Felszámolás alatt az Eurotours

Az utazásszervezői rendelet év eleji ismételt szigorítása ellenére több ezer károsultat érintő utazási iroda fizetésképtelensége borzolta a szakma és az utazóközönség idegeit a nyári főszezon vége felé. A Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal augusztus 12-én ugyanis azonnali hatálylyal törölte az utazásszervezők és -közvetítők közhitelű nyilvántartásából az Eurotours cégcsoport három utazási vállalkozását (Eurotours Nemzetközi Utazási Iroda Kft., Eurotours Busz Kft., Eurotours Air Kft.) a 213/1996. (XII. 23.) kormányrendeletben foglalt előírások súlyos megsértése miatt. A lépést az Eurotoursnak az ugyanekkor az MTI-hez eljuttatott közleménye váltotta ki, amely szerint fizetésképtelenség miatt aznap befejezik működésüket a cégcsoporthoz tartozó vállalkozások, és felszámolást kérnek maguk ellen. Ennek ellenére aznap délelőtt 10 órakor 45 utasuk még – mit sem tudva a társaság nehézségeiről – elindult mallorcai nyaralására. Az esetről a társaság biztosítóját, a felügyelő hatóság illetékesét és együttműködő partnerének munkatársát kérdeztük.

dr. Andor Györgyné, a GKM Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatalának főosztályvezetője:


„Az Eurotours tavaly cégjogilag teljesen szabályos módon vált 3 részre. Ráadásul amikor a társaság vezetősége számára nyilvánvalóvá vált, hogy a tervezettnél magasabb árbevételt realizáltak, 60 millió forinttal megemelték 2004-es kauciójuk összegét. Az előírásoknak megfelelően az Eurotours utazási vállalkozások összesen 172 millió forint értékű vagyoni biztosítékkal rendelkeznek, amit érvényes biztosítási szerződés keretében kötöttek meg. Ha a kaució összegét mégis túllépi a kárigény, polgárjogi eljárást indíthatnak az utasok. Úgy gondolom, az utazásszervező- és közvetítő tevékenységről szóló 213/1996. (XII. 23.) kormányrendelet sok ponton jóval szigorúbb, mint az uniós szabályozások, az utazási irodák csődjekor, a szezonálitás miatt azonban így sem nyújthat minden esetben biztos megoldást. Léteznek azonban olyan, az utazásszervezői gyakorlatban hosszú évek óta sikerrel alkalmazott eszközök, amelyekkel nagyobb eséllyel lehetne megelőzni az utaztatók csődjét, illetve azt, hogy a csődnek kárvallottjai legyenek. Erre vonatkozó javaslataimat a közeljövőben ismertetem a GKM Turisztikai Hivatalának illetékeseivel.”

Horváth Péter, a QBE Atlasz Biztosító Rt. értékesítési igazgatója:


„A csődbejelentés után az Eurotours már külföldön tartózkodó utasainak körülbelül 95 százaléka zavartalanul nyaralhatott tovább. A több mint 1200 utas közül alig 30 főt kellett határidő előtt hazahozni. 10 alatt volt azoknak a száma, akik repülő helyett busszal tértek haza. Igyekeztünk mindent úgy intézni, hogy az utas üdülését ne zavarja meg az incidens. Volt olyan csoport, aki a bedőlés napján már a biztosító költségén utazott Mallorcára. Az utasok már becsekkoltak Ferihegyen, amikor társaságunk a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumban a Turisztikai Hivatal illetékeseivel tárgyalt. Az egyeztetések után rögtön rendeztük a csoport szállását, kifizettük a spanyol partnert, hiszen jobbnak láttuk, ha a 45 fős csoport elutazik és jól érzi magát, mintha sorban áll a társaságnál kártérítésért. Előzetes becslések szerint összesen 1500 kárigényre számítunk azok részéről, akik befizették a részvételi díjat vagy a foglalót, a nyaralástól viszont elestek. Eddig már több mint 1300 bejelentés érkezett, az igénylők száma azonban a 3000-et is jócskán meghaladhatja, mivel egy bejelentés sokszor több utas kárigényét is tartalmazza. Az utasok hazaszállításának több tízmilliós költségét látva, az Eurotours két utazási vállalkozásának összesen 168 millió forintos fedezete (Eurotours Busz 48 és Eurotours Air 120 millió) feltehetően nem lesz elég a teljes körű kártérítéshez. Ezért a kompenzációt a hazaszállítási költségek levonása után fennmaradó összeg és a beérkezett kárigények arányában fizetjük ki az utolsó igénylés beérkezésétől számított 30 naptól kezdődően.”

Aszódi Eszter, a TUI Magyarország kiutazási vezetője:


„Előreláthatóan legfeljebb 140 millió forint kárral számol cégünk az Eurotours fizetésképtelensége következtében. Egyéni felajánlásként 300 eurotours-os utast hoztunk haza. Azt is felajánlottuk az Eurotours Air Kft. utasainak, hogy bármely nyári repülős utunkra átfoglalhatnak, ha kifizetik az esetleges árkülönbözetet. A befizetett részvételi díjakat az Atlasz Biztosító nagyrészt visszafizeti társaságunknak. Eddig 400 fő élt a lehetőséggel. Mivel chartereink szeptember végéig közlekednek, nem is várunk ennél sokkal több érdeklődőt. Partnerünk felszámolása kismértékben érinti a nyári charternaptárunkat is. A mallorcai láncot, amelyen az Euro-toursszal közösen értékesítettünk helyeket, szeptemberben töröltük. Ez lett a sorsa a 2-2 októberi krétai és rodoszi járatnak is. A tervek szerint más utazásszervezők charterláncaira ülünk át. Hogy elejét vegyük a találgatásoknak, nem szerepel a TUI Magyarország tervei között az Eurotours irodáinak átvétele. Többek között azért sem, mert az irodahelyiségeket bérelte a társaság, és mivel cégünk nem rendelkezik buszos ajánlatokkal, nem is tudná kiváltani az Eurotours árualapját. Ha a TUI Magyarországot a piacszerzési szándék vezérelte volna az Eurotoursszal való együttműködésben, már tavaly nyélbe üthette volna az adásvételt, amikor a most csődbe jutott társaság tartozása fejében ajánlatot tett cégünknek az Eurotours Air Kft. megvásárlására.”


Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál

Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál 

A Wizz Air célja, hogy 2029-re kizárólag új generációs, neo gépeket üzemeltessen.
Repülési élmény autista gyerekeknek

Repülési élmény autista gyerekeknek  

Autizmussal élők számára szerveztek repülési próbát a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt

Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt 

2019 óta tízmillióval emelkedett az érkezők és indulók száma, hosszabb távon pedig 60 millió fölötti utasforgalmat akarnak elérni.
Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével!

Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével! 

Csalók próbálnak pénzt kicsalni az utazóközönségtől.
Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság

Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság  

A régió egyik legmodernebb áruszállító HUB-ja üzemel ezentúl a rigai reptéren.
HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító

HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító 

Május 26-án Turi Ferenc vezérigazgató és Bárány Ákos kommunikációs és marketing igazgató a nyári csúcsszezonra való felkészülésükről tartott beszámolót.
Kutyafogadó a római reptéren

Kutyafogadó a római reptéren 

A Dog Relais az első olyan kutyáknak szánt fogadóhely, amelyet olasz repülőtéren hoztak létre.
Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában

Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában 

Május 24-én az Óbudai autóbuszgarázsban folytatódik a BKV idei nyílt napjainak sorozata.
Privát lakosztályok a felhők felett

Privát lakosztályok a felhők felett 

Az Emirates újabb fejlesztéseket vezet be prémium utasai számára a „Fly Better” ígéret jegyében.
Nyár a Wizz Air-nél: új járatok, Fel, északra! program, startra kész akciócsoport, Amelia titkára is fény derül

Nyár a Wizz Air-nél: új járatok, Fel, északra! program, startra kész akciócsoport, Amelia titkára is fény derül 

Amelia, a Wizz Air chatbotja nem véletlenül kapta nevét: a legendás pilótanőről, Amelia Earhartról nevezték el.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.