A borturizmus és jótékony hatásai

A borturizmus a borok kóstolása, fogyasztása, készítésének megismerése által motivált utazás. A pincelátogatások, a borkóstolás, a borral kapcsolatos események egyre sikeresebbek, de a borturizmus önmagán túl is jelentős mértékben hozzájárul a turizmus fejlődéséhez.

A borturizmus napjaink magyar turizmusának legdinamikusabban fejlődő területe a kisebb, interdiszciplináris jellegű területek közül. Hazai jelentőségét több tényező is alátámasztja. Magyarország jelentős hagyományokkal büszkélkedhet a borkultúra terén, ennek ellenére gyakorlatilag ismeretlen a világ borpiacán. Turisztikai desztinációként sikeresebb, mint borexportőrként. Ezért a magyar bor megismertetésének, a bormarketingnek a leghatékonyabb formája éppen a borturizmus kihasználása lehet. Ez természetesen pozitívan hathat a turizmus egészére, hiszen a turisztikai kínálatot szélesíti.

A borturizmus azonban hozzájárul más turizmus-ágak fejlődéséhez is. Nyilvánvaló, hogy erősíti a minőségi gasztronómiai kínálatot – egyre-másra nyílnak minőségi vendéglők Badacsonytól Mádig. Úgyszintén evidens, hogy a szállodák, panziók fejlődéséhez is hozzájárul, hiszen borkóstolás után nem tanácsos autóba ülni. De emellett különleges hotelek is fejlődnek, ahol még a spa szolgáltatás is a borból, illetve a szőlőből készült termékeken alapszik. Örvendetes az ilyen wine-spa hotelek számának gyarapodása, amelyekkel ma már lassan Magyarország felzárkózik a nemzetközi élvonalhoz.

Az ilyen spa-termékek azonban további lehetőségeket kínálnak: komplex turisztikai termékké fejlesztve, márkázva ezek lehetnének a magyar turizmus felbecsülhetetlen marketingértékű exporttermékei, amelyek a borokat, a borturizmust, valamint Magyarország vezető turisztikai ágát, az egészségturizmust és népszerűsíthetnék. Az ilyen fejlesztésekhez azonban komoly összefogás és központi források szükségesek. Ezt részben ma is támogatják az EU-s források: a turisztikai klaszterek indítása alkalmas szervezeti forma lehet a fejlesztésekhez.

A klaszterek jellegüknél fogva alkalmasak a turizmus hálózatosodásának elősegítésére. Nyilvánvaló, hogy a borászatok egyenként se a fejlesztésekre, se a kész spa-termékek piacra vitelére nem alkalmasak, de egymással, valamint a fejlesztésekben kompetens szereplőkkel összefogva szép eredményekre lehet számítani. Már ma is léteznek borturisztikai klaszterek, de ezek elsősorban a meglévő kínálat hasznosítására jöttek létre.

Amennyiben komplexebb hálózatok is alakulnak, akkor várható, hogy szervesebbé válhat a borturizmus és az egyéb turizmus-ágak kapcsolata, sikeresebbé az adott térség turizmusa, hiszen ma már a turizmus sikerének talán a legfőbb kritériuma a komplex kínálat kialakításának képessége. A borturizmus a gasztronómia és a spa mellett számos más turizmus-ággal is kombinálható, hiszen a helyszínekből következik a kiránduló turizmus fejlesztésének lehetősége, vagy említhető a szaporodó bor-múzeumok száma is.

Természetes igény egy jó fürdő közelsége is. A borturizmus megtermékenyíti a hazai pálinkaturizmust is, ahol hasonló folyamatok mennek végbe.

A bor kitüntetett szerepe

A bor azonban az italok közül különleges helyet foglal el. Ennek több oka is van: az alapanyag, a szőlő különlegessége, a tradíciók, történelmi hagyományok, a készítéshez szükséges speciális szakértelem, a meglehetősen nagy minőségi különbségek, a sokrétűség, sokféleség, továbbá a gasztronómiával történő kiváló párosíthatóság. Ehhez járulnak a szőlőtermesztéshez, valamint borkészítéshez szükséges speciális feltételek: szőlőt csak speciális, megfelelő éghajlattal és talajjal rendelkező helyeken lehet megfelelő minőségben termelni, bort leginkább a mai városi ember számára kuriózumnak számító pincékben szokás érlelni és tárolni. Ezekhez ráadásul többnyire a vidéki élet, a kézművesség érdekessége is társul, illetve a borkészítéshez a borász speciális, intuíciót sem nélkülöző, a bort szeretők számára kifejezetten érdekes szakértelme. Mindezek következtében a bor termőhelye a bort szerető turisták számára turisztikai vonzerőnek számít.

Különösen igaz ez, ha ez a termőhely

− Híres, jó boroknak a termelési helye

− Szép természeti környezetben található

− Hagyományosan érintetlen, esetleg a turizmus igényei szerint fejlesztett infrastruktúra található ott (pl. látványpince, borvendéglő)

− Ismert borász várja a vendégeket

− Érdekes eseményeket szerveznek (ezek közül értelemszerűen az egyik legérdekesebb maga a szüret)

Ha a termőhely közelében további számottevő turisztikai vonzerőt is találunk, akkor természetesen nagyobb eséllyel választják az odautazást a potenciális vendégek. Ha az út elsődleges motivációja a borral kapcsolatos, akkor borturizmusról beszélhetünk. Mivel a fentiek akár önmagukban is elég motivációt jelenthetnek, ennek tiszta formája is megfigyelhető. Emellett jellemző az is, hogy az elsődleges motiváció más, de a borturisztikai kínálat jól kiegészíti az elsődleges motivációt jelentő turizmusfajtát. A bor az a speciális termék, amely mind a helyi kézműves kultúra, mind a tömegkultúra, illetve a magas-kultúra része, termelőinek és fogyasztóinak köszönhetően.

A bor termelése ugyan lehet nagyüzemi jellegű, de a minőségi borok esetén még a mai napig jellemzőbb a hagyományos, kézműves jellegű szőlészet és borászat. A minőségi borok mellett a bortermelők piramisának alját a legtöbb tradicionális bortermelő országban a kis gazdaságok adják. Ezek a gazdaságok önmagukban is érdekesek a városi ember számára, de természetesen a kézműves borászkodás az, ami a borturizmus elsőszámú vonzerejét jelent.

A bor fogyasztása a tömegkultúra része. Ennek nagyon sok fajtája van az alkoholivás motiválta kocsmázástól a műértő kóstolásig, az étkezésekhez fogyasztott bortól a baráti beszélgetések mellé ívott borokig, de egyértelmű, hogy a bort mindenki ismeri, és széles rétegek szeretik. Az iparosodott világban a bor tömegkultúrája a fogyasztók lakhelyéhez kötődik, és elsősorban a vendéglátó helyeken, illetve az otthon történő borfogyasztást jelenti. Azonban éppen ez teremti meg az igényt a termőhelyek, pincék meglátogatására, a borturizmusra. A bor speciális szerepe, történelmi hagyományai miatt egyben a magas¬kultúra része is. Különösen az irodalomban kitüntetett a szerepe. Elsőként a borról, borivásról szóló perzsa verseket kell említeni, de a Római Birodalom irodalmában éppen úgy jelen van, mint a középkori, vagy jelenkori európai és magyar irodalomban. A bor és a borfogyasztás ilyen megjelenítése szintén elősegíti a borról alkotott általános pozitív kép kialakítását, ami a fogyasztás mellett a borturizmust is ösztönzi.

A borturizmus sokfélesége

Az alábbiakban összefoglaljuk az egyes típusokat, melyek legfontosabbjai közvetlenül vagy közvetve a bor kóstolásához kötődnek:

− pincelátogatás, borkóstoló (ezen belül pincében történő borfogyasztás, illetve minőségi, általában kóstolósoron alapuló borkóstolás)

− borút kialakítása, borkóstoló túra

− borászok szálláskínálata, vendéglátása

− borvendéglők borvidékeken

− bor és egyéb turizmus összekapcsolása (pl. wellness)

− bortrezor, vendégek pincészetekhez kötése

− borfesztivál

− szüret, szüreti fesztivál

− borértékelés, borvásár kereskedőknek

− borral foglalkozó civil és szakmai szervezetek utazásai

− gasztronómia

– borest, esetleg kulturális programmal, borbál

− újbor (Beaujolais, Márton nap)

− borakadémia, oktatás

Ezek közül a legtöbb borturizmus-fajtához társul, vagy társítható a gasztronómia is. Egy gasztronómiai estnek is elengedhetetlen eleme az ételekhez illő borok jelenléte, de ezeket többnyire a helyi lakosoknak szervezik, csak ritkán jelentenek turisztikai eseményt. A borturizmus révén azonban a turistáknak is bemutathatók a borokhoz illő gasztronómiai termékek. Ki kell emelni, hogy egyre több borfesztivál egyben vendéglátósok bemutatkozó-helyéül is szolgál. Hazánkban erre a legjobb példa a Bikavérünnep Egerben, ahol az egyes borászatokhoz egy-egy étterem társul, és a borhoz hasonló módon lehet ételkóstolást is választani.

Összefoglalásként leszögezhető, hogy a borturizmus szerencsére nagy lépésekkel fejlődik Magyarországon, de éppen erre alapozva még számos lehetőség feltáratlan, illetve a mainál sokkal jobban kihasználható. Ezek közül a spa-termékek fejlesztése, a hálózatosodás elősegítése, valamint a komplex turisztikai termékek fejlesztése és együttes piacra vitele emelhető ki.


Új korszak a siófoki menzán

Új korszak a siófoki menzán 

Siófok összes általános- és középiskolájában bevezették a svédasztalos rendszerű menzát.
Mire fordítják a falusi kiskocsmák a rájuk hulló állami támogatást?

Mire fordítják a falusi kiskocsmák a rájuk hulló állami támogatást? 

A Kisfaludy Program tájékoztatása szerint az üzletenkénti 3 millió forintos forrásra a pályázatra jogosult italüzletek mintegy 80 százaléka jelentkezett.
Személyzet nélküli okosüzlet Újbudán

Személyzet nélküli okosüzlet Újbudán 

A napi 24 órában üzemelő Auchan GO üzletbe egy applikációval lehet bemenni, és ezen keresztül lehet fizetni a vásárlás végén.
Csókaszőlő, laska, piros bakator

Csókaszőlő, laska, piros bakator 

Régi magyar szőlőfajták kóstolója egy budai gimnáziumban.
Költészet, gasztronómiai ínyencségek a Centrálban, és egy hűséges négylábú kalandjai

Költészet, gasztronómiai ínyencségek a Centrálban, és egy hűséges négylábú kalandjai 

Budapest szívében, a patinás Centrál Kávéházban, április 10-én különleges esemény részesei lehettünk.
Gyorsétteremlánc-nyitás a pesti plázában

Gyorsétteremlánc-nyitás a pesti plázában 

A Burger King újabb egységgel bővítette hazai hálózatát.
Érkezik a Csak a Mentes Tavaszi Fesztivál

Érkezik a Csak a Mentes Tavaszi Fesztivál 

Több, mint 80 kiállító, mentes húsvéti készülődés, vegán sonka és húsvéti kalács- április 12-én és 13-án.
A pesti Belváros egyik menő éttermének étlapján ott a magyar lángos

A pesti Belváros egyik menő éttermének étlapján ott a magyar lángos 

Igaz, némi Dani Garcia-féle csavarral – de valóban egy ideje ott szerepel az előételek között.
Változóban az európai prémium borok piaca

Változóban az európai prémium borok piaca 

Trump vámpolitikája az európai prémium borok piacát is átalakítja.
Szezonnyitó piknik Noszvajon

Szezonnyitó piknik Noszvajon 

Májusban 10. alkalommal jönnek össze Noszvaj Síkfőkúton a SVÉT (Stílusos Vidéki Éttermiség) éttermei és helyi borászatok, hogy egy könnyed, kötetlen hangulatú délutánon elvarázsolják a vendégeket.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.