A Kantar Mediától megkaptuk a tavalyi év legtöbbet reklámozó turisztikai cégeinek listáját. Az adatok alapján az látható, hogy az üdülőszövetkezetek és a gyorséttermek listaáron többet költöttek tavaly, mint 2012-ben, ellenben az összes többi szegmensben visszaesés volt.
A kutatócég ugyanakkor egy fontos, az online hirdetések figyelésére vonatkozó módszertani problémára is felhívta a figyelmünket. A Kantar Media reklámköltés adatai alapvetően a listaáras ATL költéseket mutatják, az online kampányok közül csak a direktben értékesített display kampányok adatait tartalmazzák. Az online hirdetéseket bevallás alapján rögzíti a kutatócég: a legnagyobb online portfólió tulajdonosok és saleshouse-ok havonta elküldik nekik, hogy az általuk direktben értékesített banner felületeken kik és milyen értékben hirdettek. A search, listing, affiliate, adnetwork és facebook hirdetésekre költött összegekről nincs adatuk, pedig az utazás, turizmus szektor nagy előszeretettel használja ezeket online kampányaihoz. Elképzelhető, hogy az egész szektor költési trendje másképp festene, ha ezeken a felületeken elköltött összegek is benne lennének az adatbázisban.
A listaáron legtöbbet hirdető cégek között vannak olyanok, amelyek már tavaly is igen aktívak voltak, és akadnak új versenyzők is a toplistán. A tavalyelőtti második Anubis tavaly átvette a vezetést, míg a 2012-es 3. helyezett Hunguest Hotels a második helyre lépett előre. A tavalyi bronzérmes Bravofly ellenben egy évvel korábban még nem volt rajta a 25-ös toplistán. Jelentős ugrást hajtott végre a Budavár Tours is, amely a 17-ről az 5. helyre jött fel, illetve a Kartago Tours, amely a 21-ről a 12. helyre ugrott.
Az Osztrák Idegenforgalmi Képviselet és a sümegi Hotel Kapitány is szemmel láthatóan növelte reklámköltéseit tavaly. A legnagyobb ugrás mégis az IBUSZ nevéhez fűződik, listaáras reklámköltésüket egy év alatt megnégyszerezték – legalábbis a Kantár Média által mért felületeken.
Forrás: Kantar Media