Felszámolás alatt az Eurotours

Az utazásszervezői rendelet év eleji ismételt szigorítása ellenére több ezer károsultat érintő utazási iroda fizetésképtelensége borzolta a szakma és az utazóközönség idegeit a nyári főszezon vége felé. A Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal augusztus 12-én ugyanis azonnali hatálylyal törölte az utazásszervezők és -közvetítők közhitelű nyilvántartásából az Eurotours cégcsoport három utazási vállalkozását (Eurotours Nemzetközi Utazási Iroda Kft., Eurotours Busz Kft., Eurotours Air Kft.) a 213/1996. (XII. 23.) kormányrendeletben foglalt előírások súlyos megsértése miatt. A lépést az Eurotoursnak az ugyanekkor az MTI-hez eljuttatott közleménye váltotta ki, amely szerint fizetésképtelenség miatt aznap befejezik működésüket a cégcsoporthoz tartozó vállalkozások, és felszámolást kérnek maguk ellen. Ennek ellenére aznap délelőtt 10 órakor 45 utasuk még – mit sem tudva a társaság nehézségeiről – elindult mallorcai nyaralására. Az esetről a társaság biztosítóját, a felügyelő hatóság illetékesét és együttműködő partnerének munkatársát kérdeztük.

dr. Andor Györgyné, a GKM Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatalának főosztályvezetője:


„Az Eurotours tavaly cégjogilag teljesen szabályos módon vált 3 részre. Ráadásul amikor a társaság vezetősége számára nyilvánvalóvá vált, hogy a tervezettnél magasabb árbevételt realizáltak, 60 millió forinttal megemelték 2004-es kauciójuk összegét. Az előírásoknak megfelelően az Eurotours utazási vállalkozások összesen 172 millió forint értékű vagyoni biztosítékkal rendelkeznek, amit érvényes biztosítási szerződés keretében kötöttek meg. Ha a kaució összegét mégis túllépi a kárigény, polgárjogi eljárást indíthatnak az utasok. Úgy gondolom, az utazásszervező- és közvetítő tevékenységről szóló 213/1996. (XII. 23.) kormányrendelet sok ponton jóval szigorúbb, mint az uniós szabályozások, az utazási irodák csődjekor, a szezonálitás miatt azonban így sem nyújthat minden esetben biztos megoldást. Léteznek azonban olyan, az utazásszervezői gyakorlatban hosszú évek óta sikerrel alkalmazott eszközök, amelyekkel nagyobb eséllyel lehetne megelőzni az utaztatók csődjét, illetve azt, hogy a csődnek kárvallottjai legyenek. Erre vonatkozó javaslataimat a közeljövőben ismertetem a GKM Turisztikai Hivatalának illetékeseivel.”

Horváth Péter, a QBE Atlasz Biztosító Rt. értékesítési igazgatója:


„A csődbejelentés után az Eurotours már külföldön tartózkodó utasainak körülbelül 95 százaléka zavartalanul nyaralhatott tovább. A több mint 1200 utas közül alig 30 főt kellett határidő előtt hazahozni. 10 alatt volt azoknak a száma, akik repülő helyett busszal tértek haza. Igyekeztünk mindent úgy intézni, hogy az utas üdülését ne zavarja meg az incidens. Volt olyan csoport, aki a bedőlés napján már a biztosító költségén utazott Mallorcára. Az utasok már becsekkoltak Ferihegyen, amikor társaságunk a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumban a Turisztikai Hivatal illetékeseivel tárgyalt. Az egyeztetések után rögtön rendeztük a csoport szállását, kifizettük a spanyol partnert, hiszen jobbnak láttuk, ha a 45 fős csoport elutazik és jól érzi magát, mintha sorban áll a társaságnál kártérítésért. Előzetes becslések szerint összesen 1500 kárigényre számítunk azok részéről, akik befizették a részvételi díjat vagy a foglalót, a nyaralástól viszont elestek. Eddig már több mint 1300 bejelentés érkezett, az igénylők száma azonban a 3000-et is jócskán meghaladhatja, mivel egy bejelentés sokszor több utas kárigényét is tartalmazza. Az utasok hazaszállításának több tízmilliós költségét látva, az Eurotours két utazási vállalkozásának összesen 168 millió forintos fedezete (Eurotours Busz 48 és Eurotours Air 120 millió) feltehetően nem lesz elég a teljes körű kártérítéshez. Ezért a kompenzációt a hazaszállítási költségek levonása után fennmaradó összeg és a beérkezett kárigények arányában fizetjük ki az utolsó igénylés beérkezésétől számított 30 naptól kezdődően.”

Aszódi Eszter, a TUI Magyarország kiutazási vezetője:


„Előreláthatóan legfeljebb 140 millió forint kárral számol cégünk az Eurotours fizetésképtelensége következtében. Egyéni felajánlásként 300 eurotours-os utast hoztunk haza. Azt is felajánlottuk az Eurotours Air Kft. utasainak, hogy bármely nyári repülős utunkra átfoglalhatnak, ha kifizetik az esetleges árkülönbözetet. A befizetett részvételi díjakat az Atlasz Biztosító nagyrészt visszafizeti társaságunknak. Eddig 400 fő élt a lehetőséggel. Mivel chartereink szeptember végéig közlekednek, nem is várunk ennél sokkal több érdeklődőt. Partnerünk felszámolása kismértékben érinti a nyári charternaptárunkat is. A mallorcai láncot, amelyen az Euro-toursszal közösen értékesítettünk helyeket, szeptemberben töröltük. Ez lett a sorsa a 2-2 októberi krétai és rodoszi járatnak is. A tervek szerint más utazásszervezők charterláncaira ülünk át. Hogy elejét vegyük a találgatásoknak, nem szerepel a TUI Magyarország tervei között az Eurotours irodáinak átvétele. Többek között azért sem, mert az irodahelyiségeket bérelte a társaság, és mivel cégünk nem rendelkezik buszos ajánlatokkal, nem is tudná kiváltani az Eurotours árualapját. Ha a TUI Magyarországot a piacszerzési szándék vezérelte volna az Eurotoursszal való együttműködésben, már tavaly nyélbe üthette volna az adásvételt, amikor a most csődbe jutott társaság tartozása fejében ajánlatot tett cégünknek az Eurotours Air Kft. megvásárlására.”


Halálos hajóbaleset Verőcénél - még tart az áldozatok felkutatása

Halálos hajóbaleset Verőcénél - még tart az áldozatok felkutatása 

A parton, a vízen és a vízben, valamint hőkamerás és egyéb drónokkal a levegőből is keresik a szombat éjjel Verőcénél balesetet szenvedett hajó eltűnt utasait.
Code share megállapodás az airBaltic és a Bulgaria Air között

Code share megállapodás az airBaltic és a Bulgaria Air között 

Ennek értelmében utasaiknak nagyobb rugalmasságot biztosítanak a két ország közötti utazás esetén.
Rekordnyereség a Singapore Airlines-nál

Rekordnyereség a Singapore Airlines-nál 

Tovább bővül a flotta és az útvonalhálózat.
Elektromos járműveken döcögünk a zöld átállás felé

Elektromos járműveken döcögünk a zöld átállás felé 

A hagyományos autók már nem kelendőek.
Átlépték a 130 milliárd forintot a repülőtéri fejlesztések

Átlépték a 130 milliárd forintot a repülőtéri fejlesztések 

...és a nagyszabású építkezések folytatódnak tovább.
Luxusdivatmárka a fedélzeten

Luxusdivatmárka a fedélzeten 

A készletet a China Airlines környezeti fenntarthatósági filozófiája jellemzi.
Nyáron hat új célállomás a lett légitársaság kínálatában

Nyáron hat új célállomás a lett légitársaság kínálatában 

Az idei nyári szezonban az airBaltic hat új célállomásra indít járatot Rigából, ezzel már több mint 70 útvonalat kínálnak a lett fővárosból.
Mindig is érdekelte, hogy milyen lehet egy buszgarázs belseje?

Mindig is érdekelte, hogy milyen lehet egy buszgarázs belseje? 

Ha igen, akkor május 11-én, szombaton módja lesz rá, hogy alaposan megtekintse.
Hétvégén Tour de Hongrie - forgalomkorlátozásokra számítson

Hétvégén Tour de Hongrie - forgalomkorlátozásokra számítson 

A Tour de Hongrie miatt május 10-11-én számíthatunk korlátozásokra és lezárásokra.
Látta már a Turkish Airlines reklámját José Mourinhóval?

Látta már a Turkish Airlines reklámját José Mourinhóval? 

A partnerség alapja a két globális óriás kiválóság és győzelem iránti közös szenvedélyét.

Interjú

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”  

Interjú a Klasszis TopDesign 2023 verseny egyik díjazottjával.
Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.