A Turisztikai Szakállamtitkárság felhívja a figyelmet, hogy a tervezet egyelőre a Szakmapolitikai Munkacsoport által közigazgatási egyeztetésre jóváhagyott tervezet, a Kormány végleges álláspontját nem tükrözi, több ponton még finomításra, illetve javításra kerül, s jelenleg tart a hivatalos közigazgatási egyeztetés, egyúttal a szakmai szervezetekkel történő megvitatása is.
A Szakmai Munkacsoport több alkalommal ülésezett koncepcionális kérdések megvitatása miatt, valamint ezzel párhuzamosan az egyes feladatok végrehajtása érdekében folyamatos egyeztetés zajlott elektronikusan a Munkacsoport tagjai között. Ezen kívül az utazási vállalkozókkal közvetlenül három kiemelt szakmai fórum keretében is megvitatásra kerültek az új szabályozás irányvonalai.
A Szakmai Munkacsoport az alábbi főbb szempontokat határozta meg, melyeket az új szabályozásnál érvényesíteni kellett és amelyeket a tervezetben rögzítettek:
- A Kertv. október 1-én hatályba lépő rendelkezései alapján az utazásszervezői és utazásközvetítői tevékenység a jövőben kereskedelmi jellegű turisztikai szolgáltatási tevékenységnek minősül.
- A Kertv.-el és a Szolgtv.-el rendelkezéseivel összhangban az új joga MUISZ szakmai véleményével összhangban a jövőben munkavállalóként vagy foglalkoztatásra irányuló egyéb jogviszony alapján foglalkoztatott legalább egy személy szükséges az engedély megszerzéséhez.szabály a Magyarországon
letelepedett szolgáltatóként utazásszervezői és utazásközvetítői tevékenységet folytató szolgáltatókra, valamint a Magyar Köztársaság területére határon átnyúlóan más EGT-államban letelepedett szolgáltató utazásszervezői, illetve utazásközvetítői szolgáltató tevékenységére terjed ki. A harmadik országbeli szolgáltatókra a letelepedett szolgáltatókra vonatkozó előírások az alkalmazandók, tehát ezek a szolgáltatók kötelesek engedéllyel rendelkezni tevékenységük megkezdéséhez.
- Az értelmező rendelkezések között került rögzítésre a garantált szerződés, illetve az úgynevezett blok-seat
fogalma, melyek szintén a vagyoni biztosítékra vonatkozó előírásoknál szerepelnek.
- A Szolgtv. végrehajtásából fakadóan, az egységes és liberalizált EGT-térséget figyelembe véve, már nem indokolt a nemzetközi utazásszervezés, valamint a beutaztatói tevékenység megkülönböztetése. A jövőben ezek a terminológiai fogalmak már nem lesznek benne a jogszabályban.
- Fontos volt meghatározni személyi oldaláról azok körét, akiknek utazással összefüggő tevékenysége még sem tartozik a jogszabály hatálya alá. Ide tartoznak az oktatási intézmények, egyesületek és közhasznú, illetőleg nonprofit szervezetek abban az esetben, ha ilyen jellegű tevékenységüket kizárólag tagjaik részére, önköltséges alapon, nyereség elérése nélkül végzik. Szintén nem tartoznak a jogszabály
hatálya alá a konferenciák és kongresszusok (u.n. PCO szolgáltatók) szervezésével foglalkozó
vállalkozók.
- A MUISZ szakmai véleményével összhangban a jövőben munkavállalóként vagy foglalkoztatásra irányuló egyéb jogviszony alapján foglalkoztatott legalább egy személy szükséges az engedély megszerzéséhez. A korábbi utazásszervezői szakmai minősítő vizsga a jövőben megszűnik. A tevékenységért felelős személyre vonatokozóan igazolni kell a szakképesítést, a szakmai gyakorlat, valamint a nyelvvizsga meglétét.
- A vagyoni biztosítéki rendszerre vonatkozó változásokról részletesen egy másik hírben számolunk be.
Bővebb információ és lehetőség a hozzászólásra: www.otm.gov.hu (jobb oldali menüpontban Jogalkotás-jogszabály tervezetek)