Tanulmányban hasonlította össze Budapestet tizenhárom európai, a városi turizmus szempontjából jelentős településsel a Roland Berger stratégiai tanácsadó cég. A vállalat az elmúlt hat év főbb trendjeit vizsgálta a fő turisztikai jelzőszámok (például vendégéjszaka) mentén. Kiderült, az elmúlt öt év alatt 45%-kal nőtt a Budapesten eltöltött vendégéjszakák száma, de az egy főre jutó fajlagos turisztikai mutatók továbbra is alacsonyak, ami azt jelzi, van tér a további növekedésre.
A jelenlegi budapesti szálláshely-infrastruktúra képes a látogatók kiszolgálására, a foglaltsági hányad relatív alacsony, míg a luxusszállodák kihasználtsága magas. A főváros foglaltsági mutatója a versenytársakéhoz hasonló, de nem elég magas az ágykapacitás fejlesztésének felgyorsítására.
A hostelek minősége javult az elmúlt években, illetve fejlődik a közösségi szállásmegosztás is. 2015 júliusában 3800 budapesti Airbnb-hirdetést regisztráltak, míg a szállásmegosztó szolgáltatás és a hagyományos ágykapacitás aránya 26%. A közösségi szállásmegosztás területén Budapest jól teljesít, a vonatkozó szabályozás egyszerűsítése pedig megkönnyítheti a bővülést.
A városi turizmus növekedése túlszárnyalta a gazdaság bővülését az elmúlt években, a turisztikai szektor forgalmát jól jellemző vendégéjszakák száma nagyobb mértékben bővült a GDP-nél a vizsgált városokban. Ugyanakkor Budapest gazdasági teljesítményétől a turizmus bővülése várható.
MEGKÖZELÍTHETŐSÉG
A főváros közúti megközelítése jól kiépített, 58 várossal áll közvetlen légi összeköttetésben, amivel a szűken vett versenytársak között sereghajtó. A légi összeköttetések a Malév csődje után lassan álltak helyre, a járatsűrűség továbbra is elmarad a korábbitól. Budapest számára a valós kitörést a légi közlekedés fejlődése jelentheti, bár a Duna közlekedési kihasználtsága szintén ígéretes lehetőség – magyarul bőven lehetne fejleszteni még a hajósturizmust.
VÁROSMARKETING
A nemzetközi utazási ajánlások között Budapest gyakran és jó eredménnyel szerepel, online jelenléte azonban alulmúlja a versenytársakét. A turisztikai attrakciókról szóló online bejegyzések számát tekintve fővárosu nk elmarad a vizsgált városoktól, ami részben az attrakciók, részben pedig az ismertség hiányának tudható be. Budapest hírét az idelátogatók viszik, ismertségének növekedése spontán, személyes pozitív tapasztalatokon keresztül megy végbe. Városunk már felkeltette a nemzetközi utazási szakértők és a turisták figyelmét, azonban az figyelhető meg, hogy nem közvetít egyértelmű üzenetet a potenciális vendégek felé.
A versenytársakhoz viszonyítva Budapestnek kevésbé van egyértelmű hívószava a turisták felé. Marketingeszközökkel a pozíció javítható: a sokszínű és igényes épített környezet az elmúlt években színvonalas, nemzetközi viszonylatban jó ár-érték arányú szolgáltatásokkal (például bulinegyed) egészült ki. A pozicionálás eszköze lehet egy világesemény is – állítják a tanulmány készítői.
ÜZLETI TURIZMUS
Nem számíthat kiugró fejlődésre az üzleti turizmus terén Budapest a kutatók szerint. A tanulmány megállapítja, hogy a munkajellegű beutazás csökkenése várható, hiszen a hazai multinacionális cégek egyre inkább alkalmaznak külföldiek helyett magyar menedzsereket. Lennének ellenben lehetőségek a konferenciaturizmus terén, ha nem jelentene szűk keresztmetszetet az infrastruktúra: kevés a minőségi rendezvénynek otthont adni képes konferencia-központ. A professzionális turizmus különleges szegmense ellenben a filmforgatás, amelyben Budapest jól teljesít: egy három hónapig forgató, 300-500 fős stáb akár 30-40 000 vendégéjszakát is jelenthet.
HÁTTÉR-INFORMÁCIÓ
Az 1967-ben alapított Roland Berger Strategy Consultants az egyetlen vezető globális stratégiai tanácsadó társaság, amely német háttérrel, így európai gyökerekkel rendelkezik. A világ egyik meghatározó stratégiai tanácsadójaként valamennyi jelentős nemzetközi piacon jelen van: immár 36 ország mintegy 50 irodájában 2400 szakember segítségével nyújt szolgáltatást, az 1996-ban alakult budapesti iroda jelenleg 12 fővel működik. A Roland Berger Strategy Consultants egy 220 partner tulajdonában lévő, független vállalat.