Debrecen Airport: ötszázezres mérföldkő

Debreceni üzemelését négy éve kezdő, tavaly bázist is nyitó Wizz Air 500 000. debreceni utasát köszöntötte kedden. És egyéb érdekességek Magyarország második legnagyobb repülőteréről.

„Egy repülőtér akkor válik repülőtérré, ha utasforgalma eléri a százezres nagyságrendet” — mondta Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója még 2012 szeptemberében, amikor bejelentette a Debrecen-London járat heti öt alkalomra sűrítését. A Debrecen Airport a tavalyi évet 172 ezer utassal zárta, idén ez  — Tamás László, a repülőtér járatfejlesztési igazgatója szerint — 300-350 ezer is lehet, melynek mintegy 80 százalékát a Wizz Air repteti. A magas aránynak köszönhető, hogy a légitársaság négy évnyi debreceni üzemelés után immár az 500 000. utasát üdvözölhette a cívisváros repterén. 2012. június 18-án londoni járattal kezdte meg működését a diszkont fuvaros. 500 ezredikként Kapusi Zoltán családjával stílusosan a londoni járaton érkezett 2016. június 21-én, kedden Debrecenbe; jutalma egyebek mellett szabadon felhasználható Wizz Air retúrjegy volt. A londoni járat továbbra is a debreceni útvonalak első számú erőssége, nyáron heti 10 járattal. Az egy gépes Wizz-bázis tavalyi, mérföldkőnek tekintett megnyitását követően Debrecenből repült további 5 útvonal (Eindhoven, Milanó, Malmő Párizs, Brüsszel) július végével 4-re csökken. Vallois Tamara, a Wizz Air vállalati kommunikációs igazgatója érdeklődésünkre kedden megerősítette az értesülést, mely szerint a heti kétszer közlekedő Brüsszel/Charleroi-i járatát felfüggeszti a cég. Vallois szerint a geopolitikai helyzet miatt csökkent felfüggesztéshez vezető mértékig a kihasználtság. Arra a kérdésünkre, hogy tervezik-e újabb debreceni járatok nyitását, azt felelte: „Követjük az kereslet alakulását.” Ugyanakkor a debreceni bázis A320-asa immár a romániai Suceava repteréről is repül „W”-ben a Debrecen-Bergamo-Suceava-Bergamo-Debrecen útvonalon.

Apropó Románia!

Az alig 60 kilométerre lévő Nagyváradon mintegy 30 millió eurót fektetettek újabban a légikikötő fejlesztésébe; idén nyáron Tel Avivból a Blue Air gépeivel üzemeltetnek chartereket a Körös-parti Párizsba. Tamás László szerint azonban a szomszédék építkezése nem fenyegeti a debreceniek teljesítményét. Úgy tudja, a Wizz Air foglalási adatai alapján megfelelő arányban töltik a határon innen a járatokat. Ami a fejlesztéseket illeti, Debrecen sem ül ölbe tett kézzel. Dr. Barcsa Lajos debreceni alpolgármester több, a repülőtér — levegőből történő — megközelítését segítő fejlesztésről szólt, köztük a meglévő műszeres leszálló rendszer (ILS) államilag támogatott bővítéséről. Ennek segítségével a mostaninál bonyolultabb időjárási körülmények közt is le tudnak szállni a gépek, vagyis a makacsul megülő novemberi ködökben nem kell negyed óra körözés után Ferihegy felé vennie az irányt a járatnak. Kibővítésre kerül 2018-ig az utasterminál épülete is.

Ipar és cargo

A cargo területére vezet a Debrecen középtávú fejlesztését célul kitűző Új Főnix Terv néhány eleme. A repülőtér szomszédságában megvalósítandó déli ipari park az utasforgalomra is hatással lesz az alpolgármester szerint, amennyiben nagy világcégek jelennek meg befektetőként. Érdeklődésünkre konkrét neveket nem kívánt elárulni, annyit azonban elmondott, hogy legalább 5 potenciális nagyvállalattal folytatnak tárgyalásokat. A tárgyalások kimenetelét Barcsa szerint nagy mértékben befolyásolja a beruházók „check-listáján” azon elvárás teljesülése, mely szerint kell, hogy legyen egy nemzetközi repülőtér 60 kilométeres körzetben. A cargo forgalmat illetően Tamás Lászlótól megtudtuk, hogy a repülőteret is üzemeltető XANGA Investment & Development Group által fejlesztett multimodális logisztikai központ egy-egy alkalmi járat mellett egyelőre inkább a földi áruszállításból veszi ki részét. Heti kétszer közlekedik tehervonat a szlovéniai Koper és a debreceni repülőtér között. A légi áruforgalom intenzívebb beindításához további, a Nemzeti Közlekedési Hatóság által is jóváhagyott fejlesztések szükségesek, valamint megállapodás valamely nagy légi cargo vállalattal, mint például a DHL-lel — tette hozzá Tamás László.

Ercan törölve

Nem csak a Wizz Air menetrendje módosul. A tervezett charterek közül nem közlekedik a Green Travel által az észak-ciprusi Ercan-ban indítani tervezett járat. A törökországi Antalyába csak a Green Travel repül Debrecenből sármelléki megállóval. Az Neckermann Krétára, az IBUSZ Korfura és Zakynthosra közlekedő gépei valamint a Robinson Tours burgaszi járatai a tervek szerint repülnek. A Lufthansánál pedig úgy látták, hogy a továbbra is heti háromszor — hétfőn, szerdán, pénteken — Münchenből közlekedő CRJ900-ason magasabb kihasználtságot érhetnek el, ha az érkezést és indulást még jobban a lehetséges csatlakozásokhoz igazítják; szeptembertől reggel 07:30 helyett 11 órakor indul Debrecenbe a járat. A német vendégéjszakák számait erősíti a hajdú-bihari statisztikákban a Germania Drezdából Erfurt érintésével repülő chartere. Utasaival Hajdúszoboszló szálláshelyei járnak legjobban, de Barcsa Lajos arról is szólt, hogy a repülőtér növekvő forgalmának is köszönhetően kétszámjegyű növekedést könyvelhet a város a vendégéjszakák terén.


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.