Jogszabályt módosíttatna a MUISZ

A sokasodó természeti katasztrófák és a világszerte növekvő terrorfenyegetettség árnyékában az utazásszervezők többsége úgy véli, a vis maior esetek jelenlegi szabályozása túl nagy kötelezettséget ró rájuk. Mivel vis maior biztosítás nem létezik, ezért azt szeretnék elérni, hogy módosuljon a jogszabály, és a felelősségen osztozzanak az utasokkal.

'
Horváth Péter, a Magyar Biztosítók Szövetségének utastagozati vezetője:

– A biztosítótársaságok már jóval szeptember 11-e előtt kizártak szerződéseikből bizonyos biztosítási eseményeket, mint a terrorizmus, háborúk, sztrájkok miatt elszenvedett károk. Feltételezték, hogy a turisták nem utaznak tömegesen olyan országokba, ahol ilyen veszélyeknek lehetnek kitéve, illetve tartottak attól, hogy ha a fenti esetekre kötnének biztosítást, sokan visszaélnének a lehetőséggel. A New York-i terrorcselekmény új fordulatot hozott ennek megítélésében, a társaságok azonban továbbra sem változtattak a feltételeken. Hazánkat szerencsére ezidáig nem érintette komolyan a probléma, Sharm el Sheikben is mindössze egy poggyász sérült meg a júliusi robbantás során. Ekkor a biztosító megtérítette a kárt, pedig nem lett volna kötelessége. A világ biztosítóihoz hasonlóan a magyarországi társaságok többsége továbbra sem szeretné szerződésben bevállalni a fent említett káreseményeket. Keressük azonban azokat a módokat, hogyan tudnánk segíteni anélkül, hogy bevennénk a szabályzatba ezeket az eseteket. A természeti katasztrófák következtében bekövetkező baleseti- ill. poggyászkárokra fizet a biztosító, de csak az utasoknak. Újabban felmerült, hogy az utazásszervezőkkel is kössenek biztosítást vis maior - így természeti katasztrófák - esetére is a társaságok. A biztosítás díja azonban sosem áll arányban a kárkifizetéssel, jóval alacsonyabb annál. Ezért egy a délkelet-ázsiai cunamihoz hasonló katasztrófa esetén az utaztatók kárigényének mértéke olyan magas lehet, hogy csődbe is sodorhatná a biztosítókat. Ezért a kockázatvállalást meg kellene fizettetniük az irodákkal, amely olyan jelentős árfelhajtó tényezőt képezne, amelyet a magyar piac egyelőre nem bírna el.

Simon András, a MUISZ szóvivője:

– A MUISZ álláspontja szerint a vis maior olyan kockázat, amiért sem az utas, sem az utaztató nem tehető felelőssé, ezért a közös tehervállalást tartjuk elfogadhatónak. A jelenleg hatályos utazásszervezői jogszabály miatt a tavaly karácsonykor Délkelet-Ázsiában pusztító szökőár egyoldalú terhet rótt az irodákra, amelyeknek akár a teljes részvételi díjat vissza kellett fizetniük az utazástól elálló utas számára. Úgy véljük, elvárható lenne, ha a jogszabály egyfajta együttműködési kötelezettséget írna elő mind az utas, mind az utaztató számára, hogy a vis maior helyzeteket közösen úgy oldják meg, hogy az mindkettőjük számára a lehető legkevesebb anyagi kárral járjon. Az utazásszervezőnek kötelessége lenne, hogy biztosítsa utasa zavartalan nyaralását vészhelyzet esetén is, az utas pedig legyen nyitott alternatív megoldásokra, többek között arra, hogy elfogadjon egy az eredetivel megegyező színvonalú szálláshelyet egy másik, biztonságos nyaralóövezetben, ahelyett, hogy rögtön hazautazna a helyszínről, vagy elállna az utazástól. Azt sem tartjuk helyénvalónak, hogy azoknak a szolgáltatásoknak a terhét is egymaga viselje az iroda, amelyet még az utazás előtt teljesített. Ilyen például a szállodáknak átutalt előleg, vagy a charterbérlés költségei. Szövetségünk az utazási és utazást közvetítő szerződésről szóló 214/1996. kormányrendelet legutóbbi módosításakor, még jóval a cunami előtt indítványozta, hogy az új jogszabályba kerüljenek bele a fenti változtatások. A Magyar Turisztikai Hivatallal közös nevezőre jutottunk a kérdésben, a legnagyobb meglepetésünkre azonban mégsem került bele elképezésünk a jogszabály végső változatába. A MUISZ kitart álláspontja mellett, és hamarosan újra benyújtja vis maior-ra vonatkozó indítványát.

Somogyi Zoltán, a Magyar Turisztikai Hivatal elnöke:

– Az utazási és utazást közvetítő szerződésről szóló 214/1996. (XII. 23.) Korm. rendelet 11. §-ának (1) bekezdése szerint az utas az utazás megkezdése előtt az utazási szerződéstől írásban tett nyilatkozattal bármikor elállhat. A 79/2005. (IV. 28.) Korm. rendelet 2. §- ának (1) bekezdése azonban egy olyan harmadik elállási okot iktatott be, ami nem tekinthető sem az utas, sem az utazási vállalkozó érdekkörében felmerült oknak. Azt írja elő ugyanis, hogy "nem minősül az utas saját érdekkörében felmerült okból történő elállásnak, ha azért áll el, mert az úti cél vagy az ahhoz vezető útvonal olyan területet érint, ahová az utazást a Külügyminisztérium (KÜM) nem ajánlja". Ez az elállási ok az utazási vállalkozó érdekkörére nem vezethető vissza. Ezért a 214-es rendelet 10. §-a (2) bekezdésének b) pontjában említett kamatfizetési kötelezettség sem terheli az utazási vállalkozót.

A 79/2005. (IV. 28.) Korm. rendelet 2. §-a (1) bekezdésének rendelkezése arra helyezi a hangsúlyt, hogy az utas elállására a KÜM ajánlására tekintettel kerüljön sor. Ezért az utasnak a KÜM figyelemfelhívására tekintettel érvényesített elállási joga esetén az utazási vállalkozót nem terheli kártérítési kötelezettség, figyelemmel arra, hogy ez az eset a 214-es rendelet 10. §-a (4) bekezdésének a) pontjában említett kivételek közé tartozik.

A 214-es rendelet 6. § (1) bekezdés h) pontja írja elő az utazási vállalkozók azon kötelezettségét, hogy az utasaik részére, különösen vis maior helyzetben segítséget kell nyújtaniuk. Mivel az éppen külföldön tartózkodó utasokról és a kinti helyzetről az utazási vállalkozó rendelkezik a legtöbb információval, ezért elvárható ez a kötelezettség. Ezen kívül a 10. § (4) alapján ha életet, egészséget veszélyeztető helyzet merül fel, az utazási vállalkozó dönthet úgy, hogy lemondja az útjait egy adott célállomásra. A cunami kapcsán is voltak olyan vállalkozók, akik a katasztrófa ellenére utaztattak utasokat. Ebben az esetben az utasok kerültek kiszolgáltatott helyzetbe. Emiatt épült be a jogszabályba ez az új rendelkezés. A MUISZ nem tartja helyénvalónak, hogy az utazás előtt teljesített szolgáltatások árát is viszsza kell fizetni az utas részére az utazási vállalkozónak. A konkrét szolgáltatás teljesítése az utas felé azonban az indulás időpontjától kezdődik, ha az utas befizette a részvételi díjat, tehát teljesítette a főkötelezettségét. Tehát nem beszélhetünk korábban teljesített szolgáltatásokról, a MUISZ felvetésének a lehetetlenülés esetén fennálló költéselszámolásnál van jelentősége. Az állam a károk enyhítésében tud rendkívüli támogatást nyújtani. A cunami kapcsán a Kormány 5 millió forintot biztosított az érintett utazási irodák részére a kárigények kielégítésére. Az irodák bevételkiesésére vagy nyereségének csökkenésére egyik demokratikus ország sem tud állami kompenzációt nyújtani. Meggyőződésem, hogy megfelelő előrelátással és szakmai tervezéssel nyereségesen tudnak a cégek működni. Ezt bizonyítja, hogy kiugróan jó nyári szezont zártak a kiutaztató irodák.

'

Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál

Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál 

A Wizz Air célja, hogy 2029-re kizárólag új generációs, neo gépeket üzemeltessen.
Repülési élmény autista gyerekeknek

Repülési élmény autista gyerekeknek  

Autizmussal élők számára szerveztek repülési próbát a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt

Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt 

2019 óta tízmillióval emelkedett az érkezők és indulók száma, hosszabb távon pedig 60 millió fölötti utasforgalmat akarnak elérni.
Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével!

Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével! 

Csalók próbálnak pénzt kicsalni az utazóközönségtől.
Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság

Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság  

A régió egyik legmodernebb áruszállító HUB-ja üzemel ezentúl a rigai reptéren.
HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító

HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító 

Május 26-án Turi Ferenc vezérigazgató és Bárány Ákos kommunikációs és marketing igazgató a nyári csúcsszezonra való felkészülésükről tartott beszámolót.
Kutyafogadó a római reptéren

Kutyafogadó a római reptéren 

A Dog Relais az első olyan kutyáknak szánt fogadóhely, amelyet olasz repülőtéren hoztak létre.
Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában

Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában 

Május 24-én az Óbudai autóbuszgarázsban folytatódik a BKV idei nyílt napjainak sorozata.
Privát lakosztályok a felhők felett

Privát lakosztályok a felhők felett 

Az Emirates újabb fejlesztéseket vezet be prémium utasai számára a „Fly Better” ígéret jegyében.
Nyár a Wizz Air-nél: új járatok, Fel, északra! program, startra kész akciócsoport, Amelia titkára is fény derül

Nyár a Wizz Air-nél: új járatok, Fel, északra! program, startra kész akciócsoport, Amelia titkára is fény derül 

Amelia, a Wizz Air chatbotja nem véletlenül kapta nevét: a legendás pilótanőről, Amelia Earhartról nevezték el.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.