Hol állunk a nemzetközi versenyben?

A Budapesten eltöltött vendégéjszakák száma öt év alatt 45%-kal nőtt, de az egy főre jutó fajlagos turisztikai mutatók továbbra is alacsonyak, van tér a további növekedésre. A Roland Berger tanácsadó cég 13 európai város turisztikai teljesítményét összehasonlító tanulmánya szerint akár egymilliárd eurós bevételnövekedés érhető el Budapest számára három–öt éves távon. A kulturális és éjszakai élet felpezsdülése, az éttermek fejlődése, az egyre gyakoribbá váló filmforgatások, illetve a közösségi szállásmegosztás előretörése mind hozzájárul a magyar főváros turisztikai fejlődéséhez.

 

Tanulmányban hasonlította össze Budapestet tizenhárom európai, a városi turizmus szempontjából jelentős településsel a Roland Berger stratégiai tanácsadó cég. A vállalat az elmúlt hat év főbb trendjeit vizsgálta a fő turisztikai jelzőszámok (például vendégéjszaka) mentén. Kiderült, az elmúlt öt év alatt 45%-kal nőtt a Budapesten eltöltött vendégéjszakák száma, de az egy főre jutó fajlagos turisztikai mutatók továbbra is alacsonyak, ami azt jelzi, van tér a további növekedésre.

A jelenlegi budapesti szálláshely-infrastruktúra képes a látogatók kiszolgálására, a foglaltsági hányad relatív alacsony, míg a luxusszállodák kihasználtsága magas. A főváros foglaltsági mutatója a versenytársakéhoz hasonló, de nem elég magas az ágykapacitás fejlesztésének felgyorsítására.

A hostelek minősége javult az elmúlt években, illetve fejlődik a közösségi szállásmegosztás is. 2015 júliusában 3800 budapesti Airbnb-hirdetést regisztráltak, míg a szállásmegosztó szolgáltatás és a hagyományos ágykapacitás aránya 26%. A közösségi szállásmegosztás területén Budapest jól teljesít, a vonatkozó szabályozás egyszerűsítése pedig megkönnyítheti a bővülést.

A városi turizmus növekedése túlszárnyalta a gazdaság bővülését az elmúlt években, a turisztikai szektor forgalmát jól jellemző vendégéjszakák száma nagyobb mértékben bővült a GDP-nél a vizsgált városokban. Ugyanakkor Budapest gazdasági teljesítményétől a turizmus bővülése várható.

 

 

 

 

 

 

MEGKÖZELÍTHETŐSÉG

A főváros közúti megközelítése jól kiépített, 58 várossal áll közvetlen légi összeköttetésben, amivel a szűken vett versenytársak között sereghajtó. A légi összeköttetések a Malév csődje után lassan álltak helyre, a járatsűrűség továbbra is elmarad a korábbitól. Budapest számára a valós kitörést a légi közlekedés fejlődése jelentheti, bár a Duna közlekedési kihasználtsága szintén ígéretes lehetőség – magyarul bőven lehetne fejleszteni még a hajósturizmust.

VÁROSMARKETING

A nemzetközi utazási ajánlások között Budapest gyakran és jó eredménnyel szerepel, online jelenléte azonban alulmúlja a versenytársakét. A turisztikai attrakciókról szóló online bejegyzések számát tekintve fővárosu

nk elmarad a vizsgált városoktól, ami részben az attrakciók, részben pedig az ismertség hiányának tudható be. Budapest hírét az idelátogatók viszik, ismertségének növekedése spontán, személyes pozitív tapasztalatokon keresztül megy végbe. Városunk már felkeltette a nemzetközi utazási szakértők és a turisták figyelmét, azonban az figyelhető meg, hogy nem közvetít egyértelmű üzenetet a potenciális vendégek felé.

A versenytársakhoz viszonyítva Budapestnek kevésbé van egyértelmű hívószava a turisták felé. Marketingeszközökkel a pozíció javítható: a sokszínű és igényes épített környezet az elmúlt években színvonalas, nemzetközi viszonylatban jó ár-érték arányú szolgáltatásokkal (például bulinegyed) egészült ki. A pozicionálás eszköze lehet egy világesemény is – állítják a tanulmány készítői.

ÜZLETI TURIZMUS

Nem számíthat kiugró fejlődésre az üzleti turizmus terén Budapest a kutatók szerint. A tanulmány megállapítja, hogy a munkajellegű beutazás csökkenése várható, hiszen a hazai multinacionális cégek egyre inkább alkalmaznak külföldiek helyett magyar menedzsereket. Lennének ellenben lehetőségek a konferenciaturizmus terén, ha nem jelentene szűk keresztmetszetet az infrastruktúra: kevés a minőségi rendezvénynek otthont adni képes konferencia-központ. A professzionális turizmus különleges szegmense ellenben a filmforgatás, amelyben Budapest jól teljesít: egy három hónapig forgató, 300-500 fős stáb akár 30-40 000 vendégéjszakát is jelenthet.

HÁTTÉR-INFORMÁCIÓ

Az 1967-ben alapított Roland Berger Strategy Consultants az egyetlen vezető globális stratégiai tanácsadó társaság, amely német háttérrel, így európai gyökerekkel rendelkezik. A világ egyik meghatározó stratégiai tanácsadójaként valamennyi jelentős nemzetközi piacon jelen van: immár 36 ország mintegy 50 irodájában 2400 szakember segítségével nyújt szolgáltatást, az 1996-ban alakult budapesti iroda jelenleg 12 fővel működik. A Roland Berger Strategy Consultants egy 220 partner tulajdonában lévő, független vállalat.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.