Trükkök és tippek válság idején

Május 27-én immár harmadik alkalommal rendezte meg a Turizmus Trend és a Kreatív szaklap a Turizmus Akadémiát, amelynek középpontjában idén a válság és az arra adható válaszok álltak.

'

A rendezvényen mutatta be az Ecostat Kutató Intézet legújabb turisztikai konjunktúraindexét. A társaság tudományos munkatársa, Liskáné Pólya Lenke elmondta, hogy az utazásszervezők, szállásadók, vendéglátóhelyek megkérdezése alapján számított index 2009. első félévi értéke az előző év azonos időszakához mérve 11,4%-ot esett. A 2005. második félévétől folytatott mérések szerint az utazásszervezők és -közvetítők tűnnek a legpesszimistábbnak; konjunktúraindexük 2007 II. féléve óta folyamatosan csökken. A keresleti oldalon – lakosság, vállalkozások – 39% úgy véli, hogy anyagi helyzete lényegesen romlik, ez kihat mind a belföldi, mind a külföldi utazási tervekre: A felmérés szerint idén a családok 65%-a nem tervez utazást. Jóllehet a 2009 I. félévében üdülésre szánt családtagonkénti összeg a válság kirobbanásával egybeeső 2008 II. félévéhez képest nőtt, az előző év azonos időszakához képest azonban 12 249 forinttal 15 190-re csökkent. Az utazáshoz választott közlekedési eszközök aránya a személygépkocsi javára nőtt; 75% ül autóba, míg repülővel mindössze 9% utazna. Vállalati konferenciák szervezésénél megmaradtak a prioritások: változatlanul fontos az étkezési és szálláslehetőségek szerepe, de felértékelődött a résztvevők helyszínre szállításának lehetősége, valamint hogy a szálloda csendes legyen.

Nagy érdeklődés kísérte Vásárhelyi Ágota, az OMD Hungary médiaügynökség ügyfélkapcsolati igazgatója a turizmus és a reklámpiac kölcsönhatását elemző előadását. Vásárhelyi szerint 2008-ban a 14 év feletti magyar lakosság 78%-a nem üdült sem itthon, sem külföldön, egy üdülést 15, kettőt 5, míg hármat a megkérdezettek mindössze 2 százaléka engedhetett meg magának tavaly. Tehát kisebbségről beszélhetünk, ezért nem mindegy, milyen formában célozzák meg a szolgáltatók elérendő közönségüket reklámjaikkal. Figyelembe kell venni azt is, hogy az embereknek csak elenyésző százaléka merészkedik Magyarországon vagy Európán túlra, valamint hogy a közlekedés módja túlnyomó részben a személygépkocsi. Reklám szempontjából nem elhanyagolható a célcsoport médiafogyasztási szokása sem, a kutatás szerint a rendszeresen utazók esetében első helyen áll a tévé azt követi az internet, a sor végén a napilapok és a rádió állnak. Vásárhelyi elmondta, hogy a turizmusra fordított reklámkiadások 2007 óta stagnálnak, legtöbbet az utazási irodák költenek hirdetésre, tavaly 3 milliárd forintot, de 2007-hez képest a légitársaságokkal egyetemben ők is csökkentették reklámköltségvetésüket. A turisztikai hirdetők döntő többsége az alsó határnak tartott évi 5 millió forint alatti összeget – átlagosan 1,3 millió forintot – költ hirdetésre, ezekben az esetekben nem beszélhetünk valódi reklámstratégiáról. A legnagyobb hazai hirdetők évi átlagos reklámköltése ugyanakkor 162 millió forint.
Vásárhelyi hibásnak vélte az utazási irodák gyakorlatát, hogy túlnyomó részük a főszezont megelőző áprilisi időszakban költi el reklámra szánt kerete 40%-át, az egyidejű kampányok miatt keletkező „reklámzajban” pedig elveszhet az üzenet. A vizsgálatokból látszik, hogy az internet adta lehetőségekkel a hirdetők csak kismértékben élnek, továbbra is a magas fajlagos hirdetési költségekkel bíró nyomtatott sajtó vezet. 2009 első két hónapjában 2008 azonos időszakához képest 63%-kal nőtt az internetes hirdetések aránya, a sajtó részesedése változatlan maradt. Falb Ildikó, a Tensi hajózási részlegének vezetője a tengerhajózás új trendjeiről, Pákozdy Réka, a MÁV-START képviselője pedig a vasúti közlekedés újdonságairól tájékoztatta a hallgatóságot.

Az internet térnyerésének elkerülhetetlenségét és a világháló nyújtatta lehetőségek jobb kihasználását elemezték többen is az előadók közül. Damjanovich Nebojsa a keresőoptimalizálás rejtelmeibe igyekezett bevezetni a hallgatóságot.

A globális disztribúciós rendszerek jövőjéről Horváth Ákos, az Amadeus igazgatója tartott előadást, amelyet utána kerekasztal-beszélgetésen vitatott meg Boda Lászlóval, a Travelport GDS informatikai igazgatójával, valamint Tóth Attilával, a Vista repülőjegy-üzletágának vezetőjével.

'

Új hidrogénhajtású repülőgép dizájnt mutatott be az Airbus

Új hidrogénhajtású repülőgép dizájnt mutatott be az Airbus 

Az Airbus bemutatta legújabb terveit a ZEROe repülőgéphez, amely teljesen elektromos, hidrogénhajtású és kibocsátásmentes lesz.
Milliárdos klub felé tart a magyar hajózási startup

Milliárdos klub felé tart a magyar hajózási startup 

A CLICKnCRUISE tőkét vont be angyalbefektetőktől, amelynek eredményeként a cég értéke eléri az 1,3 milliárd forintot.
Forgalomban vizsgázott az új magyar busz

Forgalomban vizsgázott az új magyar busz 

Jól vizsgázott az első magyar elektromos midibusz. Öt héten és 5800 kilométeren át szállította az utasokat Baján a GANZ-SOR EBN8 friss fejlesztésű prototípusa.
Kínában indul a légitaxi-szolgáltatás

Kínában indul a légitaxi-szolgáltatás 

Kína megadta az engedélyt az EHang elektromos légitaxijának (eVTOL), amely mostantól hivatalosan is szállíthat utasokat Kantonban és Hefejben.
Ült már szállítórepülő fedélzetén?

Ült már szállítórepülő fedélzetén? 

A RepTár Szolnoki Repülőmúzeum 2025-ben is különleges programokkal várja a családokat, baráti társaságokat, kirándulókat és a repülés szerelmeseit.
A LOT május 25-én indít egy járatot New York és Budapest között

A LOT május 25-én indít egy járatot New York és Budapest között 

Egyszeri charterjáratról van szó, nem közvetlen légi hídról New York és Budapest között.
Az izraeli miniszterelnök látogatása miatt gyakorlatilag lezárják fél Budapestet

Az izraeli miniszterelnök látogatása miatt gyakorlatilag lezárják fél Budapestet 

Az izraeli miniszterelnök, Benjamin Netanjahu látogatása miatt április 6-ig megváltozik a főváros forgalmi rendje.
Megérkezett az első járat Máltáról Debrecenbe

Megérkezett az első járat Máltáról Debrecenbe 

Sikeresen landolt a Universal Air légitársaság Máltáról érkező első menetrendszerű járata vasárnap délután.
Csoportok figyelmébe: vonaton, buszos utazáshoz előzetes regisztráció kell

Csoportok figyelmébe: vonaton, buszos utazáshoz előzetes regisztráció kell 

Előzetesen regisztrálni kell a csoportos utazás tervét a MÁV-csoport honlapján.
Budapest Airport nyári kínálata: 200 járat, 136 úti célra

Budapest Airport nyári kínálata: 200 járat, 136 úti célra 

A kínálatban új célállomások és légitársaságok is szerepelnek.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.