Az MSZÉSZ kiáll a SZÉP kártya mellett

A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének állásfoglalást adott ki a SZÉP kártya szabályozásával kapcsolatban a sajtóban megjelent felvetésekről. Az alábbiakban a Szövetség lapunknak eljuttatott közleményét olvashatják:

Az elmúlt napokban a sajtóban több kritikus vélemény jelent meg a SZÉP kártya elfogadásának szabályozásáról, annak feltételeiről. A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége ezzel kapcsolatban az alábbiakban foglalja össze szakmai álláspontját.

Az elmúlt években a hazai turizmus fejlődésében, a szállodák vendégösszetételének, forgalmának alakulásában meghatározó szerepe volt az Üdülési Csekk bevezetésének és elterjedésének. Annak volt köszönhető, hogy míg a 2000-es évek elején a magyarországi hotelek vendégéjszakáinak kb. 30%-a, néhány évvel később már közel 50%-a magyar vendégekhez volt kapcsolható. Egyes vidéki szállodákban – a Balaton mellett, Sopronban, Hajdúszoboszlón, stb. – a hazai vendégéjszakák száma elérte a 70-80%-ot is. Az Üdülési Csekk jelentőségét mutatta, hogy az azokból 2008-2010 között évente felhasznált kb. 45-50 milliárd forint értékű csekknek kb. 50%-át kereskedelmi szálláshelyeken váltották be.

Az Üdülési Csekket felváltó SZÉP kártya bevezetését a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége azért támogatta a kezdetektől fogva, mert elődjéhez hasonlóan a szállodák iránti belföldi kereslet ösztönzésére alkalmasnak tartja, de emellett annál korszerűbb, a szolgáltatók részére kedvezőbb, mivel alacsonyabb jutalék fizetésével jár.

Az MSZÉSZ ismeretei szerint a SZÉP kártya bevezetésével járó – döntően technikai jellegű – problémák megszűntek, illetve lényegesen csökkentek. A SZÉP kártyát kibocsátó bankok alkalmassá tették termináljaikat egymás kártyáinak elfogadására, így nem szükséges egy-egy szolgáltatónál – legyen szó szállodáról, étteremről, panzióról, stb. – három terminált elhelyezni. Az viszont elengedhetetlen, hogy a SZÉP kártyát elfogadni kívánó vállalkozások mind a három bankkal szerződjenek. A SZÉP kártya népszerűségének növekedésében az is szerepet játszik, hogy annak kezelését, használatát a kártyatulajdonosok, s maguk a szolgáltatók, azok munkatársai is egyre jobban elsajátítják.

Összességében az MSZÉSZ állásfoglalása szerint a SZÉP kártya céljának megfelelően alkalmas a belföldi turizmus ösztönzésére. Erre utalnak úgy az MSZÉSZ felmérésének, mint a KSH adatai, melyek szerint a SZÉP kártya forgalma a szállodákban, kereskedelmi szálláshelyeken dinamikusan növekszik, s arra lehet számítani, hogy a nyaralási szezonban, majd a későbbi hónapokban meghaladja az Üdülési Csekk korábbi forgalmát.

AZ MSZÉSZ a SZÉP kártya szabályozásával, forgalmával kapcsolatban még a következőkre hívja fel a figyelmet:

A turizmus fejlődése szempontjából meghatározó szerepe van a magas színvonalú szolgáltatásokat nyújtó szállodai infrastruktúrának, ami komoly tőkebefektetést igényel. Az elmúlt években a magyar szállodai kapacitás jelentős változáson ment keresztül. Nagy mértékben bővült a szállodai szobák száma, s elsősorban az igényesebb szolgáltatásokat nyújtó 4*-os, és wellness típusú szállodák kínálata lett nagyobb. Ez utóbbiak főleg vidéken – ahol a vendégek zöme magyar - létesültek nagy számban. A pénzügyi, gazdasági válság következtében miközben nőtt a szállodai kapacitás, a külföldi és belföldi kereslet egyaránt csökkent, s emiatt a szállodák bevételei messze elmaradtak a kívánatostól. Ezt mutatják a KSH adatai, amelyek szerint a magyarországi szállodák 2011 évi 124,2 milliárd forint összes szobaárbevétele ugyan 10,2%-kal magasabb volt a 2010 évinél, de gyakorlatilag az öt évvel korábbi, 2007 évi 120,7 milliárd forintnak felelt meg. Tehát 2007-2011 között míg a bevételek azonos szinten maradtak, a szállodai kapacitás kb. 14,6%-kal bővült, az infláció meghaladta a 30%-ot. Emiatt a szállodák nyeresége gyakorlatilag eltűnt. Egyebek mellett ez az oka annak, hogy az elmúlt 2-3 évben számos szálloda került pénzügyileg nehéz helyzetbe, különféle statisztikák szerint a szállásadás ágazatnál különösen magas a felszámolási, csődeljárások száma.

Az MSZÉSZ álláspontja szerint a SZÉP kártya hathatós segítséget nyújthat a belföldi kereslet élénkítésében és ezzel a kereskedelmi szálláshelyek fenntartható működésének visszaállításában, az ágazati befektetések kockázatainak csökkentésében. Ugyanakkor fontosnak tartja a Szövetség az elfogadóhelyek tekintetében az eredeti cél – pihenés, rekreáció – primátusának biztosítását, valamint a SZÉP kártya további népszerűsítését - mind a munkáltatók, mind pedig a munkavállalók körében.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”  

Interjú a Klasszis TopDesign 2023 verseny egyik díjazottjával.
Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.