Gölődinleves és harcsahalászlé

Egy friss tanulmány a gasztronómia és a turizmus kapcsolatát vizsgálja. A kutatópáros annak járt utána, hogy a Tisza-tó természeti értékei mennyire járultak hozzá egy sajátos gasztronómiai egység kialakulásához, mennyire tükröződnek a tavat övező tájegységek hagyományos ételei a Tisza-tavi gasztronómiai kínálatban, és milyen mértékben gazdagítják a kínálati palettát a karakteres étkezési szokásokkal rendelkező part menti települések ételei.

Napjainkban magazinok, szakácskönyvek, internetes portálok, televíziós csatornák és műsorok, életmód-tanácsadók és fesztiválok kínálják a lehetőséget, hogy egyre szélesebb körben megismerjük az ízek világát. A gasztronómia szó görög eredetű. Jelentése: egyrészt ínyencség; az ételek-italok kifinomult élvezése, az étkezés művészete, másrészt szakácsművészet, ínyesmesterség, tágabb értelemben pedig a terítés felszolgálás művészete, az étkezés kultúrája is (Bakos F. 1989.).

A gasztronómia eszméje egyidős az embercsoportok étkezési szokásaival. Az idegenforgalommal egyidős a gasztronómiai turizmus is. Az utazók törekedtek a kiválasztott célterület ízvilágának megismerésére, keresték a hazaitól eltérő, új kulináris élvezeteket. A turisztikai termékek sorában egyre előkelőbb szerepet kapott a gasztronómiai turizmus is, amely hazánkban is versenyképesnek bizonyult. Jóllehet Magyarország híres konyhaművészetéről, a gasztronómiai turizmus lehetőségeit még nem használta ki. Egyik ilyen lehetőség a turisztikai régiók egyedi ízvilágának kialakítása, illetve ismertté tétele lehetne. Ebben a kulináris geográfia mint sajátos interdiszciplináris tudományterület is nagy szerepet vállalhat.

Kutatási módszerek

Munkánk során a témával kapcsolatos szakirodalom áttekintését követően kérdőíves felmérést végeztünk. Tizenkét part menti település vendéglátóhelyeinek vezetőit, tulajdonosait kérdeztük meg. Célunk az volt, hogy olyan kiszolgálóegységeket keressünk fel, amelyekben fellelhető a hagyományok őrzése, a gazdag étel-, és ízkínálat. Ezek elsősorban éttermek és csárdák voltak, nem a gyorsbüfék. Tanulmányunk a következő kérdéscsoportok köré összpontosult: a Tisza-tó természeti értékei mennyire járultak hozzá egy sajátos gasztronómiai egység kialakulásához, mennyire tükröződnek a tavat övező tájegységek hagyományos ételei a Tisza-tavi gasztronómiai kínálatban, milyen mértékben gazdagítják a kínálati palettát a karakteres étkezési szokásokkal rendelkező part menti települések ételei. A vendéglátóhelyeken összegyűjtött étlapok is számos információval szolgáltak a témával kapcsolatban.

A Tisza-tó térségének gasztroturisztikai adottságai

A Tisza-tó 1973–1978 között jött létre, ez az időpont tekinthető a térségben a turizmus kezdetének is. Az elmúlt harminc év alatt jelentős fejlődésen ment keresztül a tó környéki települések idegenforgalmi fogadóképessége, és egyre kedveltebb turisztikai célterületté vált. E fejlődés elismeréseként 1998-ban önálló turisztikai régióvá vált (Dávid L.–Michalkó G. szerk. 2008.). A Tisza-tó és környéke számos turisztikai attrakciót, illetve terméket kínál, legnagyobb múlttal a horgászturizmus rendelkezik (Molnár A. 2008.).

A térség vad- és halgazdagsága teheti egyedivé a Tisza-tó gasztronómiai kínálatát. A tó jelenlegi halállománya közel ötven fajból áll, és igen változatos. A legelterjedtebb a ponty, a karika keszeg, a dévérkeszeg, az ezüstkárász, a süllő, a csuka és a harcsa (Oláh M.–Tóth Cs. 2008.). A tó környezetének vadállománya is igen gazdag, az őztől a nyúlon és a fácánon át a vaddisznóig. Nem hagyhatjuk figyelmen kívül azonban, hogy az elmúlt harminc év talán kevés ahhoz, hogy kialakulhasson egy új, a környező tájak eddigi szokásait tükröző, mégis sajátos megjelenésű és ízvilágú „gasztrosziget”.

Vizsgálati eredmények

Kutatási területünket az alábbi 12 település jelentette: Abádszalók, Tiszaderzs, Tiszaszőlős, Tiszafüred, Tiszadorogma, Tiszabábolna, Tiszavalk, Poroszló, Újlőrincfalva, Sarud, Tiszanána és Kisköre. A vizsgált helyeken összességében 28 vendéglátóhelyet kerestünk fel, amelyek közül csupán három utasította el a kérdőív kitöltését. Tiszaderzsen, Tiszadorogmán, Tiszabábolnán, Tiszavalkon, Újlőrincfalván és Tiszanánán viszont nem találtunk a kérdőívezésre alkalmas vendéglátóhelyet. A vendéglátóhelyek többsége étterem volt (78,6%). A minősítés szempontjából a III. kategóriájú helyek száma volt a legmagasabb (60,9%), a kínálat tehát a kisebb fizetőképességű turisták igényeinek kielégítésére alapozódik. A vendégforgalom szezonalitását jelzi, hogy a vendéglátóhelyek 52%-a van csak nyitva egész évben. A többiek döntően május 1. és szeptember 30. között üzemelnek. A vezetők körében a világháló (67,9%) a legkedveltebb forma, hogy népszerűsítsék szolgáltatásaikat. A 25 helyből csupán öt képviselteti magát a különböző gasztronómiai rendezvényeken. Ezek között szerepel: Miskolc, Szeged, Utazási Kiállítás és Vásár, Abádszalóki Kompér Fesztivál, Abádszalóki Böllér Fesztivál, Kiskörei Csülökfőző Fesztivál, Tiszafüredi Halas Napok, Tiszanánai Krumplifesztivál.

Az ételkülönlegességek tekintetében egyedül Abádszalókon mutatkozott erőteljes – a „krumplihoz” köthető – egyedi vonás. Olyan, burgonyából készült ételeket neveztek meg, mint például a kötöttgaluska-leves, a gölődinleves, amelyek markánsan utalnak a település gasztronómiai hagyományaira, jóllehet ezeket az ételeket máshol is ismerik a térségben (Sári Zs. 1999.). A további ételkülönlegességek a halakhoz kapcsolódnak. Szinte mindegyik településen van saját receptű halászlé. A kiszolgálóegységek ételspecialitásukat többnyire olyan fantázianévvel illetik, amely a vendéglátóhelyre, a településre, a Tisza-tóra vagy a szakácsok által kitalált elnevezésekre utal, például Balneumi rakott harcsa, Kastély-lakoma, Nádas-tál, Kormorán-tál, Tavirózsa-tál, Abádszalóki finom falatok, Füredi kanászpecsenye, Kiskörei batyu, Betyárbatyu, Harcsatatár, Ördögragu, Preszton pörkölt, Tisza-tavi borzocska, Tiszai rettenet, Tiszai rapsictál, Vidluczky finomfalatok, Kisbojtár kedvence stb. A fenti példák ellenére a vendégek zöme a hagyományos ételeket keresi. A legtöbbet kért ételek a babgulyás, a csontleves, a rántott szelet, a marhapörkölt, a birkapörkölt, a csirkepaprikás. A Tisza-tóhoz és a Tiszához való kötődést egyértelműen tükrözi az a tény, hogy a halászléből fogy a legnagyobb mennyiség. A vendéglátóhelyek közül hatban egyáltalán nem élnek azzal a lehetőséggel, hogy a tó és a környezet által kínált hal- és vadállományt hasznosítják az ételek elkészítéséhez.

A vizsgálat során 14 étlapot tanulmányozhattunk át, amelyek mintegy háromnegyedében a kínálat három nyelven szerepelt (magyar, angol, német). A tó halgazdagsága visszaköszön az étlapon. Megjelenik a harcsa, a ponty, a fogas és a süllő, valamint a csuka és a nem Tisza-tavi halaknak számító hekk és pisztráng is. A Tisza-tó egyik értékes hala, a kecsege viszont egyáltalán nem szerepelt a palettán. A vadételek alig néhány étteremben tűnnek fel. A felhasznált húsok: vaddisznó, szarvas, őz, vadkacsa. Az étlapok árait megvizsgálva látható, hogy az éttermi kínálatot tekintve a legszélesebb árskálával Tiszafüred rendelkezik.

A kérdőívek kitöltése közben a válaszadók egyedi véleményét is lejegyeztük. Az alábbiakat emelték ki:

• Nem megfelelő a kereskedői hálózat a tó körül.
• Szigorú engedélyekhez kötött a hal előkészítése.
• Addig nincs sajátos Tisza-tavi gasztronómia, amíg például a Tiszafüredi Halas Napokon hekket árulnak. A halállományból legalább 20–25 fajnak meg kellene jelennie a kínálatban.
• A vendéglátóhelyeknek több támogatásra lenne szükségük ahhoz, hogy szolgáltatásaikat szélesebb körben tudják népszerűsíteni.
• Az önkormányzatok részéről is segítőkészebb hozzáállást várnak a vendéglátósok.
• Több gasztronómiai rendezvényre lenne szükség, amelyek idevonzanák a vendégeket.
• A térség gasztronómiai potenciája ugyan prosperálóban van, de még számos fejlesztésre és szemléletváltásra van szükség az elkövetkezendő években.
• Sajnos még napjainkban sem találunk olyan éttermet, amely igazán magas színvonalon mutatná be a helyi, illetve a világkonyha remekeit. „Az úgynevezett 100 legjobb magyar étterem” listára sajnos évek óta nem került be étterem a Tisza-tó térségéből (Topp 100 2006, 2007, 2008).

Összegzés

A Tisza-tó ugyan Kelet-Magyarország legnagyobb állóvize, ez a harminc év mégis kevés volt ahhoz, hogy a térségben jól megalapozott, egyedi vonásokat tükröző, gazdag gasztronómiai kínálat alakuljon ki. Az eredmények tükrében az alábbi következtetéseket vonhatjuk le:

• A Tisza-tó partvonalán kevés magas minősítésű vendéglátóhely található, törekedni kellene a színvonal erősítésére.
• A vendéglátóhelyek negyede egyáltalán nem használja ételei elkészítéséhez a tó és környezete által kínált hal- és vadállományt. Ennek érdekében meg kell teremteni egy, a Tisza-tavi turisztikai régiót kiszolgáló, kereskedelmi hálózatot, illetve beszállítói rendszert.
• A vendéglátóegységek próbálják kielégíteni a specifikus igényeket, ugyanakkor a vendégek többsége a hagyományos ételeket fogyasztja. A helyi ételspecialitások promóciójának erősítésére lenne szükség. Statisztikai adatok bizonyítják, hogy halfogyasztás tekintetében sereghajtók vagyunk az Európai Unióban. A „Torkos Csütörtök” mintájára lehetne például olyan napokat szervezni, amikor csak a halételeket vásárolhatják meg olcsóbban a vendégek.
• A vendéglátóegységek gasztronómiai rendezvényeken, fesztiválokon való alacsony részvételi aránya arra is felhívja a figyelmet, hogy még nem aknáztak ki minden lehetőséget szolgáltatásaik népszerűsítésére.
• A jelzett problémák ellenére összességében elmondható, hogy a Tisza-tó térségének gasztronómiáját a környező tájak „hozománya”, néhány település ételspecialitása, valamint a Tisza és a Tisza-tó halgazdagsága egyaránt formálja. E három tényező együttesen eredményezi, hogy a tó környéki települések gasztronómiája elindult a karakteres, önálló kulináris kínálat kialakítása irányába.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”  

Interjú a Klasszis TopDesign 2023 verseny egyik díjazottjával.
Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.