Megjelent a Turizmus Bulletin XV. Évfolyam 2. száma

Az 1997-ben alapított folyóirat célja, hogy a tanulmányokkal, kutatási összefoglalókkal és statisztikai elemzésekkel, a nemzetközi és a hazai turizmust érintő aktuális témákról naprakész, az elméleti és a gyakorlati szakemberek munkájában egyaránt használható ismereteket nyújtva segítse a hazai turisztikai szakma tájékozódását.

A Magyar Turizmus Zrt. gondozásában publikált folyóirat 2013-tól online formátumban, ingyenesen érhető el az itthon.hu honlap Szakmai oldalak > Kutatások, statisztikák > Szakmai kiadványok menüpontban.

A második számban több aktuális témából válogattak a szerkesztők, ízelítő a tartalomból:

A Turizmus és regionalitás rovat fókuszában az egyik legnépszerűbb hazai desztináció, a Balaton régió áll. Itt két tanulmányt is olvashatunk. „A Balaton pozíciója és a balatoni utazásokkal való elégedettség" című írás a Magyar Turizmus Zrt. kutatásaira alapozva széles körűen tárgyalja a tó és környéke turizmusát. A régió vendégforgalmi mutatóinak bemutatása mellett a tanulmány kitér a Balatonnak a turisztikai szakemberek, a döntéshozók általi értékelésére és a desztinációban tartózkodó belföldi és külföldi turisták jellemzőire és elégedettségére. Utóbbi hiánypótlónak és módszertanát illetően innovatívnak tekinthető: a Balaton régiót felkeresők körében végzett nagymintás, számos témakörre kiterjedő felmérés kiemelt elemét képezte a – Magyar Turizmus Zrt. által kidolgozott módszertan (Turisztikai Elégedettség Modell) mentén történő – vendégelégedettség-vizsgálat.
Nem kevésbé aktuális témát dolgoz fel az a szintén a Turizmus és Regionalitás rovatban szereplő tanulmány, amelynek célja a Balaton régió potenciális márkaértékeinek feltérképezése belföldi vonatkozásban. Az ugyancsak komplex módszertannak köszönhetően a cikk több szempontból – potenciális utazók, média és turisztikai szakemberek – közelíti a témát. A többéves vizsgálat eredményeként kirajzolódó, a Balaton régió egyedi, megkülönböztető márkaértékeinek tekinthető jellemvonások az ötlépcsős márkapiramis modellben kerülnek összefoglalásra.
A Turisztikai termékek rovatban olvasható tanulmány a spirituális és üzleti értékek egymás mellett élésére, kapcsolódási pontjaira és közös fejlődési lehetőségeire fókuszál. A – Recultivatur nemzetközi projekthez kapcsolódó kutatáson alapuló – cikk négy jelentős magyarországi vallásturisztikai helyszín (Pannonhalma, Tihany, Veszprém és Zirc) példáján keresztül mutatja be az egyes desztinációkban az elmúlt években véghezvitt, elsősorban a látogatómenedzsmenthez sorolható fejlesztéseket. Ezek eredményeként – ahogy arra a tanulmány rámutat – a vizsgált úti célok a vallási értékek megőrzésével egyidejűleg tartalmas, a modern turisták elvárásaihoz igazodó élményt nyújtanak a látogatóknak.
A Turizmusmenedzsment rovatban egy izgalmas, a turizmuson túlmutató kérdéskört tárgyaló írással találkozhatnak az olvasók. A referált tanulmányként megjelent cikk arra keresi a választ, hogyan válhat a film az utazások csalódást generáló forrásává. A cikk értékes gondolatokkal segíti az utazók megismerését, az utazók tudatában végbemenő folyamatok, döntések feltérképezését.
Szintén a Turizmusmenedzsment rovatban található a – Balaton kapcsán már említett – Turisztikai Elégedettség Modell rövid bemutatása. A Magyar Turizmus Zrt. megbízásából kidolgozott modell segítségével a valamely desztináció különböző aspektusaival való elégedettség vizsgálható egyes területi egységekre vagy egyes szolgáltatásokra vonatkozó részindexek és az aggregált index segítségével. A modell a szabadidős és az üzleti turizmusra egyaránt alkalmazható.
A Tények és előrejelzések rovatban az Európai Utazási Bizottság (European Travel Commission, ETC) által az európai turizmus negyedéves teljesítményéről készített elemzések összefoglalása kapott helyet. A cikk a 2008 és 2013 közötti időszakot áttekintve ismerteti a 2008-ban kezdődött gazdasági válságot követő évek turizmusának jellemzőit. Az elemzést makrogazdasági kitekintés, valamint a légi közlekedés és a szállodaipar főbb mutatóinak bemutatása teszi teljessé.
A Tallózó rovat különösen gazdag: betekintés nyerhetünk az ETC Kutatói Munkacsoportjának munkájába, a TourMIS rendszer legújabb fejlesztéseibe és az európaiak turizmussal szembeni attitűdjeit ismertető tanulmány főbb eredményeibe, valamint itt kapott helyet a szociálturizmus fejlesztését célzó OFF 2013 projekt bemutatása. A konferenciabeszámolók két jelentős, a közelmúltban megrendezett eseményről tudósítanak: az Európai Turizmus Fórumról és a kreativitást és az innovációt középpontba helyező IV. Magyar Turizmusföldrajzi Szimpóziumról. A Tallózó rovatban konferenciát is ajánlunk az olvasóknak, a 2014 júniusában Veszprémben megrendezésre kerülő vallásturisztikai tanácskozást. A könyvajánló élvezetes stílusa reményeink szerint kedvet ad a Turizmológia kötet elolvasásához. Végül, de nem utolsósorban a Turizmus Bulletin hasábjain is röviden összegezzük a Magyar Turizmus Zrt. 2014. évi marketingtervének főbb irányvonalait, ezzel is támogatva a turisztikai szakma tájékozódását. Természetesen a Naptár sem hiányozhat, a 2014. február–május között megrendezésre kerülő hazai és nemzetközi eseményekre invitáljuk az érdeklődőket.
A Turizmus Bulletin szakmai és tudományos folyóiratban megjelenő cikkeket a szerkesztőség mellett anonim szakmai lektor véleményezi. Ezen felül lehetőség van a tudományos elvárásoknak megfelelő, ún. lektorált cikkek elhelyezésére, amelyeket további két anonim lektor értékel.

A folyóirat következő számaiba ezúton is várjuk tapasztalt szerzők és fiatal, a felsőoktatásban vagy a doktori képzésben részt vevő kutatók, valamint a turizmusban érintett gyakorlati szakemberek írásait. A 2014/2. számba küldött cikkeket a szerkesztőség 2014. február 28-ig várja.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.