Továbbra is lendületben a hazai MICE piac

A Magyar Turizmus Zrt. Magyar Kongresszusi Igazgatósága (MKI) partnerei közreműködésével 2011-ben is figyelemmel kísérte a magyarországi rendezvénypiac változásait, trendjeit, közölte lapunknak eljuttatott jelentésében az MKI.

A negyedéves statisztikai elemzések összesítése alapján Magyarországon, 2011-ben összesen 602 nemzetközi konferenciát rendeztek, amelyeken több mint 125.800 fő vett részt. Az MKI partnerei az év során 381 nemzetközi és több mint 20.000, a nemzetközi szervezetek kritériumai alapján az egyéb kategóriába sorolható rendezvényről nyújtottak tájékoztatást, amely az MKI saját kutatásai alapján még 221 nemzetközi rendezvénnyel egészült ki. 2011-ben a nemzetközi konferenciák kísérőrendezvényeként 70 nemzetközi kiállítás is zajlott hazánkban. Magyarországon a nemzetközi rendezvények átlagos időtartama 3,4 nap volt, résztvevőinek átlagos száma meghaladta a 209 főt.

Az elmúlt évben a Magyarországon megrendezett nemzetközi konferenciák és a rendezvényeken résztvevők száma mellett a nemzetközi konferenciák összesített napjainak száma és a részt vevő nemzetek száma is növekedett az előző évhez képest.

Egyre több nemzetközi résztvevő

2011-ben a Magyar Kongresszusi Igazgatóság partnerei által szolgáltatott információk és az MKI saját adatgyűjtése alapján összesen 602 db, az ICCA nemzetközi szervezet kritériumainak megfelelő konferenciát rendeztek Magyarországon, ami 12,1%-os növekedést jelent a 2010. évi adatokhoz képest. A nemzetközi konferenciákon a 2010. évhez képest 218 fővel több, összesen 125.818 résztvevőt regisztráltak. A konferenciákon átlagosan 209 fő vett részt. A rendezvények legnagyobb része (44,1%) 50 és 100 közötti résztvevőszámmal bírt (2010-ben ez az arány 38% volt).

2011-ben 9 alkalommal rendeztek hazánkban 1000 fő feletti konferenciát, 4 esetben pedig a 2500-at is meghaladta a résztvevők száma. Az 1000 fő feletti rendezvények száma utoljára 2008-ban hozott hasonlóan kimagasló eredményeket. 2011-ben a kiemelkedően magas résztvevőszámú nemzetközi konferenciák (pl.: EUROECHO, WoHIT 2011, EFNS 2011) elsősorban az orvostudomány témáira fókuszáltak.

2011-ben összesen 2069 napnyi nemzetközi konferencia zajlott Magyarországon, amelyek átlagos időtartama 3,4 nap volt. A konferenciák több mint 57%-a 2-3 napos volt. Nemzetközileg is érvényes trend, hogy a nemzetközi konferenciák átlagos időtartama egyre rövidebb. Ezt támasztja alá, hogy az egynapos rendezvények aránya közel 3 százalékponttal nőtt a 2010. évi adathoz képest, míg a 4-5 napos, illetve az ennél is hosszabb konferenciák aránya folyamatosan csökken.

Németek, britek és franciák jöttek leggyakrabban

2011-ben a Magyar Kongresszusi Igazgatóság partnerei által szolgáltatott információk alapján, a Magyarországon megrendezett konferenciákon résztvevők több mint 80%-a külföldről érkezett. 81 alkalommal magyar résztvevő nélkül rendeztek konferenciát, ami az összes rendezvény 21,3%-át teszi ki. A rendezvényeken megjelenő nemzetek átlagos száma 13 volt.

Az elmúlt évben a magyar résztvevők mellett Németországból (71,1%), az Egyesült Királyságból (63%) és Franciaországból (49,9%) érkeztek leggyakrabban hazánkba nemzetközi konferenciákra. Továbbra is jelentős az Olaszországból (43,8%), Csehországból (40,4%), Ausztriából (40,4%) és Lengyelországból (40,4%) érkező hivatásturisztikai szakemberek aránya, de a hazánkban megrendezett nemzetközi konferenciákon az amerikai, a holland, belga, szlovák és svájci résztvevők is 30% feletti gyakorisággal képviseltették magukat az elmúlt év során.

Továbbra is Budapest-központú a hivatásturisztikai piac

A hivatásturisztikai piac, szerkezetét tekintve továbbra is Budapest-központú, 2011-ben 3%-kal nőtt a fővárosban megrendezett nemzetközi konferenciák száma (74%). A legnépszerűbb vidéki konferenciahelyszínek között Gödöllő, Szeged, Pécs, Debrecen, valamint az előző évhez hasonlóan Eger, Sopron és számos Balaton-parti település szerepelt. Gödöllő esetében természetesen kiemelkedő szerepet játszott Magyarország első féléves EU-elnöksége, melynek keretében a Gödöllői Királyi Kastély – mint az elnökség hivatalos helyszíne – 19 alkalommal fogadott konferenciavendégeket. A felsorolt települések mellett számos konferenciahelyszín szerepel még a palettán, amelyek általában két nemzetközi rendezvénynek adtak otthont 2011-ben (pl.: Visegrád, Szombathely, Székesfehérvár, Veszprém, Kecskemét, Zalakaros). Magyarország nemzetközi pozíciójának erősítése érdekében kiemelt jelentősége van a vidéki konferenciavárosok nemzetközi piacra való bevezetésének.

Egyre népszerűbb helyszínek az egyetemek és a tudományos intézetek

A Magyarországon megrendezett nemzetközi konferenciák többségének 2011-ben is a szállodák (63,1%) szolgáltak helyszínül. Ez, valamint az egyetemekre és a tudományos intézetekre jutó arány (20,1%) szinte pontosan megegyezik a 2010-es év értékeivel. Utóbbiak egyre népszerűbb konferenciahelyszínek, hiszen 2011-ben már 116 alkalommal láttak vendégül nemzetközi konferenciát. A kongresszusi központokban megrendezett konferenciák aránya kisebb visszaesést mutat, miközben újabb, az egyéb kategóriába sorolható helyszínekkel (11,4%) egyre bővül a paletta. Összességében elmondható, hogy az egyéb kategóriába sorolható helyszínek, valamint az egyetemek és tudományos intézetek robbanásszerű erősödése 2008 óta folyamatos, míg a szállodák és a kongresszusi központok eredményei stagnálnak, illetve némi visszaesést mutatnak.

A legnépszerűbb témák

Az egyetemek és tudományos intézetek intenzív térhódítása mellett nem meglepő tény, hogy a gazdasági témákkal azonos arányban, azaz közel 25%-ban az orvosi, továbbá a tudományos témájú (11,3%) nemzetközi konferenciák a legvonzóbbak a szakmai közönség számára. Az informatika, majd a jogi vagy oktatásügyi témájú konferenciák az összes rendezvény 6,1 illetve 5,8%-át tették ki, de rendeztek mezőgazdasági, közlekedési, kulturális és turisztikai témájú konferenciákat is 2011-ben.

Szeptember a csúcsidőszak

A 2011-ben megrendezett nemzetközi konferenciák száma a legtöbb hónap esetében túlszárnyalja az előző év azonos időszakának adatait. A legsikeresebb hónap szeptember volt 81 db konferenciával, a dobogó második fokán pedig október végzett (77 db konferencia). Magyarországon továbbra is a tavaszi és őszi hónapok a legkedveltebbek, a nemzetközi konferenciák több mint 50%-át március, május, szeptember és október folyamán rendezték meg 2011-ben.

Továbbra is Magyarországról érkezik a legtöbb megrendelés

A Magyar Kongresszusi Igazgatóság partnerei által szolgáltatott információk alapján a nemzetközi konferenciák megrendelőinek nemzetiségi vizsgálata azt mutatja, hogy továbbra is a magyar megrendelők (51,3%) állnak az élen. A brit megrendelők (8,4%) változatlanul a második helyen állnak, az Egyesült Államokból érkező megrendelések száma pedig közel duplájára emelkedett az elmúlt év során (2010: 3,9%, 2011: 7,3%), elfoglalva ezzel az előkelő harmadik helyet. A rendelkezésre álló adatok alapján Németország, habár 2010-ben még dobogós volt, a vizsgált időszakban az USA-t követi (7,2%-kal).

A nemzetközi konferenciák megrendelőit típus alapján vizsgálva elmondható, hogy 2011-ben a konferenciák 17,3%-át külföldi cégek rendelték meg, a külföldi szervezőirodák (15,2%) aránya pedig 4%-kal nőtt 2010-hez képest. A legmagasabb arányban szereplő egyéb megrendelők (18,4%) között számos tudományos és kulturális egyesületet, alapítványt, egyetemet, kutató intézetet, de minisztériumot és egyházat is találunk. A magyar vállalatok részesedése 12,6%, míg a hazai szervezőirodáké 11,5% volt. Az európai szövetségektől 10,2%-ban, míg különböző világszövetségektől 6,8%-ban érkeztek megrendelések.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.