Méltó meglepetéssel ünnepelte 50. magyarországi évfordulóját a Lufthansa

Gyakori vendégek mostanság a Ferihegyen a szélestörzsű gépek. De még továbbra is feltűnik a szokásos rutinját végző kínai és Öböl-menti nagyvas mellett, ha egy-egy „nagy műanyag” érkezik, ahogy történt ez pénteken. 2017. szeptember 8-án először szállt le a Ferihegyen az Airbus kompozit csodája, az A350-es Lufthansa színekben, a légitársaság 50 éves magyarországi működésének hivatalos ünneplésén.

Tartáshibáért pontlevonás semmiképpen sem jár annak az 1-es pálya fölött bemutatott ún. alacsony áthúzásnak, amivel Budapestet köszöntötte a 293 személyes gép. Majd az utastérben minimális plusz G-terhelésként érezhető felhúzással szűk forgalmi kör után landolt, és a pálya közepéig szinte meg is állt. A bravúrt tapssal értékelte a sajtó és Lufthansa-dolgozókból álló utasközönség. Még ennél is jobban értékeltük az út során a fémeknél kreatívabban formálható, karbonszálas kompozit anyagokból készült törzs kategóriájában nagyobb tágasságát. Az 5,61 méteres keresztmetszetnek különösen az economy utas a haszonélvezője. A turista osztály 3-3-3 székes elrendezése 224 ülésre elég, az árban és helyileg is az economy és a business között található prémium economyn 3 sorban 21, míg 2-2-2 elrendezésben a business osztályon 48 utas fér el. Utóbbin a manapság minden valamit magára adó „hagyományos” légitársaságnál használatos, ággyá alakítható ülés található. Esetünkben a magára igenis sokat adó Lufthansától megszokott minőségű kiszolgálással.

3/fő/100

„Köszöntjük önöket a világ legmodernebb és legkörnyezetbarátabb repülőgépén” — büszkélkedett felszállás előtt a kapitány. Alátámasztandó állítását elárulta, hogy az A350-es kevesebb, mint 3 liter kerozint pöffent el utasonként 100 kilométer alatt. A képlet egyszerű: a könnyebb anyagok miatt, könnyebb a gép, kevesebb energiát igényel a levegőben tartása, csökken a fogyasztás, amit segítenek a könnyebb gépsúlyokhoz igazadó, ún. nagy ventilátorfokozatú, vagyis kimutatható mértékben levegőt is fújó hajtóművek. De számoljon mindenki utána, mennyibe kerül a ráeső üzemenyag a nagyjából 600 kilométeres München-Budapest útvonalon! Persze a repülőjegy ára nem csak az üzemanyagköltségből áll. Az Airbus-nak rendesen zsebébe kellett nyúlnia, hogy 11 milliárd euróból kifejlessze a Boeing Dreamlinerének vetélytársul szánt gépet, amit végül a vevőn keresztül az utas fizet ki. A gépet listaáron 311 millió dollárért hajítja a vevő után a kereskedő. A 25 darabot rendelt Lufthansa vélhetően kedvezőbb tárgyalási pozícióban van. Az A340-600-asokat felváltó gépekből az első tizet München kapta.

Susogás, jóga és kamerák

Pénzéért az utas egyebek mellett az ismert világ egyik legcsendesebb felszállását élvezheti még akkor is, ha pont a hajtóművekkel egy vonalban ül, köszönhetően a már fentebb említett erőgépeknek. Hiába a monstrumnak adott nagy gáz, csupán kellemes susogást hallani. Ahhoz hasonlót, amit egy korábbi cikkünben a Lufthansa-csoport tag Swiss által a világon elsőként bevetett Bombardier Cseries100 esetében megénekeltünk. A hajtóművek susogását is kizárhatjuk, ha a minden osztályon megtalálható fedélzeti szórakoztató rendszerhez fordulunk. Ezen nem csak a jól megszokott vicces és kevésbé vicces filmek, meg mindenféle zenebona megy, hanem zaklatottabb utasok a well-being menüpontra kattintva do it yourself ayurvéda és ülésbe szorítva elvégezhető jógagyakorlatokkal, lazíthatnak, vagy akár deep space melódiákkal a fülükben ámulhatnak a nemzetközi űrállomásról rögzített képeken. Apropó, film! A gép külsején három ponton kamera mutatja, mit is látnánk ha valami furcsa véletlen folytán a gép hasába, vagy a függőleges vezérsíkba kapaszkodva férnénk csak fel a járatra. A kamera gurulástól gurulásig szórakoztatja a kíváncsiakat. Bámulatos a leszállás előtti teljesen kirugózott orrfutó földétéréskori nagy terhelés miatti állapotváltozása.

Bostontól Hongkongig

Legjobb tudomásunk szerint A350-esek egyelőre nem üzemelnek a Ferihegyről. Ugyanakkor a darumadaras gép ünnepi látogatásának volt egy olyan üzenete is, hogy a Münchenben átszállók akár a típuson is folytathatják útjukat. Bár nem Münchenből, hanem Frankfurtból kezdte meg magyarországi működését 1967. augusztus 26-án a Lufthansa, az 1992-től működő új müncheni repülőtér a magyar és régiós utazóközönség megkerülhetetlen átszállási pontjává vált. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy a napi 5 budapesti járat mellett több, mint egy éve üzemel a — debreceni repülőtér illetékesei szerint — további frekvencianövelésre okot adó számokkal a München-Debrecen járat is. Utóbbiról is bizonyára mutatkozik kereslet a Lufthansa flottájába 2016 decembere óta integrált 5 darab A350-900-as által a bajor fővárosból repült Delhi, Mumbai, Hongkong és Boston útvonalakra. Ezek egy tankolással bőven beleférnek a típus 12 200 kilométeres hatótávjába.

A mára tekintélyes légitársasági csoporttá bővült Lufthansa-csoport a legnagyobb hagyományos fuvaros Magyarországról. Tavalyi mintegy 1,6 millió utasukkal egyben harmadikak a hazánkba üzemelő légitársaságok közül. A légitársaság sosem mulasztotta el bemutatni egy-egy új típusát a hazai közönség számára. Járt nálunk régen az akkor még új Boeing 737-200, a 747-es, 2011-ben pedig a legendás A380-as.


Vasárnap lezárások a SPAR Maraton miatt

Vasárnap lezárások a SPAR Maraton miatt 

Harmincezer futó és városi túrázó, köztük több mint 6300 külföldi ünnepli a mozgást.
A Kúria döntött a turistabuszok felhajtásáról a Várba

A Kúria döntött a turistabuszok felhajtásáról a Várba 

Megsemmisítette a Kúria a Budavári Önkormányzat buszbehajtást korlátozó döntéseit.
Virtuális valóság-túráktól a jeltolmács robotokig: fejlesztések a légitársaságnál

Virtuális valóság-túráktól a jeltolmács robotokig: fejlesztések a légitársaságnál 

A legújabb fejlesztések a fogyatékkal élőket segítik.
Uniós fellépést sürget a holland királyi légitársaság

Uniós fellépést sürget a holland királyi légitársaság 

A kínai légitársaságok versenyelőnye miatt.
Új szolgáltatás az online utazási platform kínálatában

Új szolgáltatás az online utazási platform kínálatában 

Nemzetközi vasúti menetjegy foglalási szolgáltatást indít turisztikai vállalkozások számára az online platform.
Hét civil szervezet: töröljék el az ingyenes parkolást Budapesten!

Hét civil szervezet: töröljék el az ingyenes parkolást Budapesten! 

A fővárosi képviselőknek kiosztott javaslatban civilek sürgetik az ingyenes parkolás megszüntetését a főváros teljes területén, ennek körében például megszüntetnék a parkolási zónákba beékelődött díjmentes területeket.
A Ryanair megszüntetné a papír alapú reptéri utasfelvételt

A Ryanair megszüntetné a papír alapú reptéri utasfelvételt 

Az utasok nagy része már most is a weboldalon vagy az applikáción keresztül jelentkezik be.
Járatritkítás várható a ráckevei, a csepeli és a gödöllői HÉV-vonalán

Járatritkítás várható a ráckevei, a csepeli és a gödöllői HÉV-vonalán 

A magyarázat egyszerű: nincs elég hadra fogható szerelvény.
Szintet lép a KLM

Szintet lép a KLM 

Az új intézkedéscsomag több fontos területet érintene.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.