Turisztikai trendek Európában

Az Európai Utazási Bizottság (European Travel Commission – ETC) tavalyév végén nyilvánosságra hozta a „Turisztikai megatrendek Európában2005-ig és azt követően” című kutatását. A tanulmányból kiderül,hogy a társadalmi változások új utazási szokások kialakulásával járnakaz öreg kontinensen. A múltban mindig a kínálat formálta a keresletet,manapság ennek épp az ellenkezője az igaz. A piac egyre inkább telítődik,a verseny egyre kiszámíthatatlanabbul alakul.

Az elemzés készítői a szállítói oldalnak kívánnak segítséget nyújtani a hosszabb távú üzletpolitikai döntések meghozatalához. Az említésre kerülő trendek a nyugati társadalmakra, ezen belül Európára és elsősorban az elkövetkező öt évre értendők. Ezek a trendek a turizmus vezető nemzetközi szakértőinek kvalitatív és kvantitatív trendelemzéseire és értékeléseire épülnek.

DEMOGRÁFIA

Az idősebb korosztályokhoz tartozók létszáma rohamosan nő. Az idős korúak egészségesebbek lesznek, és több szabadon elkölthető jövedelemmel fognak rendelkezni, mint korábban. Sokan választják közülük a korai nyugdíjazást. Nő a minőség, a kényelem és a biztonság iránti igény. Nő a kereslet a nyugodtabb kikapcsolódást kínáló létesítmények (pl. golfpályák), a személyre szabott termékek, illetve a főszezonon kívüli ajánlatok iránt. A háztartások átlagos létszáma tovább csökken, a szabadon elkölthető jövedelmük és vásárlóerejük tovább nő. Így a turizmusban nő a luxus és a speciális termékek iránti kereslet. Nő a városlátogatások és a rövid külföldi kiruccanások kereslete a korábban kevésbé népszerű időszakokban. Nagyobb fokú érdeklődés várható a „télből a nyárba” jellegű üdülések iránt.

EGÉSZSÉGÜGY

Az emberek egészségtudatossága tovább erősödik. Ez a desztináció kiválasztására és a vakáció alatt tanúsított viselkedésre mindenképpen hatni fog. Ezért a kevésbé egészségesnek tartott desztinációkat könnyebben el fogják kerülni, mint korábban. A kizárólag napsütést kínáló vakációk iránti kereslet tovább csökken. Az aktív turizmus népszerűsége erősödik. Nő a gyógyfürdők és a fitneszcentrumok iránti kereslet.

ISMERETEK ÉS KÉPZETTSÉG

Az iskolai végzettség átlagos szintje emelkedik. Ebből adódik, hogy az üdülések során nőni fog a művészetek, a kultúra és a történelem szerepe. Ezért az információ jobb és kreatívabb kommunikációjára lesz szükség. Az új, közép- és kelet- európai desztinációk iránti kereslet erősödni fog.

SZABADIDŐ

A modern társadalomban egyre fokozódó nyomás nehezedik az emberekre a hétköznapokban, az üdülésre fordítható fizetett szabadságnapok számának emelkedése pedig megállt. Ezért erőteljesebbé válik az alacsony költségű termékek iránti kereslet, ezért a több, rövidebb üdülés válik jellemzővé.

UTAZÁSI TAPASZTALATOK

A tapasztaltabb fogyasztók egyre jobban meg tudják határozni szükségleteiket, és egyre tájékozottabbak jogaikat tekintve. Ez egyre szigorúbb elvárásokat teremt. Változatosabb fogyasztói magatartás várható. Tovább csökken az egyes desztinációk iránti lojalitás. A tapasztaltabb utazók egyre inkább előnyben részesítik az autentikusabb kínálatot. Egyre kedveltebbé válnak a teljes körű, változatos és tökéletesen kiegyensúlyozott koncepciót kínáló régiók.

ÉLETMÓD

A nyugati társadalmak életmódja fokozatosan változik. Ezért csökken az érdeklődés a Bed & Breakfast szálláshelyek iránt, mivel olcsónak értékelik azt a turisták. A szabadidős viselkedésben a személyre szabottság egyre fontosabbá válik, ami növeli a kisebb szálláshelyek (pl. a kisebb, autentikus családi hotelek és falusi szálláshelyek) iránti keresletet. Csökken a kereslet a teljesen szervezett utazások iránt. A specializáció egyre fontosabbá válik. Kedveltebbé válnak az üdülés egyszerűbb formái: szálloda helyett bungaló, lakókocsi helyett sátor.

INFORMÁCIÓTECHNOLÓGIA

Az internet szerepe tovább erősödik. A turisztikai információk könnyű elérhetősége és az információt egyre kifinomultabban elemző keresőprogramok folytán a különféle információk összehasonlítása leegyszerűsödik, és az információk „fogyaszthatósága” a versenyt erőteljesen befolyásoló tényezővé válik. A tapasztalt turisták egyre gyakrabban maguk állítják össze üdülésüket, az utazási irodák szerepe emiatt visszaszorul. Fontos, hogy a desztinációk honlapjai részletes információt tegyenek hozzáférhetővé a turisztikai termékekről. Az internetes „vásárlás” lehetősége a késői foglalások gyakoriságát növeli. Erősödik a biztonságos online foglalások iránti igény.

KÖZLEKEDÉS

A nagy sebességgel közlekedő vonatok és a fapados járatok elterjedése befolyásolja a hagyományos utasforgalmat. A közúti közlekedésben fokozódik a zsúfoltság. A gyorsan és olcsón megközelíthető desztinációk egyre előnyösebb helyzetbe kerülnek. A rövid, külföldi városlátogatások iránti kereslet nőni fog a vidéki területek rovására. Közepes távolságon a menetrendszerű repülőjáratok jelentős részét kiszorítja a nagysebességű vasút. A közutak zsúfoltsága, különösen a főszezonban, negatívan hat a személygépkocsi- közlekedésre. Az autóbuszos utak jelentősége csökkenni fog. Nőni fog a hajóutak népszerűsége.

FENNTARTHATÓSÁG

A környezet iránt érzett felelősség tovább erősödik. A turizmusban ez a fenntartható desztinációk iránti kereslet növekedéséhez vezet, és ebben egyre hangsúlyosabb szerep jut a természetnek és a lakosságnak. A desztinációk kedveltségének foka egyre szorosabban kötődik majd ahhoz, hogy a helyi lakosság mennyire fogadja szívesen a turisták számának növekedését. A túlzottan beépített régiók vonzereje egyre erőteljesebben csökken.

BIZTONSÁG

A terrorizmus, a regionális háborúk, a környezetszennyezés és a mindennapi életünk sajnálatos velejárójává váló számos egyéb válsághelyzet befolyásolja a biztonság iránti igényünket. Emiatt a turisták elkerülik a veszélyesnek ítélt desztinációkat. A desztináció kiválasztása szempontjából nagyobb jelentőséget kap a vízminőség, ami fokozott védelmet tesz szükségessé. A kritikusabb turista hamarabb él panasszal, ha a kínált termék nem felel meg az elvárt színvonalnak. A biztonság megteremtésével járó költségek gyorsan emelkednek. Az ágazatnak jobban fel kell készülnie, hogy válság idején rugalmasabban megfelelhessen a turisztikai keresletnek.


Halálos hajóbaleset Verőcénél - még tart az áldozatok felkutatása

Halálos hajóbaleset Verőcénél - még tart az áldozatok felkutatása 

A parton, a vízen és a vízben, valamint hőkamerás és egyéb drónokkal a levegőből is keresik a szombat éjjel Verőcénél balesetet szenvedett hajó eltűnt utasait.
Code share megállapodás az airBaltic és a Bulgaria Air között

Code share megállapodás az airBaltic és a Bulgaria Air között 

Ennek értelmében utasaiknak nagyobb rugalmasságot biztosítanak a két ország közötti utazás esetén.
Rekordnyereség a Singapore Airlines-nál

Rekordnyereség a Singapore Airlines-nál 

Tovább bővül a flotta és az útvonalhálózat.
Elektromos járműveken döcögünk a zöld átállás felé

Elektromos járműveken döcögünk a zöld átállás felé 

A hagyományos autók már nem kelendőek.
Átlépték a 130 milliárd forintot a repülőtéri fejlesztések

Átlépték a 130 milliárd forintot a repülőtéri fejlesztések 

...és a nagyszabású építkezések folytatódnak tovább.
Luxusdivatmárka a fedélzeten

Luxusdivatmárka a fedélzeten 

A készletet a China Airlines környezeti fenntarthatósági filozófiája jellemzi.
Nyáron hat új célállomás a lett légitársaság kínálatában

Nyáron hat új célállomás a lett légitársaság kínálatában 

Az idei nyári szezonban az airBaltic hat új célállomásra indít járatot Rigából, ezzel már több mint 70 útvonalat kínálnak a lett fővárosból.
Mindig is érdekelte, hogy milyen lehet egy buszgarázs belseje?

Mindig is érdekelte, hogy milyen lehet egy buszgarázs belseje? 

Ha igen, akkor május 11-én, szombaton módja lesz rá, hogy alaposan megtekintse.
Hétvégén Tour de Hongrie - forgalomkorlátozásokra számítson

Hétvégén Tour de Hongrie - forgalomkorlátozásokra számítson 

A Tour de Hongrie miatt május 10-11-én számíthatunk korlátozásokra és lezárásokra.
Látta már a Turkish Airlines reklámját José Mourinhóval?

Látta már a Turkish Airlines reklámját José Mourinhóval? 

A partnerség alapja a két globális óriás kiválóság és győzelem iránti közös szenvedélyét.

Interjú

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”  

Interjú a Klasszis TopDesign 2023 verseny egyik díjazottjával.
Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.