Új szabályozás léphet életbe a taxizásra - tudta meg a hvg.hu. Jelenleg ugyanis még egy rendszerváltás előtt született jogszabály érvényes erre a szolgáltatási formára. A taxizás személyi, műszaki és pénzügyi feltételeit ma is egy 1989-es minisztertanácsi rendelet határozza meg, amely mostanra meglehetősen elavulttá vált. Bár a több mint két évtizedes rendelet is megszab bizonyos műszaki paramétereket, méretre vonatkozó feltételek ma például nincsenek a jogszabályban. Igaz, 2-3 ajtós autókkal a rendszerváltás idején sem lehetett taxizni, s a rendelet értelmében a taxikon két külső visszapillantó tükörnek kell lennie – a két tükör akkoriban még nem volt alapfelszerelés.
A ma még érvényes szabályozás meghatározza azt is, hogy a taxisoknak milyen tanfolyamot kell elvégezniük, milyen jogosítványt kell szerezniük, de előírás a taxis tevékenységet végző vállalkozó vagy vállalkozás pénzügyi teljesítőképessége is.
2015-től viszont csak olyan autót lehet taxiként használni, amelynek a tengelytávja legalább 2510 milliméter, csomagtartója pedig minimum 460 literes – mondta a hvg.hu-nak Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke. A szabálymódosítás oka, hogy egységesebbé váljon a ma még nagyon heterogén taxiállomány.
A taxiként alkalmazható gépjárművek paramétereit a személyszállítási törvényhez kapcsolódó kormányrendelet rögzíti majd, és ezt egészíti ki a tervek szerint a főváros területén egy önkormányzati rendelet, írja a lap. A jövőben azonban nemcsak a méretet, hanem a kocsik korát, valamint károsanyag-kibocsátását is szabályozzák majd. A tervek szerint 2013-tól csak 10 évnél fiatalabb, és legalább Euro III-as motorral működő autókkal lehet majd taxizni, 2015-től az Euro IV-es, 2020-tól az Euro V-ös motor lesz az előírás. A rendeletnek ez a része a taxik közel 20-30 százalékánal kihullását okozhatja, írja a lap.