Nincsenek könnyű helyzetben a szigetországból szeszesital importtal, ezen belül is leginkább whisky, valamint gin-importtal foglalkozó cégek. Ezt pedig egyre több magyar vásárló a zsebén is érzékeli, lévén, hogy a gin igazán divatossá kezd válni idehaza, de már a whisky-kultúránk is talán túlmutat a belépő kategória hajszolásán.
Nem volt váratlan a csapás
Szatmári Katalin, a whiskynet.hu tulajdonosa azt mondta a Pénzcentrumnak, hogy gyakorlatilag a Brexitre a tényleges megtörténte előtt már legalább kétszer készült a piac, hiszen a tényleges kilépési dátum 2020. január 31-e volt, amit azonban követett egy átmeneti periódus 2020.december 31-ig. Illetve bizonyára sokan emlékeznek rá, hogy az eredeti kilépési dátum 2019.október 31-e volt, aminek 2020.január 31-re való elhalasztását – Boris Johnson beterjesztése nyomán – csak 2019 október 28-án fogadta el az EU. Azaz anno az utolsó pillanatig úgy készült a piac, hogy a Brexit 2019. októberében meg fog történni.
Ennek a következménye pedig egyfelől a plusz készletezés lett, de „ugyanígy jelentett felkészülést az ellátási nehézségekre, a vámszaki folyamatok elhúzódására, a megnövekedett szállítási időkre, amik egyébként a tényleges életbelépés után, azaz idén januártól be is következtek”, mondta Szatmári Katalin.
Nőttek a whisky-árak
A whiskyk árai jócskán megugrottak a mögöttünk lévő hónapokban. A szakember szerint azonban az átlagos áremelkedésről nehéz lenne konkrétumokat mondani, méghozzá azért, mert a drágulás okai összetettek.
Az áremelkedés főbb okai:
-vámügyintézés díjának megjelenése (eddig ez nem volt);
-megemelkedett fuvarköltségek díja (hosszabb állásidő, sokkal nehézkesebb adminisztráció, és ezek eredményeképp csökkenő számú szolgáltató a brit szállítmányozás viszonylatában). A fuvarköltség átlagosan 2,5-3-szorosásra drágult emiatt;
-emelkedő szárazáru (üveg, címke, kupak) költségek, az ezek ellátásban fellépő állandósult hiány miatt
-az egész ágazatot érintő, emelkedő bérköltségek (COVID restrikciók miatt)
Készletezési gondok
Szatmári Katalin szerint, nem csak az áremelkedésnek, de a készletezési gondoknak is több dimenziós az oka. A szakember szerint egyfelől hosszabb az állásidő, sokkal nehézkesebb az adminisztráció, és ezek eredményeképp csökkenő számú szolgáltató lett a brit szállítmányozás viszonylatában. Nem véletlen, hogy ezt csökkentendő, sok cég elkezdett EU-s s raktárkapacitást kiépíteni jellemzően vagy Franciaországban vagy Hollandiában.
Érzékletes példa, hogy a Brexit előtt egy átlagos tranzit idő Skóciából 1,5 hét volt, ma ez 4-5 hét, de problémás esetben nem ritka az ennél még hosszabb idő sem. De ugyancsak, a készletezési gondok oka az is, ami egyben árnövelő tényező is, hogy a szárazáru (üveg, címke, kupak) ellátásban állandó a hiány.
Egyelőre nem látni az alagút végét
A szakértő szerint közel sincs még vége a nehéz időszaknak. Az áruhiány például szerinte egyre rosszabb, igazából kumulálódig az egész. Főleg, ami a szárazanyag készleteket illeti. Illetve itt fontos megemlíteni az ázsiai és az erősebb gazdasággal bíró Nyugat-Európai országok megnövekedett kereslete miatt szívóhatást - tette hozzá a szakember, aki kitért arra is, hogy a szállítmányozásban fellépő bizonytalanságokat talán a fentebb már említett EU-s raktárkapacitás kiépítése tudja majd enyhíteni.
Mi a helyzet más whisky-nagyhatalmaknál?
Írország: Itt tulajdonképpen elképesztő whisky boomnak a szemtanúi az elmúlt 5 évben. De ez a szakértő szerint Magyarországot „sajnos” még nem érte el, de véleménye szerint pontosan emiatt, a mostani vészterhes időkben tudna erre felé fordulni a piac.
Japán: A korábban már említett, erősebb gazdaságok szívóhatása miatt itt évek óta komoly whisky hiányt tapasztalnak a whisynetnél. Ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy a kormegjelöléses whiskyk eltünedeznek, és helyettük a NAS (Non Age Statement) whiskyk törnek előre.
USA: Az innen érkező whiskyk esetében is, a pár éve jelentősen megemelkedett vámtétel miatt áremelkedés, és inkább whisky hiány figyelhető meg. Ez pedig azt eredményezte, hogy egyértelműen szűkült a kínálat, korábban az EU-ban még jelen levő márkák már el sem jutnak Európába, pláne nem Magyarországra, ahol a vásárlóerő töredéke a tőlünk nyugatra lévőnek.
Forrás: Store Insider