Kártérítés az elmaradt nyaralási örömök miatt

Ilyen és ehhez hasonló címekkel borzolták nemrégiben a kedélyeket a hazai napilapok, nem először és nyilván nem utoljára okozva főfájást az utazásszervezőknek. Az Európai Bíróság döntése az utazással kapcsolatos, nem anyagi jellegű kártérítést illetően májustól precedens értékű lesz Magyarországon is. Körbejártuk a témát.

Molnár Gabriella, a MUISZ elnöke szerint a legutóbbi módosításokkal a magyar utazási irodák tevékenységét az uniós elvárásoknak megfelelően szabályozták. A hazai szakmában pontosan olyan és annyi probléma adódik, mint bárhol az EU-ban: a sikeres, gond nélküli nyaralások száz-ezreiről nem szól a híradás. Bizonnyal akadnak a magyar utazásszervezőknél, még inkább a helyi szolgáltatóknál nem megfelelő teljesítések, de a jelenlegi rendeletek és biztosítások – legalábbis az anyagi kár tekintetében – biztonságot adnak az utazóknak és az utazási irodáknak. A MUISZ álláspontja az, hogy jogos, jegyzőkönyvvel igazolt panasz esetén célszerű közös megegyezéssel megállapodni a kártérítést illetően, hiszen minden iroda a megelégedett vendégből él.

Dr. Horváth Péter, az Atlasz Biztosító Utasbiztosítás értékesítési igazgatója szerint Magyarországon „elmaradt nyaralási örömök” miatt nincs utazási irodai biztosítás, de természetesen, ha igény merül fel, az Atlasz is kész új biztosításokat kimunkálni. Valós, hogy az éves, egyszeri nyaralás lebonyolításánál mind az utazásszervezőnek, mind az utasnak van rizikója. Az utazásszervező azért van kényes helyzetben, mert nemcsak önmagáért, hanem a partnerszolgáltatókért is felel, hiszen ő köti meg a szerződést. Az utas rizikója a látatlanban vett termék, hiszen egy utazási reményért fizet, ami megvalósulásakor eltérhet az elvárttól. Cserére, a kivett szabadság pótlására azonban nincs mód. Mindkét félnek egyre körültekintőbben kell eljárnia – véli a biztosítási szakember. Egy bizonyos: kártérítésre csak a helyszínen felvett és a szolgáltatóval is aláíratott jegyzőkönyv alapján kerülhet sor. Voltak és lesznek persze „fekete bárányok”, akik mondvacsinált ürügyekkel próbálják visszakapni a nyaralásért befizetett díjat. Egy külföldi például, balatoni nyaralása idején, a ház melléképületében szorongó háziaszszonyt beinvitálta a házba. A vendéglátó hálából házi koszttal látta el a külföldi vendégeket, akik olyannyira elégedettek voltak, hogy a jövő szezonra le is kötötték közvetlenül a szobakiadónál a házat. Az erről mit sem sejtő szállásközvetítő azonban hamarosan dörgedelmes kártérítési igényt kapott, amelyben a külföldi vendég arra hivatkozva, hogy önálló, a szobakiadó által nem lakott bérleményre kötött szerződést, visszakérte a befizetett bérleti díj háromszorosát. Ilyen esetekben bizony sok időbe és utánjárásba kerül, míg kiderül az igazság. Nem vagyoni kártérítést a magyar bíróságok bizonyított esetekben most is megítélnek. Szerencsésebb lenne mindenki szempontjából, ha Magyarországon is átvennék a német példát, vagyis lenne egy táblázat, százalékos, „tól-ig” mérce, amelynek alapján a bíróság dönthetne. A jelenlegi joggyakorlat szubjektív, bíróságonként el-eltér a kártérítés mértéke, hiszen egységes zsinórmérték nincs, legalábbis az elmaradt nyaralási örömök esetére.

Dr. Schmidt Péter, a MUISZ jogásza szerint az EU bírósági döntés nem teremt új helyzetet Magyarországon. A Polgári törvénykönyv szerint – ha jogos volt az igény – a bíróságok eddig is megítéltek kártérítést nem vagyoni jellegű károkozás címén. Tény azonban, hogy az EU szabályozásai kifejezetten a fogyasztóvédelem érdekeit helyezik előtérbe, így a bíróságok ítélkezése is szigorodni fog. Lavinaszerű peráradatra azonban nem számít dr. Schnitt Péter, mert a magyar utazási irodák már évek óta a szigorúbb uniós szabályokhoz igazodva tevékenykednek. A 214/1996 sz. korm.-rendelet most megjelent módositása, a 19/2003. sz. korm.-rendelet bizonyos mértékig könnyíti az utazási irodák helyzetét. Kimondja ugyanis, hogy az utazási vállalkozó külföldön működő közreműködőjének magatartásáért úgy felel, mintha maga járt volna el, kivéve, ha közreműködőjének felelősségét nemzetközi egyezmény korlátozza. (A nemzetközi légifuvarozásnál, szállítmányozásnál vannak ilyen felelősségkorlátozó rendelkezések.) A jogász úgy látja, az elmaradt utazási örömökért indítható pereket leginkább a pontos és őszinte tájékoztatással és alapos, mindenre kiterjedő szerződéskötéssel lehet megelőzni. Mindenki nagy várakozással indul neki az év fénypontjának, a nyaralásnak. Józanul kell azonban a választékot mérlegelni, és tudomásul kell venni, hogy egy 2 csillagos szálloda és környezete nem véletlenül olcsó. A minőség, mint minden téren, többnyire az utazásnál is árkérdés. Viszonylag ritkák azok az esetek, amikor egy magasabb kategóriájú szállodával és környezetével adódnak gondok.


Halálos hajóbaleset Verőcénél - még tart az áldozatok felkutatása

Halálos hajóbaleset Verőcénél - még tart az áldozatok felkutatása 

A parton, a vízen és a vízben, valamint hőkamerás és egyéb drónokkal a levegőből is keresik a szombat éjjel Verőcénél balesetet szenvedett hajó eltűnt utasait.
Code share megállapodás az airBaltic és a Bulgaria Air között

Code share megállapodás az airBaltic és a Bulgaria Air között 

Ennek értelmében utasaiknak nagyobb rugalmasságot biztosítanak a két ország közötti utazás esetén.
Rekordnyereség a Singapore Airlines-nál

Rekordnyereség a Singapore Airlines-nál 

Tovább bővül a flotta és az útvonalhálózat.
Elektromos járműveken döcögünk a zöld átállás felé

Elektromos járműveken döcögünk a zöld átállás felé 

A hagyományos autók már nem kelendőek.
Átlépték a 130 milliárd forintot a repülőtéri fejlesztések

Átlépték a 130 milliárd forintot a repülőtéri fejlesztések 

...és a nagyszabású építkezések folytatódnak tovább.
Luxusdivatmárka a fedélzeten

Luxusdivatmárka a fedélzeten 

A készletet a China Airlines környezeti fenntarthatósági filozófiája jellemzi.
Nyáron hat új célállomás a lett légitársaság kínálatában

Nyáron hat új célállomás a lett légitársaság kínálatában 

Az idei nyári szezonban az airBaltic hat új célállomásra indít járatot Rigából, ezzel már több mint 70 útvonalat kínálnak a lett fővárosból.
Mindig is érdekelte, hogy milyen lehet egy buszgarázs belseje?

Mindig is érdekelte, hogy milyen lehet egy buszgarázs belseje? 

Ha igen, akkor május 11-én, szombaton módja lesz rá, hogy alaposan megtekintse.
Hétvégén Tour de Hongrie - forgalomkorlátozásokra számítson

Hétvégén Tour de Hongrie - forgalomkorlátozásokra számítson 

A Tour de Hongrie miatt május 10-11-én számíthatunk korlátozásokra és lezárásokra.
Látta már a Turkish Airlines reklámját José Mourinhóval?

Látta már a Turkish Airlines reklámját José Mourinhóval? 

A partnerség alapja a két globális óriás kiválóság és győzelem iránti közös szenvedélyét.

Interjú

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”  

Interjú a Klasszis TopDesign 2023 verseny egyik díjazottjával.
Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.