A kötelezettség a nem BSP-elszámolású repülőjegyekre, így például a légitársaságok által kiállított jegyekre sem vonatkozik. Az IATA nem szabott határidőt a társaságoknak, hogy meddig kell 100 százalékban bevezetniük az eticketet, hiszen vannak olyan esetek, amelyekben jelenleg még nem oldható meg az elektronikus jegy használata. Ilyen például számos légitársaságnál a két év alatti kisgyermek helyfoglalásra nem jogosító jegye. Ilyenkor azért nem nélkülözhető a papírjegykiadás, mert a check-innél egyes rendszerek nem tudják értelmezni, hogy egy üléshez két utast két különböző e-ticket számmal rendelnek hozzá. Nem állítható ki ejegy abban az esetben sem, ha az utazás 16 útszakasznál (szegmensnél) többől áll. Tehát jelenleg egy ilyen sokállomásos világ körüli utazásnak is csak papírjeggyel vághatunk neki. Gondot jelenthetnek egyes légitársaságoknál a nyitott dátumú jegyek, amelyeknél például a visszaút nem fixált.
A leggyakrabban előforduló problémás eset, ha az útvonalon olyan légi fuvarozó is szerepel, amellyel a jegyet kiállító társaságnak még nincsen Interline e-Ticket (IET) kapcsolata. Az IET teszi ugyanis lehetővé, hogy a légitársaságok kölcsönösen el tudják fogadni egymás járatain a partner által kiállított e-jegyeket is. Az IET-kapcsolatok száma napról napra bővül, ehhez rendszer-összehangolások és tesztelések szükségesek. A légitársaságok jelenleg ezeken a fejlesztéseken dolgoznak, hiszen legtöbbjük május 31-ére teljes saját útvonalhálózatán lehetővé tette az elektronikus jegyek kiadását.
Majdnem 100 százalék
A Malév hálózatában a spliti járat volt az utolsó, amelyen bevezették az e-ticketet. Nemzeti légitársaságunknál az első e-jegyeket 2005 júniusában adták ki a Berlin, Madrid és Tel-Aviv útvonalakra. 2007-ben a Malév jegyértékesítésének több mint 60 százaléka a BSP-rendszer szerint működő utazási irodákon keresztül zajlott, és tavaly már az általuk kiadott jegyek kétharmada elektronikus jegy volt. A Malév saját értékesítésében 62 százalék volt tavaly az e-ticketek aránya. A légitársaság jelenleg 67 partnerével építette ki az IET-kapcsolatot, amellyel az IATA statisztikája alapján a világ légitársaságainak élbolyában, a legjobb 50-ben található. A oneworld légiszövetség összes tagjával már 2007. április 1. óta működik a Malév IET-kapcsolata, ez a szövetségbe lépés alapkövetelménye volt.
A Lufthansa szinte az összes jegyét elektronikus formában állítja ki május 31. óta. A társaság számítása szerint az általa kibocsátott jegyek 98 százaléka e-ticket. Összehasonlításként a 2004-ben ez az arány a 45 százalékot sem érte el a német társaságnál. Világszerte több mint 200 Lufthansaképviselet állt át az elektronikus jegyre, és mintegy 80 partner-légitársaság kapcsolódott az e-jegy hálózathoz. A jövőben is folynak ITfejlesztések a rendszer minél gördülékenyebb működése érdekében. A Lufthansánál ráadásul hamarosan lehetővé válik a teljesen papírmentes repülés. Lehetőség van online becsekkolásra, és már szinte az összes európai járaton lehetőség van SMS-check-inre is.
Az IATA Interline ET statisztikája szerint az e-ticket partnerek számát tekintve a Singapore Airlines (SIA) az egyik vezető légitársaság az ágazati rangsorban. A SIA mind a 66 repülőterén bevezette az elektronikus jegykiállítást, és IET-megállapodást kötött mind a 138 partnerével. A légitársaság az IATA által szabott határidő előtt egy hónappal, május 1-jétől beszüntette a papír alapú jegy forgalmazását, ami azt jelenti, hogy bármely értékesítési csatornán keresztül – a társaság weboldalán, jegyértékesítő irodákban, utazási irodákban – történő jegyvásárláskor e-ticketet kap az utas. A jeggyel a társaság weboldalán bejelentkezhet a megfelelő járatra, és otthon kinyomtathatja beszállókártyáját.
Az Air France és a KLM járatainál is lehetőség van az online checkinre. 2008 júniusától a Párizs–Amszterdam útvonalon közlekedő Air France-járatokon utazók mobiltelefonjukra is kérhetik beszállókártyájukat. A KLM-nél nagy népszerűségnek örvendenek az e-jegyek a bussiness- és a turistaosztályokon utazók körében. 2008 májusában a KLM-jegyek csaknem 99 százaléka e-jegy volt.
Az interline együttműködéseit folyamatosan bővíti az Austrian Airlines is, amely több mint 100 partner-légitársasággal áll jelenleg kapcsolatban. A társaság 130 desztinációra kínál járatot, amelyekre a weboldalán is lehet ülőhelyet foglalni.
A Hahn Air Lines szintén elektronikus jegyekkel dolgozik június 1-jétől az egész világon. A Hahn Air 2008 májusában 132 légitársasággal kötött egyezményt elektronikus jegykiállításra. A lista folyamatosan bővül, 2008 végére a légitársaság a tervek szerint mind a 180 partnerével megköti a nemzetközi egyezményt.
Ha nincs interline-kapcsolat
A világon az IATA BSP-n keresztül értékesített repülőjegyek volumenének 99,8 százaléka e-ticket, az IET kapcsolatok száma napról napra bővül – tudtuk meg Sárdi Géza BSP system menedzsertől. Azokon az útvonalakon, amelyeken a légitársaságoknak nincsen IET-kapcsolatuk, az IATA BSP-ben lehetőség van úgynevezett virtuális MPD (Multipurpose Document) kiállítására. Ez tulajdonképpen voucher-ként működik: az iroda kiállítja az utas számára, amelyet aztán az utas a légitársaságnál papírjegyre válthat. Azonban nem minden légitársaságnál használható ez a megoldás, hívja fel a figyelmet a szakember. Magyarországon 53 társaság fogadja el a virtuális MPD-t.
Tóth Attila, a Vista repülőjegy-értékesítési igazgatója lapunknak elárulta, a virtuális MPD kiállítását nem kedvelik, néha nehéz elfogadtatni az utassal, hogy egyenértékű egy több százezer forintos repülőjeggyel, míg az elektronikus jegyek visszaigazolásai már elfogadottnak számítanak az utasok körében. Másrészt kiszámíthatatlan, mennyi sorban állást igényel a társaság irodájában, mire az ügyfél be tudja váltani papírjegyre. Repülőtéren indulás előtt mindez nemcsak kényelmetlen, de időigénye miatt kockázatos is. A Vistánál abban az esetben, amikor nincs interline e-ticket kapcsolat a társaságok között, vagy két külön e-ticketet állítanak ki az utas kérésére, ha saját felelősségre vállalja a csatlakozást, vagy másik légitársasággal próbálják megoldani az útvonalat. Tóth Attila szerint azok a társaságok, amelyek nem voltak felkészülve a váltásra, nincsenek kiépítve az IET-kapcsolataik, minden bizonnyal üzletet is veszítenek emiatt. A szakember elmondta, hogy az átállás zökkenőmentesebben ment, mint ahogy várta, és örül, hogy kivonták a papírjegyeket. Véleménye szerint az új rendszer az utasnak és az irodának is egyszerűbb. Olcsóbb a légitársaságnak, így végső soron az utazónak is, és a környezetet is kíméli, főleg ha már ki sem kell majd nyomtatni a visszaigazolást. Sok légitársaság és GDS nem volt teljesen felkészülve a váltásra, azonban egy-két hónapon belül várhatóan simábban megy majd az e-ticket kiadás. A szakember negatív tapasztalatokra is felhívta a figyelmet: sajnos vannak légitársaságok, amelyek megtiltják az utazási irodáknak olyan repülőjegyek kiállítását, amelyekben legalább egy saját szakasz nem szerepel. Ezek a légitársaságok maguk sem értékesítenek ilyen repülőjegyeket. Szerencsére vannak kivételek, így egy felkészült utazási tanácsadó továbbra is minden esetben megtalálja az utazó számára legmegfelelőbb megoldást.
„A papírjegyek megszűnése könynyebbséget jelent a számunkra” – árulta el Perlaky Ágnes, a Morea Utazási Iroda ügyvezetője. – Gyors és megbízható az elektronikus jegyek kiadása, nem kell házhoz vinni a jegyeket, e-mailen visszaigazolható. Az utasnak is sokkal egyszerűbb, hiszen nem kell attól tartania, hogy elveszti, vagy otthon felejti a jegyét. Számunkra is kevesebb munkát jelent, hiszen nem kell kéthetente a légitársaságoknak a kuponokat összegyűjteniük. Előfordulnak azonban olyan légitársaságok és desztinációk, ahova még nem lehet kiadni elektronikus jegyet, ezért telepíteni kell, ami hosszadalmasabb, ráadásul a telepítésnek külön költsége is van. Mindezek ellenére reméljük, hogy az utasok, illetve a cégek megértik, hogy a szervizdíjak ettől még nem szűnnek meg, hiszen mi, utazási irodák ebből élünk, és attól, hogy elektronikus formában írjuk meg a jegyeket, még komoly háttér- és szakmai munkát végzünk. Megjelent olyan cikk is, amelyben azt nehezményezik, miért számol fel a légitársaság a kiadott elektronikus jegyek után szervizdíjat. Úgy gondolom, hogy a háttérben így is keményen dolgoznak, és a jegyeladás nekik is pluszköltséggel jár” – foglalta öszsze véleményét Perlaky Ágnes.
Oneworld Explorer
A oneworld légiszövetség idén nyáron vezeti be új helyfoglalási rendszerét, amely lehetővé teszi, hogy az utasok több taglégitársaság járatait érintő online foglalásukat a oneworld.com oldalon vagy az egyik érintett szállító honlapján keresztül hajtsák végre. Az online helyfoglalási rendszer lehetővé teszi, hogy az utasok akár 16 szegmenst tartalmazó világ körüli utazást is tervezhessenek. A rendszer ellenőrzi a járat telítettségét, és csak azokat a járatokat jeleníti meg, amelyekre még lehet foglalni a megadott dátumra és útvonalra, továbbá automatikusan ellenőrzi, hogy az útvonal eleget tesz-e a díjtétel tarifaszabályainak és feltételeinek, és csak ezután hagyja jóvá a kiajánlott árat. Amint az utasok véglegesítették az útvonalat, lehetőségük van hitelkártyával online fizetni, és az összes adatot kinyomtatni, mielőtt repülőjegyüket e-mailen megkapják. Korábban az utazóközönség a szövetségi vagy több légitársaságos díjtételekkel csak tervezni tudta az interneten az utazásokat, a repülőjegy foglalása és kifizetése miatt mindenképpen a légitársasággal vagy egy utazási irodával kellett kapcsolatba lépnie. A oneworld Explorer lehetővé teszi az utasok számára, hogy a csaknem 150 ország 700 célállomására közlekedő 10 oneworld taglégitársasággal és megközelítőleg 20 leányvállalatának bármelyik járatával körbeutazhassák a világot.
Az e-ticket előnyei:
• Biztonságos, mert nem lehet ellopni, elveszíteni
• Kényelmes, telefonon is módosítható (ha a repülőjegy szabályai engedik a változtatást, és szabad helyek is rendelkezésre állnak)
• Az adatokat az utas, az értékesítő és a légitársaság minden pillanatban láthatja
• A légitársaságnak könnyebbé és gyorsabbá válik az elszámolás
• Csökken a raktározás költsége: évente 400 folyóméter doboznyi papírjegy került vissza a Malévhez, amelyeket nyolc évig kellett tárolni
• A BSP-tagok 100 százalékos e-jegy használatával iparági szinten 3 milliárd dollár takarítható meg
• A papír kiiktatásával évente 50 ezer kifejlett fa menekül meg