Levélváltás Ciprus-ügyben

Hazánkkal együtt csatlakozott az Európai Unióhoz a földközi-tengeri térség egyik legnépszerűbb turisztikai desztinációja, Ciprus is. A csatlakozási tárgyalások folyamán az unió illetékesei többször is jelezték, hogy szeretnék, ha a sziget északi részének 1964-es török katonai megszállása óta kettéosztott ország újra egyesülne, és lakói együtt lépnének be az európai népek szövetségébe.

A kérdésről népszavazást is tartottak a szigetország mindkét részén, amelynek az lett az eredménye, hogy az északiak többsége az egyesülésre, míg a déliek elsöprő többségben az ellen adták le voksaikat. Így – bármennyire jó lett volna az uniónak – Ciprus ma is megosztott ország, bár annyit azért sikerült elérnie a közösségnek, hogy egyszerűbbé és könnyebbé vált az utazás a sziget két fele között.

A ciprusi török álláspont

Júniusban elektronikus levelet küldött a Magyar Utazásszervezők és -közvetítők Szövetségének a KITSAB, azaz a Törökország kivételével egyetlen állam által el nem ismert ún. Észak-ciprusi Török Köztársaság Ciprusi Török Utazási Irodáinak Szövetsége. A levelet néhány nappal később a MUISZ továbbította tagjai részére. Az alábbiakban idézünk egyes részeket az elektronikus üzenetből:

„Mint köztudott, április 24-én egyszerre tartottak népszavazást az Észak-Ciprusi Török Köztársaság és Ciprus déli részén az ENSZ főtitkárának átfogó rendezési tervéről. A török ciprióták 65%-a a terv elfogadására szavazott, míg a görög ciprióták 76%-a elvetette azt. A népszavazást követően a ciprusi kérdés új megvilágításba került. A török ciprióták ugyanis nem nyertek felvételt az Európai Unióba. Eközben a görög ciprióták, akik elutasították a török cipriótákkal való hatalommegosztásra vonatkozó tervet, 2004. május elsején felvételt nyertek az EU-ba, és továbbra is élvezik a „Ciprusi Köztársaság” cím használatából fakadó előnyöket.

A görög ciprióta adminisztráció megpróbálja eltántorítani az Európai Unió Észak-Ciprusra látogató polgárait attól, hogy a déli részre utazzanak. Erőfeszítéseik ellenére az Európai Unió által bevezetett „Zöld vonal szabályozás” értelmében minden uniós állampolgár, aki Ciprusra érkezik a larnakai vagy az északi részen levő Erkan repülőtéren keresztül, szabadon tartózkodhat mind a déli, mind az északi oldalon, akár egyénileg, akár turistacsoport tagjaként.”

A levél arra is felhívja az utazási irodák figyelmét, hogy javítani kellene Észak-Ciprus elérhetőségét (jelenleg az unióból nem közlekedhetnek közvetlen repülőgépjáratok ide, csak törökországi át-, illetve leszállással lehet megközelíteni a területet). A levél írói azt is megjegyzik, hogy a szállodák, éttermek színvonalát megfelelő hivatalok ellenőrzik, alacsony a bűnözés, és megfelelő orvosi ellátásban tudják részesíteni a területen nyaraló turistákat.

A KITSAB elnöke, Ysmail Cetin a levél végén arra híva fel az utazási irodák figyelmét, hogy „ne essenek áldozatul a görög ciprióta propaganda erőfeszítéseinek, és segítsenek, hogy véget érjen a terület immár 40 éve tartó izolációja, és ki tudjon teljesedni a térség turisztikai, kulturális és befektetési potenciálja”.

A hivatalos ciprusi válaszlevél

Természetesen nem kellett sokáig várni, mire a Ciprusi Idegenforgalmi Hivatal június 29-én megírta a KITSAB körlevelére vonatkozó válaszát. Idézet a válaszlevélből:

„Sajnálattal és felháborodással értesültünk arról, hogy a Ciprusi Török Utazási Irodák Szövetsége levelet küldött Önöknek a ciprusi politikai helyzetről. Bár véleményünk szerint nem ez lenne a kérdés megvitatásának helyes módja, és egyébként sincs értelme politikai kérdéseket egy olyan politikamentes területen alkalmazni, mint amilyen a turizmus, a levélben megfogalmazott alaptalan vádaskodás, hamis érvelés és otromba politikai propaganda alapján úgy éreztük, kötelességünk válaszolni az abban foglaltakra. A feladó szándékosan elfelejti emlékeztetni a levél címzettjeit arról a tényről, hogy Ciprus északi fele a Ciprusi Köztársaság része, amely török katonai megszállás alatt áll 1974, azaz a török invázió óta.”

A levélben megemlítik továbbá, hogy 40 000 török katona állomásozik a területen, minden harmadik görög cipriótát otthona elhagyására kényszerítettek, ingatlanjaikat (köztük szállodákat, éttermeket) lefoglalták, és az eredeti tulajdonosok jóváhagyása nélkül üzemeltetik azokat. Az Európai Emberjogi Bíróság Strassbourgban nemrégiben jelentős kártérítést ítélt meg egy ciprióta görög polgár számára, mivel nem tudta tulajdonosi jogait érvényesíteni lefoglalt ingatlanján. Azt sem szabad elfelejteni, hogy Törökország 100 000 anatóliai törököt telepített le az elfoglalt területen, megváltoztatva így a vidék etnikai összetételét.

„Erre a környékre akar turistákat hozni a CTTTAA (a KITSAB angolul), de szándékosan nem foglalkoznak azzal a ténnyel, hogy a potenciális látogatók biztonságát a Ciprusi Köztársaságnak a világ által elismert, legitim hatóságai nem garantálhatják, hiszen az elfoglalt országrész felett nem gyakorolhatnak ellenőrzést.”

K é r d é s ü n k r e Ács Viktória, a CTO magyarországi képviselője azt közölte, hogy mivel Észak- Cipruson továbbra is tisztázatlanok a körülmények mind jogilag, mind infrastrukturálisan, ezért az érdeklődőknek továbbra sem javasolják az északi rész megtekintését.

Hazai irodák véleményei

Az egyik legjelentősebb Ciprusra utaztató vállalkozás, a Tensi Tours ciprusi referense, Molnár Mónika arról tájékoztatott, hogy katalógusukban évről évre azt az információt közlik utasaikkal, hogy a sziget északi részére nem lehet utazni. A török megszállás alatt álló területre nem foglalnak szállást, és fakultatív kirándulásokat sem szerveznek a vidékre. Szécsényi István, a Menthol Utazási Iroda ügyvezetője ezzel szemben azt tervezi, hogy újraindítja az 1997 és 2000 között egyszer már működtetett charterláncot Észak-Ciprusra. Terveik szerint jövő év május utolsó hetében indul az első járat, és egész nyáron közlekedik majd Antalyán át a 100 férőhelyes gép, amelyen átlagosan 50 helyet tartanak fenn az Észak-Ciprusra utazóknak. Szécsényi állítja, hogy az északi területen – ahová törökországi átszállással jelenleg is árusítanak üdülőprogramokat – „fantasztikus a közbiztonság, nincsenek semmiféle atrocitások, és az utasbiztosítás is érvényes”. Az ügyvezető úgy látja, hogy óriási lenne az érdeklődés az északciprusi nyaralások iránt az utasok körében egy közvetlen légi járat esetén.

 

 

A Külügyminisztérium Figyelmeztetése

A Magyar Külügyminisztérium honlapján a többi között az alábbi információk olvashatók a Ciprusi Köztársasággal kapcsolatban: „A magyar hatóságok nem tartanak fenn hivatalos kapcsolatot az „Észak-Ciprusi Köztársasággal”, így nem is áll módjukban érdekképviseleti tevékenységet folytatni annak területén. A Külügyminisztérium felhívja a magyar állampolgárok figyelmét, arra hogy Észak-Ciprusra csak saját felelősségükre utazzanak… A ciprusi kormány az Európa Tanács 866/2004/EK rendeletének végrehajtásáról kiadott dokumentumában kijelenti: EU állampolgárok átléphetik a tűzszüneti vonalat, függetlenül a szigetre való belépés pontjától. Az átkelés a tűzszüneti vonalon reggel hattól éjfélig lehetséges, 2004. május 1-jétől nem tilos a másik oldalon való éjszakázás, de jogi kérdéseket vethet fel, ha valaki eredetileg görög ciprióta tulajdonú szállodában teszi azt. A gépkocsival átkelőknek külön biztosítást kell kötniük.”


Perelnek a londoni taxisok, elegük van a Uber-sofőrökből

Perelnek a londoni taxisok, elegük van a Uber-sofőrökből 

Több mint tízezer londoni taxis nyújtott be keresetet az Uber ellen, azzal vádolva a céget, hogy megsértette a taxizás szabályait és szándékosan félrevezette a hatóságokat az engedélyek megszerzése érdekében.
A legaktívabb sofőr egy év alatt 747-szer használta az autómegosztót

A legaktívabb sofőr egy év alatt 747-szer használta az autómegosztót 

Már 23 millió megtett kilométer felett jár a most 5 éves wigo.
Így lehet hamarosan vonattal Spanyolországból Marokkóba utazni

Így lehet hamarosan vonattal Spanyolországból Marokkóba utazni 

Az alagút 27,6 km hosszú lenne maximum 300 méteres mélységben.
Koncert és foci élmények egy légitársasági platformon

Koncert és foci élmények egy légitársasági platformon 

Az új szolgáltatás több, mint tízmillió belépőjegyet kínál utasai számára, több mint háromszáz városába.
Ez a légitársaság a szektor legvonzóbb munkáltatója

Ez a légitársaság a szektor legvonzóbb munkáltatója 

A Randstad Employer Brand díjakat a világ legnagyobb független munkáltatói márkakutatása alapján osztják ki.
Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel

Low cost járatindulás: Isztambult köti össze Budapesttel 

Az AVIAREPS Magyarország, az idén 30 éves AVIAREPS cégcsoport magyar leányvállalata jelentette be a járatindítást.
Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi

Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi 

Dubajban vasárnap bejelentették az emírség azon tervét, hogy az Al Maktoum nemzetközi repülőteret a világ legnagyobb repülőterévé fejlesztik.
A 111 éves hajómatuzsálem visszatér a BAHART flottájába

A 111 éves hajómatuzsálem visszatér a BAHART flottájába 

A Jókaival a nagyközönség május elsejétől Balatonfüreden találkozhat, ahol sétahajóként üzemel  a teljes hajózási szezonban.
Lazulós döntés a holland légitársaságnál

Lazulós döntés a holland légitársaságnál 

Tornacipőt hordhat májustól a KLM teljes hajózó személyzete.
Új éjszakai járat indul Sopronból Varsóba

Új éjszakai járat indul Sopronból Varsóba 

A FlixBus új közép-európai járatával bővíti a Magyarországról elérhető úti célok kínálatát. A naponta közlekedő közvetlen járat kényelmes és megfizethető lehetőséget kínál Sopron lakosainak, hogy felfedezzék Varsó gazdag kulturális életét.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.