jelenetek lecserélésére.
     
  11. A végleges vágást követően az anyag az utómunka-stúdióba kerül, ahol beillesztik  a packshotot (a terméket vagy annak logóját) és elkészítik az animációs betéteket és az egyéb vizuális effekteket. Aztán megfényelik az anyagot, ezzel megadják a film szín- és hangulatvilágát.
     
  12. Az online prezentáció következik, ami megtévesztő neve ellenére ez egy személyes prezentáció, ahol már adásminőségű képet vetítenek le az ügyfélnek és az ügynökségnek, akik szerencsés esetben elégedetten rábólintanak a végleges verzióra, amit aztán kiírnak a megfelelő nyersanyaghordozóra, betakazettára vagy filmszalagra, attól függően, hogy milyen médiumon keresztül fogják bemutatni a reklámot.

 
2010. márius.24., szerda, 15:00, PPM, Budaörs, Roxer

Mindig is azt gondoltuk, hogy egy ilyen találkozón mogorva emberek győzködik egymást nemlétező problémákról és számtalan apró hülyeségről, ami a reklámfilm szempontjából teljesen érdektelen, de mihelyst beléptünk, óriási röhögés fogadott bennünket. Szerencsére nem mi voltunk a röhej tárgyai, éppen a castingot nézték vissza a kivetítőn, méghozzá Monót, aki a kínai taxisofőrt játssza majd és felismerhetetlen magyarsággal formálja szövegét, „add az ordört kiszpajtasz, szórtoljak vaagy looongoljak”. Az ügyfél teljesen szívébe zárta, egy szereplő kipipálva, és már érkezik is a többi.  A főszereplő fiú teljesen megfelel, de a lány „kicsit fruska”, azonban a producer gyorsan meggyőzi az ügyfelet arról, hogy ezen a tényen a stylist nagyon sokat tud változtatni, és a lány a srác méltó partnereként fog majd a kamerába mosolyogni. Megtudjuk, hogy az ügyfél a Market Star terméket más célközönségnek kívánja bevezetni, mint a hagyományos tőzsdei szolgáltatásokat. „Most a pókervilág a trendi, de nem az elegáns brókerimidzset szeretnénk hozni, hanem a tornacipős fiatalosat” – mondja az egyik kreatív. A film hangjára eredetileg Dörner Györgyöt szerették volna megnyerni a filmes vonal miatt, de mint mondják „több más probléma mellet, a százszoros gázsi is ellene szólt”. Így a hangcasting alapján Csuja Imrére esett a választás.

A produkciós cég felhívja a figyelmet arra, hogy nincs esőnap, mert az több milliós tétel lenne, az ügyfél pedig bólogat, hogy hát nem örülnek, ha lesz esernyő a reklámszpotban, de ezt az összeget nem akarják kifizetni. A rendező, Nyitrai Márton mindeközben elmond pár technikai részletet. „Arra gondoltam, hogy szubjektív kamerát fogok használni, mert azt a hatást akarom elérni, hogy a szpot idejére beköltözzünk a szereplő fejébe és az ő szemével lássuk az eseményeket.” Nem irigyeljük az operatőrt. Egy nyolc kilós, úgynevezett  RED kamera – ami winchesterre rögzít, de filmes hatást kelt – lesz majd a fején a forgatáson.
 



2010. március 30., kedd, 16:00, ruhapróba, Hajógyári sziget, Moviebar


Egy kevésbbé izgalmas, de annál látványosabb feladathoz érkezett a produkció: a szereplők körülbelül négy órán keresztül hatalmas szatyrokból számtalan ruhaverziót próbálnak ki. A stúdióban nagyon melegünk van, pedig nem is ez a tavasz eddigi legmelegebb napja.
 

 



2010. március 31., szerda, 9:00, terepszemle, Pozsonyi út 53-55.


A helyszín nem a Pozsonyi út 53-55. lett volna, de az eredeti koncepció szerinti újépítésű „fancy” társasház drágának bizonyult. A helyszínen lévő Sarki Fűszeres delikátbolt „mint randihelyszín” és a mellette lévő műemléki bérház viszont megfelelt, a produkciós cég szerint pedig külön jó, hogy nem olyan elhasznált a Hámor István által tervezett, 1941-42-ben épült modernista épület. A rendező és az operatőr mindent részletesen megvizsgál, eljátssza a forgatókönyvet, fixálja az irányokat. A ház szemrevétele közben egy néni kérdőre vonja a gondnokot, hogy miképpen is lesz itt forgatás az ő engedélye nélkül, majd szúrós tekintettel elnyargal. „Majd beperel, úgy is mindig ezt szokta tenni” – mondja a gondnok, majd egykedvűen rátér arra, hogy szerinte miért népszerű forgatási helyszín ez a bérház. „Talán a lépcső az, ami vonzóvá teszi”. Alighanem igaza van: Hámori bauhaus stílusú lépcsője lenyűgözött bennünket is.
 

 



2010. április 2., péntek, 8:00, forgatás, Pozsonyi út 53-55.


Az időjárás nem az eredeti elképzelés szerint alakul, hideg, nyálkás nap elé nézünk. Sajnos esőre áll az idő, az egyik világosító folyamatosan az égboltot pásztázza egy a fénymérővel.  Az ebből fakadó rossz közérzetet gyorsan feloldja az operatőr látványa, aki egy eddig talán még számára is ismeretlen szerkezetet próbál a fejére applikálni. Egy közönséges biciklis bukósisakot, rácsavarozva mindenféle vasbigyó, ami „stabilan” rögzíti a nyolc kilós RED kamerát. Ehhez jönnek még a kiálló csápok, amit a rendező tart, miközben a lépcsőn leszáguldva elkészítik az első próbafelvételeket. „Ha ezt Tarr Béla látná!” – viccelődik valaki a háttérből.
A stáb negyven fős. A tesztfelvételek alatt Mono, a kínai taxisofőr sem tétlenkedik rózsaszín legyezőkkel és műanyag giccsfigurákkal megpakolt taxijában, mantraként ismételgeti a szövegét, amit pár óra után sikerül is hibátlanul elmondania. Zökkenőmentesen halad a forgatás egészen a kutyás jelenetig, amit eleve a legnehezebbnek jósoltak. Opi, a bulldog ugyanis teljesen zavarba jön a stábtól, és sehogy sem tud a kamerába nézni. A masszázs és a jutalomfalat sem oldja fel gátlásait, így végül az ő jelenetét napokkal később veszik fel a kameraraktárban, jóval nyugodtabb körülmények között.
 

 



2010. április 12., hétfő, hangfelvétel, Megaphone Stúdió

 

 



2010. április 13., kedd, utómunka, Melon FX

 

 



2010. április 15., csütörtök, online prezentáció, labor stúdió – vége


Az online prezentáció után az ügyfél elégedett volt és elfogadta a szpotot. A szpot bemutatása és terjesztése viszont egy előre nem látható körülmény miatt az eredetileg tervezett április 22-i időpontról nyárra csúszott át.


 


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.