dr. Andor Györgyné, a GKM Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatalának főosztályvezetője:
„Az Eurotours tavaly cégjogilag teljesen szabályos módon vált 3 részre. Ráadásul amikor a társaság vezetősége számára nyilvánvalóvá vált, hogy a tervezettnél magasabb árbevételt realizáltak, 60 millió forinttal megemelték 2004-es kauciójuk összegét. Az előírásoknak megfelelően az Eurotours utazási vállalkozások összesen 172 millió forint értékű vagyoni biztosítékkal rendelkeznek, amit érvényes biztosítási szerződés keretében kötöttek meg. Ha a kaució összegét mégis túllépi a kárigény, polgárjogi eljárást indíthatnak az utasok. Úgy gondolom, az utazásszervező- és közvetítő tevékenységről szóló 213/1996. (XII. 23.) kormányrendelet sok ponton jóval szigorúbb, mint az uniós szabályozások, az utazási irodák csődjekor, a szezonálitás miatt azonban így sem nyújthat minden esetben biztos megoldást. Léteznek azonban olyan, az utazásszervezői gyakorlatban hosszú évek óta sikerrel alkalmazott eszközök, amelyekkel nagyobb eséllyel lehetne megelőzni az utaztatók csődjét, illetve azt, hogy a csődnek kárvallottjai legyenek. Erre vonatkozó javaslataimat a közeljövőben ismertetem a GKM Turisztikai Hivatalának illetékeseivel.”
Horváth Péter, a QBE Atlasz Biztosító Rt. értékesítési igazgatója:
„A csődbejelentés után az Eurotours már külföldön tartózkodó utasainak körülbelül 95 százaléka zavartalanul nyaralhatott tovább. A több mint 1200 utas közül alig 30 főt kellett határidő előtt hazahozni. 10 alatt volt azoknak a száma, akik repülő helyett busszal tértek haza. Igyekeztünk mindent úgy intézni, hogy az utas üdülését ne zavarja meg az incidens. Volt olyan csoport, aki a bedőlés napján már a biztosító költségén utazott Mallorcára. Az utasok már becsekkoltak Ferihegyen, amikor társaságunk a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumban a Turisztikai Hivatal illetékeseivel tárgyalt. Az egyeztetések után rögtön rendeztük a csoport szállását, kifizettük a spanyol partnert, hiszen jobbnak láttuk, ha a 45 fős csoport elutazik és jól érzi magát, mintha sorban áll a társaságnál kártérítésért. Előzetes becslések szerint összesen 1500 kárigényre számítunk azok részéről, akik befizették a részvételi díjat vagy a foglalót, a nyaralástól viszont elestek. Eddig már több mint 1300 bejelentés érkezett, az igénylők száma azonban a 3000-et is jócskán meghaladhatja, mivel egy bejelentés sokszor több utas kárigényét is tartalmazza. Az utasok hazaszállításának több tízmilliós költségét látva, az Eurotours két utazási vállalkozásának összesen 168 millió forintos fedezete (Eurotours Busz 48 és Eurotours Air 120 millió) feltehetően nem lesz elég a teljes körű kártérítéshez. Ezért a kompenzációt a hazaszállítási költségek levonása után fennmaradó összeg és a beérkezett kárigények arányában fizetjük ki az utolsó igénylés beérkezésétől számított 30 naptól kezdődően.”
Aszódi Eszter, a TUI Magyarország kiutazási vezetője:
„Előreláthatóan legfeljebb 140 millió forint kárral számol cégünk az Eurotours fizetésképtelensége következtében. Egyéni felajánlásként 300 eurotours-os utast hoztunk haza. Azt is felajánlottuk az Eurotours Air Kft. utasainak, hogy bármely nyári repülős utunkra átfoglalhatnak, ha kifizetik az esetleges árkülönbözetet. A befizetett részvételi díjakat az Atlasz Biztosító nagyrészt visszafizeti társaságunknak. Eddig 400 fő élt a lehetőséggel. Mivel chartereink szeptember végéig közlekednek, nem is várunk ennél sokkal több érdeklődőt. Partnerünk felszámolása kismértékben érinti a nyári charternaptárunkat is. A mallorcai láncot, amelyen az Euro-toursszal közösen értékesítettünk helyeket, szeptemberben töröltük. Ez lett a sorsa a 2-2 októberi krétai és rodoszi járatnak is. A tervek szerint más utazásszervezők charterláncaira ülünk át. Hogy elejét vegyük a találgatásoknak, nem szerepel a TUI Magyarország tervei között az Eurotours irodáinak átvétele. Többek között azért sem, mert az irodahelyiségeket bérelte a társaság, és mivel cégünk nem rendelkezik buszos ajánlatokkal, nem is tudná kiváltani az Eurotours árualapját. Ha a TUI Magyarországot a piacszerzési szándék vezérelte volna az Eurotoursszal való együttműködésben, már tavaly nyélbe üthette volna az adásvételt, amikor a most csődbe jutott társaság tartozása fejében ajánlatot tett cégünknek az Eurotours Air Kft. megvásárlására.”