Folytatódik az európai turizmus bővülése

Az európai turizmus bővülése folytatódott 2012 második negyedévében, a kedvező tendencia mögött elsősorban az erősödő régión belüli forgalom áll. A légi közlekedési adatok kedvezően alakultak a régióban, ám a szállodai foglaltsági adatok stagnálnak. A szakértők továbbra is óvnak a túlzott optimizmustól, hiszen az eredmények meglehetősen vegyesek az egyes desztinációk körében, és a főszezon során fog kiderülni, hogy valóban konszolidálódik-e 2012-ben Európa turizmusa, közölte a Magyar Turizmus Zrt. Kutatási Irodája az European Travel Commission (ETC) European Tourism 2012 második negyedévét vizsgáló riportja alapján. 

2012 első felében a legtöbb európai desztináció a külföldi vendégek és vendégéjszakák számának növekedését tapasztalta. Különösen a balti országokban, illetve Közép- és Kelet-Európában javultak a mutatók, de a nagy nyugat-európai desztinációk, így Németország, az Egyesült Királyság, Ausztria és Spanyolország is növekedésről számolt be 2012 első öt hónapjában. A szállodák eredményei azonban már vegyesebb képet mutatnak: az STR Global European Hotel Review adatai szerint 2012. január–májusban a vizsgált 26 ország közül 16-ban csökkenést jeleztek a szállodai foglaltsági mutatók. A világ többi régiójával összevetve Európában nőtt a legkisebb mértékben a RevPAR (+3,6%), elsősorban a foglaltság csekély mértékű növekedésének (+0,3%) köszönhetően. Közép- és Kelet-Európa átlagát tekintve a szállodai teljesítmények kedvezően alakultak, a RevPAR 8,3%-kal nőtt január–május között.1

Az első negyedévi európai forgalombővülés folytatódott a 2012 második  negyedévében is: a 2012. június közepéig tartó időszakban az európai légitársaságok 6,0%-kal több utast szállítottak, mint 2011 azonos időszakában. Javult a kapacitások kihasználtsága, a load factor is, ám csak marginális mértékben. A légi közlekedési kapacitások növekedése a légitársaságok bizalmát jelzi a forgalom növekedésében, ám a load factor szerény javulása azt jelzi, hogy a kereslet bővülése elmaradhat a légitársaságok által várttól.

Bár még jellemzően csak az első öt hónap eredményei állnak rendelkezésre, ezek vegyes képet mutatnak, Európa legfontosabb régión belüli küldőpiacain jellemzően lassuló ütemben bővül a nemzetközi utazások iránti kereslet. A német kereslet 2011-ben elkezdődött bővülése a legtöbb európai desztinációban 2012 elején is folytatódott. Különösen igaz ez a közép- és kelet-európai országokra, a drágább nyugat-európai desztinációk iránti kereslet lassuló ütemű növekedése a gazdasági bizonytalanság miatti óvatosságot jelezheti. Hollandia esetében szintén Közép- és Kelet-Európa piaci részesedésének növekedése figyelhető meg, a teljes forgalom bővülése mellett. A francia és olasz vendégforgalmat illetően már jóval vegyesebb a kép. A brit vendégforgalom bővülése lassult a desztinációk többségében, növekedést elsősorban a közép- és kelet-európai országok jeleztek. Oroszország továbbra is a legjobb mutatókkal rendelkező küldőország, az adatokat szolgáltató európai desztinációk kivétel nélkül az orosz vendégforgalom legalább 10%-os növekedését tapasztalták és a vendégéjszakák száma is 10%-ot meghaladó mértékben nőtt a legtöbb desztináció esetében.

A legnagyobb tengerentúli küldőpiacok közül az Amerikai Egyesült Államokból érkező vendégforgalom az országok többségében nőtt, jellemzően közép- és kelet-európai országok regisztrálták a legmagasabb növekedési ütemeket. Bár az Egyesült Királyság az amerikai turisták legfontosabb úti célja, a kereslet csökkenése figyelemre méltó. A japán kereslet – az országot ért súlyos katasztrófák után – ismét erősödik a vizsgált desztinációk zömében.

Európa részesedése

Az Európa részesedését második alkalommal bemutató (frissített adatokon alapuló) számítások szerint 2011-ben a saját régiójukon kívülre utazó Amerikai Egyesült Államokbeli turisták 42,2%-a választotta Európát (21,2 millió fő), és e turisták többsége (37,7%-a) Nyugat-Európába2 utazott. A Tourism Economics előrejelzése szerint a 2016-ra nő a közép- és kelet-európai piacok részesedése az USA kiutazásainak számából. A régión kívülre utazó kanadai turisták aránya 33,7% volt, ebből Európa 39,0%-kal részesedett (4,3 millió fő). Az USA-hoz hasonlóan a kanadai turisták zöme is Nyugat-Európát választotta. A következő évek során a közép- és kelet-európai piacok részesedésének növekedésére lehet számítani Kanada esetében is.

Mexikóban jóval alacsonyabb a régión kívüli utazások aránya, mindössze 11,2%, akiknek 50,7%-a érkezett Európába (0,9 millió fő). Argentínában kissé magasabb a régión kívüli utazások aránya, ezek 26,8%-ot tettek ki, ezen belül az európai utazások 37,9%-ot (0,6 millió fő). Brazíliát – Mexikóval és Argentínával ellentétben – a régión kívüli utazások viszonylag magas, 66,5%-os aránya jellemzi. Európa részesedése ebből 50,8% (2,5 millió fő).

Az indiai turisták túlnyomó többsége (95,5%-a) Dél-Ázsián kívüli úti célt választ, közülük 21,2% (2,3 millió fő) európai desztinációt. A kínai utazók 31,0%-a hagyta el Északkelet-Ázsiát, ebből 34,8% (3,9 millió fő) utazott Európába. Japánban ennél magasabb, 59,6%-os volt a régión túlra utazók részesedése, akik között 31,7%-ot (3,9 millió fő) tettek ki az Európába utazók. Az Arab-öböl országai közül az Egyesült Arab Emírségeket vizsgálta a Tourism Economics, ahol még nem jelentősek a régión kívüli utazások, 20,2%-ot tesznek ki. Ezen utazók több mint fele, 59,4%-a (0,7 millió fő) azonban Európába érkezik. Végezetül Oroszország adatai: a turisták 79,6%-a (21,4 millió fő) utazott Európán belül, többségük (51,2%) a közép- és kelet-európai desztinációkat választotta.

A Tourism Economics előrejelzése szerint az Európába irányuló nemzetközi turistaérkezések száma 2012-ben 0,7%-kal csökkenni fog, 2013-ben pedig mindössze 0,9%-kal növekszik majd. Különösen a nyugat- és dél-európai desztinációkat fenyegeti visszaesés, míg Észak-Európában mérsékelt (ám az átlagot meghaladó) növekedést, Közép- és Kelet-Európában pedig 2012-re stagnálást, 2013-ra 2,2%-os növekedést valószínűsítenek. A legközvetlenebb versenytársakat jelentő közép-európai és balti országok csoportjában (Bulgária, Csehország, Észtország, Lengyelország, Lettország, Litvánia, Magyarország, Románia és Szlovákia) 2012-re 0,3%-os, 2013- ra pedig 0,8%-os növekedést vár a kutatóintézet, javítva előző negyedéves előrejelzésén.

Az ETC szakértői szerint a főszezon során fog kiderülni, hogy valóban konszolidálódik-e 2012-ben Európa turizmusa. A nemzetközi gazdaság növekedését ugyanis a kormányzati megszorító intézkedések és a gyengülő exportkereslet visszafogják. Mindezek egyelőre még nem csökkentik számottevően a turisztikai keresletet, de lassuló ütemű bővülés tapasztalható.

A Tourism Economics-nak a kiutazások éves növekedési ütemére vonatkozó előrejelzését a régiók vonatkozásában az alábbi táblázat foglalja össze:

A kiutazások számának változása*
  2012 2013
Amerika +3,7% +4,1%
Európa -0,7% +1,2%
EU -1,1% +0,7%
Közép- és Kelet-Európa +0,9% +2,6%
Közép-Európa és Baltikum +1,5% +2,4%
Ázsia és a Csendes-óceáni térség +6,3% +6,5%
Afrika +4,1% +4,1%
Közel-Kelet -2,5% +2,3%
Világ +1,9% +3,4%

* A desztinációk turistaérkezéseinek összesítése alapján. 

A teljes, angol nyelvű jelentés minden érdeklődő által ingyenesen letölthető az ETC honlapjáról


1 A kiadvány adatgyűjtésének lezárása után publikálták az STR Global European Hotel Review 2012. január– júniusi számát. A legfrissebb eredmények szerint a vizsgált 26 ország közül 14-ben jeleztek csökkenést a szállodai foglaltsági mutatók. A világ többi régiójával összevetve Európában nőtt a legkisebb mértékben a RevPAR (+4,1%). A foglaltság csekély mértékben (+0,3%) növekedett. Közép- és Kelet-Európa átlagát tekintve a szállodai teljesítmények kedvezően alakultak, a foglaltság 3,1%-kal, az euróban számított RevPAR 9,2%-kal nőtt január–június között.

2 Észak-Európa: Dánia, Egyesült Királyság, Finnország, Izland, Írország, Norvégia, Svédország. Nyugat-Európa: Ausztria, Belgium, Franciaország, Hollandia, Luxemburg, Németország, Svájc. Dél-Európa/Mediterrán térség: Albánia, Bosznia-Hercegovina, Ciprus, Görögország, Horvátország, Macedónia, Málta, Montenegró, Olaszország, Portugália, Spanyolország, Szerbia, Szlovénia, Törökország. Közép- és Kelet-Európa: Azerbajdzsán, Bulgária, Cseh Köztársaság, Észtország, Kazahsztán, Kirgizisztán, Lengyelország, Lettország, Litvánia, Magyarország, Oroszország, Örményország, Románia, Szlovákia, Ukrajna.


Egy korty Ázsia reggelire

Egy korty Ázsia reggelire 

Kulturális ízkavalkáddal hódít az új belvárosi brunchozó.
Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.