Méltó meglepetéssel ünnepelte 50. magyarországi évfordulóját a Lufthansa

Gyakori vendégek mostanság a Ferihegyen a szélestörzsű gépek. De még továbbra is feltűnik a szokásos rutinját végző kínai és Öböl-menti nagyvas mellett, ha egy-egy „nagy műanyag” érkezik, ahogy történt ez pénteken. 2017. szeptember 8-án először szállt le a Ferihegyen az Airbus kompozit csodája, az A350-es Lufthansa színekben, a légitársaság 50 éves magyarországi működésének hivatalos ünneplésén.

Tartáshibáért pontlevonás semmiképpen sem jár annak az 1-es pálya fölött bemutatott ún. alacsony áthúzásnak, amivel Budapestet köszöntötte a 293 személyes gép. Majd az utastérben minimális plusz G-terhelésként érezhető felhúzással szűk forgalmi kör után landolt, és a pálya közepéig szinte meg is állt. A bravúrt tapssal értékelte a sajtó és Lufthansa-dolgozókból álló utasközönség. Még ennél is jobban értékeltük az út során a fémeknél kreatívabban formálható, karbonszálas kompozit anyagokból készült törzs kategóriájában nagyobb tágasságát. Az 5,61 méteres keresztmetszetnek különösen az economy utas a haszonélvezője. A turista osztály 3-3-3 székes elrendezése 224 ülésre elég, az árban és helyileg is az economy és a business között található prémium economyn 3 sorban 21, míg 2-2-2 elrendezésben a business osztályon 48 utas fér el. Utóbbin a manapság minden valamit magára adó „hagyományos” légitársaságnál használatos, ággyá alakítható ülés található. Esetünkben a magára igenis sokat adó Lufthansától megszokott minőségű kiszolgálással.

3/fő/100

„Köszöntjük önöket a világ legmodernebb és legkörnyezetbarátabb repülőgépén” — büszkélkedett felszállás előtt a kapitány. Alátámasztandó állítását elárulta, hogy az A350-es kevesebb, mint 3 liter kerozint pöffent el utasonként 100 kilométer alatt. A képlet egyszerű: a könnyebb anyagok miatt, könnyebb a gép, kevesebb energiát igényel a levegőben tartása, csökken a fogyasztás, amit segítenek a könnyebb gépsúlyokhoz igazadó, ún. nagy ventilátorfokozatú, vagyis kimutatható mértékben levegőt is fújó hajtóművek. De számoljon mindenki utána, mennyibe kerül a ráeső üzemenyag a nagyjából 600 kilométeres München-Budapest útvonalon! Persze a repülőjegy ára nem csak az üzemanyagköltségből áll. Az Airbus-nak rendesen zsebébe kellett nyúlnia, hogy 11 milliárd euróból kifejlessze a Boeing Dreamlinerének vetélytársul szánt gépet, amit végül a vevőn keresztül az utas fizet ki. A gépet listaáron 311 millió dollárért hajítja a vevő után a kereskedő. A 25 darabot rendelt Lufthansa vélhetően kedvezőbb tárgyalási pozícióban van. Az A340-600-asokat felváltó gépekből az első tizet München kapta.

Susogás, jóga és kamerák

Pénzéért az utas egyebek mellett az ismert világ egyik legcsendesebb felszállását élvezheti még akkor is, ha pont a hajtóművekkel egy vonalban ül, köszönhetően a már fentebb említett erőgépeknek. Hiába a monstrumnak adott nagy gáz, csupán kellemes susogást hallani. Ahhoz hasonlót, amit egy korábbi cikkünben a Lufthansa-csoport tag Swiss által a világon elsőként bevetett Bombardier Cseries100 esetében megénekeltünk. A hajtóművek susogását is kizárhatjuk, ha a minden osztályon megtalálható fedélzeti szórakoztató rendszerhez fordulunk. Ezen nem csak a jól megszokott vicces és kevésbé vicces filmek, meg mindenféle zenebona megy, hanem zaklatottabb utasok a well-being menüpontra kattintva do it yourself ayurvéda és ülésbe szorítva elvégezhető jógagyakorlatokkal, lazíthatnak, vagy akár deep space melódiákkal a fülükben ámulhatnak a nemzetközi űrállomásról rögzített képeken. Apropó, film! A gép külsején három ponton kamera mutatja, mit is látnánk ha valami furcsa véletlen folytán a gép hasába, vagy a függőleges vezérsíkba kapaszkodva férnénk csak fel a járatra. A kamera gurulástól gurulásig szórakoztatja a kíváncsiakat. Bámulatos a leszállás előtti teljesen kirugózott orrfutó földétéréskori nagy terhelés miatti állapotváltozása.

Bostontól Hongkongig

Legjobb tudomásunk szerint A350-esek egyelőre nem üzemelnek a Ferihegyről. Ugyanakkor a darumadaras gép ünnepi látogatásának volt egy olyan üzenete is, hogy a Münchenben átszállók akár a típuson is folytathatják útjukat. Bár nem Münchenből, hanem Frankfurtból kezdte meg magyarországi működését 1967. augusztus 26-án a Lufthansa, az 1992-től működő új müncheni repülőtér a magyar és régiós utazóközönség megkerülhetetlen átszállási pontjává vált. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy a napi 5 budapesti járat mellett több, mint egy éve üzemel a — debreceni repülőtér illetékesei szerint — további frekvencianövelésre okot adó számokkal a München-Debrecen járat is. Utóbbiról is bizonyára mutatkozik kereslet a Lufthansa flottájába 2016 decembere óta integrált 5 darab A350-900-as által a bajor fővárosból repült Delhi, Mumbai, Hongkong és Boston útvonalakra. Ezek egy tankolással bőven beleférnek a típus 12 200 kilométeres hatótávjába.

A mára tekintélyes légitársasági csoporttá bővült Lufthansa-csoport a legnagyobb hagyományos fuvaros Magyarországról. Tavalyi mintegy 1,6 millió utasukkal egyben harmadikak a hazánkba üzemelő légitársaságok közül. A légitársaság sosem mulasztotta el bemutatni egy-egy új típusát a hazai közönség számára. Járt nálunk régen az akkor még új Boeing 737-200, a 747-es, 2011-ben pedig a legendás A380-as.


Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája

Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája 

A résztvevő több száz motoros összesen 831 km tesz meg idén, hogy ezúttal Békés megye kulturális és turisztikai értékeit felfedezze.
Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala

Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala 

Magyarország keleti részébe vezet az idei év kedvenc kerékpáros útvonala.
Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között

Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között 

Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, így idén júniustól immár egy hetedik kínai nagyváros, Sencsen is közvetlenül elérhető lesz Budapestről.
A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé

A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé 

2023-ban több mint 1 millió tonna szén-dioxidot kibocsátását előzték meg az utazók azzal, ha buszos utazást választottak más közlekedési módok, például autó vagy repülő helyett.
Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt

Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt 

Sir Tim Clark a következő levelet fogalmazta meg, és juttatta el - többek közt rajtunk keresztül - ügyfeleiknek.
Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő

Európa legjobbja lett a budapesti légikikötő 

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom. 
Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton

Hétfőtől ismét időrabló lezárások a ferihegyi reptér felé vezető úton 

Április 22-én kezdődik az útfelújítás negyedik üteme a a budapesti Liszt Ferenc-repülőtérhez vezető utakon.
Visszatér az Uber Magyarországra

Visszatér az Uber Magyarországra 

Április 16-án hivatalosan lezárult a jóváhagyási folyamat.
Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága

Májusban indul a világ első kutyabarát légitársasága 

Beszállás előtt a BARK Air egyik légiutaskísérője a kapuban fogadja a kutyákat, hogy segítsen nekik nyugodtan venni az előttük álló akadályokat.
Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat

Hatalmas vihar Dubajban, törlik a járatokat 

Mennydörgésre és villámlásra ébredtek szerda reggel az Egyesült Arab Emírségek lakosai.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?