Lufthansa: bevételi rekord és költészet

Bő egy évvel ezelőtt foglalta el állomáshelyét Tamur Goudarzi-Pour, a Lufthansa regionális igazgatója, aki 15 országot irányít Budapestről. A német légitársaság 2007-ben rekordévet zárt, legutóbb pedig azzal került be a hírekbe, hogy utasainak verseskötetekkel kedveskedett a költészet napja alkalmából.

ttrend • Hogyan alakult a Lufthansa forgalma a régióban?

Hozzánk tartozik egész Közép-Európa Lengyelországtól Bulgáriáig és a volt jugoszláv utódállamokig, piaci részesedésünk 13%os. Ezek közül a legjelentősebb forgalmat a lengyel piac bonyolítja, második Románia, Magyarország harmadik. A növekedés a régióban elsősorban a lengyel és a román piac bővülésének köszönhető, természetesen ezek jóval nagyobb lélekszámú államok, mint Magyarország. Romániában ma már négy városba indulnak járataink, Bukaresten kívül Kolozsvárra és Temesvárra. Miközben Romániában harminc-negyven százalékkal bővült a forgalmunk, Magyarországról egy számjegyű volt a növekedés, és a gazdasági helyzetre való tekintettel jövőre is hasonló tendenciára számítunk.

ttrend • Lát-e lehetőséget arra, hogy egyszer esetleg interkontinentális járatokat indítsanak Budapestről?

 Nem kizárt, de jelenleg a hub koncepciót követjük, vagyis a németországi gyűjtő-elosztó repülőterekről indítjuk távolsági járatainkat. Korábbi két legfontosabb hubunk, Frankfurt és München mellé gyors ütemben zárkózik fel Düsseldorf, ahonnan májustól új interkontinentális járatokat indítunk New Yorkba, Torontóba és Chicagóba, Miamiba pedig novembertől indul a járatunk.

ttrend • Lassan befejeződik a Swiss integrálása a Lufthansa szervezetébe. Megmarad-e a márka önállósága?

A Swiss légitársaság integrálása két évvel ezelőtt kezdődött, ennek a folyamatnak fontos állomása volt a közelmúltban az értékesítési csapatok összeolvasztása itt, Magyarországon is. Tavaly összeköltözött a két csapat, de nem küldtünk el senkit. A Swiss márka biztosan megmarad a jövőben is., hiszen olyan jól működik, hogy tavaly már hozzájárult a Lufthansa nyereségéhez. A Swissnek van egy biztos ügyfélköre, amely erősen kötődik a márkához. Szolgáltatásaik színvonalasak, új repülőgépeket rendeltek, új desztinációkat vezetnek be, például Bázel és Belgrád között.

ttrend • Mit gondol az utazási irodák jövőjéről?

 Úgy gondolom, az utasoknak az a legjobb, ha bőséges kínálatból választhatnak, és eldönthetik, az interneten, a légitársaságnál vagy a nekik tetsző utazási irodában foglalják le repülőjegyüket. A régióra jellemző sajátosság, hogy nagyon erős az utazási irodai eladás. Főleg a bonyolultabb jegyeket vásárolják az emberek az utazási irodákban. A hazai forgalomnövekedés is elsősorban nekik volt köszönhető. A Nyugat-Európában megtapasztalt konszolidáció (a nagy konszernek előretörése a kicsik ellenében – a szerk.) itt nem történt meg, és nem tudom, hogy megtörténik-e a jövőben. Magyarországon messze nem akkora a globális jegyeladó vállalkozások piaci részesedése. Fontos partnereink az irodák, különösen a prémiumtermékek esetében.

ttrend • Hogy látja a fapadosokkal való versenyt?

Üdvözöljük a versenyt. Korábban sokan jósolták a hagyományos légitársaságok eltűnését, de már látszik, hogy ez nem történik meg. A verseny éles ugyan, de éppen a régióban látjuk a fapados piac konszolidációját, ennek egyik jele volt, hogy a Sky Europe kivonult Magyarországról. Ráadásul a hagyományos és a fapados légitársaságok árképzése egyre inkább közelít egymáshoz, hiszen már mindenki számára kötelező a teljes jegyár feltüntetése, így pedig könnyebben összehasonlíthatók a jegyárak. Nem szabad elfelejteni azt sem, hogy a hagyományos légitársaságok központi fekvésű repülőtereket és jó csatlakozási lehetőségeket kínálnak, ellentétben a fapadosok többségével. A Lufthansa prémium hálózati légi szállítóként definiálja önmagát, amely a megfelelő úti célokba magas szintű szolgáltatásokkal, ugyanakkor költséghatékonyan képes eljuttatni utasait.

ttrend • Lát-e üzleti potenciált a magyar vidéki repterekben?

 Magyarországon belül Budapestnek speciális a helyzete, mivel az egész országból viszonylag könynyen és gyorsan elérhető, nem úgy, mint a lengyel vagy a román főváros. Nem véletlen, hogy a légiforgalom Ferihegyen koncentrálódik. Sármellék speciális üdülőforgalmat bonyolít idényjelleggel. A Balatonhoz idén is közlekedik heti három járatunk Düsseldorfból, Hamburgból és Frankfurtból, a helyek egy részét tour-operátorok kötik le.

ttrend • Hogy lehetséges, hogy miközben egyre élesebb a verseny a légitársaságok között, az üzemanyagárak pedig az egekbe szöktek, a Lufthansa rekorderedményt ért el 2007-ben?

Tavaly húsz százalékkal nőtt az utasforgalmunk, a járatok kihasználtsága pedig elérte a hetven százalékot. Sok tényező játszott közre ebben, a költséghatékonyság mellett az innovációk is hozzájárultak a sikerhez. Például az új business class vagy a népszerű törzsutasprogramunk. A közeljövőben további fejlesztéseket tervezünk: 150 millió eurót invesztálunk a repülőtéri várótermek felújításába, 2014-ig pedig 170 új gépet rendeltünk 14 milliárd euró értékben. Ez részben flottabővítés, részben modernizáció. 2008- ben kiemelkedő mértékben, hét százalékkal bővül a kapacitásunkat, 15 új desztinációt és 37 új várospárt üzemelünk be. Járatot indítunk Nanjingba és Shenjangba, beindítjuk a München–Mumbai és a München– Szingapúr járatot. Seattle-t és Calgaryt is felvesszük desztinációink közé. Európán belül új úti cél lesz Bilbao, Klagenfurt, Billund és Kolozsvár. Közép-Európában a két számjegyű növekedés miatt nagyobb gépeket állítunk forgalomba, és folyamatosan bővítjük a várospárok számát.

ttrend • Hogy jutott eszükbe, hogy verseskötettel várják utasaikat a költészet napja alkalmából?

A Lufthansa prémiumszolgáltatóként egyszerre kívánja biztosítani utasainak a legmagasabb fokú kényelmet és a tartalmas időtöltést a repülés időtartama alatt, ugyanakkor fontosak érzi azt is, hogy minden országban, ahol jelen van, támogassa a legnemesebb kulturális hagyományokat. A magyar próza például Kertész Imre révén már világhírű, s reméljük, a remek műfordításoknak köszönhetően a líra is hasonlóan ismert és kedvelt lesz. Jómagam például már régebb óta ismerem, és kedvelem Ady Endre költészetét. De aktívak vagyunk a környezetvédelem, a sport és szociális segítségnyújtás terén is.

Szellemi magaslatok

Egy repülőgépen nem csupán fedélzeti magazint vagy krimit lehet olvasni, hanem verseskötetet is. A Lufthansa a magyar költészet napján, április 11-én klasszikus és kortárs magyar költők magyar, német, illetve angol nyelvű köteteivel ajándékozta meg valamennyi, Budapestről induló járat utasát. Az utasok a beszálláskor kiválasztott könyvet magukkal is vihették. Szabó T. Anna magyar költőnő személyesen nyújtotta át a versesköteteket, és segített az utasoknak a válogatásban.

Sikerév a nehézségek ellenére

Történetének legjobb gazdasági évét tudhatja maga mögött a Lufthansa AG. A vállalat árbevétele immár a második egymást követő évben emelkedett, és a másodlagos jelzálogpiaci válság, a magas üzemanyagárak, illetve a romló világgazdasági körülmények ellenére elérte a 22,4 milliárd eurót, így 13%-kal volt magasabb, mint a korábbi évben. Az operatív eredmény 1,4 milliárd eurós értéke is újabb csúcsnak számít, ami 63,1%-os növekedést jelent az előző év hasonló időszakához képest. 2007-ben mintegy 6,1%-kal több utas választotta a Lufthansa járatait világszerte, mint egy évvel korábban. A Lufthansa a legtöbb utast szállító klasszikus légitársaság, amely Magyarországon 20 százalékos piaci részesedéssel rendelkezik: járatain 78 ország 192 célállomására lehet eljutni. Budapestről naponta tizenhat közvetlen járatot indít Németországba, az elmúlt évben utasforgalma Ferihegyen meghaladta a 650 ezer főt. Idén március 31-től immár csak a német légitársaság repül Münchenbe, mivel a Malév megszüntette ideirányuló járatát. A Lufthansa naponta öt járatot közlekedtet ezen a vonalon. A nyári menetrend bevezetésével immár napi két Lufthansa járattal érhető el Hamburg, míg Düsseldorfba három, Frankfurtba pedig továbbra is öt gép indul.


SIA Csoport: cél a karbonsemlegesség

SIA Csoport: cél a karbonsemlegesség  

A Singapore Airlines (SIA) Csoport megállapodásokat írt alá a Fenntartható Repülési Üzemanyag (SAF) beszerzéséről.
Emirates éves riport: annál is sikeresebb, mint gondolná

Emirates éves riport: annál is sikeresebb, mint gondolná 

Megdöntötte saját rekordját az Emirates Group a 2024–2025-ös pénzügyi évben.
Mallorca a repülőjáratok korlátozását fontolgatja

Mallorca a repülőjáratok korlátozását fontolgatja 

A korlátozás oka a húsvéti héten mért jelentős forgalomnövekedés.
Ismét robog a Jégmadár expressz

Ismét robog a Jégmadár expressz 

Május 18-tól ismét közlekedik a Jégmadár expresszvonat, amely közvetlen összeköttetést kínál Rákospalota-Újpestről a Velencei-tóhoz és a Balatonhoz.
WIZZ: Brassó-Budapest járatnövelés

WIZZ: Brassó-Budapest járatnövelés 

A repülőtér a Romániai Repülőterek Egyesülete által közölt januári statisztika szerint egy év alatt megduplázta utasainak számát.
Ünnepel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér

Ünnepel a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 

Éppen hetvenöt évvel ezelőtt, 1950. május 7-én nyitották meg az utazóközönség előtt Budapest nemzetközi repülőterét, Magyarország kapuját.
Dubaj dübörög, és helyet kér magának a nyári desztinációk sorában

Dubaj dübörög, és helyet kér magának a nyári desztinációk sorában 

Dubajról leginkább a téli napsütés, a tavaszi luxuspihenés vagy az őszi tökéletes kikapcsolódás jut eszünkbe – de ez hamarosan megváltozhat.
Budapest Airport vállalás – indul a zajvédelmi program következő üteme

Budapest Airport vállalás – indul a zajvédelmi program következő üteme 

A Budapest Airport (BA) ezt a speciális programot az érintett kerületek és települések polgármestereivel konzultálva alakította ki.
IATA-jelentés: nőtt a globális utasforgalom

IATA-jelentés: nőtt a globális utasforgalom  

Az április 30-án megjelent sajtóközlemény 2025. márciusi globális légiutasforgalom adatait ismerteti.
Ausztriában jön a Railjet vonatok új generációja

Ausztriában jön a Railjet vonatok új generációja 

A növekvő kereslet és a megváltozott utazási szokások miatt Ausztriában egyre nagyobb szerepet kapnak a fejlesztések.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.