Rózsaszín dollárok

A leszbikus, meleg, biszexuális és transzszexuális (LMBT) közösség tagjai utazásaik során többszörösét költik annak, amit heteroszexuális társaik, a diszkriminációtól való félelem miatt pedig gyakran utaznak kisebb csoportban – derül ki abból a szakdolgozatból, amely elsőként dolgozza fel hazánkban a melegek utazási szokásait. Ez a réteg 2001. szeptember 11-ét követően sem mondott le az utazásról, a júliusi budapesti Meleg Méltóság Menetén történt atrocitások miatt azonban úgy néz ki, hogy az eddig népszerű melegcélpontnak számító magyar fővárosból egy időre elmaradnak a meleg turisták

Az LMBT közösség tagjaira világszerte jellemző, hogy az átlagnál magasabb végzettségűek, és több a szabadon elkölthető jövedelmük, hiszen egy háztartásban többnyire egy vagy két gyermektelen felnőtt él – írja idén megjelent hiánypótló szakdolgozatában Bauer Helga, a Heller Farkas Főiskola végzős hallgatója. Ezek az emberek igényesek, szívesen költenek luxuscikkekre, és fontosak számukra a márkák. Míg a külföldiek legszívesebben kisebb csoportokban utaznak, a magyarok többsége párban. Honfitársaink főutazásuk során leginkább üdülés (32,4%) és városlátogatás (28,7%) céljával utaznak, és a legvonzóbb számukra az úti cél választásnál a kedvező természeti adottság és a kellemes éghajlat. A melegbarát szolgáltatások és a meleg-szórakozóhelyek megléte csak a 4–5. legfontosabb szempont a döntésben. A hazai melegek a külföldi főutazások során a legtöbb esetben (32,4%) szálláshelyként szállodát vesznek igénybe. A külföldi főutazások időtartama csaknem három nappal hosszabb, mint a heteróknál, átlagosan 10,6 éjszaka. Az utazás előtti információgyűjtésben elsöprő arányban van az internet (87%). Az utaztatók számára érdekes lehet, hogy belföldön háromszor annyiszor vesznek igénybe a melegek utazási irodai szolgáltatást, mint a heteroszexuális utasok – derül ki a tanulmányból. A melegek utaztatására specializálódott szegmens is megkülönböztet ajánlott és nem ajánlott célországokat. Az előbbiek listáját az USA és néhány nyugateurópai állam vezeti, a feketelistán Jamaica, Tanzánia és általában az iszlám országok foglalnak helyet. Európában a legkedveltebb meleg úti cél Amszterdam, Manchester, az Égei-tenger két szigete, Mükonosz és Leszbosz, a spanyol Ibiza, a meleg beutaztatásra elsőként specializálódott Sitges, valamint Gran Canaria. Spanyolországban található egyébként a legtöbb meleg üdülőhely Európában. A magyar melegek első számú úti célja külföldön nyaraláskor a katalán Sitges, valamint Gran Canaria. Az utóbbit – hogy kerüljék a feltűnést – sokszor nem is charterrel közelítik meg a melegek, hanem németországi átszállással, fapadosokkal – mondta el lapunknak Tatár János, a szivárványszínű turizmusra szakosodó egyetlen hazai iroda, a Toucan Tourist tulajdonos- ügyvezetője, aki gyakran foglal jegyet ezekre a járatokra.

Vasfüggöny a vendégek között

Az LMBT utazási szokásokat feltáró kutatás csak feltételezi, hogy a magyar társadalom diszkriminatív hozzáállása, illetve a kellemetlen találkozásoktól való félelem miatt nagyobb a külföldi utazások aránya a hazai melegek körében (59%) mint a heteroszexuálisokéban (25%). Az azonban tény, hogy a szegregáció bevett gyakorlat a melegutaztatással is foglalkozó szolgáltatók körében. A pink forintokra a heterovendégkörre berendezkedett magyar szállásadók is vevők lennének, nem akarják viszont elriasztani a gyerekkel utazókat vagy a konzervatívabb vendégeket sem, ezért azt a megoldást választják, hogy időben elválasztják a két vendégkört. A hévízi Villa Negra például évente három hétre bezárja kapuit a hagyományos nagyközönség előtt, és csak melegeket fogad. A heterók és melegek „összeeresztésében” a német Thomas Cook már kudarcot vallott, hiszen mindössze két évig élt a kezdeményezés, hogy katalógusukban szivárványszínű zászlókkal hívják fel a figyelmet a melegbarát szálláshelyekre. A cég leányvállalatának, a Neckermann Magyarországnak sem jött be az ötlet, hogy a melegbarát görög szigetre, Mikonoszra családok számára is szervezzen charterutakat. Mindezzel együtt a legnagyobb irodák katalógusaiban szerepelnek hetero- és meleg- üdülőhelyek is, de az, hogy az utóbbiak a speciális igények és szolgáltatások, a magas színvonal és a szűk kapacitások miatt eleve csaknem 50 százalékkal drágábbak a hagyományosnál, az esetek többségében elegendő ahhoz, hogy a családosok ne ezeket az ajánlatokat válasszák. Így még a sokakat kompromittáló szivárványszínű zászló ikonját sem kell feltüntetni. A tíz éve melegutaztatással is foglalkozó Toucan Tourist is aktuálisnak érzi, hogy szétválassza a hagyományos és az LMBT üzletágát, és hamarosan bevezeti EU-s domaincímét, amelyre átirányítja a melegutaztatói tevékenységét, hogy megelőzze a kellemetlen kérdéseket és az összeférhetetlenségből adódó keresletcsökkenést. „A hetero közönség megtartása egyelőre elengedhetetlen – meséli Tatár János –, a hazai kereslet ugyanis olyan szűk, hogy egyetlen specialistát sem tud eltartani. Németországban, Hollandiában és Svájcban szépen megélnek a szivárványirodák, mivel a melegek minden utazással kapcsolatos igényüket a repülőjegy-foglalástól az üzleti utak megszervezéséig náluk bonyolítják. Itthon ez az árérzékenység miatt sem működik, hiszen az LMBT-közösség körében is sokszor a hagyományos iroda hagyományos charterútja nyer az ár miatt.” A hazai LMBT-közösség utazási szokásait feltáró kutatás némileg árnyalja a képet. Abból ugyanis az derül ki, hogy a megkérdezettek 93,5%-a nem vette még ugyan igénybe meleg vagy melegbarát utazási iroda szolgáltatásait, de szívesen tenné. 71,8%-uk akár magasabb árat is hajlandó lenne fizetni azért, hogy ilyen irodával utazhasson. 12,4% viszont csak akkor választana specialistát, ha az ár azonos lenne a hagyományos irodákéval, drágábban nem. 7,7% pedig kizárólag az ár alapján dönt. Az internet szerepe nem teljesen egyértelmű az LMBT szegmensben. Egyfelől ez a nyelvtudással rendelkező réteg többnyire maga szervezi útját a világháló segítségével, és főleg olyan esetekben fordul irodához, amikor a netes szervezés már csődöt mondott. Az internet azonban az utaztatók malmára is hajthatja a vizet, mivel nem mindig találni kielégítő információkat még a melegbarát vagy a kifejezetten a melegeknek szánt szolgáltatásokról sem – vélekedik a Toucan Tourist tulajdonosa, aki szerint a személyre szabott szolgáltatásokkal és a diszkrét és színvonalas ügyintézéssel meg lehet nyerni törzsvendégnek a melegeket. Míg néhány éve még csak utasaik 10 százalékát adták az LMBT közösség tagjai, ma már 30 százalékát teszik ki.

A korrektség a munkahelyen indul

Tőlünk nyugatabbra a melegek kegyeibe csakis olyan turisztikai és egyéb szolgáltatók tudnak beférkőzni, amelyek politikailag korrektek munkavállalóikkal és ügyfeleikkel egyaránt. Az LMBT társadalom ugyanis rendkívül érzékeny erre. Nem véletlen, hogy az American Airlines versenyelőnyt szerzett a pink szegmensben, amikor a légitársaságok közül elsőként elismerte a meleg élettársak „házastársi” kedvezményekhez való jogát. Olyan szolgáltatók is felfedezték már az LMBT közösség utaztatásában rejlő üzleti lehetőséget, mint a Delta Airlines, a KLM, a SAS, a CSA, a Lufthansa, a Marriott és a Wyndham szállodaláncok, valamint a Bécsi Turisztikai Hivatal. A felsorolt cégek tagjai a meleg és leszbikus utazási vállalkozásokat tömörítő nemzetközi szövetségnek, az IGLTA-nak. A CSA az IGLTA legközelebbi törökországi kongresszusára speciális árat biztosít a résztvevőknek. Az 1983- ban 25 tag részvételével alakult szervezet ma már több mint 1100 turisztikai szolgáltatót számlál öt kontinensről. A tagok 60%-a amerikai, 15%-a európai. Hazánkból mindössze ketten csatlakoztak a szövetséghez, a Toucan Tourist és a budapesti Andrássy Hotel. A Toucan már fogadott is egyéni vendégeket, illetve csoportokat, amelyek az IGLTA honlapján találtak az irodára. „Az európaiak egyénileg jönnek, nincs igényük beutaztatóra, legfeljebb a helyszínen kérnek tőlünk információkat, mintha speciális Tourinform- iroda volnánk – magyarázza Tatár János. – A legfontosabb küldőpiacok az Egyesült Államok és Kanada, mivel ők partneriroda nélkül nehezebben boldogulnak, de az IGLTA-n keresztül érkezett már vendégünk Ausztráliából, sőt Pápua-Új-Guineából is. A tengerentúli vendégek leginkább Bécs–Budapest–Prága körútra érkeznek, és az amerikaiakra jellemző, hogy sosem szállnak meg meleg panziókban, kizárólag az amerikai hotelláncokhoz tartozó házakat keresik.” Tatár János egyébként fontosnak tartaná, hogy a melegturizmust kiemelt szegmensnek tekintő Budapesti Turisztikai Szolgáltató Kht. a budapesti Tourinformokban a melegek eligazítására is berendezkedjen, ahogyan például Bécs teszi, amely még hazánkban is népszerűsíti melegbarát szolgáltatásait, és a Toucan Touristot is elhalmozza bécsi szóróanyagokkal. Nemrég egy melegbarát étteremkalauzt dobtak piacra. A szakember szerint az is evidens volna, hogy a BTH is csatlakozzon az IGLTA-hoz. Így fővárosunk nagyobb esélyekkel indulhatna a melegolimpia európai változata, a több ezer sportolót és látogatót vonzó EuroGames 2011-es megrendezésének jogáért.

Elverték a kedvüket Budapesttől

Budapest két éve még Prágához hasonlóan Kelet-Közép-Európa egyik legfontosabb úti céljának számított az LMBT turizmusban. Az idei és a tavalyi melegfelvonulás résztvevőit ért erőszak óta azonban érezhetően kegyvesztetté vált a külföldi melegek körében. A fővárosi melegbarát panziók a foglalások oly mértékű visszaeséséről számoltak be a meleg-szórakozóhelyeket ért Molotov-koktélos támadások és a július 5-i felvonulás óta, hogy akad olyan ház, amelynek tulajdonosa azt fontolgatja, hogy a fennmaradás érdekében profilt vált. A visszaesést Fekete László, a Budapesti Turisztikai Hivatal Kht. ügyvezetője is megjósolta július elején: „A melegfelvonulást megzavaró atrocitások miatt várhatóan visszaesik a meleg vendégek száma Budapesten, ami azért is sajnálatos, mert fontos célcsoport fővárosunknak ez a sokat utazó, jól költő réteg, amelynek megnyerésére a budapestinfo.hu-n aloldalt is létrehoztunk.” Az ügyvezető szerint az erőszakos utcai cselekményekről vetített képsorok akár fél évre is visszavethetik a Budapest iránti utazókedvet. Emlékeztetett rá, hogy a 2006. őszi események után csak tavaly augusztusban kezdett újra élénkülni a vendégforgalom a fővárosban. Az ügyvezető sajnálatosnak tartja, hogy hazánk nem tud forrásokat megmozgatni annak érdekében, hogy intenzív marketingtevékenységgel orvosolja a válsághelyzetet, ahogyan például Egyiptom tette a pokolgépes terrorcselekmények után. Róna Iván, a Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgatója szerint a nyugat-európai turista általában a toleráns, kevésbé előítéletes társadalmakba utazik szívesen. Így most némileg hátrányba került Budapest azokkal a városokkal szemben, ahol hasonló felvonulások nagy tömegek részvételével békésen zajlottak, például Kölnben és Londonban. Éppen jókor indul tehát egy Budapestet népszerűsítő, új, angol nyelvű LMBT oldal. A napi 10 ezres látogatottságú pride.hu szerkesztőinek új portálja, a gayguide.hu talán lendíthet fővárosunk speciális turizmusán. Opovszki Sándor szerkesztő elmondta, hogy német verziót is terveznek, és a jövőben, ha fővárosunk újra visszanyeri népszerűségét a melegek körében, várhatóan a beutaztatói tevékenységgel is megpróbálkoznak.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk:  Dizájn hotel a tó közepén

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: Dizájn hotel a tó közepén 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023.évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”  

Interjú a Klasszis TopDesign 2023 verseny egyik díjazottjával.
Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.