Turisztikai trendek Európában

Az Európai Utazási Bizottság (European Travel Commission – ETC) tavalyév végén nyilvánosságra hozta a „Turisztikai megatrendek Európában2005-ig és azt követően” című kutatását. A tanulmányból kiderül,hogy a társadalmi változások új utazási szokások kialakulásával járnakaz öreg kontinensen. A múltban mindig a kínálat formálta a keresletet,manapság ennek épp az ellenkezője az igaz. A piac egyre inkább telítődik,a verseny egyre kiszámíthatatlanabbul alakul.

Az elemzés készítői a szállítói oldalnak kívánnak segítséget nyújtani a hosszabb távú üzletpolitikai döntések meghozatalához. Az említésre kerülő trendek a nyugati társadalmakra, ezen belül Európára és elsősorban az elkövetkező öt évre értendők. Ezek a trendek a turizmus vezető nemzetközi szakértőinek kvalitatív és kvantitatív trendelemzéseire és értékeléseire épülnek.

DEMOGRÁFIA

Az idősebb korosztályokhoz tartozók létszáma rohamosan nő. Az idős korúak egészségesebbek lesznek, és több szabadon elkölthető jövedelemmel fognak rendelkezni, mint korábban. Sokan választják közülük a korai nyugdíjazást. Nő a minőség, a kényelem és a biztonság iránti igény. Nő a kereslet a nyugodtabb kikapcsolódást kínáló létesítmények (pl. golfpályák), a személyre szabott termékek, illetve a főszezonon kívüli ajánlatok iránt. A háztartások átlagos létszáma tovább csökken, a szabadon elkölthető jövedelmük és vásárlóerejük tovább nő. Így a turizmusban nő a luxus és a speciális termékek iránti kereslet. Nő a városlátogatások és a rövid külföldi kiruccanások kereslete a korábban kevésbé népszerű időszakokban. Nagyobb fokú érdeklődés várható a „télből a nyárba” jellegű üdülések iránt.

EGÉSZSÉGÜGY

Az emberek egészségtudatossága tovább erősödik. Ez a desztináció kiválasztására és a vakáció alatt tanúsított viselkedésre mindenképpen hatni fog. Ezért a kevésbé egészségesnek tartott desztinációkat könnyebben el fogják kerülni, mint korábban. A kizárólag napsütést kínáló vakációk iránti kereslet tovább csökken. Az aktív turizmus népszerűsége erősödik. Nő a gyógyfürdők és a fitneszcentrumok iránti kereslet.

ISMERETEK ÉS KÉPZETTSÉG

Az iskolai végzettség átlagos szintje emelkedik. Ebből adódik, hogy az üdülések során nőni fog a művészetek, a kultúra és a történelem szerepe. Ezért az információ jobb és kreatívabb kommunikációjára lesz szükség. Az új, közép- és kelet- európai desztinációk iránti kereslet erősödni fog.

SZABADIDŐ

A modern társadalomban egyre fokozódó nyomás nehezedik az emberekre a hétköznapokban, az üdülésre fordítható fizetett szabadságnapok számának emelkedése pedig megállt. Ezért erőteljesebbé válik az alacsony költségű termékek iránti kereslet, ezért a több, rövidebb üdülés válik jellemzővé.

UTAZÁSI TAPASZTALATOK

A tapasztaltabb fogyasztók egyre jobban meg tudják határozni szükségleteiket, és egyre tájékozottabbak jogaikat tekintve. Ez egyre szigorúbb elvárásokat teremt. Változatosabb fogyasztói magatartás várható. Tovább csökken az egyes desztinációk iránti lojalitás. A tapasztaltabb utazók egyre inkább előnyben részesítik az autentikusabb kínálatot. Egyre kedveltebbé válnak a teljes körű, változatos és tökéletesen kiegyensúlyozott koncepciót kínáló régiók.

ÉLETMÓD

A nyugati társadalmak életmódja fokozatosan változik. Ezért csökken az érdeklődés a Bed & Breakfast szálláshelyek iránt, mivel olcsónak értékelik azt a turisták. A szabadidős viselkedésben a személyre szabottság egyre fontosabbá válik, ami növeli a kisebb szálláshelyek (pl. a kisebb, autentikus családi hotelek és falusi szálláshelyek) iránti keresletet. Csökken a kereslet a teljesen szervezett utazások iránt. A specializáció egyre fontosabbá válik. Kedveltebbé válnak az üdülés egyszerűbb formái: szálloda helyett bungaló, lakókocsi helyett sátor.

INFORMÁCIÓTECHNOLÓGIA

Az internet szerepe tovább erősödik. A turisztikai információk könnyű elérhetősége és az információt egyre kifinomultabban elemző keresőprogramok folytán a különféle információk összehasonlítása leegyszerűsödik, és az információk „fogyaszthatósága” a versenyt erőteljesen befolyásoló tényezővé válik. A tapasztalt turisták egyre gyakrabban maguk állítják össze üdülésüket, az utazási irodák szerepe emiatt visszaszorul. Fontos, hogy a desztinációk honlapjai részletes információt tegyenek hozzáférhetővé a turisztikai termékekről. Az internetes „vásárlás” lehetősége a késői foglalások gyakoriságát növeli. Erősödik a biztonságos online foglalások iránti igény.

KÖZLEKEDÉS

A nagy sebességgel közlekedő vonatok és a fapados járatok elterjedése befolyásolja a hagyományos utasforgalmat. A közúti közlekedésben fokozódik a zsúfoltság. A gyorsan és olcsón megközelíthető desztinációk egyre előnyösebb helyzetbe kerülnek. A rövid, külföldi városlátogatások iránti kereslet nőni fog a vidéki területek rovására. Közepes távolságon a menetrendszerű repülőjáratok jelentős részét kiszorítja a nagysebességű vasút. A közutak zsúfoltsága, különösen a főszezonban, negatívan hat a személygépkocsi- közlekedésre. Az autóbuszos utak jelentősége csökkenni fog. Nőni fog a hajóutak népszerűsége.

FENNTARTHATÓSÁG

A környezet iránt érzett felelősség tovább erősödik. A turizmusban ez a fenntartható desztinációk iránti kereslet növekedéséhez vezet, és ebben egyre hangsúlyosabb szerep jut a természetnek és a lakosságnak. A desztinációk kedveltségének foka egyre szorosabban kötődik majd ahhoz, hogy a helyi lakosság mennyire fogadja szívesen a turisták számának növekedését. A túlzottan beépített régiók vonzereje egyre erőteljesebben csökken.

BIZTONSÁG

A terrorizmus, a regionális háborúk, a környezetszennyezés és a mindennapi életünk sajnálatos velejárójává váló számos egyéb válsághelyzet befolyásolja a biztonság iránti igényünket. Emiatt a turisták elkerülik a veszélyesnek ítélt desztinációkat. A desztináció kiválasztása szempontjából nagyobb jelentőséget kap a vízminőség, ami fokozott védelmet tesz szükségessé. A kritikusabb turista hamarabb él panasszal, ha a kínált termék nem felel meg az elvárt színvonalnak. A biztonság megteremtésével járó költségek gyorsan emelkednek. Az ágazatnak jobban fel kell készülnie, hogy válság idején rugalmasabban megfelelhessen a turisztikai keresletnek.


Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál

Új korszak kezdődik a low cost légitársaságnál 

A Wizz Air célja, hogy 2029-re kizárólag új generációs, neo gépeket üzemeltessen.
Repülési élmény autista gyerekeknek

Repülési élmény autista gyerekeknek  

Autizmussal élők számára szerveztek repülési próbát a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.
Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt

Így nőtt a római nemzetközi repülőtér forgalma egy év alatt 

2019 óta tízmillióval emelkedett az érkezők és indulók száma, hosszabb távon pedig 60 millió fölötti utasforgalmat akarnak elérni.
Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével!

Wizz Air: csalók élnek vissza a légitársaság nevével! 

Csalók próbálnak pénzt kicsalni az utazóközönségtől.
Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság

Új logisztikai csomópontot nyitott a lett légitársaság  

A régió egyik legmodernebb áruszállító HUB-ja üzemel ezentúl a rigai reptéren.
HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító

HungaroControl: paradigmaváltás, fejlesztések és még több légiforgalmi irányító 

Május 26-án Turi Ferenc vezérigazgató és Bárány Ákos kommunikációs és marketing igazgató a nyári csúcsszezonra való felkészülésükről tartott beszámolót.
Kutyafogadó a római reptéren

Kutyafogadó a római reptéren 

A Dog Relais az első olyan kutyáknak szánt fogadóhely, amelyet olasz repülőtéren hoztak létre.
Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában

Autóbuszkiállítás és buszvezetés a BKV óbudai garázsában 

Május 24-én az Óbudai autóbuszgarázsban folytatódik a BKV idei nyílt napjainak sorozata.
Privát lakosztályok a felhők felett

Privát lakosztályok a felhők felett 

Az Emirates újabb fejlesztéseket vezet be prémium utasai számára a „Fly Better” ígéret jegyében.
Nyár a Wizz Air-nél: új járatok, Fel, északra! program, startra kész akciócsoport, Amelia titkára is fény derül

Nyár a Wizz Air-nél: új járatok, Fel, északra! program, startra kész akciócsoport, Amelia titkára is fény derül 

Amelia, a Wizz Air chatbotja nem véletlenül kapta nevét: a legendás pilótanőről, Amelia Earhartról nevezték el.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.