MUISZ: anomáliák a SZÉP Kártyával kapcsolatban

Levélben hívta fel Szatmáry Kristóf nemzetgazdasági miniszter figyelmét az utazási irodáknál a SZÉP Kártyával kapcsolatban felmerült problémákra a MUISZ.

Molnár Gabriella, MUISZ elnök levelében hangsúlyozta, a SZÉP kártya bevezetését az utazási szakma nagy örömmel fogadta, bízva abban, hogy egyszerűbb, gyorsabb, kedvezőbb fizetési forma lesz az utasok számára a korábbi üdülési csekkel szemben. A gyakorlat azonban mostanra, a turisztikai főszezonra azt mutatják, hogy a kártya alkalmazásával és felhasználásával kapcsolatban nagyon sok anomália van. 

Az 55/2011. Kormányrendelet értelmében a SZÉP kártyát magánszálláshelyre, belföldi szálláshelyre utazási iroda nem fogadhat el, csak közvetlenül a szolgáltatást nyújtó szálláshely. Egyik probléma, hogy ez a rendelkezés nagyon hátrányos mind az utazók, mind az utazási irodák részére. A magánszálláshelyet nyújtók nagy része ugyanis utazási irodával áll szerződésben, ami azt jelenti, hogy a vendégeket az utazási iroda szerzi, közvetíti, nála történik a szállásdíj kifizetése és a számlaadás.

Azon szállásadók, akik utazási irodával állnak szerződésben, ezen „kényelmi” előnyöket élvezik, ezáltal lényegesen több vendéget kapnak, mintha saját maguk egyedül próbálkoznának a vendégek akvirálásával. Sok iroda van, elsősorban a Balatonnál és a Velencei tónál, melyek több száz magánszállásadóval állnak ilyenfajta szerződéses kapcsolatban. Ezen szállásadók nagy valószínűséggel nem fognak mindhárom bankkal szerződést kötni, három terminált működtetni, annak költségét fizetni és az adminisztrációját végezni. Számunkra egyértelműen előnyösebb egyetlen utazási irodával szerződni. Sok utazási iroda magára vállalja a szálláshelyhez kapcsolódó, beszedett idegenforgalmi adó elszámolását és fizetését is az önkormányzatok felé, ez is egyszerűsíti a magánszállásadók életét.

Fentiek értelmében a Kormányrendelet nem csak az utazási irodákat és az utazási irodával szerződött magánszállásadókat zárja ki a SZÉP kártya körből, hanem azon állampolgárokat is, akik a kártyával alacsony árfekvésű, megbízható, legális szálláshelyet szeretnének igénybe venni legálisan működő, szálláskínálattal rendelkező, komplex szolgáltatásokat nyújtó és rendesen adót fizető utazási irodáktól.

További problémaként veti fel a MUISZ, hogy a SZÉP Kártya egyes zsebei között nincs átjárhatóság, tehát a vendég sok esetben nem tudja a szállászseb terhére a teljes költséget kiegyenlíteni, mert nem tehet át egyetlen fillért sem a másik két zsebből erre a célra. 

A Szövetség szerint a rendelet hiányosságait jelzi az is, hogy az érintett felek (bankok, utazási irodák, utasok) között vita van a rendelet értelmezésén, azaz a rendelet pontjai nem egyértelműek. Ezt a vitát július 5-én a Nemzetgazdasági Minisztérium szervezésében és a három érintett bank részvételével létrejött konzultáció sem oldotta fel. A bankok most próbálják értelmezni, hogy szerződött partnerük tulajdonképpen milyen szolgáltató és a SZÉP kártyával milyen tranzakciók minősülhetnek szabályosnak.

A MUISZ szerint problémát jelent az is, hogy a rendelet válogat a szolgáltatók között és bizonytalan hátterű szállodákat is előnyben részesít olyan magyar utazási irodákkal és azok magánszemélyként szerződő partnereivel szemben, akik semmivel sem kisebb jelentőségű szereplői a turizmusnak és gazdasági életnek, mint a szállodák.

Az utazási irodák érdekképviseleti szövetsége levelében kérte a nemzetgazdasági államtitkárt, haladéktalanul tegye meg a szükséges intézkedéseket a diszkriminatív rendelet módosítására az utazási irodák szempontjainak figyelembe vételével.


Ősztől visszatérhet az Air Algerie Budapestre

Ősztől visszatérhet az Air Algerie Budapestre 

Az algériai légitársaság október 20-tól naponta repül majd az előzetes tervek szerint Algír és Budapest között.
Perelnek a londoni taxisok, elegük van az Uber-sofőrökből

Perelnek a londoni taxisok, elegük van az Uber-sofőrökből 

Több mint tízezer londoni taxis nyújtott be keresetet az Uber ellen, azzal vádolva a céget, hogy szándékosan félrevezette a hatóságokat az engedélyek megszerzése érdekében.
A legaktívabb sofőr egy év alatt 747-szer használta az autómegosztót

A legaktívabb sofőr egy év alatt 747-szer használta az autómegosztót 

Már 23 millió megtett kilométer felett jár a most 5 éves wigo.
Így lehet hamarosan vonattal Spanyolországból Marokkóba utazni

Így lehet hamarosan vonattal Spanyolországból Marokkóba utazni 

Az alagút 27,6 km hosszú lenne maximum 300 méteres mélységben.
Koncert és foci élmények egy légitársasági platformon

Koncert és foci élmények egy légitársasági platformon 

Az új szolgáltatás több, mint tízmillió belépőjegyet kínál utasai számára, több mint háromszáz városába.
Ez a légitársaság a szektor legvonzóbb munkáltatója

Ez a légitársaság a szektor legvonzóbb munkáltatója 

A Randstad Employer Brand díjakat a világ legnagyobb független munkáltatói márkakutatása alapján osztják ki.
Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel

Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel 

Az AVIAREPS Magyarország, az idén 30 éves AVIAREPS cégcsoport magyar leányvállalata jelentette be a járatindítást.
Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi

Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi 

Dubajban vasárnap bejelentették az emírség azon tervét, hogy az Al Maktoum nemzetközi repülőteret a világ legnagyobb repülőterévé fejlesztik.
A 111 éves hajómatuzsálem visszatér a BAHART flottájába

A 111 éves hajómatuzsálem visszatér a BAHART flottájába 

A Jókaival a nagyközönség május elsejétől Balatonfüreden találkozhat, ahol sétahajóként üzemel  a teljes hajózási szezonban.
Lazulós döntés a holland légitársaságnál

Lazulós döntés a holland légitársaságnál 

Tornacipőt hordhat májustól a KLM teljes hajózó személyzete.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.