Folytatódik az európai turizmus bővülése

Az európai turizmus bővülése folytatódott 2012 második negyedévében, a kedvező tendencia mögött elsősorban az erősödő régión belüli forgalom áll. A légi közlekedési adatok kedvezően alakultak a régióban, ám a szállodai foglaltsági adatok stagnálnak. A szakértők továbbra is óvnak a túlzott optimizmustól, hiszen az eredmények meglehetősen vegyesek az egyes desztinációk körében, és a főszezon során fog kiderülni, hogy valóban konszolidálódik-e 2012-ben Európa turizmusa, közölte a Magyar Turizmus Zrt. Kutatási Irodája az European Travel Commission (ETC) European Tourism 2012 második negyedévét vizsgáló riportja alapján. 

2012 első felében a legtöbb európai desztináció a külföldi vendégek és vendégéjszakák számának növekedését tapasztalta. Különösen a balti országokban, illetve Közép- és Kelet-Európában javultak a mutatók, de a nagy nyugat-európai desztinációk, így Németország, az Egyesült Királyság, Ausztria és Spanyolország is növekedésről számolt be 2012 első öt hónapjában. A szállodák eredményei azonban már vegyesebb képet mutatnak: az STR Global European Hotel Review adatai szerint 2012. január–májusban a vizsgált 26 ország közül 16-ban csökkenést jeleztek a szállodai foglaltsági mutatók. A világ többi régiójával összevetve Európában nőtt a legkisebb mértékben a RevPAR (+3,6%), elsősorban a foglaltság csekély mértékű növekedésének (+0,3%) köszönhetően. Közép- és Kelet-Európa átlagát tekintve a szállodai teljesítmények kedvezően alakultak, a RevPAR 8,3%-kal nőtt január–május között.1

Az első negyedévi európai forgalombővülés folytatódott a 2012 második  negyedévében is: a 2012. június közepéig tartó időszakban az európai légitársaságok 6,0%-kal több utast szállítottak, mint 2011 azonos időszakában. Javult a kapacitások kihasználtsága, a load factor is, ám csak marginális mértékben. A légi közlekedési kapacitások növekedése a légitársaságok bizalmát jelzi a forgalom növekedésében, ám a load factor szerény javulása azt jelzi, hogy a kereslet bővülése elmaradhat a légitársaságok által várttól.

Bár még jellemzően csak az első öt hónap eredményei állnak rendelkezésre, ezek vegyes képet mutatnak, Európa legfontosabb régión belüli küldőpiacain jellemzően lassuló ütemben bővül a nemzetközi utazások iránti kereslet. A német kereslet 2011-ben elkezdődött bővülése a legtöbb európai desztinációban 2012 elején is folytatódott. Különösen igaz ez a közép- és kelet-európai országokra, a drágább nyugat-európai desztinációk iránti kereslet lassuló ütemű növekedése a gazdasági bizonytalanság miatti óvatosságot jelezheti. Hollandia esetében szintén Közép- és Kelet-Európa piaci részesedésének növekedése figyelhető meg, a teljes forgalom bővülése mellett. A francia és olasz vendégforgalmat illetően már jóval vegyesebb a kép. A brit vendégforgalom bővülése lassult a desztinációk többségében, növekedést elsősorban a közép- és kelet-európai országok jeleztek. Oroszország továbbra is a legjobb mutatókkal rendelkező küldőország, az adatokat szolgáltató európai desztinációk kivétel nélkül az orosz vendégforgalom legalább 10%-os növekedését tapasztalták és a vendégéjszakák száma is 10%-ot meghaladó mértékben nőtt a legtöbb desztináció esetében.

A legnagyobb tengerentúli küldőpiacok közül az Amerikai Egyesült Államokból érkező vendégforgalom az országok többségében nőtt, jellemzően közép- és kelet-európai országok regisztrálták a legmagasabb növekedési ütemeket. Bár az Egyesült Királyság az amerikai turisták legfontosabb úti célja, a kereslet csökkenése figyelemre méltó. A japán kereslet – az országot ért súlyos katasztrófák után – ismét erősödik a vizsgált desztinációk zömében.

Európa részesedése

Az Európa részesedését második alkalommal bemutató (frissített adatokon alapuló) számítások szerint 2011-ben a saját régiójukon kívülre utazó Amerikai Egyesült Államokbeli turisták 42,2%-a választotta Európát (21,2 millió fő), és e turisták többsége (37,7%-a) Nyugat-Európába2 utazott. A Tourism Economics előrejelzése szerint a 2016-ra nő a közép- és kelet-európai piacok részesedése az USA kiutazásainak számából. A régión kívülre utazó kanadai turisták aránya 33,7% volt, ebből Európa 39,0%-kal részesedett (4,3 millió fő). Az USA-hoz hasonlóan a kanadai turisták zöme is Nyugat-Európát választotta. A következő évek során a közép- és kelet-európai piacok részesedésének növekedésére lehet számítani Kanada esetében is.

Mexikóban jóval alacsonyabb a régión kívüli utazások aránya, mindössze 11,2%, akiknek 50,7%-a érkezett Európába (0,9 millió fő). Argentínában kissé magasabb a régión kívüli utazások aránya, ezek 26,8%-ot tettek ki, ezen belül az európai utazások 37,9%-ot (0,6 millió fő). Brazíliát – Mexikóval és Argentínával ellentétben – a régión kívüli utazások viszonylag magas, 66,5%-os aránya jellemzi. Európa részesedése ebből 50,8% (2,5 millió fő).

Az indiai turisták túlnyomó többsége (95,5%-a) Dél-Ázsián kívüli úti célt választ, közülük 21,2% (2,3 millió fő) európai desztinációt. A kínai utazók 31,0%-a hagyta el Északkelet-Ázsiát, ebből 34,8% (3,9 millió fő) utazott Európába. Japánban ennél magasabb, 59,6%-os volt a régión túlra utazók részesedése, akik között 31,7%-ot (3,9 millió fő) tettek ki az Európába utazók. Az Arab-öböl országai közül az Egyesült Arab Emírségeket vizsgálta a Tourism Economics, ahol még nem jelentősek a régión kívüli utazások, 20,2%-ot tesznek ki. Ezen utazók több mint fele, 59,4%-a (0,7 millió fő) azonban Európába érkezik. Végezetül Oroszország adatai: a turisták 79,6%-a (21,4 millió fő) utazott Európán belül, többségük (51,2%) a közép- és kelet-európai desztinációkat választotta.

A Tourism Economics előrejelzése szerint az Európába irányuló nemzetközi turistaérkezések száma 2012-ben 0,7%-kal csökkenni fog, 2013-ben pedig mindössze 0,9%-kal növekszik majd. Különösen a nyugat- és dél-európai desztinációkat fenyegeti visszaesés, míg Észak-Európában mérsékelt (ám az átlagot meghaladó) növekedést, Közép- és Kelet-Európában pedig 2012-re stagnálást, 2013-ra 2,2%-os növekedést valószínűsítenek. A legközvetlenebb versenytársakat jelentő közép-európai és balti országok csoportjában (Bulgária, Csehország, Észtország, Lengyelország, Lettország, Litvánia, Magyarország, Románia és Szlovákia) 2012-re 0,3%-os, 2013- ra pedig 0,8%-os növekedést vár a kutatóintézet, javítva előző negyedéves előrejelzésén.

Az ETC szakértői szerint a főszezon során fog kiderülni, hogy valóban konszolidálódik-e 2012-ben Európa turizmusa. A nemzetközi gazdaság növekedését ugyanis a kormányzati megszorító intézkedések és a gyengülő exportkereslet visszafogják. Mindezek egyelőre még nem csökkentik számottevően a turisztikai keresletet, de lassuló ütemű bővülés tapasztalható.

A Tourism Economics-nak a kiutazások éves növekedési ütemére vonatkozó előrejelzését a régiók vonatkozásában az alábbi táblázat foglalja össze:

A kiutazások számának változása*
  2012 2013
Amerika +3,7% +4,1%
Európa -0,7% +1,2%
EU -1,1% +0,7%
Közép- és Kelet-Európa +0,9% +2,6%
Közép-Európa és Baltikum +1,5% +2,4%
Ázsia és a Csendes-óceáni térség +6,3% +6,5%
Afrika +4,1% +4,1%
Közel-Kelet -2,5% +2,3%
Világ +1,9% +3,4%

* A desztinációk turistaérkezéseinek összesítése alapján. 

A teljes, angol nyelvű jelentés minden érdeklődő által ingyenesen letölthető az ETC honlapjáról


1 A kiadvány adatgyűjtésének lezárása után publikálták az STR Global European Hotel Review 2012. január– júniusi számát. A legfrissebb eredmények szerint a vizsgált 26 ország közül 14-ben jeleztek csökkenést a szállodai foglaltsági mutatók. A világ többi régiójával összevetve Európában nőtt a legkisebb mértékben a RevPAR (+4,1%). A foglaltság csekély mértékben (+0,3%) növekedett. Közép- és Kelet-Európa átlagát tekintve a szállodai teljesítmények kedvezően alakultak, a foglaltság 3,1%-kal, az euróban számított RevPAR 9,2%-kal nőtt január–június között.

2 Észak-Európa: Dánia, Egyesült Királyság, Finnország, Izland, Írország, Norvégia, Svédország. Nyugat-Európa: Ausztria, Belgium, Franciaország, Hollandia, Luxemburg, Németország, Svájc. Dél-Európa/Mediterrán térség: Albánia, Bosznia-Hercegovina, Ciprus, Görögország, Horvátország, Macedónia, Málta, Montenegró, Olaszország, Portugália, Spanyolország, Szerbia, Szlovénia, Törökország. Közép- és Kelet-Európa: Azerbajdzsán, Bulgária, Cseh Köztársaság, Észtország, Kazahsztán, Kirgizisztán, Lengyelország, Lettország, Litvánia, Magyarország, Oroszország, Örményország, Románia, Szlovákia, Ukrajna.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.