Róna Iván kiemelte, hogy általános a bizonytalanság a jövő megítélést illetően, de a várakozások általában negatívak. A potenciális utazók diszkrecionális jövedelme csökken, ennek megfelelően átalakulnak utazási szokásaik. Németországban ez lesz az első év, amikor az utazni vágyók nem a desztináció vonzereje, hanem a pénztárcájuk vastagsága alapján döntenek. A Magyar Turizmus Zrt. gyors és rugalmas válaszokat igyekszik adni a válságra – hallhattuk. Az utazási szokásokban történő változásoknak megfelelően a közeli küldőpiacokra fókuszál a nemzeti turisztikai marketingszervezet, első lépésként forgalomélénkítő kampányt indított a közeli országokban, Németországban, Ausztriában, Lengyelországban, Csehországban, Szlovákiában, Oroszországban, Ukrajnában és Romániában. Legfontosabb küldőpiacunkon, Németországban 2009 elejétől az MT Zrt. megcélozza az autóval, busszal utazókat és a keleti tartományokban lakókat.
A válság hatásainak ellensúlyozása érdekében az MT Zrt. szorosabbra fűzi kapcsolatait az Európai Utazási Bizottsággal (ETC) és a Visegrádi Négyekkel. A partnerekkel közös akciókat tervez, folytatja például a Légi Marketing Alap keretében történő munkát, amelynek sikeresen alkalmazott mintájára Buszos Marketing Alapot hoznak létre. Az eddigieknél is nagyobb szerepet kap a belföldi turizmus élénkítése. Ezt szolgálják a témaévek, illetve az üdülési csekk turisztikai felhasználásának ösztönzése. Vendégbarát Magyarország kampánnyal kívánják megszólítani a szolgáltatókat és a magyar lakosságot egyaránt. Niklai Ákos arra hívta fel a figyelmet, hogy idehaza a forráslehetőségek szűkülésével párhuzamosan várható a szállodaépítési „láz” visszafogása. Sok rendezvényt lemondanak, illetve későbbre halasztanak, rövidebbek lesznek a konferenciák. A válság a magasabb kategóriától az alacsonyabb felé „halad”, erősödik az árverseny. Niklai az erős euróval kapcsolatban arra hívta fel a szolgáltatók figyelmét, hogy érdemes külföldi partnereik egy részével dollárban vagy angol fontban szerződni, ezzel mindkét fél jól járhat.