Költés a habokra

Az utazási irodák költségvetésük egy jelentős részét reklámozásra, marketingtevékenységre költik. Más iparágaktól eltérően azonban a reklámok hatását, hatékonyságát nem egyszerű megmérni. Az utazási irodák marketingfelelősei jobbára a megérzéseikre hagyatkoznak.

A hirdetésre költött összegek megtérülése nagyon nehezen mérhető az utazási irodák esetében. Sokszor ki sem mutatható, ha például imázsépítésre költ egy vállalat, máskor pedig nehéz megállapítani, hogy egy-egy érdeklődő valamelyik reklám hatására kereste-e fel az utazási irodát, vagy más módon ébredt fel az érdeklődése. Ráadásul az sem megállapítható, hogy amennyiben valóban valamelyik hirdetés hatására jutott arra az elhatározásra, hogy érdeklődik az utak iránt, akkor pontosan melyik volt az a hirdetés, amellyel találkozott. Ezeknek a kérdéseknek a megállapítására az utazási irodák kérdőíves felméréseket készíthetnek, de természetesen ez korántsem ad teljes képet a hirdetések hatásáról.

Kérdőív és internet

„Számos sajtótermékben jelenünk meg hirdetéseinkkel” – jellemzi a Medina Tours hirdetési politikáját a társaság marketingvezetője, Garamszegi Csaba. Az elsősorban Tunézia és Észak-Afrika más országainak (Egyiptom, Marokkó) szakértőjeként számon tartott iroda az országos napilapok közül hirdet például a Magyar Hírlapban, megjelenik a Pest Megyei Piacban és olyan hirdetési újságokban, mint a Budapesti Piac. Szintén találkozhatunk a Medina reklámokkal a televíziók teletextjén, és a turizmussal foglalkozó szakmai lapokban. A Medina Tours, más irodákhoz hasonlóan, szintén nagy hangsúlyt fektet a szakkiállításokon való részvételre. Az iroda több tévéműsort is szponzorál, amelyekben Tunézia-utakat lehet nyerni a Medina Tours jóvoltából, ilyen volt a közelmúltban az Mtv Névshowr, vagy a Tv2 Hárman Párban című műsora. Természetesen a rádiós megjelenések sem hiányoznak, az iroda országos és regionális szinten is igyekszik kihasználni e médium előnyeit.

Garamszegi megítélése szerint a tízéves Medina Tours már eléggé ismert ahhoz, hogy ne kelljen túl sokat imázserősítő hirdetésekre költenie. Elsősorban a legnagyobb közönséget elérő tömegmédiás hirdetésekre áldoznak; mint azt a marketingvezető megfogalmazta „célzottan nagy tömeget, és nem szűk szegmenseket célzunk meg célcsoportként”. Garamszegi Csaba szerint nehéz meghatározni, hogy mikor „térül meg” a hirdetés, de azt mindenképpen a reklámok hatására bekövetkező tendenciának látják, hogy a Medina célközönségét már nagymértékben középkorú szülők és családjaik teszik ki.

A reklámhatékonyságot egyelőre a kérdőíves megkérdezéssel mérik, ez talán az új évben már komolyabb eredményeket is fel fog tudni mutatni a Medina számára. Ebben a munkában fontos szerephez jutnak azonban a majd minden desztinációra telepített idegenvezetők. A marketingvezető meglátása szerint az internetre kitett ajánlatokra sokkal gyorsabban reagálnak az utazni vágyók, vagyis ezeknek a hirdetéseknek gyorsan érzékelhető, azonnali hatása van.

Kupon és kutatás

Mint Bánki Márton, a Vista marketingigazgatója elmondta, az utazások hirdetését elsősorban sajtótermékeken keresztül, főként színvonalas gazdasági lapokban és életmódmagazinokban intézik. „Ha valaki bemegy bármelyik élelmiszerüzletbe, a Vista-logókkal biztosan találkozik a különböző termékeken” – mondja Bánki. A televízióban és a rádióban is az együttműködő partnereken keresztül jelenik meg a Vista, hiszen önálló hirdetési időt vásárolni aránytalanul sok pénzbe kerülne. Azokat a vidéki városi rádiókat is használják, ahol üzemel saját utazási irodájuk.

A megtérülést természetesen a Vista is megpróbálja mérni, de ez nem könnyű feladat. Figyelik, hogy hányan élnek a kedvezményre jogosító kuponokkal, és érdeklődnek, hogy ki hogyan jutott hozzá ezekhez. Ebben a munkában jelentős szerep jut az utazásszervező és értékesítő kollégákra – mondja a marketingigazgató. Támaszkodnak még a kérdőívek adataira, amelyeket a világhálón, a központi ügyféltérben az irodákban helyeznek el, és végeznek utcai kérdőívezést is. Ezen adatok helyes értékelésében és a megfelelő konzekvenciák levonásában azonban erőteljesen szerepet játszanak a stratégia összeállításakor a menedzseri megérzések is. A minden év elején összeállított hirdetési-politika tervezet tehát az értékesítőktől származó visszajelzések, az értékesítési adatok, a kérdőíves technika adatai, valamint a megérzések kombinációjára épül. Mint Bánki Márton elmondja, a jól mérhető, nagy hatékonyságú eszközök használata (országos televízió, rádió) igen drága, és az esetleg megvásárolt két-három hirdetés nem is alkalmas arra, hogy stratégiai célokat el lehessen vele érni. „Egy-egy hirdetési mód hatékonyság- mérésének átfutása megfelelő intenzitást feltételezve fél év-egy év” – mondja Bánki Márton.


Friss jelentés az Emirates és a flydubai partnerségi együttműködéséről

Friss jelentés az Emirates és a flydubai partnerségi együttműködéséről 

Az Emirates és a flydubai szolgáltatásai iránti erőteljes kereslet 36 százalékos utasszám-növekedést eredményezett egy év alatt.
Környezetszennyező privátrepkedések Ausztriában

Környezetszennyező privátrepkedések Ausztriában 

Megdöbbentő adatokat közölt az osztrák Wiener Zeitung friss beszámolója.
Átadták a HungaroControl új távoli toronyirányítási rendszerét

Átadták a HungaroControl új távoli toronyirányítási rendszerét 

A fejlesztéssel a cég az első olyan léginavigációs szolgáltató a világon, amely helyhez kötöttség nélkül tudja irányítani egy-egy repülőtér terminálforgalmát.
Környezetbarát hangárt alakítanak ki az amszterdami reptéren

Környezetbarát hangárt alakítanak ki az amszterdami reptéren 

A KLM a környezeti hatások csökkentése érdekében új módszereket vet be egyik hangárjának felújítása során.
Ismét a magyar utakat járják a Google furcsa autói

Ismét a magyar utakat járják a Google furcsa autói 

Újra megjelennek Magyarországon a Google járgányai.
A Lufthansa megszünteti a fedélzeti árusítást hosszú távú járatain

A Lufthansa megszünteti a fedélzeti árusítást hosszú távú járatain 

A Lufthansa gazdasági okokból leállítja a fedélzeti értékesítést hosszú távú járatain.
Emirates és Visit Hungary megállapodás

Emirates és Visit Hungary megállapodás 

Az Emirates légitársaság együttműködési megállapodást írt alá a Visit Hungaryvel a Magyarországra irányuló beutazó turizmus fellendítése érdekében.
A Wizz Air törölte a Lisszabonból Budapestre tartó járatát

A Wizz Air törölte a Lisszabonból Budapestre tartó járatát 

A légitársaság már közvetlenül tájékoztatta azon érintett utasait, akik a weboldalon, illetve applikáción keresztül intézték foglalásukat.
Járattörlések a belgiumi repülőtéren

Járattörlések a belgiumi repülőtéren 

A közlekedési vállalatok szakszervezeteinek sztrájkja miatt közlekedési fennakadások és járattörlések várhatók április 29-én.
Az ír fapados fellép a reptéri ivászatok ellen

Az ír fapados fellép a reptéri ivászatok ellen 

A Ryanair már januárban azt javasolta, hogy az EU vezessen be alkoholkorlátozást a repülőtereken – közölte a CNN.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.