1. Pécsről
Mi – jelen cikk szerzői – több-kevesebb ideje ebben a városban élünk, amely kétezer éves múltra tekint vissza, átlengi a „modern-ódon” hangulat. A következő oldalakon az általunk kreált kommunikációs stratégiát olvashatják, amely az „Együttműködve Versenyezni” országos városmarketing-verseny első fordulójában megírt pályamunkánkon alapszik.
2. Kommunikációs stratégia megalapozása
Az utóbbi években a város sokat vesztett vonzerejéből, célunk régi fényét visszaállítani, új szintre emelni. Ennek érdekében öt kommunikációs célt határoztunk meg:
1. Pécs megfakult imázsának felfrissítése
2. A pécsi lakosok elégedettségének növelése
3. A Pécsett és környékén töltött vendégéjszakák számának legalább 30%-os növelése
4. A város valódi értékeinek megmutatása
5. Legyen Pécs Magyarország zöld pólusa!
A város pozicionálására a „nyüzsgő város” koncepciót fejlesztettük ki. Ennek alapja a különlegesen gazdag kulturális kínálat mind a tömeg-, mind a magas kultúra terén, a számos szabadtéri fesztivál, a nagyszámú egyetemista közösség és az aktív zöld- és egyéb civil kezdeményezések. Reklámüzeneteinkben az alábbi gondolatokat jelenítenénk meg:
„Pécs nyüzsög az élettől.”
„Pécs zöld, alternatív, újító.”
„Pécs egyedi hangulattal rendelkezik.”
Kutatásainkat és a pécsi sajátosságokat figyelembe véve négy célcsoportot határoztunk meg:
3. Kommunikációs eszközök
Kiemelt szerepet szántunk a közösségi médiának és más egyedi kommunikációs eszközöknek. A klasszikus városmarketing-eszközöket (PR vagy sajtótájékoztatók) konvencionális módon használnánk fel, a cikkben részletesen nem térünk ki rájuk.
A „social media” eszközök sorát egy Facebook-oldal nyitja, valamint fejlesztenénk Facebook-játékokat. Az oldalon való folyamatos posztolás értesíti a várossal kapcsolatos aktuális eseményekről a célcsoportokat, míg a játékok bevonják a fogyasztókat a kommunikációs folyamatba. Két kategóriába soroljuk ezeket a játékokat, az egyik a „Fun and Culture”, a másik a „Green”. A „Fun and Culture”-be tartozik a Festivalmanager, amely lehetőséget ad a felhasználóknak arra, hogy saját fesztiváljukat szervezzék meg; többek között meghatározhatják a fesztivál helyét, idejét, a fellépőket, majd a felmerülő költségek és a becsült bevétel alapján eldől, hogy nyereséges volt-e a fesztivál vagy sem. Másik – általunk fejlesztett – játék a SIMS leegyszerűsített verziója, a PTE-Survivor, amelyben a játékos egy pécsi egyetemista életét igazgathatná.
A street art egyedi kommunikációs eszköz. Különböző technikákat alkalmaznánk, mint például a stencil graffiti, moha, 3d-s installációk stb. További felületek az építkezéseket körülvevő kerítések, valamint a felújítások során az állványzat elé függesztett molinók. A „Pécs a világ körül” program a nemzetközi testvérvárosokban kerülne megtartásra, ahol pécsi zenészek, táncegyüttesek lépnének fel, illetve pécsi (Pécs környéki) specialitásokat lehetne megkóstolni. A célja összefoglalva: exportálni Pécset.
4. Fejlesztési elképzelések
Az alábbiakban öt különböző fejlesztési elképzelésről olvashatunk. Ezek a megszokott, kommunikációs paradigmáktól (ATL, BTL) függetlenül megalkotott eszközök, tervezetek, amelyek a város hírét viszik, vagyis pozitív márkatársítást alakítanak ki. Ergo kommunikációs eszközök.
4.1. Pécs Shop – Nincs eléggé kihangsúlyozva, hogy szükséges egy színvonalas, megtervezett „szuvenírshop” kialakítása. Vagyis itt valóban igényes ajándéktárgyak lennének kaphatóak (például a Tisza Cipő pécsi modelljének kollekcióvá fejlesztett változatai, pécsi cirfandli bor, helyi művészek alkotásai).
4.3. Strike Force – Egyetemisták által működtetett nonprofit reklámügynökség, vagyis egy „reklámügynökség-játszótér”, az egyetemi Marketing Osztály támogató szervezete. Feladata reklámkampányok, akciótervek kidolgozása a város és a Pécsi Tudományegyetem számára (például PTEidentitástudat növelése). Hallgatóknak szakmai tapasztalatot és jelképes díjazást, egyetemnek- városnak költséghatékony, kreatív megoldásokat jelent.
4.4. 25 emeletnyi fényreklám – Pécs egyik szimbolikus épülete, amelyet valamilyen módon be kell vonni a város vérkeringésébe. A képen látható, hogy milyen módon élesztenénk újra Közép-Kelet-Európa legmagasabb lakatlan épületét.
4.5. „Óz, a nagy varázsló út” és a „varázslatos léggömbök” – A város látványosságaihoz, legjobb vendéglátóhelyeihez vezető színes vonal, amelyet színes – az épületek felett lebegő – léggömbökkel egészítenénk ki. Ez (megfelelő időjárási körülmények mellett) megszínesítené Pécs légterét, és „érdekesebbé” tenné a város utcáit.
5. Intenzitásterv, hatásvizsgálat, költségvetés
A cikkben ezek részletezésére nem térünk ki, az intenzitástervben négy fő időszakot különböztetünk meg az évszak alapján: 1. mandulavirágzás 2. dinnyelékelés 3. idei bor 4. jégvirág. Bizonyos eszközöket időszakosan (PR, Pécs-nap), bizonyos eszközöket egész évben használnánk (internet és közösségimédia- eszközök).
Egész évben vizsgálnánk a kampány állását, eredményességét, a kampány előtt és után ezerfős face-to-face omnibusz kérdőívekkel, a kampány közben szálláshelyeken készített írásos felmérésekkel. A költségvetésre a reális 300 millió forintos határt tűztük ki, a különböző eszközök költségének felmérésével 265 millió forintos költségvetést állapítottunk meg, így 35 milliós biztonsági tőke áll a rendelkezésre.
6. Konklúzió
A mai világban nehéz újat mondani, főleg, ha egy városról beszélünk. Az általunk felépített kommunikációs stratégia letér az eddig kitaposott ATL-útról, véleményünk szerint a jövő városmarketing-platformja az internet és a közösségi médiák. Továbbá célszerű a szokásos marketingkommunikációs eszközökön „túl gondolni”, a városmarketing feladata egész egyszerűen „eladni a várost”. Ehhez pedig mindent ki lehet/kell használni, ami rendelkezésre áll.
Felhasznált irodalom
Bakucz Márta, dr., regionálismenedzsment-előadás, 2009. 03. 31.
Berke Sabine - Kocsis Eszter Tilda – Tóbi István [2009]: A nyüzsgő város, Együttműködve Versenyezni – országos városmarketing-verseny 1. forduló, pályamunka, Pécs Green Explorer http://www.nokia.com/ environment/we-create/services/greenexplorer (letöltés ideje: 2010-02-08)
Felhasznált képek
Facebook-logó http://www.stolaf.edu/ services/hr/facebook_logo.png (letöltés ideje: 2010. 03. 03.)
Logo http://www.dorgla.de/verkauf/logo3.jpg és saját szerkesztés (letöltés ideje: 2009. 11. 15.)
Youtube channel http://socialtnt.com/wpcontent/ uploads/2008/11/obama-youtubechannel. png (letöltés ideje: 2010. 03. 03)
Tükék – Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar
'