A Hilltop Neszmély Zrt. idén nyáron közösségi média kutatást végzett, amelynek célja az volt, hogy feltérképezze a budapesti romkocsmák megítélését, az azokat látogató vendégek borfogyasztási szokásait. A kutatás során a publikus Facebook bejegyzéseket, az online híreket, a Twitter és blogok forgalmát vizsgálták a Replise közösségi médiakutató rendszerének segítségével egy hónapon keresztül.
A romkocsmákat tipikus fővárosi találmánynak tartják a szakértők, de az biztos, hogy rendkívül népszerűek a külföldi és hazai közönség körében egyaránt. Ha definiálni szeretnénk a romkocsmákat, akkor azt mondhatnánk, hogy ezek olyan egyedi hangulatú vendéglátóipari egységek, ahol egyszerre folyik vendéglátás és kulturális tevékenység. A lepusztult budapesti homlokzatok mögött megbúvó, egyedi értékeket hordozó világokhoz szorosan hozzátartozik a gasztronómia és azon belül is a bor, a fröccs.
Az Ötkert a legnépszerűbb
A kutatásból kiderült, hogy az online közösségi térben is rengeteg szó esik a romkocsmákról: a legtöbbet az Ötkert akcióiról és programjairól beszélnek, ezt követik a Szimplát és az Urimurit érintő hozzászólások. A Fogas Ház, az Ankert, a Morrison’s2 és a Romkert szintén kedvelt téma az internetes beszélgetők körében.
Érdekes, hogy a Morrison’s2 szórakozóhelynek 40 ezres rajongótábora van a Facebookon, ugyanakkor ők kevésbé aktívak a hozzászólások terén, így a közösségi említési toplistában a Morrison’s csupán a középmezőnyben helyezkedik el. Ezzel ellentétben az Urimuri nem dicsekedhet számottevő rajongótáborral a Facebookon, ugyanakkor magáról a helyről rengeteget beszélnek egyéb fórumokon a vendégek. Az Ötkert és a Szimpla előkelő helyezése a Replise említési listáján nem meglepő, hiszen mindkét helyszín aktív tevékenységet folytat a közösségi oldalakon.
Romkocsma infók - egyik fő téma a bor
A közösségi médiában főként a Facebookon cserélnek tapasztalatokat, programokat, árakat és gasztronómiai tudnivalókat a fogyasztók. De a téma gyakran felbukkan az online híradásokban is: rengeteg cikk jelent meg idén nyáron a romkocsmák programjáról, világáról, hangulatáról, a hozzájuk kapcsolódó turisztikai látványosságokról. Az említések egyharmada érkezett a Facebookról és további egyharmad az online hírportálokról, a blogok és a Twitter adják a további említések egyharmadát.
Az említések tartalmát vizsgálva kiderül, hogy a legtöbbször a programokról, koncertekről, az esti tudnivalókról beszélgetnek a felhasználók, hiszen ezeket a szavakat említik a legtöbbször a romkocsmák kapcsán. Érdekes adat, hogy a romkocsmákkal kapcsolatos hozzászólások közel egyhatodában szóba kerülnek a borok is, illetve a borral kapcsolatos témák (fröccs, hosszúlépés stb.). A legtöbbet az Ötkert és az Urimuri vendégei beszélgetnek boros témákról, de az Ankert és az Instant is előkelő helyen szerepel ezek alapján.
„Számunkra nagyon fontos, hogy figyelemmel kövessük a vendéglátó-ipari trendeket, a fogyasztók körében felbukkanó divatokat. Úgy láttuk, hogy a romkocsmák egyre népszerűbbek és olyan közegnek számítanak, ahol a vendégek szívesen fogyasztanak bort vagy fröccsöt. Véleményünk szerint nagyon fontos lenne, hogy a fiatalok jó minőségű, igazolható eredetű bort igyanak ezeken a szórakozóhelyeken is és háttérbe szoruljon a kannásbor. Éppen emiatt kézenfekvő volt, hogy ezt a területet és ezeket a helyszíneket próbáljuk lekutatni a közösségi médiából kinyerhető adatok révén. A kutatás egyrészt érdekes információkat szolgáltatott arról, hogy a fővárosi romkocsmák közül melyikről beszélnek a legtöbbet az emberek az interneten és azt is láttuk, hogy mely helyszín közönsége a legaffinisabb a bor iránt. A Hilltop célja, hogy mindig tisztában legyen az aktuális piaci trendekkel, ismerje és értse a fogyasztók kívánságait és ennek alapján alakítsa marketing és-kereskedelmi tevékenységét. Jelenleg egyébként a Budapest Park és a Zöld Pardon szórakozóhelyeknek szállít a Hilltop.” – mondta Dorn Zoltán, a Hilltop Neszmély Zrt. belföldi kereskedelmi és marketing igazgatója.
Forrás: Turizmus Online