A közel 700 fős rendezvényen Denéné Tóth Marianna vezérigazgató hangsúlyozta, hogy az országpromóció kiemelt kormányzati feladat és fontos cél, hogy hazánkról egységes és pozitív képet alakítsunk ki, egy irányba mutató marketingtevékenységgel. A társaság turisztikai marketingtervét Horváth Gergely turisztikai vezérigazgató-helyettes prezentálta.
A vezérigazgató-helyettes prezentációjának felvezetésében a világ és Európa turizmusának helyzetéről beszélt, mindkettőről elmondható, hogy mérséklődő növekedési ütem jellemzi. A világ turistáinak a száma tavaly meghaladta a 990 millió főt, ami 4,9%-kos növekedést jelent, a turisztikai költés pedig több mint 1200 milliárd dollár. Ebből Észak-Amerika 4,7, Ázsia 8, Észak-Afrika 7,2, míg Európa 3,6%-os növekedést tudhat magáénak, azonban a világ turizmusának 72%-a még mindig Európában realizálódik az UNWTO adatai szerint. A globális növekedés polarizált, a legnagyobb mértékű bővülés a BRIC országokra jellemző, amelyek már a világ turizmusának 12%-át adják. A 2012/2013-as évben globális szinten a turizmus 3,6%-kos bővülése várható, Európában azonban csak 1,9%-kos növekedést prognosztizál a Turisztikai Világszervezet. Pozitív hír viszont, hogy míg várhatóan Európán belül a mediterrán országok forgalma csökken, Németországban pedig stagnálás várható, addig Kelet-Európa 4 százalékos bővülésben bízhat. Az előrejelzések szerint jövőre Európa növekedése még ennél is alacsonyabb, mindössze 0,6%-os lesz, ezen belül régiónkra vonatkozóan 3,1%-os forgalombővülést jósol az UNWTO.
A feltörekvő piacok fontosságát hangsúlyozva a hagyományos és az új piacok közötti különbségeket is felvázolta a vezérigazgató-helyettes. Majd áttért a hazai turizmus idei alakulására, ami a 2007-es csúcsévhez viszonyítva 2,4%-os növekedést mutat. A vendégek száma megközelíti a 8 milliót (+7,3%), a vendégéjszakák száma pedig a 20,6 milliót (+5,4%). A nagyobb vendégforgalom nagyobb kapacitáson is oszlik meg. A fogyasztói árindex 22,2%, a bevételek pedig 16,1%-ot javultak. A belföldi vendégek száma növekedett az idei évben, a 2007-es év feletti a számuk, a honfitársaink által eltöltött vendégéjszakák száma pedig meghaladja a 10 milliót, hangzott el. A beutazó forgalom jelentősen bővült, ennek nagy része, 60 százaléka azonban még mindig Budapesten realizálódik.
A légiforgalom teljes átalakuláson megy keresztül, korábban a Budapest Airport forgalmának 38%-át a Malév adta, amelyből 19% volt átutazó, most a számtalan fapados légitársaság megjelenésével a reptéri forgalom mindössze 5 százalékkal marad el a tavalyihoz képest. Magyarország megközelíthetősége a beutazás szempontjából nem romlott, viszont egy teljesen más típusú vendégkör érkezik hazánkba ezekkel a járatokkal. Horváth Gergely hangsúlyozta a szezon elnyújtásának fontosságát, örvendetes, hogy a külföldi forgalom már nem kizárólag a főszezonra koncentrálódik, nőtt a szezonon kívüli beutazók száma.
A MICE szegmenst érzékenyen érintette a Malév kiesése, az átrendeződés. Ennek ellenére az ICCA rangsorában a 11. helyet szerezte meg Budapest, ami a szolgáltatási minőségnek és a jó áraknak egyaránt köszönhető. A MICE szegmens erősítésére szoros egüttműködésbe kezdett a Magyar Turizmus Zrt. a Magyar Beutaztatók Szövetségével (MABEUSZ) és a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségével (MSZÉSZ).
Budapest szerepe még mindig nagyon erős, a legtöbb külföldi vendég ide érkezik. A Budapest-Közép-Dunavidéki régióban a külföldi turisták aránya 82%, azonban egyre inkább felfedezik maguknak a magyar vidéket is, Észak-Alföldön 33,8%, a Balatonon 39%, Nyugat-Magyarországon 49,2% a külföldi vendégek aránya.
A 2012-es év sikeres akcióiról is esett szó, hiszen ezekből fognak táplálkozni a jövő évi tervek. Ilyen péládul az újabb és újabb feltörekvő piacok felé nyitás, a nemzetközi együttműködések (ETC, V4), a Prémium Magyar Napok, a Study Tour Pályázati Alap, a MICE- illetve Sport nagyköveti program, valamint a 2 nagy termékkampány, a Budapest Winter Invitation, illetve a Nyugat-Magyarországi termálút. A 2012 őszén új portál indult, amely két alapvető funkciót valósít meg: nagy háttérképeivel élményeket közvetít, felkelti az utazás iránti vágyat, másrészt a vágyott utazás részletei azonnal beállíthatók, elmenthetők és megoszthatók az utazásszervező segítségével. A webes tartalmakat folyamatosan optimalizálja mobil eszközökre is a társaság, továbbá fokozza jelenlétét a közösségi média oldalakon is.
A belföldi kommunikáció 3 szinten zajlik:
- Az Image-kommunikáció, az összetett Magyarország-márkát hivatott megismertetni a lakossággal. A hazai termék- és régiós aktivitást is keretbe foglalja majd a külpiacokon folytatottnak megfelelő image-kommunikáció, mely ugyanazt az összetett Magyarország-márkát hívatott megismertetni és felépíteni itthon is, mint külföldön.
- Az országos stratégiai termékkampányok célja a belföldi turizmus ösztönzése. Tervezésükkor meghatározó, hogy az egyes turisztikai termékek az év mely időszakában képesek a legtöbb turista mobilizálására.
- A Regionális termékkampányok célja a szolgáltatói ajánlatok népszerűsítése. Az időzített termékkampányok alatt futnak a szolgáltatói ajánlat-csomagokat közvetítő regionális kampányok, szintén szezonalitás alapú időzítéssel. A regionális kampányok feladata az országos kampányok hatására belföldi utazásához információt kereső turista, jellemzően helyi ajánlatokkal (például szálláslehetőségek, programok, szolgáltatások) való ellátása.
A külföldi lakossági kommunikáció a belföldi kommunikációhoz hasonlóan három szinten történik:
- központi stratégiai kampányok, melyek célja az országmárka építése;
- központi taktikai termékkommunikáció, a Budapest Winter Invitation kampányra alapozva;
- külképviseleti piac-specifikus kampányok, melyek biztosítják a stratégiai kampányok révén épített ismertség fenntartását, továbbá termékajánlataik révén aktuális utazási ötletet, motivációt kínálnak főbb piacainkon.
A kiemelt stratégiai termékek a belföldi marketingkommunikációban:
- Egészségturizmus
- Vízparti turizmus és Kultúra (fesztiválok)
- Bor és gasztronómiai turizmus
- Aktív és Ökoturizmus
A külföldi marketingkommunikációban:
- Budapest
- Balaton
- Egészségturizmus (gyógyturizmus és wellness turizmus)
- Hivatásturizmus (MICE)
- Fesztiválok
A vezérigazgató-helyettes ismertette a kiemelt nemzetközi aktivitásokat, a megújult weboldalt, a hagyományos és új eszközöket. Végezetül sikeresnek ítélte a SZÉP Kártyát, amelyet október végéig 18 000 munkáltató adott 755 ezer dolgozójának. A kártyára érkezett feltöltések összege megjaladja a 60,6 milliárd forintot, amelyből eddig 34,4 milliárdot költöttek el a közel 39 000 elfogadóhelyen.
A marketingterv bemutatását követően átadták a „Magyarország Gyerekszemmel” rajzpályázat díjait, majd szakmai panelbeszélgetésekre és workshopokra is sor került. A panelbeszélgetések hivatásturizmus, egészségturizmus, kulturális turizmus és csúcsgasztronómia témában zajlottak, a workshopok során pedig egyrészt különleges turisztikai szolgáltatók mutatkoztak be a Magyar Turizmus Zrt. külképviselői és régiós vezetői számára, másrészt az MT Zrt. különböző részlegeinek munkatársai folytattak tárgyalásokat a hazai turisztikai szakma képviselőivel.