A szállodák sem számítanak már idén szervezett utasokra

Nem nagyon tartják be a vendégek a higiéniai előírásokat a hazai szállodákban, a tavalyi szint 25 százalékát, ha eléri a budapesti hotelek teljesítménye 2020-ban. Egyebek között ezeket tudtuk meg csütörtökön a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének elnökétől, Flesch Tamástól egy szakmai webináriumon, amelyet a Német Turisztikai Hivatal (DZT) magyarországi képviselete szervezett.

„Minden állam helyesen arra buzdít, hogy országon belül nyaraljanak a lakosai, ami vidéki hoteleinknek természetesen jót tesz, Budapestnek azonban kevésbé, ahol elenyésző mértékű, mindössze néhány százaléknyi a belföldi vendég, a külföldiek pedig szinte teljes mértékben elmaradnak 3 hónapja. Az újranyitások óta elmondható, hogy a pünkösdi hétvége nem volt rossz, azóta is jól alakulnak a hétvégi foglalások, a hét többi napján viszont nincsenek olyan jó töltések, és az időjárás sem volt eddig túl kegyes hozzánk.

Júliusra, augusztusra kimondottan jók a foglaltsági mutatók vidéken, Budapesten pedig júliusban, augusztusban a foglalásokat látva indulgat az egyéni szabadidős turizmus, ősztől pedig ha minden rendben a corporate is, de sem a szervezett szabadidős sem pedig az szervezett üzleti szegmensben nem számítunk idén számottevő forgalomra. Ezek alapján lokációtól, mérettől és vendégkörtől függően óriási lesz a szórás a magyarországi hotelek teljesítményét illetően. Vidéken nem lesz csúcsév az idei, de talán túlélhető. Budapesten viszont számos hotel ki sem nyit az idén. A sokszobás, láncokhoz tartozó budapesti egységek zöme csak jövő tavasszal nyit ki tudomásunk szerint, többek között a Danubius is zárva tart házakat.

Minden prognózis leginkább zaccból jóslás, de az várható, hogy a belföldi kereslet magasabb lesz a tavalyinál, a külföldiek elmaradásával azonban összességében éves szinten 15-20 százalékkal esik vissza az összvendégforgalom tavalyhoz képest. Igazi javulás csak jövőre remélhető, amikor már a külföldiek is nagy számban visszatérnek. De még akkor is csak a 2019-es év 70 százalékos teljesítményével számolunk. Számítunk némi piaci átrendeződésre is, ez azonban csak jövőre derül ki, amikor lejárnak a hitelmoratóriumok. 2023-ban állhat csak helyre a szállodások szerint a COVID előtti szint.

A rövid távú lakásiadás szabályozása a járvánnyal kikerült a döntéshozók fókuszából, azonban az újranyitáskor még fontosabb lehet, hogy kedvezőbb versenyfeltételeket teremtsen a piacon az eddigiekhez képest, ledolgozva a hotelek hátrányát. Szállodás kollégákkal beszélgetve és saját tapasztalatok alapján azt mondhatom, hogy nem nagyon lehet támaszkodni arra, hogy a hazai vendégek is megteszik a tőlük telhetőt a COVID 19 terjedésének megelőzésére. A vendégeken többnyire nincs maszk és követelik a recepciósoktól, hogy vegyék le a sajátjukat. Nem tartják be a másfél méteres távolságot az éttermekben, a kézfertőtlenítő használata az egyetlen óvintézkedés, amelyre kaphatók. Vannak hotelek, ahol némi módosítással megtartották a svédasztalt, például egy plexi mögött egy kolléga szedi a tányérjukra, amit szeretnének, és van, ahol darabos termékekre igyekeztek lecserélni a szedőkanalas kínálatot. Kisebb budapesti szállodában pedig egy rendezvény alkalmával azt tapasztaltam, hogy a kávészünet pontosan úgy zajlik mint a COVID 19 előtt és ez senkit sem zavar.”

Flesch Tamás hallgatói kérdésre azt is elmondta, hogy a jelenlegi információi alapján nem tartja valószínűnek, hogy a kormány meghosszabbítja a veszélyeztetett iparágakban dolgozók, így a szálláshelyszolgáltatók számára a márciustól június végéig nyújtott adó- és járulékfizetési kedvezményeket. Az MSZÉSZ-elnök szerint rövid távon a válság miatt javul ugyan a munkaerőhelyzet, hosszú távon azonban a hazai kollégák ugyanúgy külföldet választják, ahogyan eddig tették és a hazai szolgáltatókra ugyanolyan küzdelem vár mint korábban, hiszen, ahogy a szakember fogalmaz, az örök gond az, hogy vagy alkalmazott nincs, vagy vendég. Flesch Tamás szerint nagy türelmet és likviditást igénylő hosszútávú feltámadás vár a hazai szállodaiparra.

Forrás: Turizmus Online


SopronFest idején elegáns szalonzene a Hotel Mimiben

SopronFest idején elegáns szalonzene a Hotel Mimiben 

A soproni Lőverek egy apró. romantikus szálláshelyén igazi házi muzsika szól majd a fesztivál ideje alatt.
Miért fontos az STR a szállodák napi működése során?

Miért fontos az STR a szállodák napi működése során? 

Az STR (Smith Travel Research) egy nemzetközileg elismert rendszer, amely segíti a szállodákat teljesítményük nyomon követésében és összehasonlításában.
Friss trendriport :  hazai szállodai helyzet 2025. áprilisában

Friss trendriport : hazai szállodai helyzet 2025. áprilisában 

A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége elkészítette áprilisi trendriportját a KSH adatai alapján.
Novotel-WWF együttműködés a fenntarthatóság érdekében

Novotel-WWF együttműködés a fenntarthatóság érdekében 

A hotellánc a franciaországi WWF-fel partnerségben kidolgozta a fenntartható tengeri eredetű élelmiszerekkel kapcsolatos alapelveket.
KSH: áprilisi vendégérkezés adatok

KSH: áprilisi vendégérkezés adatok 

2025 áprilisában a turisztikai (kereskedelmi, magán- és egyéb) szálláshelyeken 1,4 millió vendég 3,4 millió vendégéjszakát töltött el.
MSZÉSZ közgyűlés: luxusturizmus, városfejlesztés és Budapest turizmusának jövője

MSZÉSZ közgyűlés: luxusturizmus, városfejlesztés és Budapest turizmusának jövője 

A beszélgetés során arról értekeztek, hogy mit jelent valójában a „luxus desztináció”.
Adatok, irányok, kihívások – Somlyai Zoltán elnöki beszámolója a szállodaipar helyzetéről

Adatok, irányok, kihívások – Somlyai Zoltán elnöki beszámolója a szállodaipar helyzetéről 

Mi történt eddig 2025-ben, és mi vár a hazai szállodaiparra a közeljövőben?
Szállodások tavaszi közgyűlése: fókuszban a hitelezés és a marketing tevékenység

Szállodások tavaszi közgyűlése: fókuszban a hitelezés és a marketing tevékenység 

Helyszíni beszámoló az MSZÉSZ LXI. közgyűléséről, Esztergomból.
Íme, az új hévízi ötcsillagos ház menedzsmentje

Íme, az új hévízi ötcsillagos ház menedzsmentje 

Május 15-én megnyílt a Le Primore Hotel & Spa, Magyarország legnagyobb ötcsillag superior minősítésű spaszállodája.
Bokrétaünnep Budapesten –  Moxy Downtown Budapest

Bokrétaünnep Budapesten – Moxy Downtown Budapest 

A Forestay Group épülő házuk szerkezetkész állapotát ünnepelte, amely egy 283 szobás szállodaprojekt Budapest történelmi negyedében.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.