Költés a habokra

Az utazási irodák költségvetésük egy jelentős részét reklámozásra, marketingtevékenységre költik. Más iparágaktól eltérően azonban a reklámok hatását, hatékonyságát nem egyszerű megmérni. Az utazási irodák marketingfelelősei jobbára a megérzéseikre hagyatkoznak.

A hirdetésre költött összegek megtérülése nagyon nehezen mérhető az utazási irodák esetében. Sokszor ki sem mutatható, ha például imázsépítésre költ egy vállalat, máskor pedig nehéz megállapítani, hogy egy-egy érdeklődő valamelyik reklám hatására kereste-e fel az utazási irodát, vagy más módon ébredt fel az érdeklődése. Ráadásul az sem megállapítható, hogy amennyiben valóban valamelyik hirdetés hatására jutott arra az elhatározásra, hogy érdeklődik az utak iránt, akkor pontosan melyik volt az a hirdetés, amellyel találkozott. Ezeknek a kérdéseknek a megállapítására az utazási irodák kérdőíves felméréseket készíthetnek, de természetesen ez korántsem ad teljes képet a hirdetések hatásáról.

Kérdőív és internet

„Számos sajtótermékben jelenünk meg hirdetéseinkkel” – jellemzi a Medina Tours hirdetési politikáját a társaság marketingvezetője, Garamszegi Csaba. Az elsősorban Tunézia és Észak-Afrika más országainak (Egyiptom, Marokkó) szakértőjeként számon tartott iroda az országos napilapok közül hirdet például a Magyar Hírlapban, megjelenik a Pest Megyei Piacban és olyan hirdetési újságokban, mint a Budapesti Piac. Szintén találkozhatunk a Medina reklámokkal a televíziók teletextjén, és a turizmussal foglalkozó szakmai lapokban. A Medina Tours, más irodákhoz hasonlóan, szintén nagy hangsúlyt fektet a szakkiállításokon való részvételre. Az iroda több tévéműsort is szponzorál, amelyekben Tunézia-utakat lehet nyerni a Medina Tours jóvoltából, ilyen volt a közelmúltban az Mtv Névshowr, vagy a Tv2 Hárman Párban című műsora. Természetesen a rádiós megjelenések sem hiányoznak, az iroda országos és regionális szinten is igyekszik kihasználni e médium előnyeit.

Garamszegi megítélése szerint a tízéves Medina Tours már eléggé ismert ahhoz, hogy ne kelljen túl sokat imázserősítő hirdetésekre költenie. Elsősorban a legnagyobb közönséget elérő tömegmédiás hirdetésekre áldoznak; mint azt a marketingvezető megfogalmazta „célzottan nagy tömeget, és nem szűk szegmenseket célzunk meg célcsoportként”. Garamszegi Csaba szerint nehéz meghatározni, hogy mikor „térül meg” a hirdetés, de azt mindenképpen a reklámok hatására bekövetkező tendenciának látják, hogy a Medina célközönségét már nagymértékben középkorú szülők és családjaik teszik ki.

A reklámhatékonyságot egyelőre a kérdőíves megkérdezéssel mérik, ez talán az új évben már komolyabb eredményeket is fel fog tudni mutatni a Medina számára. Ebben a munkában fontos szerephez jutnak azonban a majd minden desztinációra telepített idegenvezetők. A marketingvezető meglátása szerint az internetre kitett ajánlatokra sokkal gyorsabban reagálnak az utazni vágyók, vagyis ezeknek a hirdetéseknek gyorsan érzékelhető, azonnali hatása van.

Kupon és kutatás

Mint Bánki Márton, a Vista marketingigazgatója elmondta, az utazások hirdetését elsősorban sajtótermékeken keresztül, főként színvonalas gazdasági lapokban és életmódmagazinokban intézik. „Ha valaki bemegy bármelyik élelmiszerüzletbe, a Vista-logókkal biztosan találkozik a különböző termékeken” – mondja Bánki. A televízióban és a rádióban is az együttműködő partnereken keresztül jelenik meg a Vista, hiszen önálló hirdetési időt vásárolni aránytalanul sok pénzbe kerülne. Azokat a vidéki városi rádiókat is használják, ahol üzemel saját utazási irodájuk.

A megtérülést természetesen a Vista is megpróbálja mérni, de ez nem könnyű feladat. Figyelik, hogy hányan élnek a kedvezményre jogosító kuponokkal, és érdeklődnek, hogy ki hogyan jutott hozzá ezekhez. Ebben a munkában jelentős szerep jut az utazásszervező és értékesítő kollégákra – mondja a marketingigazgató. Támaszkodnak még a kérdőívek adataira, amelyeket a világhálón, a központi ügyféltérben az irodákban helyeznek el, és végeznek utcai kérdőívezést is. Ezen adatok helyes értékelésében és a megfelelő konzekvenciák levonásában azonban erőteljesen szerepet játszanak a stratégia összeállításakor a menedzseri megérzések is. A minden év elején összeállított hirdetési-politika tervezet tehát az értékesítőktől származó visszajelzések, az értékesítési adatok, a kérdőíves technika adatai, valamint a megérzések kombinációjára épül. Mint Bánki Márton elmondja, a jól mérhető, nagy hatékonyságú eszközök használata (országos televízió, rádió) igen drága, és az esetleg megvásárolt két-három hirdetés nem is alkalmas arra, hogy stratégiai célokat el lehessen vele érni. „Egy-egy hirdetési mód hatékonyság- mérésének átfutása megfelelő intenzitást feltételezve fél év-egy év” – mondja Bánki Márton.


Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál

Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál 

A Wizz Air célja, hogy 2029-re kizárólag új generációs, neo gépeket üzemeltessen.
Repülési élmény autista gyerekeknek

Repülési élmény autista gyerekeknek  

Autizmussal élők számára szerveztek repülési próbát a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt

Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt 

2019 óta tízmillióval emelkedett az érkezők és indulók száma, hosszabb távon pedig 60 millió fölötti utasforgalmat akarnak elérni.
Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével!

Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével! 

Csalók próbálnak pénzt kicsalni az utazóközönségtől.
Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság

Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság  

A régió egyik legmodernebb áruszállító HUB-ja üzemel ezentúl a rigai reptéren.
HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító

HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító 

Május 26-án Turi Ferenc vezérigazgató és Bárány Ákos kommunikációs és marketing igazgató a nyári csúcsszezonra való felkészülésükről tartott beszámolót.
Kutyafogadó a római reptéren

Kutyafogadó a római reptéren 

A Dog Relais az első olyan kutyáknak szánt fogadóhely, amelyet olasz repülőtéren hoztak létre.
Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában

Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában 

Május 24-én az Óbudai autóbuszgarázsban folytatódik a BKV idei nyílt napjainak sorozata.
Privát lakosztályok a felhők felett

Privát lakosztályok a felhők felett 

Az Emirates újabb fejlesztéseket vezet be prémium utasai számára a „Fly Better” ígéret jegyében.
Nyár a Wizz Air-nél: új járatok, Fel, északra! program, startra kész akciócsoport, Amelia titkára is fény derül

Nyár a Wizz Air-nél: új járatok, Fel, északra! program, startra kész akciócsoport, Amelia titkára is fény derül 

Amelia, a Wizz Air chatbotja nem véletlenül kapta nevét: a legendás pilótanőről, Amelia Earhartról nevezték el.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.