Harmadával kevesebb fogyasztóvédelmi kifogás a turizmusban

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság az elmúlt hónapokban kiemelt ellenőrzések keretében végzett vizsgálatokat az idegenforgalmi főszezon idején, valamint az őszi szüreti mulatságok és egyéb rendezvények helyszínein.

Az idegenforgalmilag frekventált területeken található vendéglátó egységek ellenőrzése során több mint hétezer (7526) üzletet ellenőriztek a felügyelők. A kifogásolási arány javulása figyelhető meg az elmúlt években végzett ellenőrzésekhez képest, mivel a korábban tapasztalt 60% feletti kifogásolási arány az idén 40%-ra csökkent.

Csaknem valamennyi vendéglátó üzlet ellenőrzése próbavásárlással (7321) kezdődött, amelyeknek mindössze 16%-a esett kifogás alá. Minden második jogsértés a hamis mérésből és/vagy számolásból eredt. A vásárlói megkárosítás az üzletekben gyakoribb volt, mint az alkalmi rendezvényeken, viszont az egy egységre jutó vásárlói megkárosítás az alkalmi árusoknál 138 Ft, míg az üzleteknél 72,6 Ft-ot tett ki. Az üzletkörökön belül pedig az italboltokban a leggyakrabban, a cukrászdákban pedig legkevésbé fordult elő.

Baján a Halfőző fesztiválon a Dél-alföldi Regionális Felügyelőség munkatársai által próbavásárolt 4x40 ml bodza ízesítésű pálinka hatósági visszamérése során mind a négy termék esetében hamis mérést állapítottak meg a felügyelők, ugyanis mind a négy kiszolgált mennyiség 25-25 ml-es volt, amely összesen 850 Ft vásárlói megkárosítást jelentett. Javult ugyanakkor a joghatással járó mérésekhez alkalmazandó hiteles mérlegek és az italok mérésére szolgáló űrmértékek biztosításával kapcsolatos jogsértések aránya, amely 6%-os.

Jogszabály-módosítás következtében már nem kell a vendéglátó üzleteket kategóriába sorolni, nincs továbbá jogszabályi előírás ártájékoztatás elhelyezésére a vendéglátóhely bejáratánál. Az üzleten belüli ártájékoztatás tekintetében idén az eladási, valamint az egységár feltüntetésével kapcsolatban azok hiányát vagy nem-megfelelőségét minden hatodik üzletben tárták fel a felügyelők.

A működési engedélyek ellenőrzése során az idén is alacsony (4%-os) kifogásolási arányt mutatnak a vizsgálati eredmények. Koncentrált ellenőrzésekre a főváros és a Balaton környékén, kiemelt ellenőrzések lefolytatására a Sziget Fesztiválon, a Volt Fesztiválon, a Balaton-Sound Fesztiválon, valamint a Forma-1-en került sor. A különböző rendezvényeken és a koncentrált ellenőrzések keretében 9 társhatósággal összesen 2112 közös vizsgálatot folytattak le a felügyelők. A rendezvényeken a vendéglátó egységek visszatérő vizsgálata egyre alacsonyabb kifogásolási arányt mutatott.

Ezzel szemben a személytaxi-szolgáltatók éppen ezeket a frekventált helyeket tekintik szabadabb, a visszaélés lehetőségét biztosító alkalmaknak, amely a jogsértések számában is megmutatkozott. Az alkoholtartalmú italok és dohánytermékek kiszolgálásának ellenőrzése a fiatalkorúak védelmét célozta. A fiatalkorúak dohánytermékkel és alkoholtartalmú italokkal történő kiszolgálását 142 próbavásárlással ellenőrizték a felügyelőségek, amelyek csaknem felében (47%) megtörtént a jogsértő kiszolgálás. Több alkalommal került sor jogsértő kiszolgálására annak ellenére, hogy az üzlet alkalmazottja megnézte a fiatalkorú személyi igazolványát.

A taxi-szolgáltatások ellenőrzését a vendéglátó egységek, illetve a nagyobb rendezvények ellenőrzéséhez kapcsolódóan végezték el a felügyelőségek. Összesen 197 esetben utaztak ellenőrzés céljából taxi-vállalkozókkal a felügyelők, amelyből átlag minden negyedik esetben tártak fel szabálytalanságot. Az egyik legkirívóbb jogsértést egy taxiszolgáltató ellenőrzése során állapították meg a hatósági munkatársai: az ellenőrzött taxis engedéllyel nem rendelkezett, ideiglenesen kölcsönkapott gépkocsival végezte a személyfuvarozást, a viteldíjról számlát nem adott és az 1880 Ft-os viteldíj helyett 4400 Ft számított fel. Az átfogó ellenőrzések során a hatóság összesen közel 60 millió Ft bírságot szabott ki, a kötelezések száma azonban majdnem elérte a kétezret, figyelmeztetésre 124 esetben került sor - áll az NFH közleményében.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.