Többmilliárdos mentőövet dob a Malévnak a magyar állam

Áttételesen több milliárd forinttal kíván a magyar állam a 2007-ben privatizált Malév segítségére sietni annak érdekében, hogy javítson a mintegy négymilliárd forint lejárt adósságot maga előtt görgető, újabb tulajdonosváltás előtt álló társaság kritikus helyzetén.

Az mfor.hu értesülései szerint a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. megvásárolja a Malév földi kiszolgáló leánycégét, és vételárelőlegként 2,2 milliárd forintot juttat a légitársaságnak. Emellett az MNV Zrt. közvetve plusz 2,2 millió euróval (mintegy 630 millió forinttal) segíti a légitársaságot azáltal, hogy - tulajdonosi kölcsön formájában – ideiglenesen átvállalja a Malév Vagyonkezelő Kft.-vel szemben fennálló tartozását. Veres János pénzügyminiszter a múlt héten utasította az MNV Zrt.-t, hogy kössön előszerződést a Malév Ground Handling Földi Kiszolgáló Zrt. (Malév GH) részvényeinek megvásárlására, és az előszerződés aláírását követően folyósítson 2,2 milliárd forint vételárelőleget a légitársaság részére. Értesüléseink szerint a tárcavezető az utasításban kitért arra is, hogy a szerződésben biztosítani kell az elállás lehetőségét. Utóbbi esetben a Malév Zrt. köteles lenne egy összegben visszautalni az előleget az MNV-nek. A Malév annyit közölt, hogy a január 27-i közgyűlésig nem fűz kommentárt a pénzügyi helyzet rendezésével kapcsolatos hírekhez.

Az egyelőre kérdéses, mit szól majd az Európai Unió a magyar állam által a Malévnak adott áttételes segítséghez. Az uniós szabályozás annyit mond ki, hogy az állam nem nyújthat támogatást a légitársaságoknak, mivel az sértené az egyenlő verseny elvét. Igaz, már korábban is volt példa arra, hogy egy állam közvetve egy légitársaság segítségére sietett - gondoljunk csak az évek óta a csőd szélén táncoló Alitalia esetére. A legrosszabb forgatókönyv elkerülése érdekében az állam egy második csatornán keresztül is segítséget nyújt a Malévnak. Ez a Nemzeti Vagyonkezelő Tanács január 14-én született határozata szerint olyan formában történik meg, hogy - mint azt Száraz Gábor az mfor-nak elmondta - az MNV rövidesen közel 2,2 millió euró (mintegy 630 millió forint) értékben tulajdonosi kölcsönt ad a Malév Vagyonkezelő Kft-nek.

Németh Krisztina, a Malév Zrt. szóvivője annyit közölt, hogy a légitársaság ezen kintlevőségek túlnyomó részét időközben átütemezte, és azokat a vonatkozó megállapodás szerint folyamatosan fizeti. Elismerte, hogy a vállalat nehéz anyagi helyzetben van, emlékeztetett azonban arra is, hogy a gazdasági válság okozta recesszió különösen érzékenyen érinti a légiközlekedési ágazat egészét, így a Malévot is, ráadásul - tette hozzá - a decemberi repülőtéri sztrájk is rosszul jött a cégnek.

Egybehangzó sajtóértesülések szerint rövidesen jelentősen átrendeződik a Malévot birtokló AirBridge Zrt. tulajdonosi struktúrája. Eszerint megválik majd utóbbi cégben lévő 49 százalékos részesedésétől Borisz Abramovics, aki ősszel kénytelen volt búcsút inteni az anyagi összeomlás szélére sodródott AiRUnion orosz légiipari birodalmának is. Az üzletember távozására utal az is, hogy a Malév múlt heti közgyűlése mind őt, mind ikertestvérét, Alexander Abramovicsot visszahívta a légitársaság igazgatóságából. Abramovics helyét a tulajdonosi struktúrában a Malév-privatizációt, így az eddigi tőkejuttatásokat is finanszírozó, orosz állami tulajdonban lévő Vnyesekonombank veheti át, a szakmai irányítás pedig a szintén az orosz államhoz tartozó Aeroflot légitársaság kezébe kerülhet. Az biztos, hogy az AirBridge Zrt. többségi tulajdona továbbra is magyar kézben marad, hiszen a Malév csak így tarthatja meg nemzeti légitársaság státuszát és uniós leszállási jogait. Az 51 százalék jelenleg két magyar magánszemély, Kiss Kálmán egykori tábornok és Költő Magdolna tulajdonát képezi - az egyelőre kérdéses, hogy Abramovics búcsúja az ő távozásukat is jelenti-e egyben, s ha igen, ki veszi majd át a helyüket.

Összességében megállapítható, hogy a hányattatott sorsú légitársaság megmentése érdekében már a legfelsőbb politikai szint is megmozdult. A magyar-orosz kormányközi bizottság jelenleg is tárgyalja a Malév-ügyet - az itt megszülető döntésektől is függ majd, mit lép a közeljövőben az MNV Zrt., illetve mi kerül napirendre a Malév számára sorsdöntő jövő heti közgyűlésen. (Menedzser Fórum)


Halálos hajóbaleset Verőcénél - még tart az áldozatok felkutatása

Halálos hajóbaleset Verőcénél - még tart az áldozatok felkutatása 

A parton, a vízen és a vízben, valamint hőkamerás és egyéb drónokkal a levegőből is keresik a szombat éjjel Verőcénél balesetet szenvedett hajó eltűnt utasait.
Code share megállapodás az airBaltic és a Bulgaria Air között

Code share megállapodás az airBaltic és a Bulgaria Air között 

Ennek értelmében utasaiknak nagyobb rugalmasságot biztosítanak a két ország közötti utazás esetén.
Rekordnyereség a Singapore Airlines-nál

Rekordnyereség a Singapore Airlines-nál 

Tovább bővül a flotta és az útvonalhálózat.
Elektromos járműveken döcögünk a zöld átállás felé

Elektromos járműveken döcögünk a zöld átállás felé 

A hagyományos autók már nem kelendőek.
Átlépték a 130 milliárd forintot a repülőtéri fejlesztések

Átlépték a 130 milliárd forintot a repülőtéri fejlesztések 

...és a nagyszabású építkezések folytatódnak tovább.
Luxusdivatmárka a fedélzeten

Luxusdivatmárka a fedélzeten 

A készletet a China Airlines környezeti fenntarthatósági filozófiája jellemzi.
Nyáron hat új célállomás a lett légitársaság kínálatában

Nyáron hat új célállomás a lett légitársaság kínálatában 

Az idei nyári szezonban az airBaltic hat új célállomásra indít járatot Rigából, ezzel már több mint 70 útvonalat kínálnak a lett fővárosból.
Mindig is érdekelte, hogy milyen lehet egy buszgarázs belseje?

Mindig is érdekelte, hogy milyen lehet egy buszgarázs belseje? 

Ha igen, akkor május 11-én, szombaton módja lesz rá, hogy alaposan megtekintse.
Hétvégén Tour de Hongrie - forgalomkorlátozásokra számítson

Hétvégén Tour de Hongrie - forgalomkorlátozásokra számítson 

A Tour de Hongrie miatt május 10-11-én számíthatunk korlátozásokra és lezárásokra.
Látta már a Turkish Airlines reklámját José Mourinhóval?

Látta már a Turkish Airlines reklámját José Mourinhóval? 

A partnerség alapja a két globális óriás kiválóság és győzelem iránti közös szenvedélyét.

Interjú

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”  

Interjú a Klasszis TopDesign 2023 verseny egyik díjazottjával.
Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.