A TurizmusOnline hasábjain a közelmúltban két olyan elemzést is közöltünk, amelyek óvatosságra intik a szállodákat a közösségi vásárlóoldalakkal kapcsolatban. A két írás heves vitát váltott ki Facebook-oldalunkon.
Nem kellett sokat várni, megérkezett a válasz a túloldalról: az egyik jelentős közösségi vásárlói oldal, a Bónuszbrigád pr-ügynöksége juttatott el szerkesztőségünkhöz egy közleményt, amely szerint igenis hasznos az együttműködés a szállásadók és közösségi vásárlóoldalak között:
„A közösségi vásárlás a ma létező leghatékonyabb marketingeszköz, amelyet – ha tudatosan és jól használnak – a szálláshelyek ismertségét és vendégszámát is jelentősen növelheti. A tapasztalatok szerint azok a szállodák, amelyek a bónusszal/kuponnal érkező vendégeket ugyanolyan színvonalon szolgálják ki, mint a teljes árat fizetőket, azzal számolhatnak, hogy a hagyományosan vásárló vendégekhez viszonyítva a bónuszos vendégek nagyobb része tér vissza.
Fontos tudni azt is, hogy a kedvezményesen megvásárolt szálláslehetőségeket az esetek többségében kiegészítik a vendégek például a gyermekek után fizetendő extra szállásdíjjal, vagy más szolgáltatásokkal, amelyek bevétele már teljes egészében a szállodát illeti, és semmilyen jutalékot nem kell fizetni utána.
Az Egy-kontinens online szállásszolgáltató például Magyarország piacvezető közösségi vásárlóoldalán az elmúlt fél évben meghirdetett 16 utazási ajánlatával 6400 vendégéjszakát értékesített, amely mennyiség egy hagyományos utazási iroda többszörösét jelenti. Egy-egy szálloda ajánlatából a közösségi vásárló oldal egy hét alatt többet értékesített, mint egy utazási iroda egész évben.
A minőséget szem előtt tartó szálláshelyek számára kiváló lehetőség a közösségi vásárlás, hiszen az eddigi tapasztalatok alapján amellett, hogy egy-egy ajánlattal kiugróan nagyszámú vendéget hozhat, a szálláshely, vagy szállásszolgáltató ismertségét is rövid idő alatt jelentősen növelheti. Emiatt a közösségi vásárlás kiváló eszköz lehet általában a szálláshelyek kihasználtságának növelésére, vagy a kiemelt időszakokon kívüli, kiegyensúlyozottabb szállásértékesítés biztosítására.
Különösen figyelemreméltó mindez annak fényében, hogy míg a hazai szállodai férőhelyek kihasználtsága a Magyar Szállodaszövetség adatai szerint az idei évben is – a négycsillagos hoteleket leszámítva – folyamatosan csökkent, addig a közösségi vásárlás piaca folyamatosan nőtt, sőt új vásárlói rétegeket vonzott az internetre.
A közösségi vásárlóoldalakon értékesített vendégéjszakák egyébként szinte minden mutatóban megegyeznek a hagyományosan értékesített foglalásokkal, tehát a vendégkör összetétele és az egy főre jutó költés tekintetében sincs a két értékesítési mód között számottevő különbség.
„A szállodák helykihasználtságát és ismertségét növelő kampányokat nagyon tudatosan lehet megtervezni, ami kifejezetten előnyös a legnagyobb szállodaláncoktól kezdve a legkisebb panziókig” – állítja Träger Tamás, az Egy-kontinens online szállásszolgáltatásokkal foglalkozó cég vezetője.
„Partnereink és a vendégek visszajelzése alapján csak pozitív tapasztalatokról tudunk beszámolni, de ezért a közösségi vásárlóoldalnak, ha van, a szállásközvetítőnek és legfőképpen a szálláshelynek is mindent meg kell tennie.
Tapasztalataink azt mutatják, hogy azok a szállodák, amelyek a bónuszos voucherrel érkező vendégeket ugyanúgy fogadták, mint a teljes árat fizetőket, könnyen gazdagodtak fizetőképes, visszatérő vendégekkel és nagyon pozitív webes visszajelzésekkel.
A szállodákról rengeteg pozitív visszajelzést olvashatunk egy-egy jól sikerült akció után, ami közvetve is jelentős számú új szállóvendéget jelenthet akár még hónapokkal az akció után is” – folytatta Träger.
„A legnagyobb közösségi vásárlóoldalon hirdetett akcióink után partnereink és a mi klubrendszerűen működő oldalunk látogatottsága is sokszorosan megnő, hiszen a vásárlók alaposan utánajárnak az ajánlat részleteinek.
Ennél nagyobb elérést egyik marketingeszköz sem biztosít, ráadásul az eredménye jól számszerűsíthető, hiszen a közösségi vásárlóoldal egészen a szálláshely bejáratáig kíséri a vendégeket, sőt kockázatmentes, hiszen pénzbe csak a tényleges vásárlók után kerül, ráadásul csak utólag.
Nem véletlen, hogy a legnagyobb partnereink is évente legalább egyszer kihasználják a közösségi vásárlásban rejlő lehetőséget, és így rengeteg elégedett szállóvendéget szereznek maguknak.
Ahogy eddig is, ezután is minden partnerünknek és érdeklődőnek fogom ajánlani ezt a lehetőséget, hiszen ha nem visszaélnek ezzel az eszközzel, hanem élnek vele, akkor mindenki jól jár.”
A Bónusz Brigádról
A Heller Gábor és Kaprinay Zoltán által 2010-ben alapított Bónusz Brigád az első és legnagyobb közösségi vásárló portál Magyarországon. A cég felkutatja a legjobb helyeket, lealkudja az áraikat, és meghirdeti az ajánlatokat saját közösségének. A Bónusz Brigád elsőként vezette be az országban a teljes pénzvisszafizetési garanciát. Az oldalon regisztráltak száma meghaladja a félmilliót, a Facebookon több mint 290 000 rajongójuk van, a vásárlók pedig a Brigádnak köszönhetően eddig a majdnem egymilliárd forintot spóroltak. A Bónusz Brigád élen jár a jótékonykodásban is. Minden hónapban más civil szervezetet vagy ügyet támogat, mint például a Rex Kutyaotthont, a koraszülötteket segítő Peter Cerny Alapítványt, a nők elleni erőszak áldozatainak védelmét, vagy élelmiszergyűjtést a szegényeknek.