Költés a habokra

Az utazási irodák költségvetésük egy jelentős részét reklámozásra, marketingtevékenységre költik. Más iparágaktól eltérően azonban a reklámok hatását, hatékonyságát nem egyszerű megmérni. Az utazási irodák marketingfelelősei jobbára a megérzéseikre hagyatkoznak.

A hirdetésre költött összegek megtérülése nagyon nehezen mérhető az utazási irodák esetében. Sokszor ki sem mutatható, ha például imázsépítésre költ egy vállalat, máskor pedig nehéz megállapítani, hogy egy-egy érdeklődő valamelyik reklám hatására kereste-e fel az utazási irodát, vagy más módon ébredt fel az érdeklődése. Ráadásul az sem megállapítható, hogy amennyiben valóban valamelyik hirdetés hatására jutott arra az elhatározásra, hogy érdeklődik az utak iránt, akkor pontosan melyik volt az a hirdetés, amellyel találkozott. Ezeknek a kérdéseknek a megállapítására az utazási irodák kérdőíves felméréseket készíthetnek, de természetesen ez korántsem ad teljes képet a hirdetések hatásáról.

Kérdőív és internet

„Számos sajtótermékben jelenünk meg hirdetéseinkkel” – jellemzi a Medina Tours hirdetési politikáját a társaság marketingvezetője, Garamszegi Csaba. Az elsősorban Tunézia és Észak-Afrika más országainak (Egyiptom, Marokkó) szakértőjeként számon tartott iroda az országos napilapok közül hirdet például a Magyar Hírlapban, megjelenik a Pest Megyei Piacban és olyan hirdetési újságokban, mint a Budapesti Piac. Szintén találkozhatunk a Medina reklámokkal a televíziók teletextjén, és a turizmussal foglalkozó szakmai lapokban. A Medina Tours, más irodákhoz hasonlóan, szintén nagy hangsúlyt fektet a szakkiállításokon való részvételre. Az iroda több tévéműsort is szponzorál, amelyekben Tunézia-utakat lehet nyerni a Medina Tours jóvoltából, ilyen volt a közelmúltban az Mtv Névshowr, vagy a Tv2 Hárman Párban című műsora. Természetesen a rádiós megjelenések sem hiányoznak, az iroda országos és regionális szinten is igyekszik kihasználni e médium előnyeit.

Garamszegi megítélése szerint a tízéves Medina Tours már eléggé ismert ahhoz, hogy ne kelljen túl sokat imázserősítő hirdetésekre költenie. Elsősorban a legnagyobb közönséget elérő tömegmédiás hirdetésekre áldoznak; mint azt a marketingvezető megfogalmazta „célzottan nagy tömeget, és nem szűk szegmenseket célzunk meg célcsoportként”. Garamszegi Csaba szerint nehéz meghatározni, hogy mikor „térül meg” a hirdetés, de azt mindenképpen a reklámok hatására bekövetkező tendenciának látják, hogy a Medina célközönségét már nagymértékben középkorú szülők és családjaik teszik ki.

A reklámhatékonyságot egyelőre a kérdőíves megkérdezéssel mérik, ez talán az új évben már komolyabb eredményeket is fel fog tudni mutatni a Medina számára. Ebben a munkában fontos szerephez jutnak azonban a majd minden desztinációra telepített idegenvezetők. A marketingvezető meglátása szerint az internetre kitett ajánlatokra sokkal gyorsabban reagálnak az utazni vágyók, vagyis ezeknek a hirdetéseknek gyorsan érzékelhető, azonnali hatása van.

Kupon és kutatás

Mint Bánki Márton, a Vista marketingigazgatója elmondta, az utazások hirdetését elsősorban sajtótermékeken keresztül, főként színvonalas gazdasági lapokban és életmódmagazinokban intézik. „Ha valaki bemegy bármelyik élelmiszerüzletbe, a Vista-logókkal biztosan találkozik a különböző termékeken” – mondja Bánki. A televízióban és a rádióban is az együttműködő partnereken keresztül jelenik meg a Vista, hiszen önálló hirdetési időt vásárolni aránytalanul sok pénzbe kerülne. Azokat a vidéki városi rádiókat is használják, ahol üzemel saját utazási irodájuk.

A megtérülést természetesen a Vista is megpróbálja mérni, de ez nem könnyű feladat. Figyelik, hogy hányan élnek a kedvezményre jogosító kuponokkal, és érdeklődnek, hogy ki hogyan jutott hozzá ezekhez. Ebben a munkában jelentős szerep jut az utazásszervező és értékesítő kollégákra – mondja a marketingigazgató. Támaszkodnak még a kérdőívek adataira, amelyeket a világhálón, a központi ügyféltérben az irodákban helyeznek el, és végeznek utcai kérdőívezést is. Ezen adatok helyes értékelésében és a megfelelő konzekvenciák levonásában azonban erőteljesen szerepet játszanak a stratégia összeállításakor a menedzseri megérzések is. A minden év elején összeállított hirdetési-politika tervezet tehát az értékesítőktől származó visszajelzések, az értékesítési adatok, a kérdőíves technika adatai, valamint a megérzések kombinációjára épül. Mint Bánki Márton elmondja, a jól mérhető, nagy hatékonyságú eszközök használata (országos televízió, rádió) igen drága, és az esetleg megvásárolt két-három hirdetés nem is alkalmas arra, hogy stratégiai célokat el lehessen vele érni. „Egy-egy hirdetési mód hatékonyság- mérésének átfutása megfelelő intenzitást feltételezve fél év-egy év” – mondja Bánki Márton.


Halálos hajóbaleset Verőcénél - még tart az áldozatok felkutatása

Halálos hajóbaleset Verőcénél - még tart az áldozatok felkutatása 

A parton, a vízen és a vízben, valamint hőkamerás és egyéb drónokkal a levegőből is keresik a szombat éjjel Verőcénél balesetet szenvedett hajó eltűnt utasait.
Code share megállapodás az airBaltic és a Bulgaria Air között

Code share megállapodás az airBaltic és a Bulgaria Air között 

Ennek értelmében utasaiknak nagyobb rugalmasságot biztosítanak a két ország közötti utazás esetén.
Rekordnyereség a Singapore Airlines-nál

Rekordnyereség a Singapore Airlines-nál 

Tovább bővül a flotta és az útvonalhálózat.
Elektromos járműveken döcögünk a zöld átállás felé

Elektromos járműveken döcögünk a zöld átállás felé 

A hagyományos autók már nem kelendőek.
Átlépték a 130 milliárd forintot a repülőtéri fejlesztések

Átlépték a 130 milliárd forintot a repülőtéri fejlesztések 

...és a nagyszabású építkezések folytatódnak tovább.
Luxusdivatmárka a fedélzeten

Luxusdivatmárka a fedélzeten 

A készletet a China Airlines környezeti fenntarthatósági filozófiája jellemzi.
Nyáron hat új célállomás a lett légitársaság kínálatában

Nyáron hat új célállomás a lett légitársaság kínálatában 

Az idei nyári szezonban az airBaltic hat új célállomásra indít járatot Rigából, ezzel már több mint 70 útvonalat kínálnak a lett fővárosból.
Mindig is érdekelte, hogy milyen lehet egy buszgarázs belseje?

Mindig is érdekelte, hogy milyen lehet egy buszgarázs belseje? 

Ha igen, akkor május 11-én, szombaton módja lesz rá, hogy alaposan megtekintse.
Hétvégén Tour de Hongrie - forgalomkorlátozásokra számítson

Hétvégén Tour de Hongrie - forgalomkorlátozásokra számítson 

A Tour de Hongrie miatt május 10-11-én számíthatunk korlátozásokra és lezárásokra.
Látta már a Turkish Airlines reklámját José Mourinhóval?

Látta már a Turkish Airlines reklámját José Mourinhóval? 

A partnerség alapja a két globális óriás kiválóság és győzelem iránti közös szenvedélyét.

Interjú

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”  

Interjú a Klasszis TopDesign 2023 verseny egyik díjazottjával.
Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.