Méltó meglepetéssel ünnepelte 50. magyarországi évfordulóját a Lufthansa

Gyakori vendégek mostanság a Ferihegyen a szélestörzsű gépek. De még továbbra is feltűnik a szokásos rutinját végző kínai és Öböl-menti nagyvas mellett, ha egy-egy „nagy műanyag” érkezik, ahogy történt ez pénteken. 2017. szeptember 8-án először szállt le a Ferihegyen az Airbus kompozit csodája, az A350-es Lufthansa színekben, a légitársaság 50 éves magyarországi működésének hivatalos ünneplésén.

Tartáshibáért pontlevonás semmiképpen sem jár annak az 1-es pálya fölött bemutatott ún. alacsony áthúzásnak, amivel Budapestet köszöntötte a 293 személyes gép. Majd az utastérben minimális plusz G-terhelésként érezhető felhúzással szűk forgalmi kör után landolt, és a pálya közepéig szinte meg is állt. A bravúrt tapssal értékelte a sajtó és Lufthansa-dolgozókból álló utasközönség. Még ennél is jobban értékeltük az út során a fémeknél kreatívabban formálható, karbonszálas kompozit anyagokból készült törzs kategóriájában nagyobb tágasságát. Az 5,61 méteres keresztmetszetnek különösen az economy utas a haszonélvezője. A turista osztály 3-3-3 székes elrendezése 224 ülésre elég, az árban és helyileg is az economy és a business között található prémium economyn 3 sorban 21, míg 2-2-2 elrendezésben a business osztályon 48 utas fér el. Utóbbin a manapság minden valamit magára adó „hagyományos” légitársaságnál használatos, ággyá alakítható ülés található. Esetünkben a magára igenis sokat adó Lufthansától megszokott minőségű kiszolgálással.

3/fő/100

„Köszöntjük önöket a világ legmodernebb és legkörnyezetbarátabb repülőgépén” — büszkélkedett felszállás előtt a kapitány. Alátámasztandó állítását elárulta, hogy az A350-es kevesebb, mint 3 liter kerozint pöffent el utasonként 100 kilométer alatt. A képlet egyszerű: a könnyebb anyagok miatt, könnyebb a gép, kevesebb energiát igényel a levegőben tartása, csökken a fogyasztás, amit segítenek a könnyebb gépsúlyokhoz igazadó, ún. nagy ventilátorfokozatú, vagyis kimutatható mértékben levegőt is fújó hajtóművek. De számoljon mindenki utána, mennyibe kerül a ráeső üzemenyag a nagyjából 600 kilométeres München-Budapest útvonalon! Persze a repülőjegy ára nem csak az üzemanyagköltségből áll. Az Airbus-nak rendesen zsebébe kellett nyúlnia, hogy 11 milliárd euróból kifejlessze a Boeing Dreamlinerének vetélytársul szánt gépet, amit végül a vevőn keresztül az utas fizet ki. A gépet listaáron 311 millió dollárért hajítja a vevő után a kereskedő. A 25 darabot rendelt Lufthansa vélhetően kedvezőbb tárgyalási pozícióban van. Az A340-600-asokat felváltó gépekből az első tizet München kapta.

Susogás, jóga és kamerák

Pénzéért az utas egyebek mellett az ismert világ egyik legcsendesebb felszállását élvezheti még akkor is, ha pont a hajtóművekkel egy vonalban ül, köszönhetően a már fentebb említett erőgépeknek. Hiába a monstrumnak adott nagy gáz, csupán kellemes susogást hallani. Ahhoz hasonlót, amit egy korábbi cikkünben a Lufthansa-csoport tag Swiss által a világon elsőként bevetett Bombardier Cseries100 esetében megénekeltünk. A hajtóművek susogását is kizárhatjuk, ha a minden osztályon megtalálható fedélzeti szórakoztató rendszerhez fordulunk. Ezen nem csak a jól megszokott vicces és kevésbé vicces filmek, meg mindenféle zenebona megy, hanem zaklatottabb utasok a well-being menüpontra kattintva do it yourself ayurvéda és ülésbe szorítva elvégezhető jógagyakorlatokkal, lazíthatnak, vagy akár deep space melódiákkal a fülükben ámulhatnak a nemzetközi űrállomásról rögzített képeken. Apropó, film! A gép külsején három ponton kamera mutatja, mit is látnánk ha valami furcsa véletlen folytán a gép hasába, vagy a függőleges vezérsíkba kapaszkodva férnénk csak fel a járatra. A kamera gurulástól gurulásig szórakoztatja a kíváncsiakat. Bámulatos a leszállás előtti teljesen kirugózott orrfutó földétéréskori nagy terhelés miatti állapotváltozása.

Bostontól Hongkongig

Legjobb tudomásunk szerint A350-esek egyelőre nem üzemelnek a Ferihegyről. Ugyanakkor a darumadaras gép ünnepi látogatásának volt egy olyan üzenete is, hogy a Münchenben átszállók akár a típuson is folytathatják útjukat. Bár nem Münchenből, hanem Frankfurtból kezdte meg magyarországi működését 1967. augusztus 26-án a Lufthansa, az 1992-től működő új müncheni repülőtér a magyar és régiós utazóközönség megkerülhetetlen átszállási pontjává vált. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy a napi 5 budapesti járat mellett több, mint egy éve üzemel a — debreceni repülőtér illetékesei szerint — további frekvencianövelésre okot adó számokkal a München-Debrecen járat is. Utóbbiról is bizonyára mutatkozik kereslet a Lufthansa flottájába 2016 decembere óta integrált 5 darab A350-900-as által a bajor fővárosból repült Delhi, Mumbai, Hongkong és Boston útvonalakra. Ezek egy tankolással bőven beleférnek a típus 12 200 kilométeres hatótávjába.

A mára tekintélyes légitársasági csoporttá bővült Lufthansa-csoport a legnagyobb hagyományos fuvaros Magyarországról. Tavalyi mintegy 1,6 millió utasukkal egyben harmadikak a hazánkba üzemelő légitársaságok közül. A légitársaság sosem mulasztotta el bemutatni egy-egy új típusát a hazai közönség számára. Járt nálunk régen az akkor még új Boeing 737-200, a 747-es, 2011-ben pedig a legendás A380-as.


Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában

Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában 

Május 24-én az Óbudai autóbuszgarázsban folytatódik a BKV idei nyílt napjainak sorozata.
Privát lakosztályok a felhők felett

Privát lakosztályok a felhők felett 

Az Emirates újabb fejlesztéseket vezet be prémium utasai számára a „Fly Better” ígéret jegyében.
Nyár a Wizz Air-nél: új járatok, Fel, északra! program, startra kész akciócsoport, Amelia titkára is fény derül

Nyár a Wizz Air-nél: új járatok, Fel, északra! program, startra kész akciócsoport, Amelia titkára is fény derül 

Amelia, a Wizz Air chatbotja nem véletlenül kapta nevét: a legendás pilótanőről, Amelia Earhartról nevezték el.
Új útvonalon tér vissza az Espresso Riviera

Új útvonalon tér vissza az Espresso Riviera 

2024 után júniustól ezúttal Róma és Marseille között közlekedik majd.
Az Airbus legújabb típusa a Wizz flottájában

Az Airbus legújabb típusa a Wizz flottájában 

A Wizz Air a világon az első diszkont légitársaság, amely forgalomba állítja az Airbus legújabb típusát.
Változások a Budapest Airport 2. Terminál parkolójánál

Változások a Budapest Airport 2. Terminál parkolójánál 

Terminál Parkolóban, a terminálhoz legközelebbi 30 kijelölt parkolóhelyen új utasfelvételi- és kiszállítási zóna került kialakításra.
MUISZ: az ECTAA határozottan fellép az utaztatók védelmében

MUISZ: az ECTAA határozottan fellép az utaztatók védelmében  

Az Air Belgium csődje ismét rávilágított az utazási irodák, utazásszervezők és utasok kitettségére.
airBaltic: jelentés az idei első negyedévről

airBaltic: jelentés az idei első negyedévről 

Stabil bevétel, csökkenő veszteség, 1,3 millió utas.
SIA Csoport: éves összegzés a 2024. évi teljesítményről

SIA Csoport: éves összegzés a 2024. évi teljesítményről 

A Csoport bevétele 527 millió dollárral (+2,8%) nőtt az egy évvel korábbihoz képest, és így 19 540 millió dolláros rekordot ért el.
Új kompjárat Málta és Szicília között

Új kompjárat Málta és Szicília között  

Az út körülbelül két órát vesz igénybe.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.