Jogszabályt módosíttatna a MUISZ

A sokasodó természeti katasztrófák és a világszerte növekvő terrorfenyegetettség árnyékában az utazásszervezők többsége úgy véli, a vis maior esetek jelenlegi szabályozása túl nagy kötelezettséget ró rájuk. Mivel vis maior biztosítás nem létezik, ezért azt szeretnék elérni, hogy módosuljon a jogszabály, és a felelősségen osztozzanak az utasokkal.

'
Horváth Péter, a Magyar Biztosítók Szövetségének utastagozati vezetője:

– A biztosítótársaságok már jóval szeptember 11-e előtt kizártak szerződéseikből bizonyos biztosítási eseményeket, mint a terrorizmus, háborúk, sztrájkok miatt elszenvedett károk. Feltételezték, hogy a turisták nem utaznak tömegesen olyan országokba, ahol ilyen veszélyeknek lehetnek kitéve, illetve tartottak attól, hogy ha a fenti esetekre kötnének biztosítást, sokan visszaélnének a lehetőséggel. A New York-i terrorcselekmény új fordulatot hozott ennek megítélésében, a társaságok azonban továbbra sem változtattak a feltételeken. Hazánkat szerencsére ezidáig nem érintette komolyan a probléma, Sharm el Sheikben is mindössze egy poggyász sérült meg a júliusi robbantás során. Ekkor a biztosító megtérítette a kárt, pedig nem lett volna kötelessége. A világ biztosítóihoz hasonlóan a magyarországi társaságok többsége továbbra sem szeretné szerződésben bevállalni a fent említett káreseményeket. Keressük azonban azokat a módokat, hogyan tudnánk segíteni anélkül, hogy bevennénk a szabályzatba ezeket az eseteket. A természeti katasztrófák következtében bekövetkező baleseti- ill. poggyászkárokra fizet a biztosító, de csak az utasoknak. Újabban felmerült, hogy az utazásszervezőkkel is kössenek biztosítást vis maior - így természeti katasztrófák - esetére is a társaságok. A biztosítás díja azonban sosem áll arányban a kárkifizetéssel, jóval alacsonyabb annál. Ezért egy a délkelet-ázsiai cunamihoz hasonló katasztrófa esetén az utaztatók kárigényének mértéke olyan magas lehet, hogy csődbe is sodorhatná a biztosítókat. Ezért a kockázatvállalást meg kellene fizettetniük az irodákkal, amely olyan jelentős árfelhajtó tényezőt képezne, amelyet a magyar piac egyelőre nem bírna el.

Simon András, a MUISZ szóvivője:

– A MUISZ álláspontja szerint a vis maior olyan kockázat, amiért sem az utas, sem az utaztató nem tehető felelőssé, ezért a közös tehervállalást tartjuk elfogadhatónak. A jelenleg hatályos utazásszervezői jogszabály miatt a tavaly karácsonykor Délkelet-Ázsiában pusztító szökőár egyoldalú terhet rótt az irodákra, amelyeknek akár a teljes részvételi díjat vissza kellett fizetniük az utazástól elálló utas számára. Úgy véljük, elvárható lenne, ha a jogszabály egyfajta együttműködési kötelezettséget írna elő mind az utas, mind az utaztató számára, hogy a vis maior helyzeteket közösen úgy oldják meg, hogy az mindkettőjük számára a lehető legkevesebb anyagi kárral járjon. Az utazásszervezőnek kötelessége lenne, hogy biztosítsa utasa zavartalan nyaralását vészhelyzet esetén is, az utas pedig legyen nyitott alternatív megoldásokra, többek között arra, hogy elfogadjon egy az eredetivel megegyező színvonalú szálláshelyet egy másik, biztonságos nyaralóövezetben, ahelyett, hogy rögtön hazautazna a helyszínről, vagy elállna az utazástól. Azt sem tartjuk helyénvalónak, hogy azoknak a szolgáltatásoknak a terhét is egymaga viselje az iroda, amelyet még az utazás előtt teljesített. Ilyen például a szállodáknak átutalt előleg, vagy a charterbérlés költségei. Szövetségünk az utazási és utazást közvetítő szerződésről szóló 214/1996. kormányrendelet legutóbbi módosításakor, még jóval a cunami előtt indítványozta, hogy az új jogszabályba kerüljenek bele a fenti változtatások. A Magyar Turisztikai Hivatallal közös nevezőre jutottunk a kérdésben, a legnagyobb meglepetésünkre azonban mégsem került bele elképezésünk a jogszabály végső változatába. A MUISZ kitart álláspontja mellett, és hamarosan újra benyújtja vis maior-ra vonatkozó indítványát.

Somogyi Zoltán, a Magyar Turisztikai Hivatal elnöke:

– Az utazási és utazást közvetítő szerződésről szóló 214/1996. (XII. 23.) Korm. rendelet 11. §-ának (1) bekezdése szerint az utas az utazás megkezdése előtt az utazási szerződéstől írásban tett nyilatkozattal bármikor elállhat. A 79/2005. (IV. 28.) Korm. rendelet 2. §- ának (1) bekezdése azonban egy olyan harmadik elállási okot iktatott be, ami nem tekinthető sem az utas, sem az utazási vállalkozó érdekkörében felmerült oknak. Azt írja elő ugyanis, hogy "nem minősül az utas saját érdekkörében felmerült okból történő elállásnak, ha azért áll el, mert az úti cél vagy az ahhoz vezető útvonal olyan területet érint, ahová az utazást a Külügyminisztérium (KÜM) nem ajánlja". Ez az elállási ok az utazási vállalkozó érdekkörére nem vezethető vissza. Ezért a 214-es rendelet 10. §-a (2) bekezdésének b) pontjában említett kamatfizetési kötelezettség sem terheli az utazási vállalkozót.

A 79/2005. (IV. 28.) Korm. rendelet 2. §-a (1) bekezdésének rendelkezése arra helyezi a hangsúlyt, hogy az utas elállására a KÜM ajánlására tekintettel kerüljön sor. Ezért az utasnak a KÜM figyelemfelhívására tekintettel érvényesített elállási joga esetén az utazási vállalkozót nem terheli kártérítési kötelezettség, figyelemmel arra, hogy ez az eset a 214-es rendelet 10. §-a (4) bekezdésének a) pontjában említett kivételek közé tartozik.

A 214-es rendelet 6. § (1) bekezdés h) pontja írja elő az utazási vállalkozók azon kötelezettségét, hogy az utasaik részére, különösen vis maior helyzetben segítséget kell nyújtaniuk. Mivel az éppen külföldön tartózkodó utasokról és a kinti helyzetről az utazási vállalkozó rendelkezik a legtöbb információval, ezért elvárható ez a kötelezettség. Ezen kívül a 10. § (4) alapján ha életet, egészséget veszélyeztető helyzet merül fel, az utazási vállalkozó dönthet úgy, hogy lemondja az útjait egy adott célállomásra. A cunami kapcsán is voltak olyan vállalkozók, akik a katasztrófa ellenére utaztattak utasokat. Ebben az esetben az utasok kerültek kiszolgáltatott helyzetbe. Emiatt épült be a jogszabályba ez az új rendelkezés. A MUISZ nem tartja helyénvalónak, hogy az utazás előtt teljesített szolgáltatások árát is viszsza kell fizetni az utas részére az utazási vállalkozónak. A konkrét szolgáltatás teljesítése az utas felé azonban az indulás időpontjától kezdődik, ha az utas befizette a részvételi díjat, tehát teljesítette a főkötelezettségét. Tehát nem beszélhetünk korábban teljesített szolgáltatásokról, a MUISZ felvetésének a lehetetlenülés esetén fennálló költéselszámolásnál van jelentősége. Az állam a károk enyhítésében tud rendkívüli támogatást nyújtani. A cunami kapcsán a Kormány 5 millió forintot biztosított az érintett utazási irodák részére a kárigények kielégítésére. Az irodák bevételkiesésére vagy nyereségének csökkenésére egyik demokratikus ország sem tud állami kompenzációt nyújtani. Meggyőződésem, hogy megfelelő előrelátással és szakmai tervezéssel nyereségesen tudnak a cégek működni. Ezt bizonyítja, hogy kiugróan jó nyári szezont zártak a kiutaztató irodák.

'

Dubaj dübörög, és helyet kér magának a nyári desztinációk sorában

Dubaj dübörög, és helyet kér magának a nyári desztinációk sorában 

Dubajról leginkább a téli napsütés, a tavaszi luxuspih vagy az őszi tökéletes kikapcsolódás jut eszünkbe – de ez hamarosan megváltozhat.
Budapest Airport vállalás – indul a zajvédelmi program következő üteme

Budapest Airport vállalás – indul a zajvédelmi program következő üteme 

A Budapest Airport (BA) ezt a speciális programot az érintett kerületek és települések polgármestereivel konzultálva alakította ki.
IATA-jelentés: nőtt a globális utasforgalom

IATA-jelentés: nőtt a globális utasforgalom  

Az április 30-án megjelent sajtóközlemény 2025. márciusi globális légiutasforgalom adatait ismerteti.
Ausztriában jön a Railjet vonatok új generációja

Ausztriában jön a Railjet vonatok új generációja 

A növekvő kereslet és a megváltozott utazási szokások miatt Ausztriában egyre nagyobb szerepet kapnak a fejlesztések.
Jemeni húszik: folytatjuk a támadást az izraeli légtér ellen

Jemeni húszik: folytatjuk a támadást az izraeli légtér ellen 

Eddig huszonhét rakétát indítottak a húszik Izrael légtere ellen, és bejelentették, hogy folytatják a támadást.
Karbantartási hiba a KLM-nél – járatokat törölnek

Karbantartási hiba a KLM-nél – járatokat törölnek 

Járatokat töröl a holland légitársaság repülőgépeinek karbantartási hibája miatt, jelentette a Dutch News című, angol nyelvű holland hírportál.
Rakétatalálat érte a tel-avivi reptér környékét – a légitársaságok törölték izraeli járataikat

Rakétatalálat érte a tel-avivi reptér környékét – a légitársaságok törölték izraeli járataikat 

A jelentések szerint jemeni húszi területről lőtték ki a rakétát.
Friss jelentés az Emirates és a flydubai partnerségi együttműködéséről

Friss jelentés az Emirates és a flydubai partnerségi együttműködéséről 

Az Emirates és a flydubai szolgáltatásai iránti erőteljes kereslet 36 százalékos utasszám-növekedést eredményezett egy év alatt.
Környezetszennyező privátrepkedések Ausztriában

Környezetszennyező privátrepkedések Ausztriában 

Megdöbbentő adatokat közölt az osztrák Wiener Zeitung friss beszámolója.
Átadták a HungaroControl új távoli toronyirányítási rendszerét

Átadták a HungaroControl új távoli toronyirányítási rendszerét 

A fejlesztéssel a cég az első olyan léginavigációs szolgáltató a világon, amely helyhez kötöttség nélkül tudja irányítani egy-egy repülőtér terminálforgalmát.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.