– 2004-ben hazánk európai uniós csatlakozása és ehhez kapcsolódóan a légtér megnyitása miatt ugrásszerűen megnőtt a Nagy-Britannia és Magyarország közötti légi forgalom. A korábbi napi hat járat helyett a csúcsidőszakban napi tizennyolc járat közlekedett a két ország között. Természetesen az óriási kapacitásbővülés árversenyt is indított, ennek következtében a repülőjegyárak a korábbi átlagos kétszáz fontról ötven-száz fontra csökkentek. Ennek következtében olyanok is útra keltek Angliából Magyarországra, akiknek korábban eszükbe sem jutott volna ilyesmi. Néhány hónap múlva sorban szűntek meg a kevésbé nyereséges járatok, így a brit beutazóforgalom is szükségszerűen visszaesett.
Akkor nem az imázsunkkal van baj?– Nem hiszem, mivel 2006-ban, amikor már csak tíz járat közlekedett a két ország között, hétszátizennégyezer vendégéjszakát regisztráltunk, ami ugyan tizenhárom százalékkal kevesebb, mint a 2005-ös nyolcszázhúszezer, de jelentősen több, mint a 2004-es ötszáznyolcvannyolcezer. Vagyis a légipiac konszolidálódása mellett is a korábbinál magasabb szintet ért el a beutazóforgalom.
Hogy állunk egyik legfőbb versenytársunkhoz, Prágához képest?– Prágába huszonnégy napi járat közlekedik Nagy-Britanniából, így jóval több a brit vendégéjszaka is, de azt érdemes észrevenni, hogy Prágát elsősorban olcsó „bulivárosnak” tekintik a britek, míg Budapest esetében a kultúrának jóval nagyobb a vonzereje. Nem hiszem, hogy érdemes lenne komolyabban ráfeküdni a bulituristák megnyerésére.
Most térjünk rá a marketingtervre. Azt olvastam benne, hogy a légitársaságokkal aktívabb együttműködést terveznek az idén.– Azt látjuk, hogy a fapados piac fejlődése nem áll meg, hosszú távon is számolni érdemes ezekkel a légitársaságokkal. Ezentúl azonban a korábbinál proaktívabban kell támogatni az összes olyan légi szállítót, amely a fontos küldőpiacainkról indítana hozzánk járatokat. Ennek jegyében segítjük mi is a magunk eszközeivel azt az együttműködést, amelynek eredményeként két új menetrend szerinti Lufthansa- járat közlekedik április tizennégytől október tizenháromig Sármellékre. Hévízi és zalakarosi szállodák százezer eurót, egy német utazásszervező ötvenezer eurót, a Magyar Turizmus Zrt. pedig további százezer eurót különített el a járatbevezetések promóciójára.
Az idei év fókuszában belföldön a zöldturizmus áll. Milyen konkrét akciókat, programokat terveznek ennek jegyében?– A tavalyi bor és gasztronómia évétől eltérően 2007-ben elsősorban nem események, rendezvények állnak a kampányév középpontjában, hanem a szemléletformálás. Az idén, mint tudjuk, kilenc olyan hosszú hétvége is lesz, amikor a családok belföldi üdülésre, országjárásra utazhatnának. Azt szeretnénk, ha az eddig elsősorban népszerűsített wellness- és városlátogató ajánlatokon túl az aktív pihenés, a természetjárás is nagyobb hangsúlyt kapna. Ennek érdekében összeállítunk egy speciális kiadványt, amelyben ötvenkét hétre lebontva ötvenkét túraajánlatot javaslunk a belföldi turizmus iránt érdeklődőknek. Együttműködünk a Magyar Természetbarát Szövetséggel, a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztériummal és a nemzeti parkok igazgatóságaival. Az utóbbiakkal közösen megrendezzük júniusban, közvetlenül az iskolaév zárása után a Nemzeti Parkok Hetét, amikor a parkokba csábítjuk a családokat. Igyekszünk úgy megszervezni akcióinkat, hogy az érintett régiók és az ott működő vállalkozások is tudjanak csatlakozni hozzájuk.
Az e-marketing terén milyen újdonságot terveznek?– Az elsődleges célunk, hogy az idei második félévre létrejöjjön egy egységes nemzeti turizmusportál, amely egyrészt integrálná és keretbe foglalná a külképviseletek egyes piacokon működő honlapjait, továbbá a regionális marketingigazgatóságok portáljait. További célunk átfogó ügyféladatbázis létrehozása.
Ezt hogy képzelik el a gyakorlatban?– Amikor valaki egy bizonyos típusú üdülés után érdeklődik honlapunkon, kitöltetünk vele egy kérdőívet, begyűjtjük az adatait. Ennek alapján a későbbiekben célirányosan tudjuk tájékoztatni, ha az ő érdeklődési körének megfelelő akció indul valahol az országban.
Olvastam arról is, hogy lesz Tourinform-voucher.– Igen, mivel sok esetben volt elszámolási vita az információs irodák és a helyi szolgáltatók között, bevezetünk egy, az utazási irodák által alkalmazotthoz hasonló voucher-t, amelyet saját belátásuk szerint alkalmazhatnak az irodák.
Folytatódik a hónap témája akciósorozat is?– A küldőországokat bemutató sorozatunk az idén zárul Lengyelországgal, utána a külképviselők a régiókban tartanak prezentációkat.
Milyen együttműködésre készülnek a visegrádi négyek Oroszországban?– Két road-show-t rendezünk, Nyizsnij Novgorodban, illetve Jekatyerinburgban, Moszkvában közös prezentációnk lesz, de készül orosz nyelvű közös honlap és kiadvány is.
Született:
1970-ben, Pécsett
Végzettség:
vendéglátó és idegenforgalmi üzemgazdász
Munkahelyek:
Nyelvek:
angol, német, eszperantó
Hobbi:
utazás, fotózás