• A Danubius már az uniós csatlakozás előtt vásárolt több gyógyszállodát a környező országokban. Elsőként a csehországi Marienbadban vetette meg a lábát, majd következett az erdélyi Szováta. Utoljára a szlovákiai Pöstyénben vásároltak. Mi következik legközelebb?
• Szlovénia felé kacsintgatunk, mert igazi régi, békebeli fürdők és gyógyhelyek otthona az az ország. Csak nem találtunk még megfelelő lehetőséget a vásárláshoz. Mivel az ország gazdasági helyzete kiváló, nekik egyáltalán nem sürgős a privatizáció. Ezért az én monarchiás álmom, a K&K időszak klasszikus gyógyszállóinak újbóli életre keltése ezen a területen egyelőre még csak vágy marad.
• A Danubius immár két évtizede üzemeltet külföldön rezervációs központokat. Mi ezeknek a képviseleteknek a feladata a mai, világhálós időkben?
• 1982-ben Linzben nyitottuk meg az elsőt, azóta már Ausztria mellett Németországban, Angliában, a Benelux államokban, Olaszországban, Svédországban és Amerikában működtetünk irodát. Időközben a londonitól megváltunk, majd a főrészvényesünk által biztosított irodában, London közelében újat nyitottunk helyette, így jelenleg tíz foglalási központunk működik a nagyvilágban. A vállalatnál az internetes foglalások aránya valóban egyre erősödik (míg tavaly ez a forgalom 3,4 százalékát, addig idén már 5,2 százalékát jelentette), és ez jelentősen olcsóbb megoldás az értékesítésre, mint a képviseleti jelenlét.
• Idehaza viszont két évvel ezelőtt eladták a Hotel Eger Parkot. Megtudhatnánk, hogy miért?
• A szállodához tartozó három épületet három különböző korban alakították ki, ami sosem jelentett szerencsés megoldást. Az sem, hogy a létesítmény leromlott állapota miatt (is) alacsony nyereséget termelt. Számításaink szerint úgy 1,5-3 milliárd Ft-ot kellett volna az épületegyüttes renoválására költeni, ezt most megtette helyettünk az új tulajdonos, akivel továbbra is szoros a kapcsolatunk, hiszen a ház a Béta-lánc tagjaként üzemel.
• Köztudott, hogy a németországi szociális, egészségügyi kedvezmények csökkenése elbizonytalanította ezt a fontos vendégkört. Az idén a legsikeresebb magyar gyógyszállók kihasználtsága is legalább 25-30 százalékkal csökkent.
• Tény, hogy a magyar turizmus, a Danubiust is beleértve, a német vendégekre van felkészülve. A német turista pontosan tudja, mit kap nálunk, és mi is ismerjük a szokásait. A német vendégek által eltöltött éjszakák száma azonban a már ismert okok miatt idén valóban visszaesett. Nálunk a vendégek száma ugyan 5,8 százalékkal nőtt, azonban rövidebb lett az itttartózkodásuk, így a német vendégéjszakák száma 3 százalékkal csökkent. A legrosszabb helyzet Hévízen volt, ott sajnos mi is „hoztuk” idén a 25 százalékot. A büki szállodánk sem szerepelt jobban, azonban ott tény, hogy idén megháromszorozódott a négycsillagos szobák száma: míg tavaly 200-ból, idén már 600-ból válogathattak a vendégek. Nem értek azzal egyet, hogy más területek felé kell fordulni a német piac helyett. Inkább a Magyar Turizmus Rt. véleményét osztom, miszerint az ottani helyzetünket kell tovább erősíteni. Akár egy olyan Magyar Magic rendezvénysorozattal, amely Angliában óriási sikerrel zárult, és amelyből a magyar idegenforgalom jelentősen profitált. Hiszen 61,7 százalékkal nőtt a beutazó brit turisták száma, és a vendégéjszakák száma is csodálatosan alakult, 122 ezer lett. Igaz, ez még mindig jóval kevesebb, mint a német, amelyik 378 ezer. Meggyőződésem tehát, ha ott lenne egy ilyen rendezvénysorozat, legalább 50 százalékkal megnőne a német beutazás.
• Úgy tűnik, idén a szállodaláncuk jó évet zár. Vajon lesz-e folytatás?
• Bár a számaink most nem annyira kedvezőek, különösen a nyereséget illetően, a jövőre vonatkozólag nem sok jót mondhatok. Két vízió lebeg a szemem előtt: az egyik a gyógyturizmusra vonatkozik, ahol jelenleg teljes káosz uralkodik a fejekben. Mindenki wellnesst, spat emleget, csak éppen azt nem tudja, ezt valójában hogyan is kell megvalósítani. Mivel cégünk nagy fantáziát lát a hagyományos gyógyturizmus és a modern irányzatok ötvözésében, mi ezt a vonalat követjük. A másik rémképem a szállodák építőire, befektetőire vonatkozik. Szerintem hamarosan szállodai befektetők kergetik a tanácsadókat, számon kérve tőlük, hogy jutott eszükbe az a gondolat, hogy éppen Magyarországon építkezzenek?! A tulajdonosokat pedig majd a bankok megbízottai kergetik, hiszen a hitelek visszafizetése irgalmatlanul elkezdődik. Csakhogy ahhoz legalább dupla annyi bevétel kellene, hogy a terheket is kifizessék a tulajdonosok, ill. az üzemeltetők. Márpedig hatalmas a túlkínálat épp a tanácsadók félresikerült tanácsai miatt. Ezért valósulhat meg ma az, ami, attól félek, tendenciává válik, hogy sok helyen a megtérüléshez szükséges ár negyed-, ötödrészéért kínálják az újonnan épült szobákat, jóval a valós ár alá mennek a szállodások, hogy valamiképp pénzükhöz jussanak. Így történhetett meg, hogy jelenleg forintban a 4-5 évvel ezelőtti bevételeknél tartunk, nyereségben pedig a 6-7 évvel azelőttinél. Mivel az áfát idén felemelték, ez – legalábbis nekünk – 600 millió forint bevételcsökkenést eredményez. Mindez kinek lesz jó a továbbiakban, azt nem tudom. Romániában például nemhogy fel- , hanem levitték az áfát, 19-ről 9 százalékra csökkentették a szállodai szobák után befizetendő összeget. Ezzel a nyereséget növelik a hotelek, hiszen áraikat nem csökkentették. Lehet, hogy ezúttal a sok vonatkozásban kritizált keleti szomszédunktól példát vehetnénk?
Danubius Health Spa program
Az angol Mike Wallace által megálmodott és kivitelezett koncepció a gyógyszállodákban ötvözi a hagyományos kúra elemeit és gyógyvíz hatásait a modern wellnessirányzatokkal. Azokban a szállodákban, ahol erre mód nyílik, mindenütt bevezetik a Danubius Health Spa programot orvos és dietetikus felügyelete mellett. Spa ételeket, vagyis alacsony kalóriatartalmú, egészséges fogásokat és italokat is kínálnak.
Egészségszerviz
Az idén a multinacionális cégek egészségszervizébe jelentkezett a szállodavállalat. Annak a gyógyszállodának a vendége, aki e rendszerbe bekerül, otthon viszszakapja a gyógykezelés költségét. Ide rendkívül nehéz bejutni, és még korántsem zárult le a csata. A nyáron egy bizottság Sárváron, Bükfürdőn, valamint Hévízen alapos vizsgálatokat végzett, majd küldtek egy hivatalos jelentést, hogy mi az, ami megfelel, és miben várnak még változtatást. Ez még nem jelenti azt, hogy vendég is lesz, ugyanis ez pont olyan, mint egy casco biztosítás: az ügyfél szeretné, ha teljes egészében kártalanítanák, a biztosító pedig kibúvókat keres, hogy alacsonyabb legyen a kártérítés.