Jogszabályt módosíttatna a MUISZ

A sokasodó természeti katasztrófák és a világszerte növekvő terrorfenyegetettség árnyékában az utazásszervezők többsége úgy véli, a vis maior esetek jelenlegi szabályozása túl nagy kötelezettséget ró rájuk. Mivel vis maior biztosítás nem létezik, ezért azt szeretnék elérni, hogy módosuljon a jogszabály, és a felelősségen osztozzanak az utasokkal.

'
Horváth Péter, a Magyar Biztosítók Szövetségének utastagozati vezetője:

– A biztosítótársaságok már jóval szeptember 11-e előtt kizártak szerződéseikből bizonyos biztosítási eseményeket, mint a terrorizmus, háborúk, sztrájkok miatt elszenvedett károk. Feltételezték, hogy a turisták nem utaznak tömegesen olyan országokba, ahol ilyen veszélyeknek lehetnek kitéve, illetve tartottak attól, hogy ha a fenti esetekre kötnének biztosítást, sokan visszaélnének a lehetőséggel. A New York-i terrorcselekmény új fordulatot hozott ennek megítélésében, a társaságok azonban továbbra sem változtattak a feltételeken. Hazánkat szerencsére ezidáig nem érintette komolyan a probléma, Sharm el Sheikben is mindössze egy poggyász sérült meg a júliusi robbantás során. Ekkor a biztosító megtérítette a kárt, pedig nem lett volna kötelessége. A világ biztosítóihoz hasonlóan a magyarországi társaságok többsége továbbra sem szeretné szerződésben bevállalni a fent említett káreseményeket. Keressük azonban azokat a módokat, hogyan tudnánk segíteni anélkül, hogy bevennénk a szabályzatba ezeket az eseteket. A természeti katasztrófák következtében bekövetkező baleseti- ill. poggyászkárokra fizet a biztosító, de csak az utasoknak. Újabban felmerült, hogy az utazásszervezőkkel is kössenek biztosítást vis maior - így természeti katasztrófák - esetére is a társaságok. A biztosítás díja azonban sosem áll arányban a kárkifizetéssel, jóval alacsonyabb annál. Ezért egy a délkelet-ázsiai cunamihoz hasonló katasztrófa esetén az utaztatók kárigényének mértéke olyan magas lehet, hogy csődbe is sodorhatná a biztosítókat. Ezért a kockázatvállalást meg kellene fizettetniük az irodákkal, amely olyan jelentős árfelhajtó tényezőt képezne, amelyet a magyar piac egyelőre nem bírna el.

Simon András, a MUISZ szóvivője:

– A MUISZ álláspontja szerint a vis maior olyan kockázat, amiért sem az utas, sem az utaztató nem tehető felelőssé, ezért a közös tehervállalást tartjuk elfogadhatónak. A jelenleg hatályos utazásszervezői jogszabály miatt a tavaly karácsonykor Délkelet-Ázsiában pusztító szökőár egyoldalú terhet rótt az irodákra, amelyeknek akár a teljes részvételi díjat vissza kellett fizetniük az utazástól elálló utas számára. Úgy véljük, elvárható lenne, ha a jogszabály egyfajta együttműködési kötelezettséget írna elő mind az utas, mind az utaztató számára, hogy a vis maior helyzeteket közösen úgy oldják meg, hogy az mindkettőjük számára a lehető legkevesebb anyagi kárral járjon. Az utazásszervezőnek kötelessége lenne, hogy biztosítsa utasa zavartalan nyaralását vészhelyzet esetén is, az utas pedig legyen nyitott alternatív megoldásokra, többek között arra, hogy elfogadjon egy az eredetivel megegyező színvonalú szálláshelyet egy másik, biztonságos nyaralóövezetben, ahelyett, hogy rögtön hazautazna a helyszínről, vagy elállna az utazástól. Azt sem tartjuk helyénvalónak, hogy azoknak a szolgáltatásoknak a terhét is egymaga viselje az iroda, amelyet még az utazás előtt teljesített. Ilyen például a szállodáknak átutalt előleg, vagy a charterbérlés költségei. Szövetségünk az utazási és utazást közvetítő szerződésről szóló 214/1996. kormányrendelet legutóbbi módosításakor, még jóval a cunami előtt indítványozta, hogy az új jogszabályba kerüljenek bele a fenti változtatások. A Magyar Turisztikai Hivatallal közös nevezőre jutottunk a kérdésben, a legnagyobb meglepetésünkre azonban mégsem került bele elképezésünk a jogszabály végső változatába. A MUISZ kitart álláspontja mellett, és hamarosan újra benyújtja vis maior-ra vonatkozó indítványát.

Somogyi Zoltán, a Magyar Turisztikai Hivatal elnöke:

– Az utazási és utazást közvetítő szerződésről szóló 214/1996. (XII. 23.) Korm. rendelet 11. §-ának (1) bekezdése szerint az utas az utazás megkezdése előtt az utazási szerződéstől írásban tett nyilatkozattal bármikor elállhat. A 79/2005. (IV. 28.) Korm. rendelet 2. §- ának (1) bekezdése azonban egy olyan harmadik elállási okot iktatott be, ami nem tekinthető sem az utas, sem az utazási vállalkozó érdekkörében felmerült oknak. Azt írja elő ugyanis, hogy "nem minősül az utas saját érdekkörében felmerült okból történő elállásnak, ha azért áll el, mert az úti cél vagy az ahhoz vezető útvonal olyan területet érint, ahová az utazást a Külügyminisztérium (KÜM) nem ajánlja". Ez az elállási ok az utazási vállalkozó érdekkörére nem vezethető vissza. Ezért a 214-es rendelet 10. §-a (2) bekezdésének b) pontjában említett kamatfizetési kötelezettség sem terheli az utazási vállalkozót.

A 79/2005. (IV. 28.) Korm. rendelet 2. §-a (1) bekezdésének rendelkezése arra helyezi a hangsúlyt, hogy az utas elállására a KÜM ajánlására tekintettel kerüljön sor. Ezért az utasnak a KÜM figyelemfelhívására tekintettel érvényesített elállási joga esetén az utazási vállalkozót nem terheli kártérítési kötelezettség, figyelemmel arra, hogy ez az eset a 214-es rendelet 10. §-a (4) bekezdésének a) pontjában említett kivételek közé tartozik.

A 214-es rendelet 6. § (1) bekezdés h) pontja írja elő az utazási vállalkozók azon kötelezettségét, hogy az utasaik részére, különösen vis maior helyzetben segítséget kell nyújtaniuk. Mivel az éppen külföldön tartózkodó utasokról és a kinti helyzetről az utazási vállalkozó rendelkezik a legtöbb információval, ezért elvárható ez a kötelezettség. Ezen kívül a 10. § (4) alapján ha életet, egészséget veszélyeztető helyzet merül fel, az utazási vállalkozó dönthet úgy, hogy lemondja az útjait egy adott célállomásra. A cunami kapcsán is voltak olyan vállalkozók, akik a katasztrófa ellenére utaztattak utasokat. Ebben az esetben az utasok kerültek kiszolgáltatott helyzetbe. Emiatt épült be a jogszabályba ez az új rendelkezés. A MUISZ nem tartja helyénvalónak, hogy az utazás előtt teljesített szolgáltatások árát is viszsza kell fizetni az utas részére az utazási vállalkozónak. A konkrét szolgáltatás teljesítése az utas felé azonban az indulás időpontjától kezdődik, ha az utas befizette a részvételi díjat, tehát teljesítette a főkötelezettségét. Tehát nem beszélhetünk korábban teljesített szolgáltatásokról, a MUISZ felvetésének a lehetetlenülés esetén fennálló költéselszámolásnál van jelentősége. Az állam a károk enyhítésében tud rendkívüli támogatást nyújtani. A cunami kapcsán a Kormány 5 millió forintot biztosított az érintett utazási irodák részére a kárigények kielégítésére. Az irodák bevételkiesésére vagy nyereségének csökkenésére egyik demokratikus ország sem tud állami kompenzációt nyújtani. Meggyőződésem, hogy megfelelő előrelátással és szakmai tervezéssel nyereségesen tudnak a cégek működni. Ezt bizonyítja, hogy kiugróan jó nyári szezont zártak a kiutaztató irodák.

'

Halálos hajóbaleset Verőcénél - még tart az áldozatok felkutatása

Halálos hajóbaleset Verőcénél - még tart az áldozatok felkutatása 

A parton, a vízen és a vízben, valamint hőkamerás és egyéb drónokkal a levegőből is keresik a szombat éjjel Verőcénél balesetet szenvedett hajó eltűnt utasait.
Code share megállapodás az airBaltic és a Bulgaria Air között

Code share megállapodás az airBaltic és a Bulgaria Air között 

Ennek értelmében utasaiknak nagyobb rugalmasságot biztosítanak a két ország közötti utazás esetén.
Rekordnyereség a Singapore Airlines-nál

Rekordnyereség a Singapore Airlines-nál 

Tovább bővül a flotta és az útvonalhálózat.
Elektromos járműveken döcögünk a zöld átállás felé

Elektromos járműveken döcögünk a zöld átállás felé 

A hagyományos autók már nem kelendőek.
Átlépték a 130 milliárd forintot a repülőtéri fejlesztések

Átlépték a 130 milliárd forintot a repülőtéri fejlesztések 

...és a nagyszabású építkezések folytatódnak tovább.
Luxusdivatmárka a fedélzeten

Luxusdivatmárka a fedélzeten 

A készletet a China Airlines környezeti fenntarthatósági filozófiája jellemzi.
Nyáron hat új célállomás a lett légitársaság kínálatában

Nyáron hat új célállomás a lett légitársaság kínálatában 

Az idei nyári szezonban az airBaltic hat új célállomásra indít járatot Rigából, ezzel már több mint 70 útvonalat kínálnak a lett fővárosból.
Mindig is érdekelte, hogy milyen lehet egy buszgarázs belseje?

Mindig is érdekelte, hogy milyen lehet egy buszgarázs belseje? 

Ha igen, akkor május 11-én, szombaton módja lesz rá, hogy alaposan megtekintse.
Hétvégén Tour de Hongrie - forgalomkorlátozásokra számítson

Hétvégén Tour de Hongrie - forgalomkorlátozásokra számítson 

A Tour de Hongrie miatt május 10-11-én számíthatunk korlátozásokra és lezárásokra.
Látta már a Turkish Airlines reklámját José Mourinhóval?

Látta már a Turkish Airlines reklámját José Mourinhóval? 

A partnerség alapja a két globális óriás kiválóság és győzelem iránti közös szenvedélyét.

Interjú

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”  

Interjú a Klasszis TopDesign 2023 verseny egyik díjazottjával.
Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.