Trükkök és tippek válság idején

Május 27-én immár harmadik alkalommal rendezte meg a Turizmus Trend és a Kreatív szaklap a Turizmus Akadémiát, amelynek középpontjában idén a válság és az arra adható válaszok álltak.

'

A rendezvényen mutatta be az Ecostat Kutató Intézet legújabb turisztikai konjunktúraindexét. A társaság tudományos munkatársa, Liskáné Pólya Lenke elmondta, hogy az utazásszervezők, szállásadók, vendéglátóhelyek megkérdezése alapján számított index 2009. első félévi értéke az előző év azonos időszakához mérve 11,4%-ot esett. A 2005. második félévétől folytatott mérések szerint az utazásszervezők és -közvetítők tűnnek a legpesszimistábbnak; konjunktúraindexük 2007 II. féléve óta folyamatosan csökken. A keresleti oldalon – lakosság, vállalkozások – 39% úgy véli, hogy anyagi helyzete lényegesen romlik, ez kihat mind a belföldi, mind a külföldi utazási tervekre: A felmérés szerint idén a családok 65%-a nem tervez utazást. Jóllehet a 2009 I. félévében üdülésre szánt családtagonkénti összeg a válság kirobbanásával egybeeső 2008 II. félévéhez képest nőtt, az előző év azonos időszakához képest azonban 12 249 forinttal 15 190-re csökkent. Az utazáshoz választott közlekedési eszközök aránya a személygépkocsi javára nőtt; 75% ül autóba, míg repülővel mindössze 9% utazna. Vállalati konferenciák szervezésénél megmaradtak a prioritások: változatlanul fontos az étkezési és szálláslehetőségek szerepe, de felértékelődött a résztvevők helyszínre szállításának lehetősége, valamint hogy a szálloda csendes legyen.

Nagy érdeklődés kísérte Vásárhelyi Ágota, az OMD Hungary médiaügynökség ügyfélkapcsolati igazgatója a turizmus és a reklámpiac kölcsönhatását elemző előadását. Vásárhelyi szerint 2008-ban a 14 év feletti magyar lakosság 78%-a nem üdült sem itthon, sem külföldön, egy üdülést 15, kettőt 5, míg hármat a megkérdezettek mindössze 2 százaléka engedhetett meg magának tavaly. Tehát kisebbségről beszélhetünk, ezért nem mindegy, milyen formában célozzák meg a szolgáltatók elérendő közönségüket reklámjaikkal. Figyelembe kell venni azt is, hogy az embereknek csak elenyésző százaléka merészkedik Magyarországon vagy Európán túlra, valamint hogy a közlekedés módja túlnyomó részben a személygépkocsi. Reklám szempontjából nem elhanyagolható a célcsoport médiafogyasztási szokása sem, a kutatás szerint a rendszeresen utazók esetében első helyen áll a tévé azt követi az internet, a sor végén a napilapok és a rádió állnak. Vásárhelyi elmondta, hogy a turizmusra fordított reklámkiadások 2007 óta stagnálnak, legtöbbet az utazási irodák költenek hirdetésre, tavaly 3 milliárd forintot, de 2007-hez képest a légitársaságokkal egyetemben ők is csökkentették reklámköltségvetésüket. A turisztikai hirdetők döntő többsége az alsó határnak tartott évi 5 millió forint alatti összeget – átlagosan 1,3 millió forintot – költ hirdetésre, ezekben az esetekben nem beszélhetünk valódi reklámstratégiáról. A legnagyobb hazai hirdetők évi átlagos reklámköltése ugyanakkor 162 millió forint.
Vásárhelyi hibásnak vélte az utazási irodák gyakorlatát, hogy túlnyomó részük a főszezont megelőző áprilisi időszakban költi el reklámra szánt kerete 40%-át, az egyidejű kampányok miatt keletkező „reklámzajban” pedig elveszhet az üzenet. A vizsgálatokból látszik, hogy az internet adta lehetőségekkel a hirdetők csak kismértékben élnek, továbbra is a magas fajlagos hirdetési költségekkel bíró nyomtatott sajtó vezet. 2009 első két hónapjában 2008 azonos időszakához képest 63%-kal nőtt az internetes hirdetések aránya, a sajtó részesedése változatlan maradt. Falb Ildikó, a Tensi hajózási részlegének vezetője a tengerhajózás új trendjeiről, Pákozdy Réka, a MÁV-START képviselője pedig a vasúti közlekedés újdonságairól tájékoztatta a hallgatóságot.

Az internet térnyerésének elkerülhetetlenségét és a világháló nyújtatta lehetőségek jobb kihasználását elemezték többen is az előadók közül. Damjanovich Nebojsa a keresőoptimalizálás rejtelmeibe igyekezett bevezetni a hallgatóságot.

A globális disztribúciós rendszerek jövőjéről Horváth Ákos, az Amadeus igazgatója tartott előadást, amelyet utána kerekasztal-beszélgetésen vitatott meg Boda Lászlóval, a Travelport GDS informatikai igazgatójával, valamint Tóth Attilával, a Vista repülőjegy-üzletágának vezetőjével.

'

Hétvégén Tour de Hongrie - forgalomkorlátozásokra számítson

Hétvégén Tour de Hongrie - forgalomkorlátozásokra számítson 

A Tour de Hongrie miatt május 10-11-én számíthatunk korlátozásokra és lezárásokra.
Milánó búcsút mond a papíralapú jegyeknek

Milánó búcsút mond a papíralapú jegyeknek 

Az elektronikus kártya ugyanannyiba kerül majd, mint a korábbi jegy.
Átadták a Sopront északnyugat felől elkerülő utat

Átadták a Sopront északnyugat felől elkerülő utat 

Az elkerülő út 3,6 kilométer hosszú, és mostantól az Ágfalvi utat köti össze az M85-ös gyorsforgalmi úttal, közel az osztrák-magyar határhoz.
Fenntartható üzemanyag a Singapore Airlines gépeinél

Fenntartható üzemanyag a Singapore Airlines gépeinél 

A Neste-től rendel fenntartható üzemanyagot a légitársaság.
Meghosszabbították a Liszt Ferenc Repülőtér minősítését

Meghosszabbították a Liszt Ferenc Repülőtér minősítését 

A budapesti repülőtér a világ repülőterei között is egyedülálló ezen a téren.
Forgalomkorlátozások a Budavári Palotanegyednél és a Várkert Bazárnál

Forgalomkorlátozások a Budavári Palotanegyednél és a Várkert Bazárnál 

Delegáció miatt ideiglenes korlátozások és lezárások.
Ősztől visszatérhet az Air Algerie Budapestre

Ősztől visszatérhet az Air Algerie Budapestre 

Az algériai légitársaság október 20-tól naponta repül majd az előzetes tervek szerint Algír és Budapest között.
Perelnek a londoni taxisok, elegük van az Uber-sofőrökből

Perelnek a londoni taxisok, elegük van az Uber-sofőrökből 

Több mint tízezer londoni taxis nyújtott be keresetet az Uber ellen, azzal vádolva a céget, hogy szándékosan félrevezette a hatóságokat az engedélyek megszerzése érdekében.
A legaktívabb sofőr egy év alatt 747-szer használta az autómegosztót

A legaktívabb sofőr egy év alatt 747-szer használta az autómegosztót 

Már 23 millió megtett kilométer felett jár a most 5 éves wigo.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.