Az őszi országos Tourinform találkozót köszöntők sora nyitja meg november 14-én: L. Simon László országgyűlési képviselő; Tóth István, Gárdony polgármestere; Vértes Tibor, a Gárdonyi TDM elnöke; Horváth Gergely, a Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgatója, valamint Behan István, a Vital Hotel Nautis**** igazgatója üdvözöli a szakembereket. A továbbiakban Horváth Gergely okleveleket ad át a 10, illetve 15 éve nyitva tartó születésnapos irodák vezetői részére, külön köszönti az 5, 10, 15 éve dolgozó Tourinformos kollégákat, végül annak a 9 irodának a munkatársait részesíti jutalomban, akik a legaktívabbak voltak a nyári Tourinform kérdőív lebonyolításában.
A szakmai előadások között elsőként Horváth Gergely értékeli prezentációjában az MT Zrt. 2011. évi munkáját. A társaság 2012. évre vonatkozó marketingtevékenységét Dudás Krisztina, a Zrt. marketingigazgatója ismerteti meg a szakemberekkel. A program további részeként, a nemzeti turisztikai marketingszervezet részéről Mártonné Máthé Kinga belföldi igazgató a Tourinform hálózat racionalizálásáról beszél, Kútvölgyi Emese e-marketing irodavezető pedig a Nemzeti Turisztikai Adatbázis (NETA) rendszer előnyeibe és lehetőségeibe avatja majd be a résztvevőket.
A találkozón bemutatkozik a Közép-Dunántúl turisztikai régió és a Gárdonyi TDM is – előbbi Bodrogai László, az MT Zrt. Közép-dunántúli Regionális Marketing Igazgatóságának vezetője, utóbbi pedig Somossy Eszter TDM munkaszervezet-vezető előadásában. A folytatásban Dr. Bocsi Andrea, a Tourinform Szövetség elnöke a Szövetség munkáját prezentálja, majd a Veszprém Tourinform iroda mint TDM-fenntartású iroda példáját ismerteti meg a résztvevőkkel Sümegi Réka, az iroda vezetője. Az előadások sorát Dr. Szabóné Barsi Katalin, a Tourinform Révfülöp és Illés Virág, a Tourinform Zamárdi vezetője zárja, akik az önkormányzati fenntartású Tourinform irodák működéséről beszélnek majd.
A szakmai prezentációk után, kötetlen esti program keretében pálinkakóstolón, zenés esten, továbbá Velencei-tavi nyereményekért cserébe játékos vetélkedőn vehetnek részt a szakemberek, akik a wellness részleg egyik relaxáló szolgáltatását is igénybe vehetik.
November 15-én a résztvevők autóbusszal és – jó idő esetén – kerékpárral fedezik fel a környék turisztikai kínálatát. A kirándulás során olyan állomásokat érintenek, mint a Dinnyési Templomkert Hagyományőrző Turisztikai Központ, a pákozdi Katonai Emlékpark (KEMPP), vagy a Gárdonyi Géza Emlékház és a Velencei-tavi Galéria. Látogatást tesznek továbbá az Agárdi Pálinkafőzdében, házbejáráson vesznek részt a Velence Resort & Spa**** superior szállodában, valamint borkóstolóval várják őket a Simon Panzió és Borászatban. Az autóbuszos csoport tagjai megismerkednek az Agárdi Gyógy- és Termálfürdővel és annak fejlesztéseivel is.
A Tourinform irodák a Magyar Turizmus Zrt. szakmai felügyelete mellett névhasználati rendszerben, önkormányzatok, illetve egyesületek és újabban TDM-ek finanszírozásában is működnek. A 142 irodából a hivatalos nyilvántartás szerint 36 Tourinform esetében (25%) TDM a fenntartó. Az MT Zrt.-nek ezen kívül további 11 olyan településről van tudomása, ahol működik TDM, de hivatalosan még nem vették át a helyi Tourinform irodát.
A szakmaiság és partnerség jegyében az MT Zrt. a TDM-ek (Turisztikai Desztináció Menedzsment Szervezetek) által fenntartott Tourinform irodákkal is egyeztetett a névhasználati kézikönyv újragondolásakor a Tourinform Szövetségen keresztül. Az MT Zrt. továbbá lehetőséget biztosított arra, hogy a TDM-fenntartású irodák javaslataikkal segítsék a nemzeti turisztikai szervezet munkáját a megújuló kézikönyv elkészítésében, és a társasághoz eljuttatott észrevételeket figyelembe is vették a Zrt. munkatársai.
A Tourinform szolgálat Magyarországon már 30 éve nyújt hiteles információkat a bel-, illetve külföldi turistáknak, ezzel erősítve számukra az idegen környezetben való biztonságérzetet. Az első iroda 1981-ben kezdte meg működését, az országos hálózat kiépítése 1992-ben kezdődött. 2010-ben személyesen 2,5 millió turista kereste fel az irodákat.
Meghatározó szerepet játszanak az országos turisztikai bevételek és az átlagos tartózkodási idő növelésében: közvetítenek a kereslet és kínálat egymásra találásában. Folyamatos munkakapcsolatban vannak a települési, illetve megyei önkormányzatokkal és a területükön működő kulturális és kereskedelmi szolgáltatókkal, továbbá TDM szervezetekkel. A Tourinform irodák információ-szolgáltatásukkal keresletet gerjesztenek, ami a vállalkozók bevételeiben realizálódik, így az irodák tevékenysége közvetve jelentősen hozzájárul az állami turisztikai bevételekhez.
A Tourinform irodák feladatai:
- turisztikai információs egységként részei a magyarországi turisztikai információs hálózatnak;
- vendégszolgálati iroda a településen, a kistérségben;
- turisztikai információkkal látják el a területükre érkezőket szóban és írásban, versenysemleges módon közvetítik a szolgáltatók belföldi kínálatát;
- naprakészen tartják a NETA (Nemzeti Turisztikai Adatbázis) adatgyűjtő területükhöz tartozó adatait;
- kulcsszerepet töltenek be a települési, térségi turisztikai marketing gyakorlati megvalósításában a fenntartó által meghatározott követelmények szerint (kiadványok kiadása, útikalauzok, eseménynaptár, programfüzetek, szállásjegyzékek, kiállítás- és rendezvényszervezés stb.)
A következő országos Tourinform találkozóra 2012 tavaszán kerül sor.