A megkérdezett háztartások 31,9%-át biztosan, 30,5%-át valószínűleg befolyásolja a válság 2009-ben, amikor utazásaikról döntenek. A megkérdezettek egyharmadát ugyanakkor nem befolyásolja a válság, amit azzal indokolták, hogy továbbra is megengedhetik magunknak a korábbi színvonalú és gyakoriságú utazásokat (47,3%), hogy megpróbálják megkeresni a megszokott színvonalú utazásokhoz szükséges összeget (30,0%), illetve hogy inkább másról mondanak le az utazás kedvéért (14,5%). A megkérdezett háztartások 16,7%-a nem tervez egynapos utazást 2009-ben, leginkább azért, mert nem kedvelik ezeket (40,6%), illetve anyagi okok miatt (39,7%). Többnapos utazást a háztartások 24,4%-a nem tervez, amelynek oka elsősorban az anyagi korlátokban keresendő (62,5%). Az anyagi korlátok részben a válság miatt romló életszínvonalból adódnak (53,9%), részben a válság miatti óvatosság indokolja azokat (42,3%). A válságtól független okokat a háztartások 32,0%-a jelölt meg. A válság által érintettek háromnegyede (74,0%) összességében kevesebb pénzt fordít majd utazásra 2009-ben.
Ezt többféleképpen tervezik megvalósítani: 15,1% kevesebb időt fordít utazásra, 21,6% közelebbi úti célt választ, illetve 15,5% személygépkocsival, busszal, vonattal elérhető úti célt választ, 4,9% pedig külföldre diszkont légitársasággal utazik majd. Növekszik a belföldi úti célok vonzereje: 18,6% csak belföldre utazik, külföldre nem, 5,2% többet utazik belföldre, és kevesebbet külföldre, mint korábban. Sokakra jellemző (14,7%), hogy kevésbé „felkapott” és olcsóbb úti célt választanak. A kiadások további csökkentését szolgálja, hogy 17,8% kevésbé magas színvonalú, 20,2% pedig kevesebb szolgáltatást vesz majd igénybe utazásai során. Nő az akciók szerepe: 22,3% azt tervezi, hogy elsősorban kedvezményes, akciós szolgáltatásokat vásárol majd. A megkérdezettek 7,8%-a csak az utazást közvetlenül megelőzően kíván dönteni az utazás részleteiről. Kevesebb utazást tesznek (57,5%) vagy pedig ugyanannyi utazást tesznek, de ezek egy része vagy mindegyike rövidebb lesz (31,8%). Leginkább a télen és nyáron tett utazások számának csökkenése várható. A költségek csökkentése érdekében az utazók elsősorban a vásárlásra (84,3%), a szórakozásra (64,5%), a szállásra (47,4%) és az étkezésre (34,0%) fordított kiadásokat próbálják majd visszafogni. A különböző típusú utazások közül a megkérdezettek a vízparti üdülésről (8,8%) és az egészmegőrzésről, gyógykezelésről (9,7%) mondanak le a legkevésbé.