Pécs, New York, London, Budapest

Az utóbbi két évben a Magyar Turizmus Zrt. londoni képviseletét vezette Szűcs Balázs, aki a közelmúltban megbízást kapott március végéig a marketingigazgatói teendők ellátására, és ebben a minőségében véglegesítette a társaság marketingtervét. A fiatal szakembertől néhány brit piaci sajátosság után érdeklődtünk, illetve a marketingterv részleteit firtattuk.

Érdekesen alakult a brit beutazóforgalom az utóbbi két évben. Mi volt az oka a hirtelen felfutásnak, majd a tavalyi visszaesésnek?

– 2004-ben hazánk európai uniós csatlakozása és ehhez kapcsolódóan a légtér megnyitása miatt ugrásszerűen megnőtt a Nagy-Britannia és Magyarország közötti légi forgalom. A korábbi napi hat járat helyett a csúcsidőszakban napi tizennyolc járat közlekedett a két ország között. Természetesen az óriási kapacitásbővülés árversenyt is indított, ennek következtében a repülőjegyárak a korábbi átlagos kétszáz fontról ötven-száz fontra csökkentek. Ennek következtében olyanok is útra keltek Angliából Magyarországra, akiknek korábban eszükbe sem jutott volna ilyesmi. Néhány hónap múlva sorban szűntek meg a kevésbé nyereséges járatok, így a brit beutazóforgalom is szükségszerűen visszaesett.

Akkor nem az imázsunkkal van baj?

– Nem hiszem, mivel 2006-ban, amikor már csak tíz járat közlekedett a két ország között, hétszátizennégyezer vendégéjszakát regisztráltunk, ami ugyan tizenhárom százalékkal kevesebb, mint a 2005-ös nyolcszázhúszezer, de jelentősen több, mint a 2004-es ötszáznyolcvannyolcezer. Vagyis a légipiac konszolidálódása mellett is a korábbinál magasabb szintet ért el a beutazóforgalom.

Hogy állunk egyik legfőbb versenytársunkhoz, Prágához képest?

– Prágába huszonnégy napi járat közlekedik Nagy-Britanniából, így jóval több a brit vendégéjszaka is, de azt érdemes észrevenni, hogy Prágát elsősorban olcsó „bulivárosnak” tekintik a britek, míg Budapest esetében a kultúrának jóval nagyobb a vonzereje. Nem hiszem, hogy érdemes lenne komolyabban ráfeküdni a bulituristák megnyerésére.

Most térjünk rá a marketingtervre. Azt olvastam benne, hogy a légitársaságokkal aktívabb együttműködést terveznek az idén.

– Azt látjuk, hogy a fapados piac fejlődése nem áll meg, hosszú távon is számolni érdemes ezekkel a légitársaságokkal. Ezentúl azonban a korábbinál proaktívabban kell támogatni az összes olyan légi szállítót, amely a fontos küldőpiacainkról indítana hozzánk járatokat. Ennek jegyében segítjük mi is a magunk eszközeivel azt az együttműködést, amelynek eredményeként két új menetrend szerinti Lufthansa- járat közlekedik április tizennégytől október tizenháromig Sármellékre. Hévízi és zalakarosi szállodák százezer eurót, egy német utazásszervező ötvenezer eurót, a Magyar Turizmus Zrt. pedig további százezer eurót különített el a járatbevezetések promóciójára.

Az idei év fókuszában belföldön a zöldturizmus áll. Milyen konkrét akciókat, programokat terveznek ennek jegyében?

– A tavalyi bor és gasztronómia évétől eltérően 2007-ben elsősorban nem események, rendezvények állnak a kampányév középpontjában, hanem a szemléletformálás. Az idén, mint tudjuk, kilenc olyan hosszú hétvége is lesz, amikor a családok belföldi üdülésre, országjárásra utazhatnának. Azt szeretnénk, ha az eddig elsősorban népszerűsített wellness- és városlátogató ajánlatokon túl az aktív pihenés, a természetjárás is nagyobb hangsúlyt kapna. Ennek érdekében összeállítunk egy speciális kiadványt, amelyben ötvenkét hétre lebontva ötvenkét túraajánlatot javaslunk a belföldi turizmus iránt érdeklődőknek. Együttműködünk a Magyar Természetbarát Szövetséggel, a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztériummal és a nemzeti parkok igazgatóságaival. Az utóbbiakkal közösen megrendezzük júniusban, közvetlenül az iskolaév zárása után a Nemzeti Parkok Hetét, amikor a parkokba csábítjuk a családokat. Igyekszünk úgy megszervezni akcióinkat, hogy az érintett régiók és az ott működő vállalkozások is tudjanak csatlakozni hozzájuk.

Az e-marketing terén milyen újdonságot terveznek?

– Az elsődleges célunk, hogy az idei második félévre létrejöjjön egy egységes nemzeti turizmusportál, amely egyrészt integrálná és keretbe foglalná a külképviseletek egyes piacokon működő honlapjait, továbbá a regionális marketingigazgatóságok portáljait. További célunk átfogó ügyféladatbázis létrehozása.

Ezt hogy képzelik el a gyakorlatban?

– Amikor valaki egy bizonyos típusú üdülés után érdeklődik honlapunkon, kitöltetünk vele egy kérdőívet, begyűjtjük az adatait. Ennek alapján a későbbiekben célirányosan tudjuk tájékoztatni, ha az ő érdeklődési körének megfelelő akció indul valahol az országban.

Olvastam arról is, hogy lesz Tourinform-voucher.

– Igen, mivel sok esetben volt elszámolási vita az információs irodák és a helyi szolgáltatók között, bevezetünk egy, az utazási irodák által alkalmazotthoz hasonló voucher-t, amelyet saját belátásuk szerint alkalmazhatnak az irodák.

Folytatódik a hónap témája akciósorozat is?

– A küldőországokat bemutató sorozatunk az idén zárul Lengyelországgal, utána a külképviselők a régiókban tartanak prezentációkat. 

Milyen együttműködésre készülnek a visegrádi négyek Oroszországban?

– Két road-show-t rendezünk, Nyizsnij Novgorodban, illetve Jekatyerinburgban, Moszkvában közös prezentációnk lesz, de készül orosz nyelvű közös honlap és kiadvány is.

Született:

1970-ben, Pécsett

Végzettség:

vendéglátó és idegenforgalmi üzemgazdász

Munkahelyek:

•1993–95 Baranya megyei Tourinform, irodavezető
•1996–97 Magyar Turisztikai Szolgálat, vezérigazgatói asszisztens
•1997–2001 Magyar Turizmus Rt., New York, külképviselő
•2001–02 egy év pihenő: hátizsákos turista
•2002–04 Malév Air Tours beutazási vezető
•2004 nov. – Magyar Turizmus Rt. London, külképviselő

Nyelvek:

angol, német, eszperantó

Hobbi:

utazás, fotózás


Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők

Sorra dőlnek meg a korábbi airBaltic-eredmények – hátra dőlhetnek a vezetők 

A lettek az elmúlt hónapban újabb sikert értek el az utasszám és a járatkihasználtság tekintetében.
Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren

Növekvő utasforgalom, bevétel és nyereség a bécsi reptéren 

Növelte utasforgalmát és javított eredmény mutatóin az év első három negyedévében az egyebek között Bécs schwechati repülőterét is üzemeltető Flughafen Wien Gruppe.
Új járatot indít a Ryanair

Új járatot indít a Ryanair 

2025 tavaszától indulnak a járatok Budapest és Castellón között.
Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását

Bejelentették az Aeroplex legújabb partneri megállapodását 

A két fél a következő évre szóló, karbantartási projektre kötött keretmegállapodása nemcsak a légiközlekedésben való együttműködést, hanem a magyar-szerb gazdasági és diplomáciai kapcsolatok erősítését is tükrözi.
SIA: járatsűrítés Jakarta és Szingapúr között

SIA: járatsűrítés Jakarta és Szingapúr között 

Szorosabb együttműködési megállapodást kötött a Garuda Indonesia és a Singapore Airlines.
Rosszabbak a szingapúriak eredményei, mint tavaly, de nincs okuk panaszra

Rosszabbak a szingapúriak eredményei, mint tavaly, de nincs okuk panaszra 

Hiszen a Singapore Airlines (SIA) friss jelentéséből kiderül, hogy a 2024/25-ös pénzügyi év első hat hónapjában a 19,2 millió utast szállítottak, ami 10,8 százalékos éves növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest.
Féléves mérleg az Emirates-nél

Féléves mérleg az Emirates-nél 

A vállalatcsoport közzétette a 2024-2025-ös pénzügyi év első félévének eredményeit: új rekordot döntött a csoportszintű nyereség és árbevétel.
Szinte egyszerre jött a légitársaság új repülőgépe és egy előkelő elismerés

Szinte egyszerre jött a légitársaság új repülőgépe és egy előkelő elismerés 

Ez a harmadik Airbus A220-300-as szállítás a idei évben, a légitársaság által megrendelt 50 darab Airbus A220-300 repülőgép egyike.
Végre egy jó hír a MÁV-val kapcsolatban!

Végre egy jó hír a MÁV-val kapcsolatban! 

Erdőkertesen szállt fel és a Nyugati Pályaudvarra tartott egy gazdátlan kutya.
Növekvő utasforgalom a török légitársaságnál

Növekvő utasforgalom a török légitársaságnál 

2024 harmadik negyedévében 5,4 százalékkal növelte utasforgalmi kapacitását a Turkish Airlines. A légitársaság összesen 24,5 millió utast szállított, és 1,3 milliárd USD főtevékenységből származó nyereséget ért el.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.