Alaposan belehúztak szállodáink az év végén

Megjelent a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének friss trendriportja, amely a nemzetközi és hazai szállodaipar tavalyi első 11 havi teljesítményét vizsgálja az STR Riport és a KSH adatainak tükrében. 

Globális szinten a 2013. január-novemberében az elmúlt évhez hasonlóan továbbra is Közel–Kelet, Ausztrália & Óceánia és Délkelet–Ázsia szállodái érték el a legjobb teljesítményt. Az időszakban Európában a szállodák szobafoglaltsága javult ugyan, de az átlagos szobaárak csökkentek, így a REVPAR mutató csupán kis mértékben haladta meg a 2012 évit. Ezen belül Kelet–Európában az átlag szobaár csökkenése eredményeként a REVPAR mutató romlott 2012-höz képest.

A magyarországi szállodák 2013 első tizenegy hónapjában a közép-kelet európai régióban a vizsgált 5 ország közül a 3-4. helyen végeztek, osztott helyen a lengyelországi szállodákkal, megelőzve a szlovákiai házakat. 

2013 január-novemberi időszakában az STR riportban szereplő 31 város közül Budapest szállodái 67,2%-os szobafoglaltságukkal Athént, Pozsonyt, Brüsszel, Bukarestet, Genfet, Helsinkit, Lisszabont, Madridot, Milánót, Tallint és Vilniust megelőzve a 20., nettó átlag szobaárban (65,1 €) Pozsonyt és Vilniust megelőzve a a 29., nettó REVPAR-ban (43,8 €) Bukarestet, Pozsonyt és Vilniust megelőzve a 28. helyen végeztek.

Hiába a javulás, átlagárakban még mindig lent vagyunk

2013 novemberében Budapesten a szállodák átlagos foglaltsága 58,9%-os volt, amivel a fővárosi szállodák a 28. helyet szerezték meg a vizsgált európai városok között. A hónapban elért 61,6 € nettó átlag szobaár csupán a 30. helyre volt elég, nálunk csak Pozsony realizált alacsonyabb átlagárat. 

Érdekes tendencia azonban, hogy míg Bécsben 4,9%-kal romlott, Prágában pedig a 2012-es szinten maradt a szállodai REVPAR mutató, addig Budapesten 4,3%-kal emelkedett 2013 első 11 hónapjában. Mindennek ellenére a budapesti teljesítményt (43,8 €) a prágai (50,4 €) 15,1%-kal, a bécsi (66,5 €) 51,8%-kal felülmúlja.

2013 novemberében a magyarországi szállodai kapacitás, a szobák száma (52.579) országos szinten 2%-kal nagyobb volt a korábbi évhez képest. Budapesten a szállodai szobák száma a bázis szinten maradt, a Balatoni régióban 3,6%-os növekedés történt.

Erős novembert zártunk

A KSH adatai szerint Magyarországon a 2013 január–novemberi időszakban a hazai szállodák átlagos foglaltsága 50,6% (+2 százalékpont), a bruttó átlag szobaár 15.150 Ft (+3,3%), a bruttó REVPAR 7.672 Ft (+7,7%) volt. 2013 novemberében szállodáink teljesítménye országos szinten kedvezően alakult. Az összes szállodai vendégéjszaka 7,1%-kal nőtt. Ebből a belföldi kiemelkedően, 9,8%-kal emelkedett, a külföldi 5%-kal lett több. A kereslet dinamikus növekedése eredményeként az átlagos szobafoglaltság 3 százalékponttal emelkedve 47,4% lett, a szállodai bruttó átlag szobaár (14.228 Ft) 2,8%-kal, a bruttó REVPAR (6.745 Ft) 9%-kal haladta meg a 2012 novemberit. 

A budapesti szállodák teljesítménye 2013 novemberében az országos tendenciákhoz hasonlóan, kedvezően alakult. A szállodai vendégéjszakák száma 3,6%-kal nőtt, ennek eredményeként a szállodák átlagos foglaltsága 56,3% lett (+2,7 százalékpont). Nagyon jó eredményt mutat a novemberben elért 16.945 Ft-os (+6%) bruttó átlag szobaár  és a 9.536 Ft-os (+11,3%) bruttó REVPAR mutató is. Az előbbi mutatószámok kedvező alakulásában jelentős szerepe volt annak is, hogy novemberben az EURO/HUF árfolyam 5,5%-kal gyengébb volt (297,81 Ft) a 2012 novemberinél.

Továbbra is kedveltek a háromcsillagosok

Novemberben is folytatódott a kereslet eltolódása az alacsonyabb besorolású szálláshelyek feé, ami az elmúlt egy évben folyamatosan érzékelhető volt. A 3*-os kategóriában országos szinten elért bruttó 8.949 Ft átlag szobaár 26,4%-kal, a Budapesten elért 7.329 Ft-os átlagár 31,4%-kal magasabb a 2012-esnél. A 3*-os szállodák országos átlagot meghaladó teljesítmény-javulásában szerepe lehet annak is, hogy 2013-ban a KSH kategóriánkénti mutatószámaiban már csak a Hotelstars minősítést megszerző szállodák adatai jelennek meg, amelyek a tapasztalatok szerint a jobb minőségű, jobban vezetett hotelek.

10 százalékos árbevétel-növekedés

2013 január-november hónapjaiban a magyarországi szállodák összes bruttó árbevétele 248,8 milliárd Ft (+10,8%), összes bruttó szoba árbevétele 139,2 milliárd Ft (+9,8%) volt. Az összes árbevétel 25,2%-kal, a bruttó szoba árbevétel 21,5%-kal múlja felül az 5 évvel korábbi, 2008-as bevételeket. Meg kell jegyezni, hogy 2008 és 2013 között a szállodai szobaszám kb. 15%-kal nőtt, míg az infláció meghaladta a 25%-ot ez alatt az időszak alatt. Budapesten ugyanebben az időszakban összesen 118,2 milliárd Ft-os (+11,8%) árbevételt értek el a szállodák, az összes szoba árbevétele 73,5 milliárd Ft (+15,7%) volt a hoteleknek. Ezek 21,7%-kal, illetve 15,7%-kal nagyobbak az 5 évvel korábbi, 2008 évi bevételeknél. A szállodai kapacitás 2008-2013 között kb. 20%-kal nőtt a fővárosban. Budapesten realizálódik az országos összes szállodai árbevétel 47,5%-a, és a szoba árbevételek 52,8%-a.

A Balatoni régióban tavaly az első tizenegy hónapban a szállodák összes bruttó árbevétele 39,7 milliárd Ft (+11,9%), bruttó szoba árbevétele 20 milliárd Ft (+7,7%) volt. Ezek 12,3%-kal, illetve 17 -kal haladták meg a 2008 évi bevételeket.

A belföldiek negyede SZÉP kártyával fizet

A belföldi kereslet szempontjából fontos SZÉP kártya forgalom a hazai szállodákban 2013 január-november között összesen 11,9 milliárd Ft-ot tett ki, ami 2012 hasonló időszakában elért 7,3 milliárd Ft–nál 62,7%-kal több. Ugyanebben az időszakban a hazai szállodákban lakó magyar vendégek összesen 45,5 milliárd Ft-ot fordítottak szállásdíjra. Ennek 26,1%-át egyenlítették ki SZÉP kártyával. Ha figyelembe vesszük, hogy 2012 első tizenegy hónapjában az ÜCS és SZÉP kártya forgalom a szállodákban együtt 9,8 milliárd Ft-ot tett ki, és ezt hasonlítjuk 2013 azonos időszakában elért 11,9 milliárd Ft-os SZÉP kártya forgalomhoz, akkor az látszik, hogy a tavalyi ÜCS+SZÉP kártya forgalmat kb. 21,4%-kal múlta felül. 2013 novemberében a hazai szállodákban megjelenő 893 millió Ft SZÉP kártya forgalom 10%-kal volt nagyobb a 2012 októberi 812 millió Ft-os SZÉP kártya bevételnél.

Dinamikusan nő a brit és orosz beutazás

A beutazás szempontjából meghatározó 10 legfontosabb piacunk közül, Oroszország, Nagy Britannia, Franciaország, Olaszország, Csehország, az Egyesült Államok esetében növekedés, míg Ausztria, Németország, Románia és Spanyolország esetében csökkenés történt a szállodai vendégéjszakák számában tavaly január–november között. Feltűnő, hogy az orosz és a brit beutazás dinamikus növekedése, az osztrák beutazás kismértékű csökkenése következtében a hagyományosan 2. legnagyobb piacunk a 4. helyre került a szállodai vendégéjszakák számát tekintve. 2013 első 11 hónapjában a szállodákban realizálódó ázsiai vendégéjszakák száma (765 ezer) 14,1%-os növekedést mutat 2012-höz képest. Az izraeli piacról – amit a KSH az ázsiai országok között tart nyilván – kiugróan magas, 30,1%-os növekedés történt, ami a Wizz Air új Tel-Aviv-i járatának indításával magyarázható.

Visszaesés Közép- és Nyugat-Dunántúlon

A 2013 január – november közötti időszakban a kereskedelmi szálláshelyeken megjelenő vendégéjszakák száma Észak Magyarországon 11,5%-kal, Dél–Dunántúlon 9,1%-kal, Budapesten 6,3%- kal, Észak–Alföldön 5,8%-kal, Dél-Alföldön 4,1%-kal, a Balatonon 3,7%-kal, a Tisza tónál 2,2%-kal nőtt. Ezzel szemben Közép-Dunántúlon 4,2%-os, Nyugat–Dunántúlon 2,4%-os visszaesés volt tapasztalható a múlt évhez képest.


Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
A Hotel Clark nem akármilyen elismerést zsebelt be

A Hotel Clark nem akármilyen elismerést zsebelt be 

A TripAdvisor idei győztesei közt ott találjuk a Lánchíd budai-hídfőjénél, a Vár tövében található hotelt.
Változás a Mellow Mood Csoport egyik vezetői pozíciójában

Változás a Mellow Mood Csoport egyik vezetői pozíciójában 

Bayer Bence másfél év kihagyás után visszatért a Mellow Mood Hotels-hez.
Páratlan művészeti élmény ebben a pesti szállodában

Páratlan művészeti élmény ebben a pesti szállodában 

Mától látogatható Fischer Judit Mundane Romance c. egyéni kiállítása a Hilton legújabb budapesti szállodájában.
A Marriott-nál  indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként

A Marriott-nál indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként 

A Marriott cégcsoport megelégelte azt a problémát, ami gyakran előtérbe kerül üzemelésük során: ez pedig a vendéglátóipari területen mindenki számára ismerős szakemberhiány.
Jelentős segítség érkezik állami szintről a bajba jutott visegrádi hotelnek

Jelentős segítség érkezik állami szintről a bajba jutott visegrádi hotelnek 

A súlyos mértékű tűzkárt szenvedett, több mint 100 főt foglalkoztató, 4 csillagos szálloda Hotel Silvanus helyreállításához az MTÜ 60 millió forinttal járul hozzá.
Tarcalon találkoztak a magyar kastélyszállodások, hamarosan Olaszországba indulnak

Tarcalon találkoztak a magyar kastélyszállodások, hamarosan Olaszországba indulnak 

A kastélyszállodások Tarcalon, az Andrássy Kúriában tartották éves közgyűlésüket április 15-én, hétfőn.
Bemutatkozott a BOTANIQ Collection prémium turisztikai brand

Bemutatkozott a BOTANIQ Collection prémium turisztikai brand 

Igencsak látványos rendezvény keretében, április 11-én, a Pesti Vigadóban debütált az új brand. Ahol az is kiderült, mit rejtenek a "titkos kertek"?
Díjeső a TRIBE budapesti tagjának

Díjeső a TRIBE budapesti tagjának  

Három kategóriában is díjazták a WING által fejlesztett TRIBE Hotel Budapest Stadiumot a LIV Hospitality Design Awards-on.
Világszerte szárnyal a hotelipar topszegmens területe

Világszerte szárnyal a hotelipar topszegmens területe 

A nemzetközi tanácsadó cég elemzése szerint kiemelkedő évet zárt a globális hotelpiac.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?