A több mint 300 repülőgépre vonatkozó megrendelések egyértelműen arra utalnak, hogy az arab szállítók folytatják agresszív terjeszkedésüket globálisan, előreláthatóan sok gondot okozva – mások mellett – a hagyományos európai szállítóknak.
Ez utóbbiak már most is igyekeznek határt szabni az arab légitársaságok terjeszkedésének, kihasználva azt a tényt, hogy a Közel-Keleten nincs ütőképes és önállóan működő légi szállítási társulás, ezért nem is rendelkeznek szövetségi, csak bilaterális repülési és kereskedelmi jogokkal.
A Holland Légiközlekedési Alkalmazottak Szakszervezeti Szövetsége például petícióval fordult az Európai Unióhoz, a „tisztességtelen” konkurenciaharc elleni védelemért és az iparágban dolgozók munkahelyének megtartásáért. Beadványuk szerint a most leadott megrendelések nyomán kialakuló hatalmas flotta legalább 40 százalékban európai célpontokra fog repülni, ráadásul a néhány európai légitársaságban (pl. Air Serbia, Air Berlin, Darwin Airline) már megvásárolt résztulajdon kapcsán ez nem is lesz túlságosan nehéz. Hatalmas kapacitás és árharc várható, melynek eredményeként több ezer uniós munkahely szűnhet meg – állítják a szakszervezetisek.
Egyelőre csak a holland szakszervezet emelte fel a szavát, de a francia, angol, német szakmai védelmi szövetségek is egyetértenek a kezdeményezéssel. Ha a holland akció sikeres lesz, csatlakoznak a többiek is.
A tét nagy, a siker azonban nem annyira egyértelmű – mutatnak rá elemzők. Az arab térségben komoly angol és francia gazdasági érdekeltségek és politikai kapcsolatok vannak, és természetesen az olajárak sem közömbösek. Az is igaz ugyanakkor, hogy a hollandok közismert kompromisszumra való törekvése a legmegfelelőbb tárgyalási alap.