A szezonalitás a vendégforgalomban bekövetkező ingadozást jelenti, amely függhet az éghajlati viszonyoktól és ünnepektől. Az elő-, illetve utószezonban a vendégforgalom nem olyan magas, az utazások kevésbé keresettek, az emberek kevesebbet utaznak, és a szolgáltatásokhoz is olcsóbban hozzá tudnak jutni, így kevesebbet is költenek utazásra és utazásaik alatt.
Fazekas Ildikó marketingszakértő, a Külkereskedelmi Főiskola főiskolai docense úgy látja, a szezonalitás határait akkor sikerülhet kitolni, ha széles kínálat kapcsolódik egy-egy szolgáltatáshoz. Különösen fontos ez a vízparti területeken, ahol az időjárás jelentősen befolyásoló tényező. Ma Magyarországon egyelőre még az jellemző, hogy a családok, vagyis a fogyasztók nagy része úgy tervezi meg nyaralását, hogy összhangban legyen az iskolai szünidőkkel, a szülők szabadságukat az iskolai szünetekre időzítik. Amíg a fő célcsoportot ez a réteg adja, nehéz feladatot jelent az elő-, illetve utószezon határainak kitolása. Megoldást jelenthet, ha a turisztikai vállalkozások új szegmenseket is megcéloznak, speciális igényekkel rendelkező rétegeket, amelyek számára egyedi programcsomagokat tudnak kínálni. Pillanatnyilag azonban a „tyúk és a tojás” problémájával küszködnek sok helyen: új fejlesztésekre, beruházásokra általában nincs pénz, amíg azonban ezek nincsenek, a turisták távol maradnak. Viszont addig nem vágnak bele új szolgáltatások kialakításába, amíg nincs megfelelő turistaforgalom, amelynek köszönhetően hamar megtérülne a beruházás. Egyrészt a korábbi vendégeket, látogatókat lenne érdemes megfogni, számukra valami különleges ajánlatot kínálni – fejti ki véleményét Kecskeméti Attila marketing-tanácsadó, a mediaoutlet. hu ügyvezető igazgatója. „Sok esetben akár egy hangzatos szlogen vagy reklámszöveg is megállja a helyét, amely valami ritka, adott szezonban jellemző, akkor nyíló különleges virághoz, itt megpillantható madárhoz vagy csak az őszi és tavaszi madárvonuláskor megfigyelhető kevésbé ismert fajokhoz kapcsolódik. Persze ezek a témák, fő sorok meghatározzák a potenciális érdeklődők csoportját, de talán épp ez a lényeg. Igaz, egy jó szlogen önmagában nem elegendő, azt konkrét ajánlattal kell kombinálni. Ami fontos, hogy a szolgáltatásokat valamilyen más, eltérő szempontból kínálják újra a vendégeknek. Emellett például a Torkos Csütörtök mintájára az elő- vagy az utószezonban a régió is összeállíthat komplex csomagokat a szállodák, éttermek, rendezvények ajánlatait összegyűjtve. Hasznos lehet az is, ha a turisztikai szolgáltatók a környező településeken, a régióban található látványosságokkal összefognak, és egyfajta keresztértékesítést dolgoznak ki. A Fertő tó például Sopronnal, a Velencei-tó Székesfehérvárral, míg a Balaton akár Keszthellyel vagy Veszprémmel foghatna össze, és a vonzó attrakciókat, szolgáltatásokat közösen kínálhatnák, akár programcsomag formájában. Sok esetben gond lehet, hogy a vízpart mellett milyen alternatív programot lehet tervezni, ha elered az eső. Márpedig a hűvösebb időjárás elő- és utószezonban még gyakoribb” – elemzi a helyzetet Kecskeméti Attila.
Fetzer Róbert, a Szekszárdi Turisztikai Kft. ügyvezetője is abban látja a megoldást, ha minél több színvonalas rendezvényt, fesztivált szerveznek, az egész évre kiterjedően. Ezekhez természetesen minél több szolgáltatót kell keresni, amelyek kapcsolódnak egy-egy rendezvényhez, így a látogatók nem csupán egy koncert vagy folklórbemutató kedvéért jönnének a térségbe, hanem a többi, kapcsolódó színvonalas szolgáltatás is vonzerőt jelentene számukra, és így akár több napot is eltöltenének a térségben.
Kedvezményes ajánlatok
A szezon megnyújtására a legkézenfekvőbb eszközöket a Hunguest Hotels is alkalmazza: elő-, illetve utószezonra kedvezményes ajánlatokat kínál. „A szállodalánc valamennyi egységéből összegyűjtjük az ajánlatokat – ismerteti a folyamatot Szabó József értékesítési igazgató. – Ennek alapján egységes akciós kiadványt készül, amelyet közvetítő partnereinknek megküldünk. Az időzítés módszere is fontos: évente kétszer, szezon előtt, tavaszszal és szezon után, ősszel készítjük el az ajánlatokat tartalmazó kiadványt. Ebben nemcsak olcsóbb csomagok szerepelnek: találhatnak benne olyat, amely változatlan áron pluszszolgáltatásokat kínál, de olyanokat is, amelyek egyszerűen csak egy-egy régió, város ajánlataira hívják fel a figyelmet. Ez a tevékenység kampány formájában is megvalósítható, amelyhez tudatos hirdetési tervet is lehet készíteni, összehangolva a kedvezményes ajánlatokkal. További, finomabb módszer, ha bizonyos szempontok alapján kiválasztunk egy-egy célcsoportot, amelyek jobban mozgósíthatóak, és velük tudatos, hangsúlyozott kommunikációt folytatunk. Közéjük tartozhatnak a több szabadidővel vagy speciális érdeklődési körrel rendelkező személyek. A szezon kitolásánál használt módszerek sikerének egyik legfontosabb eszköze a weblap, amely rugalmas, gyors mozgósítást tesz lehetővé. Fontos eszköz lehet az elektronikus hírlevél. Emellett célzott leveleket küldünk meglévő partnereinknek, vendégeinknek mind központi szinten, mind pedig az egyes házak saját adatbázisát használva. Szintén jelentős eredmény érhető el törzsvendégprogramunkkal, hiszen a törzsvendégeinknek szóló kedvezmények az év bármely napján igénybe vehetők, és ők jobban mozgósíthatók. Fogyasztói vásárokon is fontosnak tartjuk a jelenlétet. Ezeket többnyire ősszel és tavasszal rendezik, így ebben az időszakban közvetlen kedvezményekkel csábíthatjuk a vendégeket házainkba főleg belföldön az elő- és utószezonban” – nyilatkozta Szabó József.
Akciók egész évre
A Danubius Hotels Zrt. a szezon meghosszabbítása érdekében egyrészt csatlakozott a Magyar Turizmus Zrt. által indított „Vizek éve” kampányhoz, minden hónapban az adott régióban található házaival. Ennek keretében a vendégek három éjszaka áráért négyet tölthetnek el az akcióban részt vevő hotelek valamelyikében. Ezenkívül természetesen a lánchoz tartozó wellness- és városi szállodák – szolgáltatásaiknak köszönhetően – egész évben várják a vendégeket, szezontól függetlenül – magyarázza Bacsi Krisztina, a Danubius Hotels Zrt. értékesítési igazgatója. „A főszezonhoz közeledve, a pünkösdi hétvégére speciális promóciós ajánlatainkat kínáljuk, amelyek lényege, hogy a relatív kedvezményes árakhoz vendégeinknek az egyes szállodákban grátisz szolgáltatásokat is adunk ajándékba. Noha a főszezon gyakorlatilag június huszadika után, az iskolai nyári szünet kezdetével indulna be igazán, mi már az időszakot meghosszabbítandó június elsejétől augusztus harmincegyig hirdetjük »Nyári csobbanás« nevű akciónkat. A kezdeményezést tavaly indítottuk először, és nagy sikert aratott a vendégek körében. A kampányban a Danubius-lánc összes vidéki wellness-szállodájára épül három egyenlő négy akcióval. Ezzel a magyar piacon elsősorban a családokat szeretnénk megcélozni. Ha időrendben haladunk tovább, közvetlenül a »Nyári csobbanás« után egészen december végéig tart a következő kettő egyenlő három akciónk, amely adott időszakra, adott szállodákra vonatkozik több vidéki nagyvárosban: Pécsen, Győrben, Sopronban és Keszthelyen. Ezt a kedvezményt elsősorban városi kirándulóprogramok iránt érdeklődőknek kínáljuk.”
Gyógyhatású gyógyturizmus
A Balaton régió fő utazási motivációja még mindig a vízparti nyaralás, így leginkább a nyári hónapokra koncentrálódik a vendégforgalom. A régió összes vendégéjszakaszámának 66 százaléka 2007 négy nyári hónapjában realizálódott, és az idei forgalomnövekedés is elsősorban a nyári hónapok növekedésének köszönhető – elemzi a statisztikát Dani Barbara, a Balatoni Regionális Turisztikai Projekt Iroda (RTPI) igazgatója. „Ez természetesen nem azt jelenti, hogy csak és kizárólag nyáron van turizmus a Balatonnál. Az aktív szabadidőtöltés is hozzájárul a szezon meghosszabbításához mind az előszezon, mind az utószezon tekintetében, illetve a gyógy- és wellnessturizmus, valamint a konferenciaturizmus szintén a szezonon kívüli időszakot erősíti. Ezeknek a kínálati elemeknek a fontosságát a szolgáltatók is felismerték, és a régióban az elmúlt években számos fejlesztés történt, és folyik jelenleg is ennek jegyében. A Balatoni RTPI marketingmunkájában népszerűsíti mind a belföldi, mind a külföldi piacon a nyári szezonon kívüli programlehetőségeket és üdülési ajánlatokat. A leghatékonyabb marketingkommunikációs eszköz az internet. Erre alapozva minden évszakban elkészítjük a kedvezményes családi üdüléseket és programajánlatokat tartalmazó microsite-unkat. Ilyen az őszi ajánlatokat tartalmazó, idei évben Last Vízit néven futó kampány, a téli és szilveszteri üdülési ajánlatokat tartalmazó microsite, valamint az idei év előszezonját népszerűsítő Nagyi ingyen akció weboldala, amelynek keretében a családokkal érkező nagyszülő ingyen nyaralhatott. Ezeket az akciókat nagyszabású rádiós és banner kampánnyal vezetjük be. Részt veszünk az Utazás kiállításon, valamint hat nagyobb belföldi kiállításon. A külföldi kiállítások elsősorban főbb küldő piacainkra irányulnak, mint Németország, Lengyelország, Oroszország, Csehország. A sajtókapcsolatra nagy hangsúlyt fektetünk – folytatja Dani Barbara. – Belföldi, külföldi újságíró study tourokat tartunk. Több alkalommal volt sikeres tour-operatori és külképviseleti workshop is. Folyamatosan jelentetünk meg PR-cikkeket, hirdetéseket országos napi-, heti- és havilapokban, valamint női magazinokban. Szoros kapcsolatunk van az egyik kereskedelmi rádiócsatornával, amelyben a nagyobb marketingkampányainkat is be szoktuk harangozni. Szoros együttműködésre törekszünk a turisztikai szolgáltatókkal, önkormányzatokkal, amelyek kedvezményes díjjal részt vehetnek megjelenéseinkben.”
Marketing kontra rossz idő?
Molnár Anita, a Tisza-tavi Regionális Turisztikai Projekt Iroda igazgatójának tájékoztatása szerint a Tisza-tónál a szezonalitás kitolására négy kampányt szerveznek. Február, március és április hónapokban zajlott a „Tisza-tavi gyógyPAKOLÁS”, amelynek mottója „A vidéki wellness: tojásrántotta és friss levegő”. Az áprilisi és októberi hónap vendégforgalmának növelésére szolgál a „Kapásból Tisza-tó!” horgászkampány, június elejétől pedig már indul a Tisza-tavi vízreSZÁLLÁS. Ezek mellett tavasszal és ősszel a „Tisza-tó Körbekerék-pározhaTÓ!” akció zajlik.
„Noha a statisztikákból nem ez tükröződik, de a tapasztalatok azt mutatják, hogy nyáron rengetegen keresik fel a Tisza-tó környékét, így ebben az időszakban reklámokra, kampányokra nincs is szükség. Tavaly augusztusban például már nem lehetett szállást találni, annak ellenére, hogy a kihasználtsági adatok igen alacsony számokat mutattak. Noha valóban nagyon fontos a megfelelő marketingtevékenység, úgy gondolom, mégis a legfontosabb tényező az időjárás, amelyet viszont nem lehet befolyásolni. Még a legelszántabb kerékpárost vagy a legfanatikusabb horgászt is visszatarthatja az igazán csípős, őszi idő, vagy egy kitartó zivatarfront. A vendégforgalom alakulása nem csak marketing és turisztikai termék kérdése. Természeti régiónál, ahol az időjárásnak ennyire befolyásoló szerepe van – mint amilyen a Tiszatavi régió is –, nehezen lehet kompenzálni ezeket a tőlünk független természeti tényezőket” – foglalja össze véleményét Molnár Anita.
Főszerepben a víz
„A Velencei-tó melletti gárdonyi kistérségben (Gárdony, Kápolnásnyék, Velence, Pákozd) tavaly 33 341 belföldi vendéget és 76 860 belföldi vendégéjszakát regisztráltak. Ez az előző évihez képest 6,3 százalékos csökkenést mutat. A vendégéjszakák növelésére és a szezon meghosszabbítására a Közép-dunántúli Regionális Marketing Igazgatóság (KDRMI) több kampányt is indít, hogy a néhány évvel ezelőtti 40 ezer vendég/év és megközelítőleg 100 ezer vendégéj/évet visszanyerjük a kereskedelmi szálláshelyeken. Egyébként a vendégek és vendégéjszakák csökkenése a tó mellett abból is eredhet, hogy sok német és angol vendég üdülőházat vásárolt a tónál, így kikerülnek a vendégforgalmi adatokból – indokolja Árkiné Gombás Edit, a KDRMI igazgatója. – Januártól júliusig tart a Vízben az egészség – termál- és wellnesskampány. Ebben szerepel többek közt egy magyar, német és angol nyelvű CD megjelentetése és sokszorosítása Velencei-tó, a napfény tava címmel. A CD-t már az idei külföldi és hazai vásárokon a szakmának és – kvízjátékok nyereményeként – ajándékként a nagyközönségnek is átadták. A film a szezonon kívüli lehetőségeket hangsúlyozza, mint például kerékpározás a tó körül, túrázás a Velencei-hegységben, lovaglás, gasztronómia, aktív és extrém sportok. Koncentráltunk a kisgyermekes családokra is: kifestőkönyvet készíttettünk, amelyben a vizeink élővilágát mutatjuk be. Szintén a kampány keretében március–áprilisban a partnerszállodák bevonásával Kincskereső akciót indítottunk. A kampányt prospektusokkal, hirdetésekkel, médiamegjelenésekkel, szóróajándékokkal népszerűsítjük, országos és regionális szinten, továbbá study-tourokat szervezünk. A természetes vizek előtérbe helyezését szolgálja a júniustól szeptemberig tartó Hajózni kell – Közép-Dunántúlon kampány: ennek keretében rendezik meg a velencei-tavi nyári játékokat, amelynek társszervezője a KDRMI. A nyolc településen nyolc héten keresztül zajló esemény célja, hogy bemutassa a szezonon kívüli lehetőségeket, felkészülve már az őszre. A Vizek éve sátorban, valamint a nagyszínpadon kvízműsor keretében szórakozva tanítják a nézőket a régió látnivalóira. A társrégiókkal közösen Duna menti hajós tanulmányutat is tartunk, amelynek során az ősszel is vonzerőt jelentő látnivalókat mutatjuk be – ilyen például Komáromban a Lovas Színház, a Monostori Erőd vagy Neszmélyen a hajóskanzen.”
Hazai nagy tavaink közül a szezonalitás a legkevésbé a Fertő tavat érinti. Tama István, a Nyugatdunántúli Regionális Marketing Igazgatóság vezetője kifejtette, hogy noha fürdésre itt csupán egy strandon kínálkozik lehetőség, a tó turisztikai kínálat szempontjából kedvező helyzetben van. Tavasztól őszig a teljesen kiépített útvonalaknak köszönhetően virágzik a kerékpáros- turizmus, de az aktív turizmus kedvelői is számos kijelölt ösvényt bejárhatnak a nemzeti parkban és környékén. Számtalan egyéb látványosság, kastélyok és fürdők jelentenek még vonzerőt a térségben. A Hegykői Termálfürdő és a Balfi Szanatórium és Gyógyfürdő szintén sok vendéget jelent a régiónak. Nem elhanyagolható a borturizmus sem a soproni borvidék pincéinek köszönhetően. A Fertő tó hazai oldalán 200 ezer vendégéjszakával lehet számolni évente, de árulkodó az adat, hogy osztrák oldalon ugyanez a mutató 1 millió 400 ezer – igaz, Ausztria turizmuspolitikájában a tó kiemelt helyen szerepel, a kulturális rendezvények, a kerékpározási és strandolási lehetőségek is sokkal hangsúlyosabbak – indokolja a különbséget az igazgató.
Az utazási irodák kulisszatitkai
A szezonalitás a kiutaztató utazási irodák esetében némiképp másként értelmezhető, mint egy belföldi vízparti szolgáltatónál. Az iroda profiljától függően különféleképpen alakulhat a főszezon, de annak megnyújtására mindenki hasonló technikákat alkalmazhat.
A Personal Tours profiljából adódóan a nyár a legkiemeltebb időszak az iroda életében. „Idén nagyon kellett igyekezni a kiadványokkal és a főszezonra vonatkozó akciókkal, hiszen az Utazás kiállítást korábban rendezték meg – fejti ki Bajai Ágnes ügyvezető igazgató. – A tavalyi hasonló időszakhoz viszonyítva jobbak a foglalási mutatóink, márciusban például soha ennyi előfoglalásunk még nem volt, mint ebben az évben, noha már korábban is kínáltunk előfoglalási kedvezményt. A first minute akció – mind mindig – most is április harmincig tartott. Emellett idén már online foglalásra is lehetőségük van az utasoknak, partnerirodáinkat pedig az ilyen módon történő foglalások esetén további egy százalék jutalékkal díjazzuk. Idén áprilisban heti akciókat is hirdettünk: aki az első áprilisi hét hétfőjén foglalta le rodoszi útját, annak a transzfert ajándékba adtuk, a második hét hétfőjén ugyanezzel a kedvezménnyel kedveskedtünk a krétai utak esetében, az azt követő héten pedig a szárazföldi görög utak foglalásánál az apartmanokban a harmadik, negyedik vagy az ötödik személynek nem kellett fizetnie szállásdíjat. A negyedik héten Korfu, Rodosz, Kréta, Zakynthosz és a Costa Brava egy-egy meghatározott szállodájában egyhetes, repülős út foglalása esetén a helyszínen az utas grátisz választhatott egyet a fakultatív kirándulási lehetőségek közül. A további sikerek érdekében partnerirodáink körében értékesítési versenyt hirdettünk: május elsejéig a forgalom alapján a húsz legtöbbet foglaló iroda egy-egy munkatársát krétai study tourra hívjuk meg” – fejezi be a foglalásra ösztönző intézkedéseinek sorát Bajai Ágnes.
A győri székhelyű Club Magellán Utazási iroda cégvezetője, Vaskó Viola szintén a májustól szeptemberig terjedő időszakot jelöli meg főszezonként, de náluk a síutak miatt a késő ősz és a tél is csúcsidőszak. Az előfoglalások alapján az idén jobb szezonra számít, bár úgy látja, sokszor az akciók sincsenek hatással az utasokra: akkor utaznak, amikor pénzük és kedvük van. Az utóbbi időben egyre gyakoribb, hogy az emberek nem tudnak minden nyáron elmenni üdülni; az egyik év a pénzgyűjtésé, a pihenést pedig a következőre tervezik. Ezt a meglátást igazolja az iroda forgalmának alakulása is: míg 2007-ben jellemzően az olcsóbb, egyéni utazásos ajánlatok voltak népszerűbbek, addig idén több a foglalás a magas minőségű, színvonalasabb, ám még megfizethető utakra. A Club Magellán idei nyári toplistáját a foglalások alapján Törökország, Tunézia és a görög szigetek vezetik – adott felvilágosítást Vaskó Viola.
Kormány Péter értékesítési vezető arról számolt be, hogy irodájuk, a Green Travel életében nem túl meghatározó a szezonalitás. Természetesen náluk is nagyon erős a nyári, illetve az áprilistól októberig terjedő időszak, de az év további hónapjaira is széles árukínálattal rendelkeznek. Ilyenek a folyamatosan kínált színes városlátogató programok. „A nyári szezont mintegy másfél hónappal korábban indítjuk a legtöbb utazási irodához képest, és nálunk általában az utószezon is hetekkel tovább tart. A beutaztatás is jelentős a Green Travelnél: ráadásul a ki- és a beutaztatás főszezonja tökéletesen elkülönül egymástól, kiegészítik egymást. Téli árukínálatunkat is évről évre fejlesztjük” – fűzi hozzá az értékesítési vezető.