Az Orbis nemrég nyilvánosságra hozta 2015-ös eredményeit, egy évvel azután, hogy átvette AccorHotels kelet-európai szállodáinak az üzemeltetését. Hogyan foglalná össze a 2015-ös évet?
G. C.: 2015-ben a stratégiai befektetőnkkel, az AccorHotelsszel lezárt tranzakciót követően az Orbis új korszakba lépett és komoly átalakuláson esett át. Jelentősen megnövekedett üzleti tevékenységünk volumene, és egy új szervezeti felépítést integráltunk, tovább erősítvén az egész Csoporton belül üzemeltetési kiválóságunkat és a szinergiákat. Nagyon pozitív makroökonómiai trendeket figyeltünk meg 2015-ben az egész régióban. A kelet-európai országok Európa leggyorsabban növekvő gazdaságai közé tartoztak. Ez a kedvező gazdasági trend kétségtelenül elősegítette a szállodaipar növekedését. Ennek megfelelően növekvő keresletet tapasztaltunk az üzleti és szabadidős szegmenseken belül egyaránt. Az Orbis stabilan növekedett minden piacán, 8,3%-os nettó árbevétel-növekedést (közel 302 millió euró) és 10,6%-os Revpar-növekedést értünk el csoportszinten.
Korábban említette, hogy a Csoport nemzetközivé válása megteremtette az új piacokon való további növekedés lehetőségét az Orbis számára. Mit kell ezalatt pontosan érteni?
G. C.: A 2015-ös évet az eredményeink stabil növekedése mellett egyértelműen a szállodahálózatunk dinamikus növekedése jellemezte. A terjeszkedésünkben a legfontosabb esemény kétségtelenül a 38 kelet-európai AccorHotels szálloda átvétele és integrációja volt 2015 januárjában. A stratégiánknak megfelelően ugyanakkor folytattuk a szállodahálózatunk bővítését franchise- és menedzsmentszerződésekkel. hogy tovább növeljük a Csoport kínálatát és a márkák ismertségét. Az év folyamán 15 új szerződést írtunk alá és 3 új szálloda csatlakozott a Csoporthoz. A franchise- és menedzsmentmegállapodásokon túl folytattuk saját fejlesztési projektjeinket is. Ennek eredményeképpen 2016-ban legalább 10 új szálloda 1100 szobával kerül majd a Csoport portfoliójához, összességében nem kevesebb mint 31 szálloda csatlakozik a hálózathoz 30 hónapon belül.
Mennyire elégedett a magyarországi eredményekkel?
G. C.: A tavalyi év nagyon jónak bizonyult Magyarországon. Munkatársaink gyorsan azonosultak az Orbis-stratégiával és a fejlődési lehetőségekkel. A magyar szállodák 7,5%-os nettó árbevétel-növekedéssel és egy közel 10%-os Revpar-növekedéssel jelentősen hozzájárultak a Csoport teljesítményéhez. Ahogy más országokban, úgy Magyarországon is meghatároztunk egy stratégiai fejlesztési tervet, melynek megvalósítását már tavaly elkezdtük. A Mercure Metropol és a Mercure Duna jelenleg zajló teljes körű felújítását és átalakítását követően megnyitjuk a két első ibis Styles szállodánkat idén áprilisban Budapesten, teljesen új szállodaélményt nyújtva a vendégeinknek. A hatékonyságunk és a jövedelmezőségünk növelése érdekében elindítottuk a ,,buy back ,, programunkat. Ennek keretében a nem megfelelő pénzügyi kondíciókkal bérelt szállodákat visszavásároljuk – ahogy ez történt az ibis Budapest Heroes Square és a Mercure Budapest City Center esetében is. Végül de nem utolsósorban két új szállodai food & beverage koncepciót vezettünk be Magyarországon. Tavaly év elején azt ígértük, hogy Budapest lesz a befektetéseink egyik célpontja, és ehhez tartottuk magunkat.
Nemrég írták alá a végleges adásvételi szerződést két budapesti szállodára, az ibis Budapest Heroes Square-re (139 szoba) és a Mercure Budapest City Centerre (227 szoba). Korábban az AccorHotels gyakorlata szerint inkább értékesítették a tulajdonolt szállodákat, és a bérleti szerződéseket preferálták. A tulajdonlás az új stratégia?
G. C.: A szállodahálózatunk dinamikus növekedése mellett a befektetett tőke optimalizálására is koncentrálunk. Stratégiánk szerint továbbra is elsősorban franchise- és menedzsmentszerződések révén szeretnénk terjeszkedni. Bizonyos esetekben, amikor azt megvalósíthatónak ítéljük, megfontoljuk a saját beruházás lehetőségét is, például meglévő hotelek megvásárlását vagy újak építését. A „buy back” programunkkal az a célunk, hogy megtaláljuk azokat a lehetőségeket, melyekkel tovább növelhetjük a hatékonyságot és jövedelmezőséget a bérleti szerződésekhez kötődő relatív magas költségek megszüntetésével.
Idén két meglévő szállodát is átalakítanak ibis Styles hotellé Budapesten. Miért döntöttek úgy, hogy bevezetik ezt a márkát Magyarországon? Tervezik, hogy tovább növelik az ibis Styles szállodák számát Magyarországon?
G. C.: Folyamatosan a jövő felé kell néznünk, és felkészülnünk az iparágunkban jól látható változásokra és kihívásokra. A szállodaipar legnagyobb kihívása, hogy képes legyen önmagát átalakítani és egyszerű szolgáltatói szemléletből a teljes körű emberközpontúság felé elmozdulni, beleértve a vendégeket és munkatársakat egyaránt. Újra kell értelmeznünk nemcsak annak a módját, ahogy értékesítjük vagy kommunikáljuk a szolgáltatásainkat, hanem a teljes vendégfolyamatot is: figyelembe kell vennünk annak minden fázisát, a vendégek tartózkodását, illetve az azt megelőző és az azt követő elemet. Ez a fejlődés létfontosságú, célkeresztjében nem csupán vendégeink, hanem munkatársaink is állnak, hiszen ők a mi nagyköveteink, akik ígéreteinket megvalósítják, kiváló minőségű szolgáltatásainkat biztosítják. Az ibis Styles bevezetésével ez a kiváló minőségű szolgáltatás, a szállodai élmények és a design újszerű megközelítése minden eddiginél erősebb hangsúlyt kap Budapesten is. Ezzel egy új szállodai élményt biztosítunk vendégeink számára, teljesen egyedi designt, légkört, kikapcsolódást, barátságos kiszolgálást és fogadtatást, ahol felszabadultan élvezhetik a szálloda karakterének részeként megjelenő helyi sajátosságokat is. Az ibis Styles egy nagyon dinamikus és sikeres lifestyle márka, meggyőződésünk, hogy megvan a maga helye és szerepe a kelet-európai piacokon is. Folyamatosan keressük a lehetőségeket a márkához tartozó szállodák számának további növeléséhez, és amint új projektek indulnak, széles körben kommunikálni fogjuk.
Összességében Budapesten a külföldi vendégek száma csökkent 2015 utolsó negyedévében. Hasonló tendenciát tapasztaltak a szállodáikban?
G. C.: A budapesti piacon történt külföldi vendégszámcsökkenés érzékelhető volt a szállodáinkban, de ennek hatását magasabb átlagárakkal kompenzálni tudtunk. Ez az év jól indult, és kedvezőek a makroökonómiai előrejelzések, úgyhogy jó kilátásokkal tekintünk az elkövetkező negyedévekre.
Az airbnb fenyegetést jelent az üzletmenetre? Versenytársként tekint rájuk, vagy sem?
G. C.: Az airbnb-t és a többi alternatív szállodaipari szereplőt nem tekintem veszélynek, új keletű megoldásaik inkább arra ösztönzik a szállodaipari szereplőket, hogy újragondolják kínálatukat, ahogy mi is tettük. A vendégek a jó árat, a jó lokációt és az élményt keresik. Az első kettőben tudunk versengeni, a harmadikban pedig további számos újítást vezetünk be, hogy az airbnb-hez hasonlóan személyes szolgáltatásokat nyújthassunk a teljes vendégfolyamat során.
Mik a 2016-os prioritások?
G. C.: A jelenre úgy tekintek, mint egy platformra, amelynek segítségével tovább fejlődhetünk és alakíthatjuk üzleti tevékenységünket. 2016-ban tovább bővítjük a szállodahálózatunkat a régióban, azon kilenc országban, ahol jelenleg 108 működő szállodánk van és nagy potenciált látok azon hét kelet-európai országban, ahol az AccorHotels márkák még nincsenek jelen. Tovább erősítjük eszközportfóliónk és finanszírozási lehetőségeink optimalizálását, valamint a vállalat fókuszában tartunk minden olyan kulcsfontosságú területet, melyek hozzásegítenek ahhoz, hogy százszázalékosan vendégközpontú szervezet legyünk.
Magyarország nagyon ígéretes piac nagy lehetőségekkel, az egyik legfontosabb piac a régióban, mely továbbra is fontos eleme a fejlesztési és üzemeltetési stratégiánknak.